اختلالات روانیاختلالات شخصیت

درمان شخصیت ضد اجتماعی | 5 روش درمان شخصیت ضد اجتماعی

درمان شخصیت ضد اجتماعی ممکن است؟ این سؤال برای بسیاری از اطرافیان این بیماران پیش خواهد آمد. وقتی نخستین‌بار اسم این بیماری را از متخصصین می‌شنویم قطعا احساس ناراحتی بسیاری را تجربه خواهیم کرد. با همه ناراحتی که این تشخیص می‌تواند به همراه داشته باشد یک نکته بسیار مهم است. چه راهی برای درمان شخصیت ضداجتماعی وجود دارد؟ درواقع درمان این اختلال آخرین امیدی است که اطرافیان این افراد دارند. اما متأسفانه باید بگوییم که درمان شخصیت ضداجتماعی، درمان بسیار پرچالشی است. بااین‌حال نباید از تغییرکردن این افراد و بهترشدن شرایط ناامید باشید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا ابعاد مختلف درمان شخصیت ضد اجتماعی را بررسی کنیم. اگر این موضوع برای شما هم اهمیت پیدا کرده بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت ضد اجتماعی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ارزیابی، تشخیص و درمان شخصیت ضد اجتماعی

ارزیابی، تشخیص و درمان شخصیت ضد اجتماعی

اولین قدم برای درمان شخصیت ضد اجتماعی ارزیابی است. ارزیابی به معنای آن است که اول مطمئن شویم فرد واقعا درگیر این بیماری هست یا خیر؛ اگرچه رفتارهای شخصیت ضداجتماعی معمولا نشانه‌هایی را به اطرافیان می‌دهد بااین‌حال شما نمی‌توانید بر اساس این نشانه‌ها در مورد سلامت روان یک نفر قضاوت کنید. ممکن است نشانه‌ها به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشند. این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها راه تشخیص اختلال شخصیت ضداجتماعی کمک‌ از روان‌شناس متخصص است. روان‌شناسان با استفاده از پرسش‌نامه‌های شخصیت، بررسی‌های بالینی و تکنیک‌هایی که آموزش دیده‌اند وضعیت سلامت روان فرد را ارزیابی کرده و راجع به آن به شما بازخورد می‌دهند. پس اگر نگران وجود این اختلال در یکی از اطرافیان خود هستید پیش از هر چیز مشورت‌کردن با یک روان‌شناس متخصص را در برنامه‌تان قرار بدهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی کلیک کنید. 

درمان شخصیت ضد اجتماعی

روش های درمان شخصیت ضد اجتماعی

همان‌طور که از نام اختلال شخصیت ضداجتماعی مشخص است این افراد ارتباط خوبی با اجتماع ندارند. در واقع جامعه و دیگران برای آنها اهمیتی نداشته و حاضر هستند برای رسیدن به منافع خودشان دست به هر کاری در حق دیگران بزنند. این ویژگی‌های شخصیتی از جمله مسائلی هستند که درمان شخصیت ضد اجتماعی را سخت می‌کنند. درواقع این افراد خیلی درگیر احساسات دیگران نیستند و ناراحتی اطرافیان برایشان اهمیتی ندارد. پس طبیعی است که دلیلی هم برای مراجعه به مراکز مشاوره نداشته باشند. یا به هر شکلی بخواهند از زیر بار درمان شانه خالی کنند. به همین خاطر روان‌شناسان معمولا نگاه خوش‌بینانه‌ای به درمان این افراد ندارند.

نکته دیگر راجع به درمان شخصیت ضد اجتماعی این است که این افراد درست مانند سایر اختلال‌های شخصیت اعتقادی به بیمار بودن خودشان ندارند. آنها تصور می‌کنند که وضعیتشان بسیار عادی است و اگر هم مشکلی در کار یا روابطشان وجود دارد این دیگران هستند که مشکلات را به وجود می‌آورند. به همین خاطر خیلی کم پیش می‌آید که شخصیت‌های ضداجتماعی برای درمان به مراکز مشاوره مراجعه کنند. اگر این افراد به سراغ درمان بیایند معمولاً از جانب مراجع قانونی یا محل کارشان برای مشاوره فرستاده شده‌اند. این موضوع به معنای آن است که شخصیت ضداجتماعی علاقه و اعتقادی برای درمان ندارد و همین می‌تواند شرایط را به‌مراتب سخت‌تر کند. اما هیچ‌کدام از این‌ها به معنای آن نیست که قرار است هیچ کاری برای درمان این شخصیت‌ها انجام ندهیم. روش‌ها و نکاتی هم برای درمان آنها وجود دارد که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

📌 نسبت به نشانه‌های شخصیت ضداجتماعی حساس باشید

یک قانون دررابطه‌با درمان شخصیت ضد اجتماعی این است که هرچقدر این درمان زودتر شروع بشود احتمال موفقیت بالاتر است. این یعنی افراد جوان‌تر نسبت به شخصیت‌های بزرگ‌تر از خودشان، شانس بالاتری برای درمان و بهبود علائم دارند. پس اولین راهی که می‌توانیم از آن صحبت کنیم این است که نسبت به نشانه‌ها حساس باشید. اختلال شخصیت ضداجتماعی قبل از شروع‌شدن حداقل دو علامت دارد که در صورت دیدن هرکدام از آنها باید هرچه سریع‌تر با یک متخصص مشورت کنید.

➰ نشانه‌های بدرفتاری یا اختلال سلوک

برای درمان شخصیت ضد اجتماعی، شناسایی نشانه های بد رفتاری و اختلال سلوک ضروری است. اختلال سلوک در سنین قبل از نوجوانی و جوانی شروع می‌شود. بسیاری از کسانی که درگیر اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند در سنین پایین‌تر علائمی از اختلال سلوک را نشان می‌دهند. اختلال سلوک نیز مانند شخصیت ضداجتماعی با مجموعه‌ای از رفتارهای ناسازگارانه و بدرفتاری یا بی‌توجهی به قوانین و مقررات خودش را نشان  می‌دهد. اگر نشانه‌های این وضعیت را در فرزند خودتان یا هر کودک دیگری می‌بینید بهترین کار این است که از یک روان‌شناس کمک بگیرید. شروع درمان از همین سنین و به‌محض دیدن نشانه‌های سلوک، می‌تواند پیش‌بینی‌کننده خوبی برای درمان شخصیت ضداجتماعی باشد.

➰ ژنتیک مثبت | درمان شخصیت ضد اجتماعی

یکی از عوامل اصلی و مهم در تمامی اختلال‌های شخصیت ژنتیک است. کسانی که در خانواده یا بستگان خودشان این اختلال را داشته‌اند باید این احتمال را در نظر بگیرند که فرزندانشان نیز احتمال بالایی برای درگیرشدن با این بیماری دارند. پس اگر در خانواده شما کسی درگیر این مشکل شده است برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر و درمان شخصیت ضد اجتماعی، فرزندانتان را از سنین کودکی برای مشاوره نزد روان‌شناس کودک ببرید.

📌 درمان اختلالات همراه

یکی از مسائل مهم در درمان شخصیت‌ ضد اجتماعی، توجه‌کردن به اختلالات همراه است. همان‌طور که گفتیم این افراد معمولاً برای درمان اختلال شخصیت خود مراجعه نمی‌کنند. اما شاید مشکلاتی مانند اعتیاد به مخدرها یا درگیری در روابطشان آنها را به مراکز درمانی بیاورد. این موضوعات معمولاً بهانه خوبی هستند که درمانگر از آنها استفاده کند و به بیمار نشان بدهد که مشکل جدی‌تری در پشت همه این اوضاع وجود دارد. در واقع این تکنیک اگرچه به زمان زیادی نیاز دارد اما می‌تواند تا حد زیادی تأیید و همراه شدن بیمار را نیز به دنبال داشته باشد. به‌علاوه حتی اگر شخصیت ضداجتماعی با اینکه مشکلات ریشه‌دارتری نسبت به اعتیاد یا افسردگی در شخصیت او وجود دارد موافقت نکند باز هم درمان این مشکلات می‌تواند آسیب‌هایی که خود فرد و به‌خصوص اطرافیان او را تهدید می‌کند کم‌رنگ کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت دسته b کلیک کنید. 

📌 آموزش مهارت‌ها | درمان شخصیت ضد اجتماعی

توانایی مدیریت‌کردن هیجانات، یادگرفتن همدلی‌کردن و درک احساسات دیگران و بسیاری از مهارت‌های دیگر از جمله موضوعاتی هستند که در درمان شخصیت ضد اجتماعی به آنها توجه می‌شود. این شخصیت‌ها هیچ یک از این توانایی‌ها را ندارند. به همین خاطر آموزش‌دادن مهارت‌های زندگی به آنها می‌تواند تأثیرات بسیاری روی بهبود وضعیتشان داشته باشد.

📌 خانواده‌ درمانی

یکی از روش های درمان شخصیت ضد اجتماعی، خانواده درمانی است. خانواده کسانی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند مشکلات بسیاری را تحمل می‌کنند. این افراد معمولا از بی‌ عاطفه بودن عضو خانواده‌شان ناراحت هستند. علاوه بر این سوء استفاده‌های وی از خانواده و همین‌طور مشکلات قانونی و اجتماعی که برای آنها ایجاد می‌کند همگی استرس‌زا هستند و به سلامت روان اعضای خانواده آسیب می‌زند. به همین خاطر معمولا توصیه می‌شود که حتی اگر خود فرد تمایلی به درمان ندارد اطرافیان او حتما از خدمات مشاوره استفاده کنند. این کار علاوه بر اینکه به حفظ سلامت روان و جلوگیری از بیمار شدن آنها کمک می‌کند باعث خواهد شد تا روش‌هایی را برای برقراری ارتباط بهتر و سالم‌تر با شخصیت ضداجتماعی یاد بگیرند.

📌 درمان با داروها | درمان شخصیت ضد اجتماعی

دارو درمانی از دیگر روش های درمان شخصیت ضد اجتماعی است. در پایان بهتر است کمی هم راجع به دارودرمانی برای شخصیت ضداجتماعی صحبت کنیم. تا کنون هیچ دارویی که مشخصا بتواند این بیماری را درمان کند یا حتی برای مدتی علائم آن را از بین ببرد پیدا نشده است. در واقع تنها راه و البته اصلی‌ترین راه برای درمان شخصیت ضداجتماعی مراجعه به روان‌شناس است. بااین‌حال گاهی اوقات داروها می‌توانند کمک‌کننده باشند. برای مثال بعضی از داروها با تثبیت‌کردن خلق فرد و جلوگیری از بالا و پایین‌رفتن بیش از حد وضعیت خلقی یا پیشگیری از بروز رفتارهای ناگهانی مثل خشمگین شدن و بدرفتاری با دیگران به درمان شخصیت ضداجتماعی کمک می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره فردی کلیک کنید. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد، برای درمان شخصیت ضد اجتماعی ابتدا باید نشانه ها شناسایی شود. سپس برای درمان های مرحله ای اقدام شود. درمان این افراد تنها با کمک روانشناس و متخصصین سلامت امکان پذیر است. و درمان به منزله بهبودی کامل نیست. تنها از شدت نشانه ها اندکی کاسته می‌شود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت ضد اجتماعی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

با چه بهانه‌ای شخصیت ضداجتماعی را برای درمان به مرکز مشاوره ببریم؟

اگر مستقیم به این شخصیت‌ها بگویید که ضداجتماعی هستند قطعا با شما برخورد خواهند کرد. بهتر است موضوعات ساده‌تری مثل مشکل در محل کار، ارتباط ضعیف با دوستان و اطرافیان و یا مشکلاتی مانند مصرف مخدرها را بهانه کرده و فرد را برای درمان بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره