اختلالات روانیاضطراب و استرس

قرص اگزازپام

قرص اگزازپام که با نام تجاری سراکس نیز شناخته می‌شود، به شکل قرص‌های خوراکی ۱۰ میلی‌گرمی در بازار دارویی موجود است. دفع این دارو از طریق ادرار است. هم‌چون دیگر داروهای دسته بنزودیازپین، اگزازپام نیز خاصیت ضداضطرابی، آرام‌بخشی، خواب‌آوری دارد و بیشتر در موارد ترک الکل جهت از بین بردن علائم محرومیت از آن نیز به کار می‌رود. به علت وابستگی دارویی بالایی که به وسیله اگزازپام ایجاد می‌شود، نمی‌توان آن را خودسرانه مصرف کرد. تجویز دوز مناسب دارو با توجه به شرایط بیمار و توسط روان‌پزشک تعیین می‌شود. به علاوه، مصرف داروی اگزازپام در دوران بارداری و شیردهی فقط با تجویز پزشک مجاز است. برای استفاده از سایر درمان‌ها برای مشاوره استرس کلیک کنید.

اگزازپام از چه طریقی در بدن عمل می‌کند؟

افزایش ترشح انتقال‌دهنده عصبی گابا همان مکانیسم اثر اگزازپام است. کاهش مقدار گابا به عنوان انتقال‌دهنده عصبی موجب بی‌قراری، اضطراب و ایجاد حالت هیجانی در فرد می‌شود. با افزایش مقدار گابا در بدن، اگزازپام اثرات دارویی خود را نشان می‌دهد.

قرص اگزازپام

به عنوان یک دارو از دسته بنزودیازپین‌ها خاصیت ضد اضطراب، آرام‌بخش، شل‌کننده عضلات و خواب‌آور دارد. بنابراین در اختلالات اضطرابی و حملات پانیک، بی‌خوابی مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی اختلالات روانی مانند استرس پس از سانحه، سوشیال فوبی یا ترس از اجتماع و هم‌چنین درمان PMS (سندروم پیش از قاعدگی) به کار گرفته می‌شود. در موارد ترک الکل و مواد مخدر جهت از بین بردن علائم سندروم محرومیت از اگزازپام استفاده می‌شود.

دوز دارو بر اساس شرایط بیمار و زیر نظر پزشک باید انجام شود. معمولا دوز درمانی اگزازپام برای اضطراب‌های خفیف تا متوسط بزرگ‌سالان با دوز ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم، درمان اضطراب‌شدید در بزرگ‌سالان با دوز ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم و ۳ الی ۴ مرتبه در هر شبانه‌روز است.

افراد مسن اگزازپام را سه بار در روز و با دوز ۱۰ میلی‌گرم دریافت می‌کنند. در حالی که این دارو برای کودکان زیر ۱۳ سال تجویز نمی‌شود، اما دوز مصرفی ۱۰ تا ۳۰ میلی‌گرم به نوجوانان و جوانان بالا ۱۳ سال مربوط می‌شود.

برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است اثرات دارو را کاهش یا افزایش دهد، از طرف دیگر احتمال دارد عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو در صورت تداخل دارویی افزایش یافته و با شدت بیشتری خود را نشان دهند.

استفاده همزمان از اگزازپام با داروها مسکن مانند کدئین، آنتی‌هیستامین‌ها یا ضد حساسیت‌ها چون دیفن‌هیدرامین و سیتریزین، سایر داروهای گروه بنزودیازپین‌ها مانند دیازپام و کلونازپام، اعتیاد به گل (ماری‌جوانا)، مصرف الکل می‌تواند شدت عوارض جانبی را افزایش دهد.

برخی دیگر از داروها که با اگزازپام تداخل دارند، عبارت است از: دیگوکسین، ارلیستات، کلوزاپین، سدیم اکسی‌بات.

سیگار کشیدن می‌تواند اثر اگزازپام را کاهش دهد. در چنین مواردی فرد ممکن است برای بالا بردن اثربخشی دارو، دوز دارو را خودسرانه افزایش دهد که ممکن است به مسمومیت دارویی منجر گردد.

عوارض جانبی قرص اگزازپام

داروهای اعصاب و روان خواه ناخواه دارای عوارض جانبی هستند که با توجه به دوز مصرف، زمان، و ویژگی‌های جسمانی هر بیمار ممکن است دارای تفاوت هایی باشد. گاه درمانگر با وجود عوارض، ادامه مصرف را به صلاح وضعیت روانی او می‌داند. اما شما باید در صورت مشاهده عوارض زیر آن را به متخصص خود اطلاع دهید.

_ واکنش‌ها آلرژیک مانند تورم و قرمزی پوست همراه با خارش، سختی تنفس

_ خواب‌آلودگی

_ تاری دید

_ عوارض روانی مانند توهم

_ عدم تعادل

_ سرگیجه

_ تب و لرز

_ گلودرد

_ اختلالات حافظه

_ اشکال در تکلم

_ پوست زرد رنگ

_ یبوست

_ خشکی دهان

_ کاهش اشتها

علائم مسمومیت دارویی با قرص اگزازپام

اگر به هر دلیلی دوز مصرفی اگزازپام توسط بیمار افزایش یابد، ممکن است دچار مسمومیت و حتی اوردوز با دارو شود. در صورت مشاهده فردی که هوشیاری کاملی ندارد و تنفس وی با مشکل روبرو شده است، به اوردوز با دارو شک کرده و فرد مسموم را هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی برسانید.

از دست رفتن هوشیاری، خواب‌آلودگی شدید، کاهش تنفس، عدم تعادل در راه رفتن، تکلم نامفهوم از جمله نشانه‌ها مسمومیت با اگزازپام محسوب می‌شوند.

نکات مهم استفاده از قرص اگزازپام

+ تنها با تجویز پزشک از آن استفاده کنید. هرگز خودسرانه دوز دارو و دفعات مصرف آن را تغییر ندهید.

+ استفاده طولانی مدت از اگزازپام با خطر وابستگی بالایی همراه است. قطع مصرف قرص اگزازپام باید به تدریج و با کاهش دوز دارو انجام شود.

+ اگر مدت طولانی از این دارو استفاده می‌کنید، جهت پیشگیری از عوارض جانبی یا جلوگیری از گسترش عوارض، آزمایشاتی مانند بررسی عملکرد آنزیم‌ها کبدی و آزمایش خون و شمارش سلول‌ها خونی را انجام دهید.

+ قرص اگزازپام را در دما ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و دور از دسترس اطفال، حیوانات خانگی، نور و رطوبت قرار دهید.

+ تاریخ انقضا دارو را چک کنید و از مصرف قرص‌ها تاریخ گذشته خودداری نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص اگزازپام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره