اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

خودکشی فرزند | جلوگیری و برخورد با خودکشی فرزندان

خودکشی فرزند یکی شرایط بسیار ناخوشاید در خانواده است. حتی اگر خودکشی فرد منجر به خودکشی هم نشود؛ اما بازهم باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد. سالانه افراد زیادی در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند.  و مخصوصا افراد جوان تر نیز بیشتر در معرض این خطر هستند. شرایط محیطی و همچنین ویژگی های شخصیتی افراد بسیار در این مورد موثر بوده و آنها را مستعد بروز رفتارهای پرخطر می‌کند. حتی داشتن افکار خودکشی نیز بسیار خطرناک است و باید برای از بین بردن آن، کمک بگیرند. در این مورد خانواده ها باید با مدارس و یا مراکز آموزشی دیگر همکاری کرده و از این موضوع جلوگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودکشی فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

خودکشی فرزند

طبیعی است که افرادی که افکار خودکشی دارند؛ به متخصص مراجعه نکنند. اما اطرافیان با توجه به نشانه های این موضوع در مورد فرزندشان، تا حد زیادی می‌توانند در این مورد موثر باشند. خودکشی فرزند، پیش از وقوع آن، علائم زیادی دارد که اطرافیان به راحتی می‌توانند از آن جلوگیری کنند. با اینکه ماهیت خودکشی کاملا بغرنج و مانند یک بحران کوتاه مدت است؛ اما شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.

بهتر است خانواده ها فرزندان خود را به دلیل داشتن افکار خودکشی مورد ملامت و سرزنش قرار ندهند. چرا که همین مورد باعث مصمم شدن آنها برای انجام اینکار می‌شود. فراموش نکنید که داشتن افکار خودکشی و اقدام به آن، دو امر جداگانه هستند؛ که باید در هر در مورد واکنش صحیحی نشان داد.

نشانه های خودکشی فرزند

نشانه های خودکشی فرزند

همانطور که گفته شد؛ خودکشی فرزند نشانه هایی دارد. در واقع در بیشتر موارد افراد قبل از اقدام برای اینکار، به شکل های مختلف به اطرافیان خود در این مورد هشدار می‌دهند. اما به دلیل نادیده گرفتن شدن و یا حتی مورد سرزنش قرار گرفتن، این تصمیم خود را عملی می‌کنند. به همین دلیل اهمیت به نشانه های خودکشی فرزند، بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی بیشتر با علائم خودکشی کلیک کنید.

⭕یاداشت های خطرناک

برخی از افراد قبل از خودکشی، شروع به نوشتن یادداشت هایی در مورد مرگ و خودکشی می‌کنند. این نوشته ها گاهی اقدامی برای کمک گرفتن، گاهی وصیت و در برخی موارد تنها تخلیه افکار است. البته نمی‌توان سراغ این نوشته ها رفت و از آنها به راحتی مطلع شد. چرا که اینکار نقض حریم خصوصی افراد است. اما بهتر است اگر چنین نوشته ای را مشاهده کردیم؛ در این مورد با فرد مورد نظر صحبت کرده و آن را پیگیری کنیم.

⭕تهدید به خودکشی فرزند

تهدید به خودکشی نیز یکی دیگر از نشانه های خودکشی فرزند است. در برخی از شرایط، افراد به دلیل مشکلات و فشار های روانی، خانواده خود را به خودکشی تهدید می‌کنند. معمولا خانواده نیز این کار را روشی برای جلب توجه تلقی می‌کند. اما این مورد بسیار هشداردهنده بوده و  افراد باید آن به توجه کنند. وقتی فردی به مرحله ای رسده است که در این مورد صحبت می‌کند؛ پس بهتر است در مورد آن اقدام جدی گردد.

⭕تلاش های ناموق در گذشته

سابقه خودکشی در گذشته، احتمال انجام مجدد خودکشی فرزند را بیشتر می‌کند. افرادی که در گذشته خودکشی ناموفق داشته دیگر ترس خود را در این مورد از دست داده و با کوچک ترین عاملی دوباره به انجام آن اقدام می‌کنند. در صورتی که یکی از فرزندان یکبار دست به خودکشی زده است؛ بهتر است بیشتر از گذشته به او توجه و محبت کرده و نشانه های رفتاری و اخلاقی او را جدی بگیرید.

⭕آسیب زدن به خود به روش های مختلف

افرادی که افکار خودکشی دارند؛ رفتارهای خودجرحی نیز از خود نشان می‌دهند. این مورد مخصوصا در نوجوانان شایع تر است. در بعضی مواقع این افراد از درد کشیدن لذت می‌برند. از طرفی فردی که بسیار و به عمد به خود آسیب می‌زند؛ بیشتر احتمال دارد که دست به خودکشی نیز بزند. معمولا رفتارهایی که اینگونه افراد از خود نشان می‌‌دهند؛ شامل پریدن جلوی ماشین ها، سوزاندن و بریدن نواحی مختلف بدن، پریدن از بلندی ها و… است. برای جلوگیری از بروز بحران روحی کلیک کنید.

⭕سو مصرف مواد مخدر و الکل

یکی دیگر از نشانه های خودکشی فرزند، سومصرف مواد مخدر و الکل است. چنین افرادی معمولا به قصد اوردوز از مواد مخدر و الکل استفاده می‌کنند. این دسته، ترس خود را از دست داده و از هر روشی برای آسیب رساندن به خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر در اطرافیان خود شاهد نوشیدن بیش از حد الکل و همچنین استفاده از مواد مخدر، بیش از حد هستید؛ بهتر است در این مورد اقداماتی انجام دهید.

⭕بخشیدن وسایل به دیگران

گاهی افرادف با افکار خودکشی، شروع به بخشیدن وسایل شان به دیگران کرده و یا حتی حرف هایشان حالت وصیت گونه به خود می‌گیرد. این رفتار به صورت ناگهانی رخ داده و فرد بسیار گوشه گیر و منزوی می‌شود. این تغییر رفتار ناگهانی می‌تواند یکی از نشانه های اصلی خودکشی فرزند باشد که باید به موقع از آن جلوگیری گردد.

برخورد یا پیشگیری از خودکشی فرزند

پیشگیری از خودکشی فرزند

تقریبا صحبت کردن و یا حتی انجام اقداماتی در این مورد، برای هیچکس آسان نیست. اما اعضای خانواده نزدیک ترین و حتی بهترین افراد در این زمینه هستند. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی آنها محسوب شده و می‌تواند به موقع از این موضوع جلوگیری کند. برای اینکار افراد بهتر است با احتیاط و سنجیده عمل کنند. برخی از اقدامات در جهت جلوگیری از بروز و یا حتی بعد از اتفاق افتادن آن، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نشانه های داشتن افکار خودکشی کلیک کنید.

💠صحبت کردن با فرزند

بهتر است در این مورد به صورت مستقیم، با فرزند خود صحبت کنید. برای مثال صریحا از او بپرسید که به خودکشی فکر می‌کند یا خیر؟ گرچه احتمالا او گیج می‌شود و یا حتی ممکن است واکنش خوبی در این مورد نداشته باشد. اما شما به او نشان می‌دهید که پیام او را گرفته اید و برایتان اهمیت دارد. در بیشتر موارد اینکار احتمال خودکشی را بسیار کاهش می‌دهد. اما اگر این گفت و گو به درستی انجام نشود حتی احتمال پیچیده تر شدن اوضاع نیز وجود دارد.

💠 پیشگیری از خودکشی فرزند با حمایت او

باید به فرزند خود نشان دهید که از او در هر شرایطی حمایت می‌کنید. گاهی به دلیل وجود مشکلی در زندگی فرد است که به خودکشی فکر می‌کند و در این مورد نمی‌تواند با هیچکس صحبت کند. این رفتار از ترس افراد از خانواده ناشی می‌شود. به همین دلیل خانواده ها باید حمایت و مراقبت خود را به فرزند نشان داده و او را به خاطر اشتباهات و حتی تصمیماتش سرزنش نکنند. برای اطلاع از انواع علت افسردگی کلیک کنید.

💠آرام کردن فضای خانه

گاهی فضای متشنج خانوادگی است که سبب خودکشی فرزند می‌گردد. طلاق، اعتیاد والدین، شرایط بد اقتصادی یا حتی فرهنگی، همگی باعث بروز افکار خودکشی می‌شوند. والدین باید در صورت مشاهده علائم خودکشی در فرزند خود، برای مدتی مشکلات خود را فراموش کرده و به فرزند خود اهمیت بیشتری بدهند. همچنین علت این موضوع را شناسایی کرده و به او کمک کنند. برای برخی از خانواده چنین چیزی ممکن نیست و یا اینکه اهمیتی به آن نمی‌دهند. اما در این صورت احتمال بروز پیامدهای زیادی هم برای فرزندان و هم خود والدین وجود دارد.

💠کمک گرفتن از مشاور

اصلی ترین اقدام در جهت پیشگیری از خودکشی فرزند و یا حتی بعد از این موضوع، کمک گرفتن از مشاور است. در واقع داشتن چنین افکاری به قدری نگران کننده است که افراد باید سریعا از متخصص کمک گرفته و آنها را کنترل کنند. حتی گاهی مصرف دارو نیز ضروری است. در کنار آن خانواده ها باید جلسات مشاوره را نیز ادامه داده تا این موضوع را به طور کلی حل نمایند. روانشناس به افراد کمک می‌کند تا علائم خودکشی را در خود و دیگری تشخیص داده و با راهکارهایی این عوامل را کنترل کنند. برای دریافت خدمات مشاوره نوجوان کلیک کنید.

سخن پایانی

خودکشی فرزند و یا حتی تهدید به آن به هر شکلی باید جدی گرفته شود. خودکشی هرگز راه حل مناسبی برای رویارویی با مشکلات نیست. اما فردی که چنین افکاری دارد؛ نمی‌تواند به درستی فکر کند. به همین دلیل باید بر راهکارهای عملی تمرکز کرده و با چنین روش هایی حواس او را پرت کند. البته روش حواسپرتی نیز برای مدت زمان کوتاهی جواب داده و بعد از آن افراد باید از راهکارهای گفته شده در متن و همچنین کمک گرفتن از یک متخصص برای از بین بردن افکار خودکشی، استفاده کنند. خودکشی به راحتی می‌تواند میان اعضای یک خانواده اپیدمی شده و همه آنها را در معرض بروز آن قرار دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودکشی فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره