اختلالات روانیاختلالات شخصیت

ازدواج با شخصیت وابسته | دشواری های زندگی با شخصیت وابسته

ازدواج با شخصیت وابسته شاید در اوایل رابطه‌ای دلخواه‌تان باشد. اما شما را بر سر دور راهی عجیبی قرار می‎دهد. این افراد با ویژگی‌های متفاوت تغییرات بزرگی در زندگی‌تان ایجاد می‌کنند. وابستگی شدید به خانواده، ناتوانی در تصمیم‌گیری، ندادن‌حق انتخاب به خود تا جایی که دیگران در زندگیشان نقش پررنگ‌تری دارند. چنین ازدواجی برای کسانی که خود دچار شخصیت مرزی و یا ضد اجتماعی هستند، بسیار جذاب است. اما برای انسان‌های سالم ازدواج با شخصیت وابسته تبدیل به فاجعه خواهد شد. در ادامه در رابطه با ازدواج، زندگی و پیامدهای این اختلال صحبت کرده‌ایم.

ازدواج با شخصیت وابسته

اگر گزینه انتخابی شما برای ازدواج یک شخصیت وابسته است. حتما باید درباره این اختلال و مشکلات او آگاه کافی به دست آورید. کسانی که شخصیت وابسته دارند قادر به تصمیم گیری نیستند. نیاز شدیدی به تایید و دلگرمی دیگران دارند. آن‌ها به شدت مطیع و پیرو اطرافیان و دیگران هستند.

می‌دانیدکه عدم مسئولیت‌پذیری یک رابطه عاشقانه را به خطر می‎اندازد. اما جالب است که بدانید ازدواج‌ با شخصیت وابسته یعنی شما علاوه بر مسئولیت‌های خود باید مسئولیت‎های شریک زندگی‌تان را بر عهده بگیرید. تصمیم‌گیری برای این افراد وابسته به دیگران است. برای انتخاب لباس، خانه و ماشین نظر دیگران برای آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در رابطه با شناخت کامل‌تر شخصیت این افراد روی اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

زندگی با شخصیت وابسته

شاید در وهله اول از وابستگی این افراد خوش‌تان بیاید و او را عاشق و مطیع خود ببینید. اما در آینده با مسائل مهم و دشواری مواجهه می‌شوید.

فرض‌کنید با همسر خود برای خرید خانه اقدام کرده‌اید. منزلی را پسندیده‌اید و منتظر قرارداد بستن هستید. همسر شما برای اطمینان خاطر از خانواده یا دوستان خود نظرسنجی می‌کند و با اعلام نظرهای منفی دیگران، منزل مورد پسند شما از لیست خارج می‌شود.

فرض‌کنید فرزند خود را به همسرتان سپرده‌اید. تا خارج از منزل به کارهایتان برسید. همسر وابسته شما قادر به نگهداری نیست. و فرزندتان را به دست دیگران می‌سپارد.

تغییر شغل در این افراد بسیار زیاد است. به همین جهت احتمال بروز مشکلات مالی زیادی می‌شود.

دوراهی ازدواج با شخصیت وابسته

زندگی مشترک با شخصیت وابسته پس از مدت طولانی شاید شما را بر سر دوراهی قرار دهد.

گاهی شریک‌های زندگی این افراد از وضعیت رفتار همسر خود سوءاستفاده کنند. در ازدواج با شخصیت وابسته دائم با نظر شما موافقت می‎شود و برای جلب توجه شما شاید دست به هر کاری بزنند. این شرایط به بسیاری از افراد حس قدرت و خوشایندی می‌دهد. این رفتارها باعث سوءاستفاده می‌شود و همه نیازها و خواسته‌های دلتان را از شریک عاطفی خود درخواست می‌کنید.

اما گاهی نیز مساله ترک‌کردن در ذهن شما جا می‌گیرد. برخی از افراد از وابستگی و چسبندگی زیاد شریک خود بیزار می‌شوند. امکان تنها ماندن ندارند و در همه مواقع شریک عاطفی آنها کنارشان است و این وضعیت آزاردهنده فکر جدایی را در سر شما می‌اندازد.

راه های کاهش آسیب های ازدواج با شخصیت وابسته

اولین راه برای کمک به همسر وابسته، مراجعه به یک روانشناس متخصص است. هرگز بدون مراجعه به روانشناس از دارو و خود درمانی استفاده نکنید. در ادامه به چند راهکار اشاره کرده‌ایم. اما برای دریافت نتیجه دلخواه حتما باید به روانشناس مراجعه نمایید.

نوع وابستگی همسرتان را مشخص کنید

در وهله اول شما باید نوع وابستگی همسرتان را مشخص کنید. از چه نظر به شما وابسته است؟ جنسی، عاطفی یا روانی؟ این وابستگی را در سایر روابط او نیز بررسی کنید.

محیط خانه را آرام کنید

شخصیت وابسته ترس از دست‌دادن حمایت دارد. محیط خانه را امن و آرام کنید. تا برای بدست‌آوردن اعتماد و حمایت شما دروغ نگوید. با کلام و رفتارتان به نشان‌دهید که همیشه و همه‌جا از حمایت شما بهره مند است.

تصمیم گیری ها را به او بسپارید

همسر وابسته شما از انتخاب اشتباه و تصمیم غلط هراس دارد. برای کمک به تصمیم گیری درباره شام بیرون، سفر یا مهمونی را بر عهده آن‌ها بگذارید. اما از خطر تصمیم گیری هایشان آگاه باشید. به جای کنترل به او گاه پیشنهاد دهید. اما مسئولیت تصمیمات او را هرگز به عهده نگیرید.

پیامدهای ازدواج با شخصیت وابسته

برخی از افراد می‎گویند بعد از ازدواج شخصیت وابسته تغییر می‎کند. اما هرگز اینگونه نیست. برای تغییر باید به متخصصین مراجعه نمایید.

با خود بیاندیشید که آیا دوس دارید خانواده همسرتان از جزئیات زندگی شما با خبر باشند؟ یا تصمیم گیرنده زندگی شما دوستان همسرتان باشند؟

اگر از این افرادبخواهید که تصمیم‌گیری زندگی بر عهده خودتان باشد به مشکل برمی‌خورید و ناراحت و غمگین می‌شوند.

شما مجبور به کنترل تمام جوانب زندگی هستید، چرا که در غیر این صورت دیگران برای زندگی شما تصمیم خواهند گرفت. انتخاب لباس، مدل آرایش و مو، انتخاب وسایل خانه، تربیت بچه ها، حدود ارتباطات تان با دیگران و … برعهده شما دو نفر نیست. پدر، مادر، دوست، آشنا یا هر کس دیگری ممکن‌است که جای شما برای تمام زندگی‌تان تصمیم بگیرد.

مساله بعدی شما ناراحتی‌ها و رفتارهای تکانشی همسر وابسته تان خواهد بود. شخصیت وابسته آنقدر از خود گذشتگی می‌کند که در نهایت انتظار جبران دارد. اما اطرافیان کارهای او را خواست خودش می‌‌دانند. به همین دلیل هرگز به دنبال جبران نخواهند بود. این همان زمانی است که همسر شما احتمالا با خانواده‌تان یا خود شما دچار تعارضاتی خواهد شد. شما معمولا در این بازه زمانی تازه متوجه رفتارهای او برای جلب رضایت و راضی نگهداشتن دیگران خواهید شد.

بهتراست نشانه های این اختلال را در زندگی جدی بگیرید و قبل از ازدواج به روانشناس مراجعه کنید.

کلام آخر

با مطالعه کامل مقاله به این آگاهی رسیدید که زندگی با چنین شخصیتی دشواری‌های مخصوص به خود را دارد. برای تشخیص، تغییر و درمان نیاز به یک روان شناس متخصص در حوزه روانشناسی دارید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت وابسته کلیک کنید.

روانشناسان مرکز مشاوره آواژه کمک شایانی به شما در زمینه وابستگی می‎کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با شخصیت وابسته می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره