روابط زناشوییزوج و خانواده

کاندوم | طرز تهیه و مصرف کاندوم مردانه و زنانه

کاندوم یکی از روش های پیشگیری از بارداری است. کاندوم انواع مختلفی دارد و جلوگیری از انتقال بیماری های آمیزشی کاربرد دیگر آن است. این وسیله که اسم دیگرش غلاف است تاریخچه ای طولانی دارد. رعایت بهداشت در هنگام رابطه جنسی، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به همین دلیل استفاده از کاندوم در هنگام رابطه توصیه می‌شود. باورهای اشتباهی در مورد کاندوم وجود دارد؛ اما برخلاف تصور این وسیله در 93 درصد موارد به درستی عمل می‌کند. اگر سوالی دارید می توانید برای مشاوره جنسی کلیک کنید.

کاندوم

کاندوم پوششی از جنس پلاستیک است که از ورود اسپرم به واژن جلوگیری می‌کند. نوع مردانه و زنانه آن موجود است ولی در مردان کاربرد بیشتری دارد. گاهی افراد به جنس کاندوم حساسیت نشان می‌دهند و با علائمی مثل خشکی واژن، التهاب و تورم یا دونه های کوچک قرمز در ناحیه تناسلی رو به رو می‌شوند. در این صورت باید جنس دیگری از آن را تهیه کنند. معمولا بیشتر مردان تمایلی به استفاده ازکاندوم ندارند؛ اما بهتر است به عواقب این رفتار خود درمورد خود و شریک‌شان نیز فکر کنند. آنان معتقدند کاندوم لذت رابطه جنسی را کاهش می‌دهد در حالی که جنس کاندوم از نازک ترین پلاستیک است و تاثیری در عملکرد و لذت افراد، ندارد.

انواع مختلف کاندوم

وقتی حرف از کاندوم می‌شود؛ اغلب فقط به نوع مردانه و رایج آن فکر می‌کنند. اما علاوه بر نوع رایج آن، کاندوم انواع مختلفی دارد. بسیاری از انواع آن به درمان اختلالات جنسی نیز کمک می‌کند. در این قسمت به توضیح مختصر درباره گروه‌های اصلی آن می‌پردازیم.

? مردانه

رایج ترین نوع کاندوم‌در بازار، کاندوم مردانه است که یک لاتکس لوله ای شکل است که در هنگام نعوظ برروی آلت تناسلی قرار می‌گیرد. برجستگی جلوی آن به عنوان مخزن عمل می‌کند و جلوی خارج شدن اسپرم را می‌گیرد. استفاده از آن آسان است و نسبت به انواع دیگر، قیمت کمتری دارد.

? زنانه

این نوع کاندوم جنس متفاوتی از نوع مردانه، دارد و محیط واژن با آن سازگار تر است. شکل ظاهری آن به شکل یک کسیه است که طول آن تقریبا 17 سانتی متر است. ولی در هنگام دخول حالت ارتجاعی دارد و مقداری کشیده می‌شود. این نوع ، جنس نازک تری نسبت به نوع مردانه دارد ولی قیمت آن بیشتر است. کاندوم زنانه را می‌توان حتی تا 8 ساعت قبل از رابطه درون واژن قرار داد.

? برقی یا ویبره دار

کاندوم برقی یا ویبره دار با وارد کردن شوک های الکتریکی خفیف به آلت تناسلی، انزال را به تاخیر می‌اندازد. همچنین با افزایش جریان خون، حفظ نعوظ را آسان تر می‌کند. این نوع کاندوم برای زنان نیز تحریک بیشتری به همراه دارد. می‌توان برای رعایت بیشتر بهداشت، همراه با کاندوم عادی مردانه از آن نیز استفاده کرد.

? انگشتی

حتی برای تحریک انگشتی نیز، کاندوم وجود دارد. قطعا در این نوع رابطه احتمال بارداری یا انتقال بیماری های آمیزشی وجود ندارد ولی برای رعایت بهداشت و تحریک بیشتر می‌توان از کاندوم‌های انگشتی استفاده کرد.

?دنتال دم

نوعی از کاندوم است که برای رابطه دهانی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید HPV از طریق پوست و رابطه دهانی نیز منتقل می‌‌‌‌شود. به همین دلیل برای این نوع رابطه نیز بهتر است دنتال دم استفاده کنید. این نوع محصول را می‌توانید در خانه با استفاده از کاندوم مردانه نیز درست کنید.

?کاندوم تاخیری

شکل ظاهری کاندوم‌تاخیری مانند کاندوم‌های معمولی مردانه است اما در قسمت برجستگی جلوی آن ماده تاخیری وجود دارد که با آغشته شدن سر آلت، انزال به تاخیر می‌افتد. این کاندوم برای مردانی که مشکل زودانزالی دارند؛ یک درمان موقتی است. اما می‌تواند جایگزینی برای اسپری های تاخیری باشد. اگر کاندوم‌تاخیری به درستی استفاده نشود و ماده تاخیری آن با واژن زن تماس پیدا کند، انزال زن به تاخیر می‌افتد و ارگاسم را تجربه نمی‌کند.

? خاردار

این نوع کاندوم‌ها با داشتن شیارها و برجستگی های روی خود، لذت بیشتری برای خانم ها به همراه دارند. از محبوب ترین کاندوم‌ها محسوب می‌شوند و زنانی که به آندومتریوز مبتلا هستند یا آستانه درد آنها پایین است؛ بهتر است از این نوع کاندوم استفاده نکنند.

?اسپرم کش

برخی از کاندوم های مردانه حاوی ماده ای اسپرم کش هستند. که در جلوگیری از بارداری بهر عمل می‌کنند اما در مواردی باعث ایجاد حساسیت و عفونت در مردان و زنان می‌شود. بسیاری از متخصصین بر این باورند که این نوع کاندوم برتری بر دیگر انواع ندارد.

?انواع دیگر

کاندوم‌های طعم دار یا معطر از انواع دیگر این محصول هستند که در رابطه ایجاد تنوع و جذابیت می‌کنند اما گاهی ممکن است باعث بروز حساسیت شوند. کاندوم‌های روغن کاری شده نیز نوع دیگری است که آغشته به لوبریکانت یا روان کننده است.

مزایای استفاده از کاندوم

کاندوم‌ها معمولا عوارض پزشکی خاصی ندارند و استفاده از آنها بسیار آسان است. در همه داروخانه و مراکز بهداشتی یافت می‌شوند. از بارداری های ناخواسته و بیماری های مقاربتی، تا حد زیادی پیشگیری می‌کند. و برای افراد اطمینان خاطر در رابطه را فراهم می‌کند. برای جلوگیری از عفونت واژن در اثر استفاده نکردن از کاندوم این مقاله را مطالعه کنید.

معایب کاندوم

حساسیت به جنس کاندوم یکی از مواردی است که ممکن است در زندگی جنسی شما وقفه ایجاد کند. پاره شدن کاندوم درحین رابطه نیز برای افراد اضراب زیائی ایجاد می‌کند یا برای تعویض آن مجبور به توقف رابطه می‌شوند. استفاده از آن برای برخی کاهش دهنده لذت جنسی است. این محصولات به دلیل جنس پلاستیکی، تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند.

نحوه استفاده از کاندوم

حتما در هنگام پوشیدن این محصول به تاریخ انقضای آن توجه کنید. دست های خود را قبل از آن بشویید. به آرامی از آن استفاده کنید. بعد از رابطه نیز آن را با ملایمت خارج کنید. از شستشو و استفاده مجدد از آن خودداری کنید. در مردان بهتر است قبل از برگشتن آلت به حالت عادی، کاندوم خارج شود.

سخن پایانی

با استفاده ازکاندوم رابطه جنسی امن تر و با آرامشی بیشتری خواهید داشت. افرادی که روابط جنسی متعددی دارند یا با افرادی که شناخت کافی از آنان ندارند توصیه می‌شود حتما از کاندوم و دیگر وسایل پیشگیری استفاده کنند. برای آشنایی با نکات اولین رابطه جنسی کلیک کنید. حتی بعد از دوران یائسگی زنان یا عمل وازکتومی مردان، با اینکه احتمال بارداری وجود ندارد اما بیماری های آمیزشی تهدیدی برای زندگی جنسی شما محسوب می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

کاندوم را از کجا ‌میتوان تهیه کرد؟

از تمام داروخانه ها و مراکز بهداشتی میتوان کاندوم را تهیه کرد.

نحوه استفاده ازکاندوم زنانه چگونه است؟

کاندوم زنانه را در حالت های نشسته، ایستاده یا خوابیده میتوان درون واژن قرار داد. قبل از استفاده حتما به تاریخ انقضا توجه کنید. کاندوم زنانه از 8 ساعت قبل از رابطه جنسی، قابل استفاده است.

دنتال دم چیست؟

نوعی از کاندوم است که برای رابطه دهانی و برای جلوگیری از انتقال   استفاده می‌شود. دنتالم دم را میتوان با استفاده از کاندوم مردانه و در خانه تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره