رشد و مراقبتسلامت کودککودککودک و سبک زندگی

ناخن جویدن کودک | 8 راهکار برای ترک ناخن جویدن کودک

ناخن جویدن کودک، عادت اشتباه در اطفال است. که در طول دراز مدت باعث بروز ناهنجاری برای دندان و فک کودک می‌شود. همه ما احتمالا افرادی را می شناسیم که ناخن های خود را می‌جوند. این اتفاق در کودکی رخ می‌دهد و معمولا مانند مکیدن شصت، با گذشت زمان خود به خود این عادت از بین می‌رود. اما در مواردی ممکن است کودکانی که ناخن می‌جوند، این عادت خود را کنار نگذارند و تا سن نوجوانی و بزرگسالی با آن همراه شوند. در این مقاله در مورد ناخن جویدن، علت بروز و برخی از عوارض آن آشنا می‌شوید. همچنین ما نکاتی را برای کمک به والدینی که می‌خواهند عادت ناخن جویدن را از سر کودک خود بردارند شرح داده ایم. اما حتما به صورت دائم از روانشناس کودک برای رفع ناخن‌جویدن کودک کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ناخن جویدن کودک چیست؟

ناخن جویدن کودک چیست؟

ناخن جویدن کودک یکی از مشکلاتی است که کودکان گاهی اوقات به آن مبتلا می‌شوند. بیشتر متخصصان، ناخن جویدن را نوعی عادت می‌دانند. رفتاری تکراری که کودک شما حتی از آن آگاه نیست. ناخن جویدن کودک موجب مشکلات و ناهنجاری هایی برای دندان و فک کودک می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با توضیح در مورد عوارض این کار، به کودکانی که در سنین بالاتر هستند و درک لازم را دارند برای ترک این عادت کمک کنید. اما برای کودکانی که در سنین پایین تر هستند و آگاهی در مورد این کار ندارند، لازم است استراتژی هایی را به کار بگیرید که در ادامه مقاله آن را می‌خوانید. اما سعی کنید حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. روانشناس کودک به والدین کمک می‌کند که راهکارهای مناسبی برای رفع این عادت استفاده کنند. زمانی که رفتار اشتباه باشد؛ کودک لجباز تر هم خواهد شد.

علت ناخن جویدن کودک چیست؟

اکثر کودکانی که ناخن های خود را می‌جوند، مشکل خاصی ندارند؛ و در نهایت این عادت را ترک می‌کنند. معمولا در سن 6 تا 18 سالگی افراد به این اختلال دچار می‌شوند. اما ممکن است برای برخی کودکان مدت طولانی ادامه داشته باشد. و این امر باعث شود تا دوران بلوغ و بزرگسالی این عادت را کنار نگذارند. بهترین کاری که می‌توانید برای کمک به کودک خود برای ترک این عادت انجام دهید؛ این است که در وهله اول، علت ناخن جویدن او را پیدا کنید. برای مثال اگر کودک شما استرس زیادی دارد، سعی کنید استرس را کاهش دهید؛ و در مورد آن صحبت کنید. در ادامه علت ناخن جویدن کودک را اشاره کرده ایم.

🔻 استرس یا اضطراب

🔻 بی حوصلگی

🔻ترس

🔻 تقلید از رفتار سایر کودکانی که این کار را انجام می دهند

🔻 ناخن هایشان کوتاه نیست و این کار را به عنوان نوعی خود کوتاه کردن انجام می دهند

🔻کمبود محبت از سوی والدین

🔻 وراثت

🔻 روزهای ابتدایی مدرسه

🔻استرس در مدرسه

🔻 تقلید از دیگر کودکان

🔻 فرار از ناخن گیر

ناخن جویدن کودک چه عوارضی دارد؟

گاهی اوقات ناخن جویدن کودک می‌تواند بر روابط اجتماعی فرزند شما تأثیر منفی بگذارد؛ و یا در عملکرد روزانه او اختلال ایجاد کند. اگر فرند شما شکایت کند که بچه های دیگر به خاطر این عادت او را مسخره یا اذیت می‌کنند، آن وقت است که متوجه این آسیب روحی و اجتماعی که به کودکتان وارد شده، می‌شوید. جویدن ناخن می‌تواند عوارض فیزیکی نیز داشته باشد. این کار می‌تواند منجر به رشد ناخن های دردناک، یا عفونت ناخن ناشی از باکتری هایی که به پوست آسیب دیده اطراف ناخن وارد شده اند بشود.

ناخن جویدن کودک عوارضی دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔸 مشکلات معده

🔸 مشکلات گوارشی

🔸بیماری های عفونی

🔸 تب خال در دهان

🔸 ناراحتی های پوستی

🔸ناهنجاری های دندان

🔸 ناهنجاری های فک

🔸 بیماری تمپورومندیبولار

🔸بد فرمی ناخن ها

🔸 خرابی دندان و عصب کشی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال ناخن خوردن کلیک کنید.

روش های رفع ناخن جویدن کودک

روش های رفع ناخن جویدن کودک

ترک هر عادتی مستلزم مقدار زیادی خود کنترلی و اراده است. وقتی با کودکی سر و کار دارید که ناخن های خود را می‌جود، به میزان زیادی نیاز دارید تا صبور باشید. و خودتان را در برابر لجبازی های کودک کنترل کنید. در ادامه، استراتژی هایی وجود دارد که می‌توانید برای رفع ناخن جویدن کودک از آن کمک بگیرید.

📌  ناخن های کودک را کوتاه کنید

اولین و بهترین کاری که می‌توانید برای رفع ناخن جویدن کودک انجام دهید، این است که ناخن های کودکتان را به اندازه لازم کوتاه کنید؛ که نتواند آن ها را بجود. وقتی ناخن ها کوتاه باشند کودک چیزی برای گاز گرفتن ندارد. این کار همچنین تضمین می‌کند که باکتری ها و کثیفی های زیر ناخن به سیستم ایمنی بدن کودک آسیب نرساند.

📌 جایگزین ایجاد کنید

برای درمان ناخن جویدن کودک، به کودک خود کمک کنید تا دست خود را با چیزهای دیگر مشغول کند. برای مثال به او اسباب بازی یا وسایل جدید بدهید. حتی می‌توانید به کودک خود خوراکی یا غذا بدهید تا جایگزین ناخن جویدن بشود.

📌 از سیستم پاداش استفاده کنید

برای درمان ناخن جویدن کودک، از سیستم پاداش استفاده کنید. برای هر روزی که کودکتان ناخن نجوید، یک جایزه کوچک بدهید. این جایزه را می‌توانند خودشان انتخاب کنند تا برایشان هیجان انگیز تر باشد؛ و انگیزه بیشتری برای ترک این عادت داشته باشند. حتی می‌توانید یک جدول هفتگی درست کنید. و برای هر روزی که کودک ناخن نجوید یک برچسب یا ستاره به آن جدول اضافه کنید. به او بگویید هر زمان تعداد این ستاره ها به 30 یا هر عدد دیگری رسید، یک جایزه بزرگ به او هدیه می‌دهید.

📌 کودک را درگیر فعالیت های سرگرم کننده کنید

در برخی موارد، کودک به دلیل بی کاری و خستگی ناخن های خود را می‌جود. شما می‌توانید برای مقابله با این وضعیت، فعالیت های جدیدی را به آن ها پیشنهاد دهید. می‌توانید با بردن کودک به پارک های بازی، کار کردن روی یک پازل، پختن غذا، شن بازی، رنگ آمیزی و … حواس کودک خود را از این عادت منحرف کنید. همه این فعالیت ها، هدف دو گانه ای برای پرورش خلاقیت و نزاشتن فضا برای جویدن ناخن می‌باشند. بنابراین برای رفع ناخن جویدن کودک، او را سرگرم کنید.

📌 دلیل ناخن جویدن کودک را پیدا کنید

برای درمان ناخن جویدن کودک، باید دلیل آن را پیدا کنید. باید ببینید که کودک به چه علتی دوست دارد ناخن های خود را بجود. بسیاری از کودکان به دلیل استرس و اضطراب اقدام به چنین کاری می‌کنند. مواردی مانند جدایی والدین، رفتن به سر کلاس، دعوا با همکلاسی، تغییر مدرسه و … می‌تواند دلیل بر ناخن جویدن کودک باشد.

📌 کودک را تنبیه نکنید

ناخن جویدن کودک یک عادت است که با تنبیه هرگز درمان نمی‌شود. خیلی از والدین با قرار دادن مواد خوراکی تلخ و تند روی ناخن های کودکان قصد دارند تا او را از این کار باز دارند. اما این رفتار کاملا اشتباه است. هرگز هنگام ناخن جویدن کودک نباید او را تنبیه کنید.

📌 استفاده از داروی ترک ناخن جویدن

برای ترک ناخن جویدن کودک، از داروهای ترک ناخن استفاده کنید. یکی از روش هایی که کودک می‌تواند از ناخن جویدن امتناع کند؛ داروی ترک ناخن است.

📌 انگشتان کودک خود را زیبا کنید

یکی از راه هایی که برای ترک ناخن جویدن کودک وجود دارد؛ زیبا کردن ناخن های کودک است. برای دختر بچه ها لاک بزنید تا ذوق کنند. به همین دلیل آنها به دلیل خراب نکردن لاک ناخن، از ناخن جویدن امتناع می‌کنند.

سخن آخر

در روزهای بدی که به نظر می‌رسد کودک شما بی وقفه ناخن هایش را می‌جود، ممکن است وسوسه شوید کاری انحام دهید که اوضاع را بدتر می‌کند. توبیخ های بی پایان، سخنرانی های طولانی و خسته کننده، فریاد و تنبیه کردن کودک باعث نمی‌شود که ناخن جویدن کودک کم شود. در واقع توجه منفی باعث می‌شود کودکان شما مصمم شود تا ثابت کند رئیس ناخن هایش خود او است نه شما. بنابراین سعی کنید خشم را کنار بگذارید و با راه هایی که در بالا توضیح داده ایم این عادت را از سر کودک خود بردارید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناخن جویدن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره