کودککودک و سبک زندگی

کودک بی ادب | رفتار با بچه بی ادب

کودک بی ادب معمولا تحت تاثیر دیگران این رفتار را آغاز می‌کند. معمولا هر کودکی در دوره ای، به دلایل مختلف رفتارهای غیر محترمانه از خود نشان می‌دهد. طرز برخورد والدین در این زمان بسیار موثر خواهد بود. هم والدین و هم کودکی احساسات مختلفی را تجربه خواهند کرد که منجر به بروز واکنش هایی میان آنها خواهد شد. باید در برخورد با کودکان بسیار با دقت عمل کرد؛ چراکه کوچک ترین موضوعی، شاید آینده آنان را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر ما با این کودکان مواجه شده ایم؛ اما طرز برخورد صحیح با آنها را نمی‌دانستیم. در این مقاله به بررسی دلایل و همچنین واکنش های مناسب در مقابل آنها، خواهیم پرداخت. بای دریافت مشاوه کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

کودک بی ادب

هرچه والدین تلاش کنند تا به کودک ادب و احترام را بیاموزند و یا او را از محرک های محیطی دور نگه دارند؛ بازهم احتمال مشاهده رفتارهای بی دبامه هست. کودک بی ادب، معمولا برای مدت زمان کوتاهی این رفتارها را از خود نشان خواهد داد. اگر والدین و اطرافیان با آنها به درستی رفتار کنند؛ به زودی این عادت از بین خواهد رفت. اما متاسفانه بسیاری از افراد با واکنش های افراطی، باعث ادامه دار شدن رفتارهای بی ادبانه می‌شوند.

علت بروز رفتارهای بی ادبانه | کودک بی ادب

علت رفتارهای کودک بی ادب

برای برخورد مناسب با کودک بی ادب، در ابتدا باید علت شکل گیری این رفتار را شناسایی کرده و آن را از بین ببریم. تا زمانی که آن محرک در محیط کودک وجود داشته باشد؛ او نیز به رفتارهای خود ادامه خواهد داد. همانطور که گفته شد؛ دلایل مختلفی برای بی ادبی کودک وجود دارند؛ برخی از آنها به شرح زیر هستند.

📌جلب توجه

بسیاری از کودکان وقتی برای اولین بار کلمه یا رفتار بی ادبانه ای را نشان می‌دهند؛ توجه زیادی را از سوی اطرافیان جلب می‌کنند. این واکنش اطرافیان برای آنان لذت بخش بوده و اینکار برای آنان تبدیل به عادت می‌شود. در واقع کودک بی ادب، به دلیل اینکه نتوانسته از روش درست، والدین خود را مجذوب کند؛ از رفتار های غیر محترمانه استفاده می‌کند. شاید حتی کودک معنی بسیاری از لغات یا رفتارها را نداند؛ اما فقط به دلیل اینکه از دیگران توجه بگیرد؛ آن را تکرار می‌کند.

📌تقلید از والدین

والدین، اصلی ترین الگوی کودک بی ادب هستند. معمولا والدین زیادی در مقابل فرزند خود، با یکدیگر مشاجره کرده و از حرف ها و رفتارهای بدی استفاده می‌کنند. کودکان نیز به دلیل اینکه درک درستی از واکنش ها ندارند؛ آنها را تقلید کرده و به کار می‌گیرند. با وجود چنین والدینی تعجبی ندارد که کودک، ادب را رعایت نکند. به طور کلی یکی از اصلی ترین دلایل برای رفتارهای ناهنجار کودک، تقلید از دیگران و یا وجود الگوهای نامناسب است.

📌رسانه ها

دسته ای از والدین بسیار مراقب رفتارهای خود در مقابل کودک هستند و یا او را از محیط های ناسالم دور نگه می‌دارند. اما همیشه عوامل محیطی هستند که والدین کنترلی بر آن ندارند. رسانه ها و وسایل ارتباطی، که امروزه کودکان زیادی به آنها دسترسی دارند؛ باعث رشد کودک بی ادب می‌شوند. همچنین وقتی کودک مشاهده می‌کند که افراد به راحتی از خود این رفتارها را نشان می‌دهند و هیچ مجازاتی دریافت نمی‌کنند؛ بیشتر ترغیب به انجام مجدد آنها می‌شوند.

نحوه رفتار با کودک بی ادب

رفتار با کودک بی ادب

بعد از این که علت بروز رفتارهای بی ادبانه کودک را متوجه شدید؛ باید با روش های مناسبی اقدام به از بین بردن این عادت، در کودک بی ادب خود کنید. طبیعی است که متعجب و یا ناراحت شوید؛ اما فراموش نکنید که این رفتارها به زودی برطرف خواهند شد و باید صبور بود. برخی از والدین با برچسب زدن، این رفتارها را تشدید کرده و هیچ کمکی به کودک نمی‌کنند.

⭕با او مقابله به مثل نکنید

بسیاری از والدین، به دنبال انتقام گیری از کودک خود هستند و یا گاها با رفتارهای خصمانه اوضاع را بدتر می‌کنند. برای مثال وقتی کودک بی ادب، رفتارهای ناهنجار خود را نشان می‌دهد؛ والدین نیز مقابله به مثل کرده و آنها هم بی ادبی می‌کنند. در این شرایط کودک وارد جنگی نابرابر می‌شود که نحوه برخورد با آن را نمی‌داند. به همین دلیل نسبت به والدین خود بی علاقه شده و یا رفتارهای خود را ادامه می‌دهد. والدین باید در این شرایط، خونسرد باشند و از واکنش های افراطی پرهیز کنند. 

⭕رفتار قاطعانه در مقابل کودک بی ادب

این نکته را در نظر داشته باشید که رفتار قاطعانه به معنی رفتارهای رادیکال و یا خشن نیست. اگر کودک بی ادب از رفتارهای خود به عنوان وسیله ای برای جلب توجه  یا حتی به قصد شوخی کردن، استفاده کرد؛ قاطعانه جلوی او بایستید. خندیدن اطرافیان به کوذک و یا نادیده گرفتن باعث وقوع مجدد این گونه رفتارها خواهد شد. به همین دلیل والدین باید به سرعت اقدام کرده و به کودک خود تذکر دهند. بهتر است والدین این کار را به صورت محترمانه و به دور از جمع انجام دهند.

⭕از تنبیه کردن خودداری کنید

تنبیه های شدید و افراطی کارساز نخواهند بود و فقط اوضاع را بدتر خواهند کرد. تحقیقات حاکی از آنند که تنبیه آثار بدی بر تربیت کودک خواهد داشت و باعث بروز پرخاشگری، اختلال در سلامت روان، مشکل در توانایی شناختی و… خواهد شد. همچنین با تنبیه، کودک بی ادب متوجه رفتار درست نخواهد شد. در واقع تنبیه، فقط رفتارهای خصمانه را به کودک می‌آموزد و برای او مجوز انجام دوباره آن را صادر می‌کند. به همین دلیل والدین به جای تنبیه، باید از روش های دیگر استفاده کنند. برای اطلاع از تاثیرات تنبیه کودک کلیک کنید.

⭕آموزش رفتارهای محترمانه به کودک بی ادب

بسیاری از کودکان، به این دلیل به رفتارهای خود ادامه می‌دهند که درک درستی از رفتارهای صحیح ندارند. برای مثال آنها نمی‌دانند؛ بهترین جایگزین برای بیان کلماتی که استفاده می‌کنند؛ کدام است. والدین باید در این زمان واکنش های مناسب را به کودک آموزش دهند. همچنین به او بیاموزند که برای گرفتن توجه و محبت باید رفتارهای صحیح از خود نشان دهند. در واقع اگر کودک بی ادب از واکنش های صحیح استفاده کند؛ زودتر به هدف خود خواهد رسید و از بروز مشکلات نیز جلوگیری می‌کند.

⭕در مورد عاقبت بی ادبی به او توضیح دهید

با توضیح در مورد عواقب کارهای کودک بی ادب، او بیشتر ترغیب خواهد شد تا این رفتار را ترک کند. برای مثال به او بگویید “اگر به این رفتار خود ادامه دهی، همه دوستانت تو را ترک خواهند کرد و تنها خواهی شد”. یا برای مثال “اگر یکی از دوستانت مدام به تو حرف های زشت بزند؛ یا مایل به ادامه دوستی با او هستی؟” او با این مثال ها بیشتر در مورد آینده فکر خواهد کرد؛ و احتمالا رفتارهای او نیز کاهش خواهند یافت.

سخن پایانی

فرایند رشد کودکان بسیار حساس است و کوچک ترین واکنش نامناسبی در آینده آنان تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل حتی در صورت مشاهده کودک بی ادب، عجولانه با او رفتار نکنید. با توجه به شدت رفتارهای او و یا دلایل آن، با کمک یک روانشناس کودک با او برخورد کرده و این عادت را در او از بین ببرید. با امتحان کردن روش های مختلف و ادامه یافتن این رفتارهای کودک، باید به مشکلات عمیق تری مثل شخصیت ضداجتماعی یا اختلال سلوک، پرداخت. به همین دلیل توصیه می‌شود هرچه سریعتر برای پیگیری علت و رفع آن، اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک بی ادب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

رفتار با بچه بی ادب چگونه خواهد بود؟

والدین باید در ابتدا علت این مشکل را شناسایی کرده و در قدن بعدی با رفتارهایی مثل توضیح در مورد عواقب بی ادبی، کمک گرفتن از مشاور کودک، رفتار قاطعانه، خودداری از تنبیه و جایگزین کردن رفتارهای مناسب، استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره