تربیت نوجواناننوجوان

استعدادیابی نوجوانان و جوانان با جدیدترین روش ها

استعدادیابی نوجوانان و جوانان به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. با اینکه بسیاری از افراد معتقدند که این سن برای استعدادیابی دیر است؛ اما نوجوان هنوز هم برای ورود به دنیای بزرگسالی و حتی بازارکار وقت دارد. از طرفی در مورد استعدادیابی هیچگاه دیر نیست. چرا که افراد در هر سنی متوجه ظرفیت درونی خود به درستی شوند؛ می‌توانند از آن بهره برده و حداقل احساس بهتری را تجربه کنند. از این رو نباید در این سنین به طور کلی نسبت به موضوع استعدادیابی بی اهمیت بود. مخصوصا که آنها باید در برهه های مختلف دست به انتخاب رشته زده و یا حتی در آزمونی مانند کنکور شرکت کنند. بهتر است در این مورد اطلاعات خود را بالا برده و حتما از یک روانشناس نوجوان کمک دریافت کنید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

لزوم استعدادیابی نوجوانان و جوانان

از آنجایی که ویژگی های شخصیتی ما در دوران نوجوانی تثبیت شده و تا پایان عمر با ما هستند؛ رفتارهایی که در این دوران داریم و کارهایی که انجام می‌دهیم؛ از اهمیت زیادی برخوردار هستند. پس اگر بتوانیم استعدادیابی نوجوانان و جوانان را به درستی انجام دهیم؛ احتمال موفقیت آنها بیشتر شده و به طور کلی می‌توانند از نهایت پتانسیل خود در زمینه های مختلف استفاده نمایند.

در واقع این موضوع هم مانند ویژگی های شخصیتی در این دوران ثابت می‌ماند. آنان در این دوران در ابتدای مسیر ورود به بزرگسالی هستند و اگر از همین ابتدا راه درست را انتخاب کرده و متناسب با همان پیش روند؛ مسیر برایشان بسیار هموارتر خواهد بود. برای اطلاع از راه های استعدادیابی دانش آموزان کلیک نمایید.

سه عامل مهم در استعدادیابی نوجوانان و جوانان

عوامل موثر در استعدادیابی نوجوان

در مورد استعدادیابی نوجوانان و جوانان عوامل مختلفی دخیل هستند. این موارد یا باعث شکل گیری استعداد خاصی در آنها شده و یا به استعداد آنها جهت می‌دهد. از این رو آشنایی و توجه کردن به آنها بسیار اهمیت دارد. در این بخش به توضیح این عوامل می‌پردازیم.

امید

خوشبختانه بیشتر نوجوانان و جوانان امید بسیار زیادی داشته و سرشار از هیجانات مختلف هستند. زمانی که آنان به آینده خود امیدوار باشند؛ ایده های زیادی را در ذهن خود پرورانده و سعی می‌کنند در راستای رسیدن به آنها تلاش کنند. به همین دلیل موانع و چالش ها را نیز تحمل کرده و سعی می‌کنند تا راهی برای پیشرفت خود پیدا کنند. پس این موضوع می‌تواند نقش پررنگی در استعدادیابی نوجوانان و جوانان داشته باشد.

سبک دلبستگی

سبک دلسبتگی آنان نسبت به مدرسه، خانواده و اطرافیان نیز در مورد استعدادیابی نوجوانان و جوانان اهمیت دارد. زمانی که آنان به این مفاهیم علاقه داشته و به طور کلی احساس امنیت روانی داشته باشند؛ بیشتر احتمال دارد که به دنبال کشف استعداد خود و استفاده از آن باشند.

خوشبختی

یکی دیگر از عوامل استعدادیابی نوجوانان و جوانان ، اعتقاد به خوشبختی و یا حتی احساس کردن آن در زندگی شان است. زمانی که آنان با این مفهوم آشنا بوده و یا آن را رک کنند؛ بیشتر برای به دست آوردن و یا حفظ آن تلاش می‌کنند. چنین دانش آموزانی افکار مثبتی در مورد همه چیز داشته و به طور کلی خوشبین هستند. پس درراه رسیدن به موفقیت استرس و اضطراب کمتری را نیز تجربه می‌کنند.

سن استعدادیابی نوجوانان و جوانان

همانطور که به آن اشاره شد؛ بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دیگر برای استعدادیابی نوجوانان و جوانان دیر شده است. اما آنان هنوز فرصت های زیادی برای زیستن و تجربه کردن دارند. از این رو نباید از این موضوع ناامید شد. اما به هرحال بهتر است که اقدامات مورد نیاز تا قبل سن بلوغ و یا دوران انتخاب رشته و کنکور انجام شود. افراد باید برای رویارویی با این موضوعات آماده باشند و دقیقا بدانند که می‌خواهند در آینده چه کاری انجام دهند. از این رو از سن 12 تا 16 سالگی زمان مناسبی برای اینکار است. برای آشنایی با راه های استعدادیابی شغلی نوجوانان کلیک نمایید.

تلاش کردن بدون استعدادیابی نوجوانان و جوانان

فراموش نکنید که تلاش کردن بدون استعدادیابی نوجوانان و جوانان به شکل درست، نتیجه چشمگیری نخواهد داشت. برخی از والدین تصور می‌کنند که حتی اگر فرایند استعدادیابی را برای فرزند خود انجام ندهند؛ اگر آنها تلاش زیادی کرده و پشتکار داشته باشند؛ موقعیت های زیادی برایشان ایجاد می‌شود. اما در این شرایط تلاش کردن کاملا بی هدف بوده و تنها افراد را خسته و فرسوده می‌کند. از این رو باید مطمئن شویم که آنها در مسیر درستی گام نهاده و از آن لذت نیز می‌برند.

اقدامات لازم در جهت استعدادیابی نوجوانان و جوانان

برای استعدادیابی نوجوانان و جوانان کارهای مختلفی را باید انجام داد. در راستای انجام این اقدامات خانواده ها و نوجوانان باید با یکدیگر همکاری کرده و به شکل درستی آن را انجام دهند.

مراجعه به مراکز روانشناسی

خانواده ها در ابتدا می‌توانند به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و با متخصصین این حوزه صحبت کنند. در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان تست های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توان از نوجوان آنها را گرفت و یا تحلیل نتایج به استعداد آنها پی برد.

هدایت درونی

یکی دیگر از راه های استعدادیابی نوجوانان و جوانان، اعتماد کردن به احساسات درونی است. در واقع نوجوان باید به این فکر کند که واقعا به چه کاری علاقمند است.

بررسی کردن دوران کودکی

همچنین نگاه کردن به گذشته و دوران کودکی نیز تاثیر زیادی بر فرایند استعدادیابی نوجوانان و جوانان دارد. همه ما در دوران کودکی رویاهایی داشته و یا در انجام کار خاصی مهارت بیشتری از خود نشان داده ایم.

بالابردن خودآگاهی

خودآگاهی و شناخت خود نیز یکی دیگر از کارهایی است که در این راستا به ما کمک می‌کند. افراد باید بینش درستی نسبت به علایق و خواسته های درونی خود داشته باشند. برای اطلاع از ویژگی های اخلاقی نوجوانان موفق کلیک نمایید.

مدیریت میزان و کیفیت معاشرت ها

در دوران نوجوانی، اطرافیان تاثیر زیادی در شکل گیری علایق نوجوان دارند. از این رو باید هم خود و هم والدین در این مورد حساسیت داشته و به این مورد دقت کنند.

سایر روش های برای استعدادیابی در نوجوانان

برخی از دیگر کارهایی که افراد می‌توانند در این زمینه انجام دهند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

یادگیری از همه چیز

شناسایی علایق منجصر به فرد در آنها

به عنوان والد الگوی خوبی برای آنها باشید

گرفتن شغل پاره وقت

لذت بردن از فعالیت های فرهنگی

پیدا کردن یک مربی خوب

شرکت دادن نوجوان در تصمیم گیری های مختلف

ترسیم چشم انداز مناسب

به چالش کشیدن فرزند

استعدادهای مختلف در نوجوانان

توجه کردن به دسته بندی هوش در افراد مختلف نیز حائز اهمیت است. در فرایند استعدادیابی نوجوانان و جوانان باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هوش و استعداد آنها در کدام بخش بیشتر است. این بخش ها در همه افراد شامل موارد زیر می‌شود.

کلامی زبانی

منطقی ریاضی

دیداری فضایی

موسیقیایی

بدنی جنبشی

طبیعت گرا

میان فردی

درون فردی

فواید استعدادیابی نوجوانان و جوانان

فواید استعدادیابی نوجوانان

به طور کلی استعدادیابی در هر سنی افراد را هدفمندتر کرده و چشم انداز مشخص تری در مورد آینده به آنها می‌دهد. این موضوع در مورد نوجوانان بیشتر متوجه آینده شغلی آنان است. در واقع زمانی که اینکار به درستی و در زمان مناسب برای نوجوانان انجام شود؛ نوجوانان پیشرفت چشمگیر تری در دوران تحصیل خود داشته و از طرفی شغل مناسب خود را نیز راحت تر پیدا می‌کنند. این موضوع در دوران نوجوانی که پر از دوراهی و مسائل گیج کننده است؛ کمک بزرگی به او خواهد بود.

سخن پایانی

استعدادیابی نوجوانان و جوانان در مقایسه با کودکان در سنین پایین کمی ساده تر انجام می‌شود. چرا که آنها خود به طور مستقیم قادر به صحبت کردن در مورد علائق و احساسات شان هستند. همچنین از لحاظ زمانی نیز برای انجام اینکار اصلا دیر نیست و والدین می‌توانند با کمک خود نوجوان و همچنین یک روانشناس آن را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی نوجوانان و جوانان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره