تربیت نوجواناننوجوان

استعدادیابی نوجوانان و جوانان با جدیدترین روش ها

استعدادیابی نوجوانان و جوانان با مطرح شدن انتخاب رشته دانشگاهی بسیار پر رنگ می‌شود. معمولا دانش آموزان در مقاطع متوسطه دغدغه انتخاب رشته دارند و به دنبال راهی برای پیدا کردن علایق و مسیر زندگی شان هستند. خوشبختانه امروزه دسترسی به منابع معتبر جهت اطلاع از مشاغل مختلف و پیش زمینه های لازم آن به راحتی صورت می‌گیرد. اما از آنجا که جمع آوری این اطلاعات و نتیجه گیری از آن ها زمان بر است، پیشنهاد می‌شود حتما برای استعدادیابی نوجوانان اقدام کنید. در مرکز تخصصی مشاوره آواژه به شما کمک می‌شود تا بتوانید در کوتاه ترین زمان توانایی های بالقوه خود را شناخته و در آن زمینه وقت و انرژی صرف کنید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

استعدادیابی نوجوانان و جوانان چه اهمیتی دارد؟

شاید فکر کنید دوره نوجوانی یا جوانی برای استعدادیابی دیر است و تنها در سنین کودکی می‌توان به استعداد افراد پی‌برد، اما این باور با نظر متخصصان همسو نیست. زیرا آن ها معتقدند بهترین سن برای استعدادیابی دوران کودکی و در بازه 3 تا 6 سالگی است. اما پس از این زمان شانس کشف استعدادهای افراد از بین نمی‌رود. چرا که استعدادها امری ذاتی هستند و می‌توانند سال‌های سال بصورت نهفته باقی بمانند.  تاکید بر استعدادیابی در سنین کودکی تنها به این دلیل است که پدر و مادر هرچقدر زودتر از توانایی‌های فرزندشان باخبر شوند فرصت بیشتری برای فراهم کردن یک بستر مناسب در اختیار دارند.

با این حال استعدادیابی در سنین نوجوانی و جوانی در کیفیت آینده فرزندتان تاثیرگذار است. چرا که اگر ظرفیت‌های ذهنی منحصر به فرد فرزندتان را بشناسید می‌توانید در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل آینده راهنمایی‌های بهتری در اختیار او قرار دهید. همچنین در این شرایط اگر زمینه مناسب و همسو با استعدادهای نوجوان یا جوان فراهم شود، شانس موفقیت به میزان زیادی بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید : استعدادیابی دانش آموزان 

چه اقداماتی برای استعدادیابی نوجوانان و جوانان باید انجام داد؟

اگر می‌خواهید به فرزند خود در سنین نوجوانی یا جوانی کمک کنید تا استعدادهای خود را بشناسد، باید برخی اصول و توصیه‌های روانشناختی را مدنظر قرار دهید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- مراجعه به مراکز معتبر

اصولی‌ترین اقدامی که برای کشف استعدادها در سنین نوجوانی و جوانی می‌توانید انجام دهید مراجعه به یک مرکز روانشناسی معتبر و دریافت خدمات مشاوره است. روانشناسان در جلسات مشاوره به واسطه مصاحبه بالینی و انجام انواع تست‌های هوش و شخصیت به مراجعین خود کمک می‌کنند تا به بینش دقیق‌تری در مورد خود و توانمندی‌های منحصر به فردی که دارند دست پیدا کنند.

2- استعدادیابی نوجوانان برای هدایت درونی

یکی از مهم‍ترین کارهایی که برای استعدادیابی در سنین نوجوانی و جوانی باید انجام دهید این است که بیش از هرچیز توسط نیروهای درونی‌تان هدایت شوید. در حقیقت باید کمتر به دنبال تایید دیگران باشید و ببینید چه موضوعاتی شخصا منجر به رضایتمندی شما در زندگی می‌شوند.

3- ارزیابی کودکی و مشکلات ریشه ای

علایقی که در کودکی داشته‌اید می‌توانند هدایتگرهای بسیار خوبی برای کشف استعدادهایتان باشند. از همین رو لازم است کمی در گذشته خود یا فرزند جوانتان جستجو کنید، بیشتر در چه اموری موفق بوده‌اید؟ انجام چه کارهایی بیش از همه شما را به وجد می آورده است؟

4- به دست آوردن مهارت خود آگاهی

خودآگاهی یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که در زمینه کشف استعدادها نیز تا حد زیادی به شما کمک می‌کند. افراد خودآگاه بینش بالایی در مورد خود دارند، اهداف زندگی‌شان را می‌شناسند و با علایق و سلایق خود آشنا هستند. اگر در زمینه‌ای احساس ضعف می‌کنید مطالعه کتاب‌های خودیاری و مراجعه به یک روانشناس در بهبود این موضوع به شما کمک می‌کنند.

5- بازبینی درباره کسانی که در ارتباط هستید

کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در کشف استعدادهایتان داشته باشند.  معاشرت با کسی که دائما علایق دیگران را مسخره می‌کنند و می‌خواهند شما را مطابق سلیقه خود تغییر دهند به مرور زمان اعتماد به نفس‌تان را کاهش داده و مانع از بروز استعدادهایتان می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره