سلامت کودککودک

جیغ زدن کودک | 3 دلیل جیغ زدن کودک

جیغ زدن کودک از رفتاری های کلافه کننده برای والدین تلقی می‌شود. این جیغ زدن ها به دلایل مختلفی پدید می‌آید و در هر کودک علل خاص خود را دارد. اما به طور کلی چون کودکان هیچ چیزی در مقابل بیان احساسات و کنترل هیجانات نمی‌دانند؛ برای بیان هر کاری شروع‌ به جیغ زدن می‌کنند. خواسته ها و نیازهای خود را به این شیوه بیان می‌کنند و از راهکار دیگری آگاه نیستند. در واقع این شیوه بیان را، ارتباط می‌دانند.

اما روش های برخورد والدین با جیغ کشیدن کودک چگونه باید باشد؟ بدترین نوع برخورد با کودک‌ در این شرایط، تنبیه است. به دلیل اینکه کودکان نمی‌توانند احساسات خود را بیان کنند، باید تنبیه شوند؟ به جای تنبیه و کتک کودک، روش های بیان احساسات را به او‌ آموزش دهید. و از محیط های تحریک زا، فرزندتان را دور‌کنید. اگر توان و‌ آگاهی لازم در این زمینه ندارید؛ از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک، کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

جیغ زدن کودک چیست؟

انواع جیغ زدن کودک

سخت ترین کار برای هر پدر و‌ مادری، تحمل و‌ آرام کردن جیغ کشیدن کودک می‌باشد. این سختی اغلب برای والدینی می‌باشد که از اولین فرزند خود نگهداری می‌کنند. دلایل مختلفی در بروز این رفتار در وجود دارد که در همه کودکان یکسان نیست. کودکان به دلیل شادی، غم، ناراحتی، جلب توجه، عصبانیت و … جیغ می‌زنند.

روش های متفاوتی برای کنترل جیغ زدن کودک وجود دارد. اما پدر و مادر قبل از کنترل، باید دلیل این رفتار را بررسی کنند. تكنيك های مختلفی برای رفع جیغ‌ زدن کودک وجود دارد که در این مقاله راجع به آن صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع جیغ زدن کودک

جیغ زدن کودک در انواع و اندازه های مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی چنین رفتاری از کودک نشان دهنده بیان احساسات و عواطف است. کودکی که جیغ می‌زند اغلب همراه با این رفتار خود، دست و پاهایش را سفت می‌کند، خودش را به زمین می‌اندازد و یا شروع به دویدن می‌کند. در موارد شدید تر نیز کودک شروع به شکستن اشیاء می‌کند. به عنوان والدین باید نوع جیغ زدن کودک را شناسایی کنید تا درمان بهتری پیش رو داشته باشید. برای این کار بهتر است که با دقت موقعیت های مختلفی که باعث آزار کودک می‌شود را بسنجید. در ادامه انواع مختلف این رفتار را توضیح داده ایم.

📌 کودک برای جلب توجه جیغ می‌زند

یکی از دلایل جیغ زدن کودک، جلب توجه است. در اغلب موارد کودک برای اینکه توجه مادر و پدر را به خود جلب کند؛ شروع به قشقرق می‌کند. در واقع با این رفتار از شما انتظار دارد که با داد او فورا به سراغش بروید؛ او را نوازش کنید و به خواسته او عمل کنید.

📌 کودک زمان شادی جیغ می‌زند

از دیگر دلایل جیغ زدن کودک، زمان های شادی است. در این شرایط باید کودک را از موقعیت استرس زا دور کنید؛ او را در آغوش بگیرید و به آرامی کمر او را ماساژ دهید تا از شدت جیغ های او کاسته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

📌 کودک هنگام عصبانیت جیغ می‌زند

از دلایل جیغ زدن کودک می‌توان به عصبانیت اشاره کرد. زمان هایی که فرزند شما خوشحال نیست و به دنبال جلب توجه می‌باشد؛ سعی کنید که حواس او را پرت کنید. مثلا از او بخواهید که برای شما نقاشی رسم کند؛ یا اسباب بازی مورد علاقه او را در دسترس کودک قرار دهید.

روش های کنترل جیغ زدن کودک

روش های کنترل جیغ زدن کودک

برای کنترل جیغ زدن کودک باید از روش های مناسبی استفاده کنید تا شدت این رفتار را بیشتر نکند. در این بخش مقاله راجع به روش های کنترل جیغ‌ زدن کودک صحبت کرده ایم.

✨ مکان و زمان مناسبی را برای کودک انتخاب کنید

اولین کاری که باید برای کنترل جیغ زدن کودک انجام دهید؛ انتخاب زمان و مکان مناسب برای کودک است. در اندازه کافی به نیازهای کودک مانند خواب، خوراک و امنیت او توجه کنید. شاید دلیل جیغ‌ زدن کودک شما گرسنگی، تشنگی، خواب و ترس است! به همین جهت باید دلیل رفتارشان را با دقت بررسی کنید تا بتوانید راهی برای آرام کردن او داشته باشید.

✨ هنگام جیغ زدن کودک، شما فریاد نزنید

برای کنترل جیغ زدن کودک، نباید همزمان با او فریاد بزنید. در این شرایط فرزند شما نیازمند کسب آرامش است. با فریاد شما، شدت قشقرق او نیز بیشتر می‌شود. به همین جهت لازم است تا صبور باشید و به کودک آرامش بدهید. خونسردی خود را حفظ کنید و فرزندتان را از موقعیت حساس دور کنید.

✨ با کودک صحبت کنید

از روش های کنترل جیغ زدن کودک می‌توان به صحبت به صورت منطقی اشاره کرد. گاه لازم است که به شیوه ای منطقی و مناسب با کودک صحبت کرد تا متوجه اشتباه خود شود. مثلا می‌توانید به کودک بگویید که بیا باهم جیغ بکشیم ببینیم صدای کی بلند تره. یا بازی کنید تا کودک هیجانش را به شیوه دیگری بروز دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

✨ به کودک اجازه بروز احساسات دهید

یکی از کارهایی که باعث کنترل جیغ زدن کودک می‌شود؛ اجازه برای بروز احساسات است. اگر کودک جیغ می‌زند؛ یعنی به دنبال جلب توجه است. اگر کودک داد می‌زند کار خود را رها کنید و سعی کنید به او رسیدگی کنید. کودک را به بروز احساسات تشویق کنید. در این شرایط هم تخلیه می‌شود و هم از شما آرامش کسب می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهربانی با کودکان کلیک کنید.

✨ کودک را به کارهای دیگری مشغول کنید

هنگامی که جیغ زدن کودک را مشاهده می‌کنید؛ باید او را به کارهای دیگری مشغول کنید. مثلا از کودک بخواهید تا با شما به خرید بیاید. به او خوراکی یا اسباب بازی مورد علاقه اش را بدهید. با این کارها او را به سوی رضایت و آرامش دعوت خواهید کرد.

✨ از روانشناس کمک بگیرید

برای کاهش جیغ زدن کودک، از روانشناس راهنمایی بگیرید. گاهی این رفتار نشان از آسیب ها روانی و جسمانی است. و اگر درمان نشود؛ پیامدهای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. بنابراین کمک از روانشناس را جدی بگیرید که به روند رشد و تربیت کودک نیز کمک می‌کند.

کلام آخر

همه پدر و مادر ها باید خود را آماده اذیت های فرزند کنند. در واقع باید در مقابل جیغ زدن کودک صبور باشند و او را به سمت کارهای بهتری تشویق کنند. اگر شما به عنوان والدین تازه کار راهکاری برای رفع این مشکلات ندارید؛ حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره