اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از نور | 12 نشانه فتوفوبیا

ترس از نور یا فتوفوبیا یکی از انواع فوبیا ها یا ترس‌ های بی‌ منطق است که در برخی افراد بروز می‌کند. این ترس به شدت از نور های روشن منجر شود و باعث بروز اضطراب، استرس و ترس شدید در فرد مبتلا می‌شود. این فوبیا به دلیل تجربیات ناخوشایند گذشته، واکنش‌ های فیزیولوژیک نامطلوب به نور یا حتی عوامل وراثتی باشد. افراد مبتلا به این ترس‌از نورهای روشن، نور خورشید، نور فلش دوربین، نور های بزرگ شهری یا حتی نور های الکتریکی در منازل و محیط‌ های دیگر ترس و اضطراب دارند.

برای مدیریت ترس از نور، ممکن است نیاز به مشاوره روانشناسی یا روان پزشکی داشته باشید. روش‌ های مختلف مانند درمان شناختی-رفتاری، تمرینات تنفسی، تکنیک‌ های آرام‌ سازی و تحریک نوروبیولوژیک شاید به شما کمک کنند تا با ترس خود مقابله کنید و بهبود یابید. همچنین، اجتناب از مواجهه با منابع نور قوی، استفاده از عینک‌ های ضد‌ آفتاب و محافظ چشم می‌تواند در کاهش ترس شما موثر باشد. برای مقابله با این ترس حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از نور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

ترس از نور چیست؟

ترس از نور چیست؟

ترس از نور نوعی فوبیا است که در بین افراد شایع است. این افراد از نور هراس ندارند اما به نور حساسیت نشان می‌دهند. حتی نور خورشید و دیگر نور ها برای این افراد دردناک است. در واقع فتوفوبیا بیماری نیست و نشانه دیگر مشکلات است. خشکی چشم، سر درد میگرنی و تورم داخل چشم با حساسیت نور ارتباط دارد. هر زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید؛ درد را احساس می‌کنید. اما دلیل و روش درمان این فوبیا چیست؟ در این مقاله به طور کامل در ارتباط با ترس‌از نور توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

علت ترس از نور

ترس از نور یا فتوفوبیا علت مختلفی دارد. این ترس با ارتباط بین سلول چشم که نور را ردیابی می‌کند و عصب موجود در سر، ارتباط دارد. بیشتر از 70 درصد افرادی که به ترس‌از نور مبتلا هستند، همراه با سر درد خود دچار نور هراسی می‌شوند. میگرن نیز یکی از شایع ترین بیماری ها در صورت بروز نور و حساسیت به آن است. حتی بسیاری از افرادی که سر درد ندارند به نور حساس می‌باشند. 

سردرد های دیگر نیز می‌توانند باعث بروز ترس از نور باشند. کسانی که به سردرد های خوشه ای و تنش مبتلا هستند، زیر نور شدید ناراختی احساس نمی‌کنند. در ادامه راجع به بیماری هایی که باعث بروز این ترس می‌شوند را توضیح داده ایم.

✨ بیماری های چشمی

برخی از بیماری های چشمی به راحتی می‌توانند باعث بروز ترس از نور شوند. در این بخش به این بیماری های اشاره کرده ایم.

🔻 یووئیت یا تورم داخل چشم

🔻 خشکی چشم

🔻کراتیت یا تورم قرنیه

🔻 آریت یا تورم حلقه رنگی در اطراف مردمک چشم

🔻 آب مروارید 

🔻التهاب ملتحمه چشم

🔻 آسیب به شبکیه چشم

🔻 بلفارواسپاسم

✨ بیماری های مغزی

از دیگر دلایل بروز ترس از نور، بیماری های مغزی است. در این بخش به این بیماری ها اشاره کرده ایم. 

🔹 آسیب جدی مغزی

🔹 مننژیت

🔹فلج فوق هسته ای

🔹 تومور غذه هیپوفیز

✨بیماری های روانی

بیماری های روانی زیادی باعث بروز ترس از نور می‌شود این بیماری های شامل اختلال هراسی، اختلال دو قطبی، اضطراب، آگورافوبیا و افسردگی می‌باشد. 

✨ دارو ها

برخی از دارو ها می‌توانند باعث بروز ترس از نور شوند. این دارو ها را در ادامه ذکر کرده ایم.

🔘 فوروزماید

🔘آنتی بیوتیک ها 

🔘 Quinine

نشانه های ترس از نور

فتوفوبیا در همه سنین وجود دارد و نمی‌توان سن مشخصی را برای بروز آن در نظر گرفت. همچنین علائم آن در همه افراد یکسان نیست. اما اصلی ترین نشانه های ترس از نور را در این بخش ذکر کرده ایم.

💠 احساس مشاهده نورهایی که بسیار روشن هستند

💠 مشکل در خواندن متون

💠حساسیت چشم به نور

💠 احساس درد یا ناراحتی جشم

💠 دوبینی 

💠ناسازگاری چشم با نور

💠 سر درد یا میگرن

💠 ریزش اشک چشم

💠مشاهده هاله هایی از رنگ قهوه ای در تاریکی 

💠 احساس خشکی چشم

💠 فرورفتگی چشم

💠خشکی چشم

روش های درمان فتوفوبیا

روش های درمان فتوفوبیا

برای درمان ترس از نور و فتوفوبیا باید به دنبال تغییر سبک زندگی باشید. در این بخش مقاله راجع به راه درمانی بیماری ترس‌از نور صحبت کرده ایم.

🟡 هنگام بیرون رفتن از خانه، عینک آفتابی را فراموش نکنید. 

🟡 در معرض نور قرار نگیرید.

🟡برای اتومبیل خود از رنگ دودی استفاده کنید. 

🟡 از قطره چشم برای مرطوب کردن چشمان استفاده کنید. 

🟡 عفونت چشم را جدی بگیرید. 

🟡از عینک های پلاریزه استفاده کنید. 

🟡 تا حد امکان از لنز استفاده نکنید. 

🟡 در صورتی که دارو باعث بروز این بیماری شده است؛ از پزشک راهنمایی بگیرید. 

🟡در صورتی که به میگرن مبتلا هستید؛ از پزشک برای جلوگیری از آن راهنمایی بگیرید. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به ترس از نور صحبت کرده ایم. علت و نشانه هایی در بروز این بیماری دخیل هستند که برای تشخیص لازم است تا از روانشناس و متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از نور می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علت ترس‌از نور چیست؟

ترس‌از نور به دلایل مختلفی پدید می‌آید. بیماری های روانی، بیماری های چشمی، بیماری های مغزی و دارو ها دلیل بروز فتوفوبیا هستند. 

نشانه های ترس‌از نور چیست؟

احساس مشاهده نورهایی که بسیار روشن هستند، خشکی چشم، حساسیت به نور،دو بینی، فرورفتگی چشم، سر درد، احساس درد در چشم و … نشانه های ترس‌از نور می‌باشد. 

فتوفوبیا کدام بخش مغز را درگیر می‎‌کند؟

ترس‌از نور قسمت تالاموس و اعماق مغز را به خود درگیر می‌کند. این بخش مختص هوشیاری است. نورون های این بخش زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرند؛ درد شدیدی را احساس می‌کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره