اختلالات روانیاختلالات شخصیت

ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال

ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال یکی ازمسائل پرچالش در زندگی است که ممکن است ناخواسته برای هر کسی پیش بیاید. شاید در ابتدا جذب ویژگی‌های خاص این افراد شوید و متوجه مشکلات زندگی با آنها نشوید. اما ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال در بلند مدت مشکلات جدی را برایتان ایجاد می‌کند که پیامدهای سنگینی به همراه خواهد داشت. معمولاً ضعف در مهارت‌های اجتماعی و افکار و عقاید نامتعارف این بیماران به قدری جدی است که تصمیم‌گیری های درست و ارتباط با دیگران برایشان دشوار خواهد شد. مهم نیست که چقدر به این افراد علاقه‌مند باشید، اختلال شخصیت‌اسکیزوتایپال می‌تواند حتی نزدیک‌ترین روابط را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین حتما در این باره از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

شخصیت اسکیزوتایپال در ازدواج

قبل از اینکه بخواهیم راجع به ازدواج با بیمار اسکیزوتایپال صحبت کنیم باید بدانیم که این بیماری چیست. کسانی که تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را دریافت می‌کنند، اغلب به‌عنوان افرادی توصیف می‌شوند که باورها و عادات عجیب‌وغریب دارند. برای مثال آن‌ها ممکن است راجع به صحبت‌کردن در یک ساعت مشخص اعتقادات عجیبی داشته باشند؛ تصور کنند که بازیگران یک فیلم می‌خواهند پیام خاصی را به آن‌ها برسانند. یا باور داشته باشند که دنیا توسط نیروهای جادویی و فرازمینی کنترل می‌شود.

رفتارهای اجتماعی این بیماران به‌قدری ضعیف است که حتی نمی‌دانند چگونه باید یک رابطه را شروع کنند. آنها توانایی درک تأثیر رفتار خودشان بر سایرین را ندارند؛ و همچنین نمی‌توانند رفتارهای دیگران را به‌درستی تفسیر کنند. به همین خاطر نسبت به دیگران با شک و سوءظن برخورد می‌کنند و به آن‌ها بی‌اعتماد می‌شوند.

چطور قبل ازدواج شخصیت اسکیزوتایپال را تشخیص دهیم

شخصیت‌های اسکیزوتایپال تقریباً در همه ابعاد زندگی دچار مشکلات میان‌فردی و اجتماعی هستند. آن‌ها تفکرات و رفتارهای نامتعارفی دارند که مشخصه اصلی آن‌ عبارت است از:

  • معذب بودن در روابط اجتماعی صمیمانه
  • ناتوانی در ایجاد روابط
  • رفتار نامناسب در موقعیت‌های اجتماعی
  • باور، عقاید و رفتارهای عجیب‌وغریب
  • تجربه‌های ادراکی غیرعادی
  • گفتار غیرعادی
  • هیجان و احساس نامناسب با وضعیت
  • ترس از اجتماع
  • افکار شکاکانه و پارانوییدگونه

روابط اجتماعی بیماران اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال به جز اقوام درجه یک، دوست مورد اعتماد دیگری ندارد. این بیماران معمولاً نسبت به طردشدن حساس هستند؛ و به همین دلیل تمایلی به ارتباط برقرار کردن و ازدواج با دیگران ندارند. آن‌ها تنها زمانی به این کارها تن می‌دهند که توسط افکار عجیب‌وغریبشان مجبور به انجام آن شوند. شخصیت‌های اسکیزوتایپال عمدتاً رفتارها و عادات عجیب‌وغریب و مقاومی دارند که می‌تواند بر تمام جنبه‌های رابطه و ازدواج تأثیر بگذارد.

نسبت دادن افکار منفی به خود و تفکرات شکاکانه به همسر از جمله مواردی است که ممکن است در کنار فرد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال تجربه کنید. علاوه بر این آن‌ها علاقه‌ای به حضور در مراسم‌های اجتماعی ندارند؛ و نمی‌توانند رفتار متناسب با شرایط جمع را داشته باشند. شیوه تفکر جادویی و انتساب تمام رویدادها به خود عاملی است که باعث می‌شود فرد احساس کند همه چیز را می‌داند. به‌عنوان‌مثال می‌گوید قبل از اینکه مردم دهان‌شان را باز کنند، می‌توانم پیش‌بینی کنم که چه چیزی می‌خواهند بگویند. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر شما به‌عنوان دوست یا همسر، سخنان آن‌ها را باور نکنید نسبت به شما واکنش منفی شدیدی نشان می‌دهند.

علاوه بر این افراد با شخصیت اسکیزوتایپال به‌قدری از جمع هراس دارند که حتی پس از آشنا شدن با افراد در جمع، اضطراب‌شان از بین نخواهد رفت. این اضطراب معمولاً با گذشت زمان تبدیل به حالت شکاک‌گونه و قضاوت منفی درباره خودشان و دیگران می‌شود.

آسیب های ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال

داشتن افکار و عقاید عجیب‌وغریب در زندگی

مشخصه اصلی افراد با شخصیت اسکیزوتایپال داشتن افکار و عقاید عجیب‌وغریب در زندگی است. تصور کنید با فردی ازدواج کرده‌اید که توانایی تصمیم‌گیری منطقی در زندگی ندارد و تمام زندگی‌اش را با عقاید و تفکرات جادویی مدیریت می‌کند. معمولاً چنین تصمیم‌گیری‌هایی برای همسر غیرقابل‌درک بوده و مسخره به نظر می‌رسد. اما همین افکار برای شخصیت اسکیزوتایپال یک باور اساسی است؛ و نسبت به تغییر آن مقاومت شدیدی از خودش نشان می‌دهد. طبیعتاً در چنین شرایطی تصمیم‌گیری راجع به مسائل مختلف زندگی برای شما تبدیل به یک بحران می‌شود. شما همیشه بر سر مسائل مختلف با او درگیر بحث‌های بی‌نتیجه خواهید شد.

تفکر عجیب‌وغریب و خرافی این بیماران باعث می‌شود که شما مجبور باشید همه مسئولیت زندگی و برنامه‌ریزی‌های مهم را به‌تنهایی انجام بدهید؛ و این می‌تواند به‌مرورزمان مشکلات بسیاری را برای شرایط روحی شما به همراه داشته باشد.

نداشتن رابطه عاطفی

همان‌طور که گفتیم شخصیت‌های اسکیزوتایپال تمایل چندانی به روابط صمیمی ندارند. آن‌ها معمولاً در برقراری ارتباط با دیگران به‌شدت دچار اضطراب می‌شوند؛ یا ممکن است به هر چیزی با شک و تردید نگاه کنند. به همین خاطر شما در ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال نمی‌توانید انتظار رابطه عاطفی گرمی را داشته باشید.

کم‌رنگ‌شدن روابط اجتماعی

ناتوانی شخصیت اسکیزوتایپال در برقراری روابط اجتماعی می‌تواند بر زندگی زوجین تأثیر بگذارد. این افراد تمایل چندانی به برقراری رابطه با دیگران ندارند. و اصرار به آن‌ها برای داشتن ارتباط با دیگران باعث افزایش سوءظن و بدبینی آنها می‌شود. به همین خاطر در بسیاری از مواقع خانواده و دوستان به‌تدریج ارتباطشان را با شما کمتر می‌کنند. و این می‌تواند به معنای تنها شدن شما و نداشتن حمایت دیگران باشد.

مقاومت در برابر تغییر

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال عمدتاً از تغییر صحبت می‌کنند، اما منظور واقعی آن‌ها این است که همسرشان باید تغییر کند و با او سازگار شود. آنها عمدتاً به صورتی رفتار می‌کنند که بتوانند همسرشان را در موقعیتی زیردست و مطیع‌تر درآوردند تا بتوانند نفوذ و کنترل بیشتری بر او داشته باشند.

همیشه حق با آن‌ها است

افراد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال همه چیز را به خودشان نسبت می‌دهند و همه مسائل باید درباره او باشد. به‌عنوان همسر باید همیشه درباره او صحبت کنید، اینکه چه احساسی دارند، به چه چیزی فکر می‌کنند یا چه کاری انجام می‌دهند. هنگامی که گفتگو به سمت همسر برود، معمولاً او را متهم می‌کنند یا مورد سرزنش قرار می‌دهند. باور دارند که تمام احساسات، افکار و اعمال و ادراکات آن‌ها همیشه درست است همین مسئله می‌تواند به‌مرورزمان منجر به افزایش تنش در زندگی و کاهش صمیمیت عاطفی باشد.

احتمال برخوردهای فیزیکی و ضرب و شتم

یکی از ویژگی‌های این بیماران این است که بسیار بدگمان هستند. و بسیاری از مواقع به همسر خود شک می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث خشم آنها شده و اختلاف و درگیری‌های بسیاری را در خانه شما به همراه داشته باشد. حتی بعضی از مواقع دیده شده که پرخاشگری این بیماران به مقداری می‌رسد که همسر  خود را کتک می‌زنند.

ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال و اهمیت مشاوره

همان‌طور که دیدید ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما در این زمینه از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از راهکارهای زیر به شما کمک خواهند کرد.

مشاوره‌های پیش از ازدواج

اگر نشانه‌های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را در طرف مقابل می‌بینید بهتر است قبل از تصمیم‌گیری جدی برای ازدواج از مشاوره‌های پیش از ازدواج استفاده کنید. در این جلسات مشاور طرف مقابل شما را از نظر سلامت روانی بررسی می‌کند؛ و اگر واقعاً تشخیص دهد که او مبتلا به این اختلال است به شما کمک می‌کند تا تصمیم درستی برای ادامه رابطه‌تان بگیرید.

زندگی با شخصیت اسکیزوتایپال

اگر به هر دلیلی با شخصیت اسکیزوتایپال ازدواج کرده‌اید احتمالاً مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنید. در این شرایط مشاورین به شما کمک می‌کنند تا راه‌های برخورد صحیح با این افراد و همین‌طور حفظ سلامت روان اعضای خانواده را یاد بگیرید.

درمان بیماری

شخصیت اسکیزوتایپال می‌بایست تحت درمان روان‌شناسی قرار بگیرد. به همین خاطر یکی از اقدامات روان‌شناسان درمان این افراد است. این کار باعث می‌شود تا شدت نشانه‌های غیرعادی این بیماران کمتر بشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

آیا ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال امکان‌پذیر است؟

ازدواج با فرد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال یک ازدواج پرخطر محسوب می‌شود که عمدتاً پیش‌آگهی خوبی ندارد و شما احتمالاً زندگی پایداری با این افراد نخواهید داشت.

آیا مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را شناسایی کند؟

بله؛ باتوجه‌به استفاده از مصاحبه‌های تشخیصی و آزمون‌های روانی معتبر در این جلسات، روان‌شناس می‌تواند وجود بیماری‌های روانی مختلف از جمله اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره