کودککودک و سبک زندگی

دست زدن کودک به آلتش

دست زدن کودک به آلتش یکی از رفتارهای طبیعی در آنان است که در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهند. رفتارهای جنسی کودکان از زمان تولد آغازه شده و در سنین مختلف شدت می‌یابد و یا از بین می‌رود. کشف اندام تناسلی توسط کودک برای والدین خوشایند نیست و آنها نگران می‌کند. اما این یکی از واکنش های رایج کودکان است و کاملا غیرعمدی این کار را انجام می‌دهند. این رفتار در سنین مختلفی رایج است و دلیل آن متفاوت خواهد بود. واکنش والدین در این شرایط بسیار مهم بوده و تعیین کننده تداوم آن و یا توقف این موضوع خواهد بود. برای دریافت مشاوره جنسی در حوزه های مختلف، کلیک کنید.

دست زدن کودک به آلتش

دست زدن و بازی کردن کودک با آلتش یکی از جنبه های کشف او از دنیای اطرافش است. این رفتار در ابتدا به منظور خودارضایی انجام نمی‌شود. در واقع او هیچ لذتی از این رفتار نمی‌برد. اما شاید با بالا رفتن سن او و تداوم این موضوع، او از کودکی به خودارضایی وابستگی پیدا کند. اما معمولا این دوران گذراست و جای نگرانی ندارد. تربیت جنسی کودک و صحبت کردن با او در این مورد، قدم مهمی برای رفع آن توسط خانواده و یا مربیان است.

علت دست زدن کودک به آلتش

علت-دست-زدن-کودک-به-آلتش

همانطور که پیش تر هم ذکر شد؛ دست زدن کودک به آلتش، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. سن آنان نیز عامل مهمی در این مورد خواهد بود. در واقع برای برطرف کردن این رفتار، باید علت دقیق آن بررسی شود. برخی از دلایل عمده این موضوع، شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با رفتارهای کودک بی ادب کلیک کنید.

⭕انگل کرمک

انگل کرمک، یکی از انواع انگل هاست که بروز آن در دختران بسیار زیاد بوده و از کودکی آنها را درگیر می‌کند. علت ابتلا به آن نیز عدم رعایت بهداشت است. با وجود این انگل در بدن کودک، طبیعی است که او مدام به آلت تناسلی خود دست بزند و حتی احساس درد و ناراحتی داشته باشد. در این شرایط، این انگل، علت دست زدن کودک به آلتش است  که والدین باید برای درمان این بیماری هر چه سریع تر اقدام نمایند.

⭕عادت کردن به این کار | علت دست زدن کودک به آلتش

گاهی علت دست زدن کودک به آلتش، عادت به این کار است و برای او حالت وسواس گونه پیدا می‌کند. احتمالا وقتی کودک به صورت اتفاقی، آلتش را لمس می‌کند و یا توسط والدین در هنگام شستشو لمس می‌شود؛ احساس لذت کرده و تمایل دارد که اینکار را تکرار کند. توجه داشته باشید که هدف آنان رسیدن به لذت جنسی نیست. کودکان، مخصوصا در سنین پایین هیچ تصوری از لذت جنسی ندارند. بلکه آنان صرفا به دلیل عادت، این کار را انجام می‌دهند.

⭕ناراحتی کودک

برخی کودکان به دلیل احساس ناراحتی یا درد در این ناحیه، مدام به آلت تناسلی خود دست می‌زنند. حساسیت به پوشک، عرق سوز شدن، ابتلا به انگل و… همگی از دلایل دست زدن کودک به آلتش هستند. والدین باید دلایل جسمانی را پیگیری کرده و حتما ان را برطرف کنند. این موضوعات اگر تداوم یابند؛ سبب بروز مشکلات پیچیده تری برای کودک خواهند شد. همچنین با رعایت بهداشت می‌توان از بروز آنان جلوگیری کرد.

⭕جلب توجه

کودکان همواره به دنبال گرفتن توجه از طرف والدین خود و یا اطرافیان هستند. وقتی والدین در مواجهه با دست زدن کودک به آلتش، واکنش های شدید و افراطی از خود نشان می‌دهند؛ او نیز برای تکرار مجدد آن بیشتر ترغیب می‌شود. وقتی والدین به روش صحیح، این نیاز کودک را برطرف نمی‌کنند؛ باید انتظار بروز رفتارهای ناهنجار را نیز داشته باشند.

⭕کنترل والدین

گاهی دست زدن کودک به آلتش صرفا به دلیل نشان دادن استقلال و لجبازی به والدین است. او با این رفتار آنها را کنترل کرده و گاها نیازهای خود را برطرف می‌کند. در واقع این رفتار برای کودک، تبدیل به اهرم فشاری می‌شود که به وسیله آن به اهدافش برسد. به همین دلیل واکنش خانواده در هنگام مشاهده این رفتار، بسیار مهم است.

کنترل رفتار دست زدن کودک به آلتش

کنترل-رفتار-دست-زدن-کودک-به-آلتش

قطعا نحوه رفتار والدین در هنگام مشاهده مکرر این رفتار و همچنین واکنش مناسب آنها، تاثیر زیادی در تربیت کودک خواهد داشت. والدین باید در مورد مسائل مختلفی با کودک صحبت کرده و یا در صورت پایین بودن سن کودک، از روش های دیگری برای رفع این رفتار استفاده کنند. برخی از روش هایی که والدین می‌توانند در مواجهه با دست زدن کودک به آلتش، از آنها استفاده کنند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

💠آموزش مسائل جنسی متناسب با سن کودک

آموزش مسائل جنسی به کودک یکی از روش های موثر برای جلوگیری از دست زدن کودک به آلتش است. والدین باید در مورد تفاوت لمس خوب و بد، چه از طرف دیگران و چه حتی خود کودک، توضیح داده و از او بخواهند که مشکلاتش را با آنها ددر میان بگذارد. همچنین آموزش اصول آداب معاشرت به کودک و اینکه انجام این رفتار در جمع کار مناسبی نیست؛ نیز اهمیت دارد. فراموش نکنید که این نکات باید با سن کودک متناسب بوده تا قادر به درک و پذیرش بهتر آنها باشد. مراقبت از بدن و حتی نامگذاری ناحیه تناسلی، برخی از جنبه های آموزش جنسی به کودکان است.

💠فراهم کردن محیطی امن دو به دور از تنش

دست زدن کودک به آلتش، گاهی واکنسی در مقابل اضطراب و یا به دلیل رفتارهای والدین اوست. به همین دلیل والدین باید محیطی آرام و به دور از تنش برای کودک خود فراهم کنند. همچنین از بروز واکنش های شدید نیز بپرهیزند. این رفتارها کودک را ترسانده و به او احساس گناه می‌دهد که در آینده او موثر خواهد بود. والدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کودک نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک با بهترین متخصصان ایران کلیک کنید.

💠پرت کردن حواس کودک به موضوعی دیگر

این روش برای شرایطی که سن کودک پایین است و نمی‌توان در مورد موضوعات مختلف با او صحبت کرد؛ مناسب است. در این موقعیت، با دست زدن کودک به آلتش، والدین باید حواس او را به چیز دیگری معطوف کرده و یا دست های او را مشغول کار دیگری کنند. برای مثال از او بخواهند که در کارهای خانه به آنها کمک کند و یا بازی مورد علاقه اش را با او انجام دهند. با تکرار اینکار، و در صورت عدم حضور عوامل جسمانی، مثل بیماری های مختلف، این رفتار نیز از بین خواهد رفت.

سخن پایانی

بهتر است والدین در شرایط صحبت کردن در مورد آلت تناسلی، تفاوتی با دیگر اعضا قائل نشده و احساس شرم و خجالت نداشته باشند. چراکه این موضوع به کودک نیز انتقال پیدا خواهد کرد و او نیز در این مورد حساس می‌شود. دست زدن کودک به آلتش، از دلایل مختلفی نشات می‌گیرد و برای مقابله با آن نیز راهکارهای متععدی وجود دارد. البته در بیشتر موارد، این موضوع موقت است و نیازی به نگرانی نیست. اما با ادامه دار شدن آن، والدین باید از یک مشاور گرفته و این عادت را از بین ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست زدن کودک به آلتش می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

علت دست زدن دختر به آلتش چیست؟

به طور کلی دست زدن کودک به آلتش، دلایل مختلفی دارد و بیشتر کودکان در سنین پایین این رفتار را نشان می‌دهند. اما در مورد دختران وجود انگل کرمک نیز گاهی باعث بروز این رفتار خواهد شد؛ که والدین باید برای درمان این مشکل، اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره