اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

افکار خودکشی | راه های روبرو شدن با افکار خودکشی

افکار خودکشی به منظور ایده پردازی در رابطه با پایان دادن به زندگی است. این افکار زمانی بروز پیدا می‌کند که فرد به شدت با مشکلاتی درگیر است که چاره ای جز اتمام زندگی‌اش ندارد. این افکار یک مشکل روانشناختی است که امروزه عده زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل اینکه چرا در جامعه فعلی با خودکشی زیاد مواجهه می‌شویم کاملا مشهود است.

شایان ذکر است که مشکلات عاطفی در نوجوانان و مشکلات مالی و اجتماعی در بزرگسالان باعث بروز این افکار می‌شود. خواهشمندیم افکار خودکشی را جدی بگیرید. اگر فردی در اطراف شما نشانه های مربوط به افکار‌خودکشی دارد، با روانشناس آشنا کنید. جهت درمان این افکار هرچه زودتر اقدام کنید، با آسیب های کمتری روبرو خواهید شد.

افکار خودکشی

افکار خودکشی چیست؟

معمولا به دلیل مشکلاتی که در زندگی افزایش می‌یابد، افکار خودکشی نمایان می‌شود. زمانی که این افکار درمان نشود، با عواقب خوبی همراه نخواهد بود. عده ای از افراد وجود دارند که با کوچکترین مساله و مشکلات به فکر خودکشی می‌افتند. این اتفاق معمولا در نوجوانان و سنین بلوغ رخ می‌دهد. تحمل فرد بسیار کم است، طوری که حتی توانایی شنیدن نصیحت های والدین را ندارد.

از زبان پزشکی، افکار خودکشی یک اشتغال ذهنی شدید است. برخی از افکار می‌تواند تنها در زمینه خیال پردازی و تصور باشد. اما برخی به طور جدی برای نابودی خود برنامه ریزی می‌کنند. با توجه به تحقیقات انجام شده، همه افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، خودکشی نمی‌کنند. اما در نهایت با گذشت مدت های طولانی دست به خودکشی می‌زنند.

درمان افکار خودکشی را جدی بگیرید. اگر در اطراف خود افرادی با این تفکر دارید، حتما برای کمک به او از روانشناس یاری بگیرید. معمولا روانشناسان افرادی که قصد خودکشی دارند به روانپزشک ارجاع می‌دهد. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

دلایل افکار خودکشی

افکار خودکشی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص از دنیا بریده باشد و چاره ای جز از بین بردن خود نداشته باشد. همه افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند حتما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات در دسته های مختلفی قرار دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

? افسردگی

? اسکیزوفرنی

?اختلال دوقطبی

? پنیک

? پرخاشگری

?بیماری جسمانی

? آسیب مغزی

? وابستگی به مواد یا الکل

?اختلال شخصیت مرزی

? اختلال استرس پس از سانحه

? سابقه خانوادگی افکار خودکشی

?سابقه خانوادگی کودک آزاری

? بیماری های روانی

? ناامیدی

?رفتار بی پروا

? تنهایی و انزوا

? از دست دادن کار

?داشتن اسلحه یا وسایل کشنده

? ترس از آبرو

? استرس ناشی از تعصبات

?تجربه ضربه و قلدری

? مشکلات حقوقی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

نشانه های خودکشی

افرادی که افکار خودکشی دارند، نشانه هایی از خود بروز می‌دهند. این نشانه ها را در ادامه توضیح داده ایم.

✔ تغییر حالت گاهی شاد و گاهی ناراحت

✔ درگیری با خشونت

✔احساس گرفتاری

✔ احساس درد عاطفی

✔ صحبت از انتقام

✔اضطراب زیاد

✔ افزایش استفاده از الکل و مواد مخدر

✔ احساس بی قراری

✔رفتارهای پرخطر مانند رانندگی پر سرعت

✔ بیخیالی نسبت به همه چیز

✔ استفاده از ابزارهای خطرناک جهت خودکشی

✔تجربه افسردگی

✔ منزوی شدن

✔ تجربه حملات هراس

✔مدام قدم زدن

✔ تجربه اختلال در تمرکز

✔ خداحافظی عمیق با دیگران

✔عدم علاقه به فعالیت های قبلی

✔ ابراز پشیمانی

✔ ابراز تاسف از زنده بودن

✔بخشیدن وسایل خود به دیگران

✔ صحبت از خودکشی

✔ عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی

چگونه با افکار خودکشی روبرو شویم؟

چگونه با افکار خودکشی روبرو شویم؟

معمولا افکار خودکشی پایان می‌یابد. فردی که به افکار خودکشی رو می‌آورد، تمام احساساتش درگیر شده است. اما با کمک ترفندها و راهکارهای مخصوص می‌توان این افکار را کاهش داد. در ادامه به راهکارهای کاهش افکارخودکشی اشاره کرده ایم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با شخصیت مرزی کلیک کنید.

? از روانشناس کمک بگیرید

اولین مرحله کاهش افکار خودکشی، کمک از روانشناس است. به دلیل اینکه این افکار خطرناک و مشکل ساز هستند. باید حتما با یک متخصص در میان گذاشته شوند.

? هر روز راجع به احساسات خود صحبت کنید

از دیگر روش های کاهش افکار خودکشی، صحبت راجع به احساسات است. زمانی که افکارخودکشی به سراغ شما آمد. فورا با دوست، خانواده و فرد متخصص صحبت کنید. با این کار سطح هیجانات شما کاهش پیدا می‌کند.

? برنامه ریزی منظم داشته باشید

برای رهایی از افکار خودکشی باید برنامه ریزی منظم داشته باشید. حتی اگر احساسات تمام افکار شما را در سلطه خود بگیرد، طبق برنامه ریزی پیش بروید.

? ورزش کنید

ورزش روزانه به مدت 30 دقیقه خارج از خانه، افکار خودکشی را کاهش می‌دهد. حتما در طول روز زمانی را وقف ورزش کنید.

? کارهایی که باعث شادی می‌شود را انجام دهید

اگر در یک موقعیت حالتان خوب می‌شود، یا فعالیتی باعث افزایش شادی می‌شود؛ به مراتب آن را انجام دهید. شوق انجام کارهایی که قبلا از آن لذت می‌بردید، باعث کاهش افکار خودکشی می‌شود.

? فعالیت های جدید را امتحان کنید

برای کاهش افکار خودکشی باید به سوی تجربه های جدید بروید. سفر به مکان جدید، مطالعه زبان جدید، کتاب تازه و … باعث کسب تجربه های جدید می‌شود. زمانی که تجربه ای جدید کسب می‌کنید، افکارخودکشی کاهش می‌یابد و سطح انرژی رو به افزایش می‌رود.

برای کاهش افکار خودکشی به نکات زیر دقت کنید

افکار خودکشی به خودی خود خطرناک است. اما برای اینکه این افکار را کاهش دهیم، باید به یک سری نکات دقت کنیم. که در ادامه به این نکات اشاره کرده ایم.

✅ تنها نمانید، زیرا تنهایی باعث افزایش افکار خودکشی می‌شود. برای اینکه تنها نمانید وقت خود را صرف خانواده و دوستان کنید.

✅ چیزهایی که باعث افزایش حال بد شما می‌شوند، باید قطع شود. مثلا از گوش دادن به موسیقی غمگین، فیلم های ناراحت کننده و … اجتناب کنید. استفاده از این روش باعث کاهش افکار خودکشی می‌شود.

✅ از افکار خودکشی دور شوید. همیشه سعی کنید از افکار خودکشی و منفی دور بمانید. دوری از افکار منفی با کمک ترفند های مخصوص، باعث کاهش افکار خودکشی می‌شود.

✅ از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. زمانی که الکل مصرف می‌کنید، توانایی تصمیم گیری کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

افرادی که افکار خودکشی معمولا با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند. افسردگی از بارز ترین بیماری روانی است که باعث بروز افکار خودکشی می‌شود. اما مشکلات اجتماعی نیز باعث بروز افکار خودکشی می‌شود. با تمامی مشکلاتی که باعث افکار خودکشی می‌شود، فورا باید درمان شود. برای درمان نیز حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افکار خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره