اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص دیازپام | عوارض و بهترین زمان مصرف دیازپام 5

قرص دیازپام در دسته بنزودیازپین‌ها قرار دارد و نوعی داروی ضداضطراب، خواب‌آور، آرام‌بخش، ضد تشنج و شل‌کننده عضلات اسکلتی است. این دارو با نام تجاری والیوم نیز شناخته می‌شود. مصرف دیازپام در طولانی مدت وابستگی دارویی ایجاد می‌کند، بنابراین معمولا در درمان‌ها طولانی مدت کاربرد ندارند. اشکال دارویی دیازپام متنوع است و در فرم‌ها قرص‌ها خوراکی، تزریقی، شربت و شیاف در بازار دارویی یافت می‌شود. استفاده از دیازپام به تجویز پزشک بستگی دارد و هم‌چنین تنها پزشک می‌تواند دوز و دفعات مصرف دیازپام در طول روز را مشخص کند. توجه کنید که دیازپام در دوران بارداری و شیردهی معمولا منع مصرف دارد. برای استفاده از سایر درمان‌ها برای مشاوره استرس کلیک کنید.

قرص دیازپام

دسته دارویی بنزودیازپین‌ها بیشتر در درمان‌اضطراب به کار می‌روند. والیوم یا همان قرص دیازپام علاوه بر اضطراب، در درمان حملات پانیک و هم‌چنین به عنوان مسکن و خواب‌آور نیز استفاده می‌شوند.

کاربرد دیگر قرص دیازپام در پیشگیری از تشنج و حملات صرع و شل‌کننده عضلات اسکلتی است.

گابا یک انتقال‌دهنده عصبی است که کاهش مقدار آن، بدن را دچار یک وضعیت هیجانی می‌کند و به دنبال آن تشنج، اضطراب و انقباض عضلانی ممکن است رخ دهد.

مکانیسم اثر دیازپام به صورت افزایش مقدار گابا در بدن است. به دنبال افزایش گابا در بدن، اضطراب فرد پایین آمده و عضلات نیز آرام می‌شوند.

برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

تداخلات دارویی با قرص دیازپام

مصرف همزمان برخی از داروها می‌تواند اثرات منفی برای بدن به همراه داشته باشد. جهت جلوگیری از تداخلات دارویی بهتر است هنگام مراجعه به پزشک، او را در جریان داروها که مصرف می‌کنید، قرار دهید. تداخلات دارویی دیازپام با گروه‌ها دارویی زیر می‌باشد.

ضد افسردگی‌ها

استفاده همزمان داروها ضد افسردگی‌ مانند آمی‌تریپتلین، نورتریپتلین، ترازودون، دوکسی‌پین با دیازپام منجر به اختلالات تنفسی و خواب‌آلودگی می‌گردد.

آنتی‌سایکوزها یا داروها ضد جنون

هالوپریدول، کلوزاپین، رسپریدون، کلروپرومازین از دسته آنتی‌سایکوزها هستند ‌که در صورت مصرف همزمان با دیازپام، اثراتی مانند ضد افسردگی‌ها دارند.

ضد اسید معده

فاموتیدین، رانیتیدین، امپرازول، پنتوپرازول از جمله داروها سرکوب‌کننده اسید معده هستند. خاصیت این دسته دارویی کاهش جذب دیازپام در بدن است، بنابراین مصرف این داروها با دیازپام می‌تواند دوز کافی از دیازپام را به بدن نرساند.

ضد قارچ

ضد قارچ‌ها مانند فلوکونازول، کتوکونازول می‌توانند موجب توقف ترشح آنزیم‌ها تجزیه‌کننده دیازپام در بدن شوند، در نتیجه مقدار دیازپام در بدن بالا رفته و احتمال بروز عوارض آن افزایش می‌یابد.

سایر بنزودیازپین‌ها

سایر داروها خانواده بنزودیازپین‌ها مانند کلونازپام، آلپرازولام، اگزازپام و … اثراتی هم‌چون دیازپام مانند آرام‌بخشی و ضد اضطرابی دارند. اگر دیازپام همراه با دارو دیگری از خانواده خو مصرف شود، شدت عوارض جانبی آن افزایش می‌یابد.

ضدحساسیت‌ها و داروهای سرماخوردگی

تشدید خواب‌آلودگی، کاهش یا توقف تنفس در صورت مصرف همزمان دیازپام با داروها دیفن‌هیدرامین، هیدروکسی‌زین، پرومتازین و … رخ می‌دهد.

عوارض جانبی مصرف قرص دیازپام

خواب‌آلودگی عارضه نسبتا شایع دیازپام و سایر داروها دسته بنزودیازپین‌ها است. هم‌چنین قرص دیازپام ممکن است در قدرت تمرکز، قضاوت و تفکر اختلال ایجاد کند. از این رو انجام دادن فعالیت‌ها که نیاز به توجه و تمرکز دارند مانند رانندگی را به بعد موکول کنید.

اگر شدت عوارض جانبی خفیف باشد احتمالا طی چند روز خودبه‌خود از بین می‌روند؛ اما در صورتی که عوارض شدید و به مدت طولانی‌تری باقی بمانند، شرایط و نشانه‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

بعضی از عوارض جانبی دیازپام عبارت است از:

  • سردرد و سرگیجه
  • ضعف و خستگی جسمانی
  • ضعف روانی
  • لرزش بدن
  • ترشح بیش از حد بزاق یا خشک بودن دهان
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • تاری‌ دید
  • اشکال در راه رفتن
  • اختلالات روانی مانند توهم، افسردگی، مشکلات حافظه

در موارد نادر ممکن است عوارضی مانند واکنش‌ها آلرژیک، اختلال تنفسی و خارش و … بروز کند.

شرایط قطع مصرف دیازپام

معمولا بنزودیازپین‌ها مانند قرص دیازپام در درمان‌ها کوتاه مدت کاربرد دارند و به دلیل ریسک وابستگی دارویی که ایجاد می‌کنند، در طولانی مدت استفاده نمی‌شوند. اگر برای مدت طولانی قرص دیازپام مصرف کرده‌اید، قطع ناگهانی و یکباره آن خطرناک است.

همان‌طور که دوز مصرفی و تعداد دفعات مصرف دیازپام را پزشک تعیین می‌کند، جهت ترک قرص دیازپام نیز باید طبق دستورات پزشک و با کاهش دوز دارو و کاهش دفعات مصرف روزانه عمل کنید.

بی‌خوابی، تشنج، مسخ شخصیت، دلیریوم، اضطراب و تحریک‌پذیری، ناتوانی در تمرکز از علائم قطع ناگهانی مصرف دیازپام هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص دیازپام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره