اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص کلونازپام

قرص کلونازپام نامی آشنا در میان داروهای خانواده بزرگ بنزودیازپین‌ها است. از داروی کلونازپام به عنوان درمان برای مواردی چون حملات پانیک، اضطراب‌ها، تشنج و حملات صرعی استفاده می‌شود. دوز مناسب مصرفی با توجه به شرایط بیماری، سن فرد و تنها با اجازه پزشک تجویز می‌گردد. قرص کلونازپام قدرت ایجاد وابستگی دارویی دارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را خودسرانه و بدون نسخه مصرف کرد. هم‌چنین ترک این دارو باید زیر نظر متخصص و با کاهش تدریجی دوز اتفاق بیافتد. عوارض جانبی متعددی برای این دارو شناخته شده و شدت و خطرات این عوارض در مورد کودکان و زنان باردار بیشتر است. مصرف کلونازپام در دوران بارداری و شیردهی ممنوعیت داشته و تنها در شرایط ضروری و به دستور پزشک تجویز می‌گردد. برای استفاده از روش های جایگزین برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

قرص کلونازپام

خاصیت اغلب داروها خانواده بنزودیازپین‌ها عبارت است از: آرام‌بخشی، ضد اضطرابی، شل‌کننده عضلات، ضد تشنج، خواب‌آور؛ که قرص کلونازپام نیز این اثرات را به دنبال دارد.

معمولا در موارد اضطراب و حمله پانیک از این دارو استفاده می‌گردد. حملات تشنجی ابسنس در کودکان، پیشگیری از صرع، موارد شوک ناشی از هراس و ترس نیز از دارو کلونازپام کمک می‌گیرند. افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به این اختلالات در نتیجه استفاده از کلونازپام رخ خواهد داد.

تعیین دوز دارو بر اساس نظر پزشک و با توجه به نوع و شرایط بیماری، سن فرد، وزن او انجام می‌پذیرد. به عنوان مثال موارد ابتلا به تشنج در بزرگ‌سالان، ابتدا سه بار در روز و هر بار ۱/۵ میلی‌گرم از قرص کلونازپام را مصرف می‌کنند. می‌توان این مقدار ابتدایی از دارو را هر سه روز ۰/۵ تا ۱ میلی‌گرم افزایش داد.

دوز اولیه مصرفی کلونازپام در صورت رخ دادن حملات پانیک و اضطراب ۰/۲۵ میلی‌گرم، دو بار در روز که پس از گذشت سه روز می‌توان آن را تا ۱ میلی‌گرم افزایش داد.

عوارض جانبی قرص کلونازپام

عوارض جانبی مختلفی ناشی از مصرف کلونازپام به وجود آمده که در هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. برخی عوارض جانبی مهم قرص کلونازپام عبارت است از:

سرگیجه

خواب‌آلودگی

افسردگی

خستگی

به وجود آمدن افکار خودکشی یا آسیب زدن به خود و دیگران

افزایش تولید بزاق

تغییرات روحی و روانی

اختلالات حافظه

برخی دیگر از عوارض جانبی که احتمال بروز آنان کمتر است. با این حال در صورت بروز آن‌ها هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید:

مشکلات پوستی مانند تورم و التهاب پوست، خارش بدن

اشکال در تنفس

نشانه‌ها عفونت مانند تب و گلودرد

کبود شدن بدن

تداخلات دارویی

استفاده همزمان کلونازپام با داروها زیر تداخل دارد و در صورت مصرف آن‌ها، مشکلات و عواقب جدی برای فرد مصرف‌کننده به وجود می‌آید. تداخلات دارویی با قرص کلونازپام عبارتند از:

شل‌کننده‌ها عضلات

ضد تشنج‌ها

ضد پارکینسون

ضد افسردگی

مکمل‌ها ویتامینی

الکل

داروها گیاهی

سایر داروها دسته بنزودیازپین‌ها که خاصیت خواب‌آوری و آرام‌بخشی دارند.

علائم مسمومیت و اوردوز با قرص کلونازپام

مصرف بیش از حد هر دارویی موجب مسمومیت خواهد شد. اگر فردی با مشکلاتی چون بیهوشی و سختی در تنفس مشاهده کردید، فورا به مراکز درمانی رفته یا با اورژانس تماس بگیرید.

توهم، خواب‌آلودگی شدید، کاهش و یا از دست رفتن هوشیاری از نشانه‌ها مسمومیت با کلونازپام هستند.

جهت جلوگیری از مسمومیت و اوردوز از افزایش خودسرانه دوز دارو کلونازپام یا افزایش تعداد دفعات مصرف دارو خودداری کنید.

موارد احتیاط مصرف دارو کلونازپام

اگر به داروها خانواده بنزودیازپین‌ها حساسیت دارید، پزشک را در جریان بگذارید. در صورت ابتلا به بیماری‌ها زیر نیز در استفاده از قرص کلونازپام احتیاط کنید.

بیماری‌ها مربوط به کبد و کلیه

مشکلات چشمی

اختلالات تنفسی و ریوی

اعتیاد به مواد مخدر

مصرف الکل

ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها خونی

بیماری‌ها روانی مانند افسردگی

اقدام به خودکشی یا داشتن افکار خودکشی

بایدها و نبایدها

دارو را در دما ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

عدم رانندگی و انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارد. زیرا این دارو موجب خواب‌آلودگی شده پس برای جلوگیری از رخ دادن صدمات و آسیب‌ها نسبت به انجام رانندگی و فعالیت‌ها که نیاز به تمرکز بالا دارند، خودداری کنید.

به دلیل اختلال در رشد فیزیکی و وضعیت روانی نمی‌توان از این دادو برای کودکان استفاده کرد.

به علت بالا رفتن ریسک سقوط و افتادن هنگام مصرف دارو، تجویز آن در مورد سالمندان با احتیاط صورت می‌گیرد.

معمولا زنان باردار نباید از این دارو استفاده کنند و فقط زمانی که فواید استفاده از دارو بیشتر از زیان‌ها آن باشد، پزشک آن را تجویز می‌کند. مثلا عدم درمان تشنج‌ها دوران بارداری هم برای مادر و هم جنین خطرناک است، بنابراین راجع‌به مصرف قرص کلونازپام باید به پزشک مراجعه نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلونازپام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره