اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

قرص اس سیتالوپرام

قرص اس سیتالوپرام به همراه داروهای دیگری چون سیتالوپرام‌و سرترالین‌در گروه داروهای ضدافسردگی از خانواده‌ مهارکننده‌های بازجذب سروتونین قرار می‌‌گیرد. بنابراین قرص اس سیتالوپرام خاصیت ضدافسردگی دارد؛ به علاوه، از آن در اختلالات اضطرابی نیز استفاده می‌شود. با اینکه دارودرمانی یکی از روش‌های درمان‌افسردگی محسوب می‌شود، اما همواره بهترین راه نیست. روش‌های دیگر مانند مشاوره و درمان‌های شناختی به مراتب اثرات بهتری از داروها دارند. هم‌چنین دارودرمانی به تنهایی کافی نیست و توصیه می‌کنیم برای گرفتن نتایج دلخواه از مشاوره و درمان‌های روانی در کنار مصرف داروها بهره ببرید. برای شروع مشاوره افسردگی کلیک کنید.

قرص اس سیتالوپرام برای چیست ؟

قرص اس سیتالوپرام با نام‌ تجاری لگزوپرام در داروخانه‌ها تنها با نسخه پزشک عرضه می‌شود. علاوه بر نوع قرص خوراکی، به شکل محلول خوراکی نیز وجود دارد که این محلول را قبل از مصرف به خوبی تکان داده و پس از رقیق کردن باید مصرف کنید‌.

بیشترین کاربردهای قرص اس سیتالوپرام در افسردگی و اختلالات اضطرابی است. از این دارو برای درمان اختلال افسردگی نوجوانان و بزرگسالان، اختلالات اضطرابی بزرگسالان می‌توان استفاده کرد. هم‌چنین قرص اس سیتالوپرام در حملات پانیک، OCD یا اختلال وسواسی_جبری و اختلال اضطراب اجتماعی نیز کاربرد دارد.

برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

مکانیسم اثر

داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین اجازه جذب مجدد سروتونین را به سلول‌ها نمی‌دهند. در نتیجه مقدار سروتونین در مغز بالا رفته و به دنبال افزایش آن، علائم و نشانه‌های افسردگی و اضطراب بهبود می‌یابند.

نحوه مصرف اس سیتالوپرام در گروه‌های سنی مختلف

تعیین دوز دارو به عهده پزشک یا روان‌پزشک است و قرص اس سیتالوپرام تنها با ارائه نسخه به فروش می‌رسد. دوز دارو براساس سن، وضعیت بیماری، سایر داروهای مصرفی و شرایط سلامت فرد تعیین می‌گردد.

دوز دارو برای نوجوانان

معمولا در ابتدا دوز ۱۰ میلی‌گرمی تجویز می‌شود. پس از سه هفته و در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب، پزشک دوز دارو را تا ۲۰ میلی‌گرم افزایش می‌دهد. تنها یک بار در روز حق مصرف این دارو را دارید.

دوز قرص اس سیتالوپرام برای بزرگسالان

بزرگسالان نیز مانند نوجوانان ابتدا با دوز ۱۰ میلی‌گرم و یک بار در روز درمان را آغاز می‌کنند. ممکن است در صورت نیاز پس از گذشت یک هفته، دوز دارو تا ۲۰ میلی‌گرم افزایش یابد.

افراد مسن و مبتلایان به اختلالات کبدی می‌توانند از دوز ۱۰ میلی‌گرمی قرص اس‌سیتالوپرام (یک بار در روز) برای درمان‌افسردگی و اضطراب بهره‌مند شوند.

برای آشنایی با بهترین روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

دوز تعیین شده برای درمان اختلالات اضطرابی بزرگسالان

ابتدا قرص اس سیتالوپرام ۱۰ میلی‌گرم و یک مرتبه در روز تجویز می‌شود. به مرور و پس از سه هفته در صورت نیاز می‌توان دوز دارو را تا ۲۰ میلی‌گرم افزایش داد.

عوارض قرص اس سیتالوپرام

داروها علی‌رغم اثرات مفیدی که در درمان بیماری‌ها می‌گذارند، می‌توانند عوارض و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشند. بعضی از عوارض جانبی پس از مدتی، خودبه‌خود از بین می‌روند در حالی که برخی دیگر نیاز به مداخله پزشکی دارند. رایج‌ترین عوارض دارویی قرص اس‌ سیتالوپرام عبارت است از:

_ ضربان قلب نامنظم و تغییر در تعداد آن

_ کاهش میزان دفع ادرار

_ از دست دادن هوشیاری و کما

_ تشنج

_ سردرد و سرگیجه

_ تنگی نفس

_ اسهال و استفراغ

_ کاهش میل جنسی

_ سوزش سر دل

_ خشک شدن دهان

_ گرفتگی عضلات

خواب‌آلودگی: از انجام فعالیت‌هایی که نیازمند هوشیاری کامل و تمرکز هستند مانند رانندگی تا به دست آوردن دوباره هوشیاری خودداری کنید.

کاهش وزن و اشتها به ویژه در نوجوانان: نوجوانان بالای ۱۲ سالی که از قرص اس سیتالوپرام استفاده می‌کنند، باید به طور منظم قد و وزن خود را اندازه بگیرند.

حساسیت به نور خورشید: هنگام قرار گرفتن در برابر نور از عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

تداخلات دارویی

حتما پزشک خود را در جریان بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلایید و داروهایی که مصرف می‌کنید، قرار دهید. اگر به‌سیتالوپرام حساسیت دارید از مصرف قرص اس سیتالوپرام نیز خودداری کنید.

مصرف همزمان اس‌سیتالوپرام با پیموزاید تداخل دارد. هم‌چنین اگر از داروهای مهارکننده مونوآمین‌اکسیداز (MAO) مانند متیلن‌بلو، استفاده می‌کنید، تا دو هفته پس از قطع آن، مجاز به استفاده از قرص اس‌سیتالوپرام نیستید.

قرص اس سیتالوپرام

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد بیشترین کاربرد قرص اس سیتالوپرام در درمان‌افسردگی و اضطراب است. اما به خاطر داشته باشید تجویز این دارو به تنهایی کافی نیست و باید آن را به عنوان بخش کوچکی از درمان به شمار آورد.

به کار گرفتن روش‌های درمانی روان شناختی و کمک گرفتن از مشاور اثرات بهتری دارد و هم‌چنین عوارض جانبی ناشی از داروها در روش‌های غیر دارویی فرد را تهدید نمی‌کند.

در مواردی که لازم به استفاده از دارو باشد، مشاور و روان‌شناس در کنار روش‌های غیر دارویی، شما را به یک روان‌پزشک جهت تجویز دارو معرفی می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص اس سیتالوپرام می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره