اختلالات روانیاختلالات شخصیت

برخورد با شخصیت نمایشی

برخورد با شخصیت نمایشی به دلیل ویژگی‌های خاص این افراد مثل تحریک‌پذیری، رفتارهای خاص و مبالغه‌آمیزشان کار چندان آسانی نیست. این رفتارها اگرچه در نگاه اول ممکن است جالب باشند، اما در روابط بین فردی عمیق‌تر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌شوند. به همین منظور لازم است برخی از روش‌های اصولی را برای داشتن برخوردی مناسب با شخصیت نمایشی فرابگیریم. البته میزان و نوع ارتباط شما با این افراد نیز تاثیر زیادی با روشی که باید اتخاذ کنید دارد. هر چه رابطه‌تان نزدیک‌تر باشد نیاز بیشتری به دریافت خدمات تخصصی توسط مشاوران روانشناسی دارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با شخصیت نمایشی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

با چه شخصیتی روبرو هستیم؟

نظرات متفاوتی در مورد علت ایجاد اختلالات شخصیت، ازجمله شخصیت نمایشی مطرح است. نظریات روان‌شناختی بیان می‌کنند که نحوه تعاملات والد-فرزندی در دوران کودکی می‌تواند نقش به سزایی در این زمینه داشته باشد. بنابر گزارشات تهیه‌شده از نمونه‌های بالینی، اکثر مبتلایان به این اختلال شخصیتی، در خانواده‌هایی بی‌ثبات و نابسامان بزرگ‌شده‌اند.

والدین آن‌ها معمولاً افرادی ناکارآمد بودند و احتمال داشت که بدون دلیل موجه اقدام به تنبیه فرزندان خود کنند. این موضوع باعث احساس بی‌کفایتی و حقارت در کودکان می‌شود. عزت‌نفس آن‌ها پایین می‌آید و روحیه‌ای حساس و شکننده نسبت به انتقاد یا قضاوت پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، چنین کودکانی سعی می‌کنند راه‌های مختلف را برای کسب تأیید و محبت والدین خود امتحان کنند. ملاک قضاوت آن‌ها در مورد درست و غلط، تأیید و توجه اعضای خانواده‌شان می‌شود. به همین دلیل، اغلب آن‌ها در هویت‌یابی و کسب یک شخصیت واحد شکست می‌خورند. درصورتی‌که این مشکلات در دوره کودکی رفع نشود، زمینه برای شکل‌گیری شخصیت نمایشی در بزرگ‌سالی مهیا می‌گردد.

رفتار و برخورد با شخصیت نمایشی

برحسب آنکه حوزه و شدت آسیب‌های دوران کودکی در افراد چگونه بوده، می‌توان از روش‌های متفاوتی برای برخورد با آن‌ها استفاده کرد. برخی از شیوه‌های رایج برای مواجهه با افراد هیستریونیک به شرح زیر هستند.

1- تشویق افراد برای شناخت خود

باراهنمایی کردن فرد برای اقدام به خودشناسی می‌توان گام بزرگی برای کاهش علائم شخصیت نمایشی برداشت. این افراد همواره سعی می‌کنند خود را به نحوی نشان دهند که تأیید اطرافیان‌شان را کسب کنند. به همین دلیل فرصتی برای کشف ویژگی‌های حقیقی خود پیدا نمی‌کنند. می‌توان با تشویق این افراد به شناخت نقاط قوت و ضعف واقعی‌شان، به آن‌ها کمک کرد تا شخصیت واحدی برای خود شکل دهند.

2- تقویت استقلال و بالا بردن حس کفایت در برخورد با شخصیت نمایشی

یکی از دلایل اصلی رفتارهای نمایشی در افراد هیستریونیک، نیاز مداوم به چسبیدن به دیگران است. این حس وابستگی از دوران کودکی در آن‌ها ارضاء نشده است. به همین دلیل درصورتی‌که حمایت شخص دیگری را نداشته باشند، احساس بی‌کفایتی و ضعف می‌کنند. بر این اساس، لازم است با دادن تکالیف و تمریناتی به آن‌ها، استقلال و خودبسندگی این عده را افزایش داد.

3- تأکید بر توانایی‌های واقعی افراد به‌جای ظاهر ساختگی آن‌ها

افراد مبتلابه اختلال شخصیت نمایشی از ابتدای جوانی، ارزشمندی خود را منوط به داشتن جذابیت‌های ظاهری در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل، بیشتر انرژی و زمان خود را برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه‌شان ازدست‌داده‌اند. با تشویق این افراد برای دنبال کردن مهارت‌ها و بروز استعدادهای‌شان، می‌توان نشان داد که این موارد ارزشی بالاتر از ویژگی‌های سطحی و ساختگی دارند.

4- کمک به تقویت عزت‌نفس در برخورد با شخصیت نمایشی

افراد دارای شخصیت نمایشی سعی می‌کنند احساس خلأ و پوچی درونی‌شان را با استفاده از ظاهر فریبندگی‌ و جلب‌توجه، مخفی کنند. آن‌ها از این طریق در تلاش‌اند تا مرهمی کوتاه مدت بر عزت‌نفس پایین‌شان بگذارند. بنابراین، درصورتی‌که به این افراد در جهت تقویت عزت‌نفس کمک شود، احتمال بروز رفتارهای اغواگرانه و ظاهری کاهش می‌یابد.

5- پرهیز از انتقادهای غیراصولی

روحیه حساس، تحریک‌پذیری و اعتمادبه‌نفس پایین باعث می‌شوند تا افراد دچار شخصیت نمایشی نسبت به هرگونه انتقاد، با شدت واکنش نشان دهند. هدف این افراد از عشوه‌گری و جلب‌توجه، کسب تأیید و تحسین دیگران است. با این حساب، انتقاد دقیقاً مخالف خواسته آن‌ها است. پس به هنگام شنیدن سرزنش یا قضاوت دیگران، خشم و عصبانیت زیادی را تجربه می‌کنند.

لازم به ذکر است که این احساسات منفی به‌صورت ناخودآگاه در آن‌ها ایجاد می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها دلیل این حجم از عصبی بودن خود را نمی‌دانند.

6- مرزهای مشخصی برای رابطه خود با فرد هیستریونیک تعیین کنید

دمدمی‌مزاج بودن شخصیت‌های نمایشی باعث می‌شود تا هیجان‌های افراطی و اغراق‌آمیزی را بروز دهند. آن‌ها ممکن است پس از یک آشنایی اولیه، صمیمیت و نزدیکی زیادی را نسبت به آنچه واقعاً بین دو طرف وجود دارد، احساس کنند. این موضوع نشان می‌دهد که افراد مبتلابه این اختلال، قادر به تعیین حدومرزهای رابطه نیستند.

بنابراین، شرط داشتن رابطه‌ای ماندگارتر با این افراد، تعیین دقیق مرزهای رابطه است. باید به آن‌ها نشان دهیم که به مرزهای خود پایبند هستیم و همین انتظار را از جانب او داریم.

7- برخورد با شخصیت نمایشی و دریافت کمک تخصصی

بهره‌گیری از رویکردهای درمانی برای بهبود رفتار اشخاص هیستریونیک، یکی از مهم‌ترین اقدامات در برخورد با این افراد به شمار می‌رود. راهکارهای درمانی متنوعی برای کمک به این افراد وجود دارد. این راه‌ها معمولاً علمی و تجربه‌شده هستند؛ لذا می‌توانند احتمال بهبود هر چه سریع‌تر نشانه‌های شخصیت نمایشی را افزایش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با شخصیت نمایشی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره