زوج و خانوادهطلاق

تصمیم برای طلاق | چرا تصمیم گیری برای طلاق سخت است؟

تصمیم برای طلاق یکی از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که گاهی باید به آن فکر کنیم. آمارها نشان می‌دهد بسیاری از زوجین حداقل یک‌بار در طول زندگی خود به طلاق فکر کرده‌اند. اما این که ما از سر ناراحتی به این موضوع فکر کنیم با تصمیم‌گیری جدی برای طلاق بسیار متفاوت است. اگر واقعاً زندگی شما به جایی رسیده که نمی‌توانید شرایط را تحمل کنید متأسفانه وقت آن است که به طلاق به‌صورت جدی‌تر فکر کنید. بااین‌حال چنین تصمیم بزرگی قطعاً نیاز به زمان و تفکر بسیاری دارد. شما برای اینکه از درستی تصمیمتان مطمئن باشید باید به نکات بسیاری توجه کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم تا راجع به این نکات صحبت کنیم. این را نیز به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای مطمئن شدن از تصمیمتان این است که از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

تصمیم برای طلاق

هیچ‌کدام از ما زندگی مشترکمان را برای جدایی شروع نمی‌کنیم. روزهای اول، ما آرزوهای بسیاری برای زندگی‌مان داریم؛ و می‌خواهیم بهترین‌ها را در کنار همسرمان بسازیم. اما بعضی اوقات هم شرایط آن‌طور که فکر می‌کنید پیش نمی‌رود. بالاگرفتن اختلافات، بیماری‌های جسمی و روحی یا متوجه شدن تفاوت‌هایی که با همسرمان داریم می‌توانند دلایلی باشند که ما را به تصمیم برای طلاق برسانند. بااین‌حال باید دقت داشته باشید که طلاق برخلاف تصور بسیاری از خانم‌ها و آقایان به معنای آزادی و رهایی نیست. این موضوع پیامدهایی در زندگی شما خواهد داشت که گاهی برای همه عمر همراهتان خواهد بود. پس قبل از اینکه برای طلاق تصمیم بگیرید بهتر است به همه ابعاد این مسئله توجه کنید. یادتان باشد طلاق می‌تواند برای بعضی‌ها یک نسخه شفابخش و برای بعضی‌های دیگر سم خطرناکی باشد.

در چه شرایطی باید تصمیم به طلاق بگیریم

نشانه‌های بسیاری وجود دارند که خبر از پایان یافتن زندگی عاطفی شما می‌دهند. ما در ادامه بعضی از این نشانه‌ها را مطرح کرده‌ایم. اما می‌بایست به این نکته توجه کنید که وجود این مشکلات در زندگی شما به معنای این نیست که باید از همسرتان جدا شوید. شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از متخصصان خانواده هرکدام از این مشکلات را حل کنید؛ و زندگی مشترک خود را از نو شروع کنید. پس با دیدن این نشانه‌ها در زندگی‌تان بلافاصله تصمیم به طلاق نگیرید. اما آنها را به‌عنوان زنگ خطری ببینید که می‌بایست به آن توجه داشت.

احساس می‌کنید ارزشی برای طرف مقابل ندارید

وقتی احساس کنیم ارزشی برای همسرمان نداریم دلایلمان برای ادامه زندگی را گم خواهیم کرد. اگر فکر می‌کنید همسرتان در کارها به نظر شما اهمیتی نمی‌دهد؛ توجهی به خواسته‌ها و احساساتتان ندارد؛ و یا به زبان ساده اصلاً شما را نمی‌بیند باید کمی جدی‌تر به رابطه‌تان فکر کنید. این شکل از ارتباط باعث بروز آسیب‌های روحی بسیاری مثل ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس در شما خواهد شد.

تصمیم برای طلاق | برای حل مشکلات تلاش نمی‌کنید

وقتی زندگی مشترک و همسرمان برای ما اهمیت داشته باشد تلاش می‌کنیم تا هر مشکلی را با کمک هم برطرف کنیم. آیا این موضوع در زندگی شما دیده نمی‌شود؟ اگر زندگی‌تان به جایی رسیده که حل کردن مشکلات برای هیچ‌کس اهمیت ندارد و فقط ناراحتی‌ها روی‌هم جمع می‌شوند می‌تواند به این معنی باشد که شما اهمیتتان را برای یکدیگر از دست داده‌اید.

وقت کمی را با هم می‌گذرانید

هرچقدر هم که در طول روز درگیر باشیم می‌بایست زمانی را به بودن باهم اختصاص بدهیم. این کار تا حد زیادی در کیفیت زندگی مشترک شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر شما یا همسرتان این وقت را برای هم نمی‌گذارید شاید به این معنی باشد که جذابیت و اهمیت کافی را برای هم از دست داده‌اید.

تصمیم برای طلاق | ازبین‌رفتن احترام

یکی از خط‌قرمزهای زندگی مشترک رعایت حریم‌ها و احترام‌ها هستند. وقتی حرمت‌ها در زندگی ما شکسته می‌شوند درست‌کردن دوباره آنها اگر غیرممکن نباشد کار بسیار سختی است. پس اگر این مشکل در زندگی شما هم پیش آمده بهتر است یک تصمیم جدی برای زندگی‌تان بگیرید.

بیش از قبل با هم دعوا می‌کنید

یک هشدار بزرگ برای به پایان رسیدن زندگی دعواها هستند. اگر شما دیگر مثل گذشته مشکلات را با کمک هم حل نمی‌کنید و همیشه در حال دعوا یا قهر هستید بهتر است به این موضوع توجه جدی‌تری داشته باشید.

تصمیم برای طلاق | خیانت‌های مکرر

خیانت آسیبی است که می‌تواند زندگی مشترک شما را برای همیشه از بین ببرد. به‌خصوص اگر این مشکل بیش از یک‌بار در زندگی شما پیش آمده به این معنی است که همسرتان علاقه و ارزشی برای این رابطه قائل نیست. در چنین شرایطی ادامه دادن به زندگی خیلی عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

بیماری‌های روحی جدی

وقتی با یک نفر ازدواج می‌کنیم باید او را با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی‌اش دوست داشته باشیم. اما گاهی اوقات همسر شما درگیر مشکلاتی مثل اختلالات شخصیت یا اعتیاد است. بسیاری از مواقع این مشکلات باعث می‌شود که شما هرچقدر هم تلاش کنید نتوانید یک رابطه سالم بسازید.

تصمیم برای طلاق | آنچه باید در نظر بگیرید

آیا همه تلاشتان را برای حل مشکلات کرده‌اید

همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم وجود مشکلات در زندگی شما به این معنی نیست که باید به طلاق فکر کنید. مشکلات در زندگی همه ما پیش می‌آیند. شما باید بتوانید با کمک یکدیگر این اختلاف‌ها را حل کنید. بهترین راه برای حل کردن مشکلات زندگی مشترک نیز این است که از متخصصین خانواده کمک بگیرید. اما اگر همه تلاشتان را کرده‌اید و واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که مشکلات زندگی‌تان قابل‌حل نیستند. به طلاق به‌عنوان راهکار نهایی نگاه کنید.

تصمیم منطقی بگیرید

کمی با خودتان خلوت کنید. خوبی‌ها و بدی‌هایی که طلاق دارد را روی دو ستون مقابل هم بنویسید؛ و به هرکدام از این موارد از یک تا ده نمره بدهید. سپس نمره‌های هر ستون را جمع کنید. حالا به این سؤال پاسخ بدهید که پیامدهای مثبت طلاق بیشتر است یا پیامدهای منفی آن. این کار به شما کمک می‌کند که تصمیم منطقی بگیرید. خیلی اوقات ما از سر خشم و ناراحتی به طلاق فکر می‌کنیم. یا حتی برعکس؛ خیلی وقت‌ها علاقه‌ای که به همسرمان داریم یا ترس از تنهایی باعث می‌شود که به طلاق فکر نکنیم. اما برای اینکه تصمیمتان درست باشد بهتر است ذهنتان را از احساسات خالی کنید و با استفاده از تکنیک بالا یک تصمیم منطقی بگیرید.

کشمکش‌های درونی خود را حل کنید

تصمیم‌گیری راجع به طلاق کشمکش‌های بسیاری را در ذهن شما ایجاد می‌کند. ممکن است واقعاً به این نتیجه رسیده باشید که طلاق بهترین راه است و درعین‌حال از اینکه می‌خواهید همسرتان را تنها بگذارید احساس عذاب وجدان داشته باشید. یا شاید زندگی بعد از طلاق به همان اندازه که برایتان خوشایند است ترسناک نیز باشد. در این موقعیت‌ها توصیه ما این است که قبل از گرفتن هر تصمیم جدی این تعارضات را درون خودتان حل کنید. در غیر این صورت ممکن است بعد از جدایی احساس پشیمانی کنید.

دائماً از طلاق و جدایی صحبت نکنید

یادتان باشد طلاق وسیله خوبی برای تهدیدکردن طرف مقابل یا سنجیدن ارزش و جایگاه خودمان نیست. صحبت‌کردن از این قضیه حریم‌ها را از بین خواهد برد. و حتی بعد از مدتی ممکن است متوجه شوید که این حرف‌ها برای همسرتان کاملاً عادی شده است.

آیا برای زندگی پس از طلاق آماده هستید

زندگی‌کردن بعد از جدایی کار راحتی نیست. اگر تصمیمتان برای این مسئله جدی است باید خودتان را کاملاً آماده کنید. برای مثال یک آقا باید به این فکر کند که آیا به‌تنهایی از پس اداره کارهای خانه برمی‌آید؟ یا یک خانم باید بتواند تأمین مخارج زندگی‌اش را برعهده بگیرد. پس قبل از اینکه تصمیمتان برای طلاق را عملی کنید خودتان را در آن جایگاه تصور کنید. آیا شما قدرت مدیریت‌کردن زندگی خود و همین‌طور فشارهای اجتماعی را خواهید داشت؟

به زندگی فرزندانتان توجه کنید

اگر از ازدواج خود صاحب فرزند هستید زندگی آنها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. بخواهید یا نخواهید شما در قبال زندگی فرزندتان مسئول هستید. و گاهی اوقات به خاطر آنها می‌بایست به زندگی مشترک خود به هر نحوی که شده ادامه بدهید. اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که یک خانواده سرد و اختلافات بین پدر و مادر هم محیط مناسبی برای زندگی فرزندان نیست. اگر صاحب فرزند هستید حتماً قبل از هر تصمیمی با یک مشاور خانواده یا یک مشاور کودک صحبت کنید.

تصمیم برای طلاق و اهمیت مشاوره

طلاق، از سخت‌ترین تصمیم‌هایی است که ما در زندگی‌مان می‌گیریم. این تصمیم آن‌قدر مهم است که می‌توانیم بگوییم همه جنبه‌های زندگی‌مان را بعدازاین تحت‌تأثیر خودش قرار می‌دهد. به همین خاطر مشورت کردن راجع به این تصمیم یکی از مسائل واجب است. اما گاهی اوقات اعضای خانواده ما به جای نشان‌دادن راه صحیح دست به جانب‌داری می‌زنند. یا ممکن است بعضی از باورهای منفی راجع به طلاق باعث شود که خانواده‌تان همه تلاششان را بکنند تا شما را از این تصمیم منصرف کنند. به همین خاطر بهتر است راجع به طلاق از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مشاورین بدون جانب‌داری یا تعصبات فرهنگی شرایط شما را بررسی کرده و کمکتان می‌کنند که بهترین تصمیم را بگیرید. کمک به شما برای کنار آمدن بهتر با این مسئله و حفظ سلامت روان و همین‌طور کمک به کنار آمدن فرزندانتان با این شرایط نیز از جمله خدمات دیگری است که می‌توانید از مشاوره طلاق انتظار داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تصمیم برای طلاق می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360  تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چه زمانی باید به طلاق فکر کنیم؟

وقتی همه تلاش خود را برای حل کردن مشکلات زندگی کرده‌اید و واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که اختلافات شما قابل‌حل نیستند می‌توانید به طلاق به‌عنوان آخرین راه‌حل نگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره