ازدواجزوج و خانواده

مراحل ازدواج

مراحل ازدواج شاید برای هر فرهنگ و خانواده ای تفاوت هایی داشته باشد. اما خیلی از زوج ها واقعا نمی‌دانند که اگر تصمیم به ازدواج گرفته‌اند، چطور و چگونه باید برای آن برنامه ریزی کنند. این دوران علاوه بر تلخی و شیرینی هایش، استرس و دلهره زیادی برای تازه عروس و داماد ها دارد، که حضور و تجربه خانواده‌ها باعث تسهیل روند ازدواج می‌شود. البته که برخی خانواده‌ها به جای کمک ممکن است به سختی این دوران بیافزایند، اما در نهایت حضورشان قوت قلبی برای زوج ها است. اگر می‌خواهید ازدواج خود را به خوبی و شادی پیش ببرید، با ما در ادامه برای اطلاع از مراحل ازدواج همراه باشیدو اگر هنوز مشاوره نگرفته اید، همین الان روی مشاوره ازدواج کلیک کنید.

در کشور ما که بیشتر مردم به آداب و رسوم پایبند هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی دو نفر به صورت سنتی باهم آشنا می‌شوند و یا به واسطه یک رابطه عاشقانه تصمیم بر ازدواج می گیرند، برای به رسمیت بخشیدن به این سنت بایستی که مراحل ازدواج را یکی پس از دیگری طی کنند. این مراحل پیچیده و طولانی نیست و بستگی به طرفین دارد، اما برای هرچه بهتر انجام شدن آن نیاز به زمان است. در ادامه مراحل مختلف یک ازدواج را ارائه داده ایم.

مراحل ازدواج

1- آشنایی

اولین و اصلی‌ترین عامل ایجاد یک رابطه آشنایی دو نفر با یکدیگر است. در گذشته معمولا آشنایی دو نفر برای ازدواج به صورت سنتی بوده و طرفین به واسطه بزرگترها با یکدیگر آشنا می‌شدند.

امروزه نیز این نوع از آشنایی در خانواده‌های سنتی ایرانی وجود دارد و چنانچه طرفین قبل از ازدواج شناخت کافی نسبت بهم پیدا کنند، می‌توانند ازدواج خوبی داشته باشند.

نوع دیگری از آشنایی میان دو نفر در قالب دوستی شکل می‌گیرد و طرفین پس از گذشت مدتی از زمان دوستی‌شان متوجه می‌شوند که برای ازدواج با یکدیگر مناسب هستند و با بزرگترهای خود در میان می‌گذارند.

2- مراحل ازدواج | خواستگاری

پس از اینکه دو نفر تصمیم خود را برای ازدواج می‌گیرند، بایستی این موضوع را با خانواده‌های خود مطرح کنند. رسم قدیمی و زیبا به نام خواستگاری از اولین مراحل ازدواج می‌باشد. در این مراسم آقای داماد به همراه خانواده خود و معمولا با در دست داشتن گل و شیرینی به منزل پدر عروس خانم می‌رود. طی این مراسم دوخانواده با یکدیگر آشنا می‌شوند و خانواده داماده عروس را از پدر و مادرش خواستگاری می‌کنند.

چنانچه عروس و داماد از قبل با یکدیگر آشنا نباشند، می‌توانند در این مراسم صحبت‌های اولیه را با یکدیگر انجام دهند. چنانچه در این مرحله از ازدواج ، عروس خانم جواب مثبت دهد، بایستی وارد مراحل بعدی ازدواج شوند. برای آشنایی با نحوه اجرای جلسه خواستگاری کلیک کنید.

3- مراحل ازدواج | کمک از مشاور

یکی از کسانی که می‌تواند به دو نفر برای شکل‌گیری یک رابطه و در نهایت ازدواج کمک کند، مشاوری باتجربه است، حتی اگر دو نفر پس از یک رابطه عاشقانه و دوستی طولانی تصمیم بر ازدواج گرفته‌اند، بهتر است در جلسات مشاوره ازدواج شرکت کنند.

بسیاری از افراد انجام مشاوره را یک کار نمایشی می‌دانند، مخصوصا کسانی که با آشنایی قبلی تصمیم بر ازدواج گرفته‌اند مراجعه به روانشناس را نادیده می‌گیرند. اما لازم است بدانید که ازدواج در زندگی امروزه پیچیده‌تر از گذشته است، چراکه الگوی زندگی مشترک تغییر کرده و سازگاری افراد کم شده است و البته که میزان ابتلا به بیماری‌های روانی نیز افزایش داشته است.

در این میان فقط یک مشاور با تجربه می‌تواند به شما کمک کند که آیا شخص مناسبی را برای ازدواج انتخاب کرده‌اید یا خیر. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

4- مراحل ازدواج | شروع نامزدی

پس از اینکه دو طرف تمایل خود را برای ازدواج نشان دادند و پس از مراسم خواستگاری و شرکت در جلسات مشاوره ازدواج همچنان برای این امر مصمم هستند، معمولا با یک خطبه عقد موقت توسط بزرگترها وارد مرحله نامزدی می‌شوند.

البته این مورد به رسم و رسوم خانواده‌ها بستگی دارد و برخی نیازی به ازدواج موقت نمی‌بینند. در این مرحله دو طرف می‌توانند در طی رفت و آمدها یکدیگر را بیشتر بشناسند و نسبت به خصیصه‌های اخلاقی هم مطلع شوند. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دوران نامزدی کلیک کنید.

5- بله برون

چنانچه دو نفر در این مرحله نسبت به هم احساس خوبی داشته باشند، می‌توانند با تدارک برای برگزاری مراسم بله برون، این امر را به اقوام و آشنایان خود نیز اطلاع دهند.

معمولا در مراسم بله برون هدایایی شامل حلقه نشان، هدیه‌هایی از جانب خانواده داماد برای عروس مثل یک کله قند و یک قواره پارچه در نظر گرفته می‌شود.

در این مراسم خانواده‌ها در مورد موضوع مهریه، تاریخ عقد و عروسی و شیربها نیز صحبت می‌کنند.

6- مراحل ازدواج | دریافت نامه از محضر

اولین حرکت برای ثبت ازدواج، انتخاب محضر می‌باشد. در اولین مراجعه بایستی که مدارک شناسایی عروس و داماد و یک قطعه عکس به همراه شناسنامه پدر عروس را به همراه داشته باشید و به دفتردار محضر تحویل دهید.

در این مرحله دفتردار نامه‌ای شامل مهر و امضای محضر و یک قطعه عكس از عروس و داماد را به زوجین می‌دهد که بایستی برای انجام آزمایش‌های قبل از ازدواچ به آزمایشگاه ببرند.

7- مراجعه به آزمایشگاه

معرفی نامه‌ای را که از محضر دریافت کرده‌اید را باید به قسمت پذیرش آزمایشگاه تحویل دهید تا در زمانبندی مناسب شما را برای انجام آزمایشات صدا کنند.

چند روز قبل از آزمایش از مصرف داروهای مسکن، کدئین دار و همچنین داروی ویتامین ب كمپلكس خودداری کنید و در روز آزمایش نیز ناشتا باشید تا آزمایش ادرار که همان آزمایش اعتیاد است بدون مشکل باشد.

در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، مسئول آزمایشگاه و یا پزشک مربوطه را در جریان بگذارید.

8- مراحل ازدواج | واكسن كزاز

واکسن کزار مخصوص خانم‌هایی است که بیش از ده سال از تزریق واکسن آن‌ها می‌گذرد. اما معمولا به همه افراد توصیه می‌شود که واکسن کزار را در زمان آزمایش‌های قبل از ازدواج را تزریق کنند.

9- آزمایش خون

آزمایش خون نیز مربوط به آقایان است. آزمایش خون در آقایان به منظور بررسی دو نوع بیماری خونی شامل هپاتیت و تالاسمی انجام می شود.

توجه

  • در نظر داشته باشید که بیمای تالاسمی خود شامل دو نوع مینور و ماژور است. مینور قابل درمان است و ماژور قابل درمان نیست.
  • اگر زوجینی در خانواده و یا فامیل خود بیماری های ژنتیکی نیز دارند بهتر است علاوه بر انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج، آزمایش ژنتیک را نیز انجام دهند.
  • ازدواج‌های خویشاوندی باعث افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی می‌شود که توصیه می‌شود در این مورد نیز آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

10- مراحل ازدواج | جلسه آموزشی

پس از اتمام مراحل آزمایش یک جلسه آموزشی برای خانم‌ها و آقایان به صورت جداگانه برگزار می‌شوند، تا با زندگی جدیدی که پیش رو دارند، بیشتر و بهتر آشنا شوند.

معمولا این جلسه در قالب کلاس‌های یک ساعته برگزار می‌شود و بایستی زوجین در آن شرکت کنند، چراکه در پایان جلسه بایستی برگه مربوطه را امضا کنند. در پایان كلاس نیز یک كتابچه یا جزوه‌ و یا دی وی دی آموزشی مربوط به آموزش‌های قبل از ازدواج به آن‌ها داده خواهد شد.

11- نامه از آزمایشگاه

پس از اتمام آزمایش‌های مربوطه نتیجه آزمایش‌های دو نفر مشخص خواهد شد. نتیجه آزمایش‌های اعتیاد، دریافت واكسن كزاز خانم و نتیجه آزمایش خون آقا و همینطور تأییدیه شركت در جلسه آموزشی در برگه ازدواج ثبت می‌گردد.

لازم است بدانید که نتیجه آزمایش‌های پیش از ازدواج تا یک ماه دارای اعتبار است و چنانچه در این مدت عقد خود را ثبت نکنید بایستی مجدد برای انجام آزمایش‌های مربوطه اقدام کنید.

12- مراحل ازدواج | ثبت ازدواج

برای ثبت ازدواج باید دوباره و البته با وقت قبلی به محضر مراجعه نمایید. نوع عقد و مدت آن، میزان مهریه و شیربها، شروط عقد و… در این زمان بایستی به محضر دار گفته شود.

پس از جاری شدن خطبه عقد و درج شرط و شروط ازدواج، عروس و داماد بایستی دفتر بزرگ محضر و دفترچه‌‌ای که به آن‌ها داده می‌شود را امضا کنند.

13- دریافت عقدنامه

معمولا در یک بازه زمانی سه تا ده روزه عقدنامه رسمی آماده می‌شود و ثبت عقد در شناسنامه عروس و داماد انجام می‌شود و ازدواج به رسمیت شناخته می‌شود. می‌توانید با عقدنامه‌ای که در اختیار دارید جهت دریافت وام ازدواج اقدام کنید.

14- مراحل ازدواج | مراسمات عروسی

مراسمات عروسی در مناطق مختلف کشور با آداب و رسوم متفاوتی برگزار می‌گردد، اما معمولا یک مراحل ازدواج و جشم کلی میان اقوام مختلف مرسوم است که به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • جشن عقد
  • تهیه جهیزیه عروسی توسط خانواده عروس و داماد
  • جهازبرون به منظور بردن جهیزیه عروس از منزل پدری به منزل داماد
  • مراسم حنابندان به منظور خداحافظی عروس از منزل پدری
  • جشن عروسی (خرید عروسی، رزرو تالار، هماهنگی غذا و گروه موسیقی، هماهنگی آرایشگاه عروس و داماد، سفارش لباس عروس، هماهنگی عکاس و فیلمبردار، سفارش دسته گل عروس و هماهنگی گل ماشین، انتخاب کارت عروسی، دعوت مهمانان، توزیع کارت عروسی)
  • مراسم پاتختی فردای عروسی برگزار می‌شود که امروزه کم رنگ شده است
  • ماه عسل یک سفر کوتاه پس از عروسی

15- شب اول ازدواج

در شب اول عروسی در واقع اولین رابطه جنسی زوجین انجام می‌شود که اصلی‌ترین انتظار هم در این زمان پاره شدن پرده بکارت است. البته ممکن است این اتفاق در شب‌های قبل از عروسی و یا بعد از آن انجام شود، اما بایستی که در آرامش و بدون تنش باشد.
چند نکته وجود دارد که بایستی زوجین در این شب بدان توجه کنند، اول اینکه پاره شدن پرده بکارت حتما با درد و خونریزی همراه نیست، در صورتی که این عمل را با آرامش روانی کامل انجام دهید بدون درد و مشکل خواهد بود.

اگر اضطراب و تنش‌های زیادی را برای برگزاری شب عروسی تحمل کرده‌اید، بهتر است انجام اولین رابطه جنسی خود را به شب دیگری موکول کنید. برای به آنکه این شب را به یاد ماندنی کنید حتما مقاله شب زفاف را بخوانید.

از قبل برای این شب برنامه ریزی کنید، تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود. از رایج‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده از کاندوم است. همینطور سعی کنید نکات بهداشتی را رعایت کنید و در نظر داشته باشید که ممکن است به دلیل تجربه اول این رابطه آنطور که انتظار دارید پیش نرود. اما به مرور و با گذشت زمان، روابطتان بهبود خواهد یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل مختلف ازدواج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره