اختلالات روانیمشکلات خواب

قرص ملاتونین Melatonin

قرص ملاتونین یکی از انواع قرص هایی است که برای درمان‌بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد افراد به این دلیل از این قرص استفاده می‌کنند که عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر داروهای خواب‌آور ایجاد می‌‌کند و از طرفی تاثیر آن نیز سریعتر است. این روزها مشکلات خواب بسیار رایج بوده و به همین دلیل افراد به روش‌های دارویی برای درمان سریعتر روی می‌آورند. اما داروهایی مثل ملاتونین عوارض جانبی زیادی داشته و بدن نسبت به آنها مقاوم می‌شود. از این رو بعد از مدتی آن‌ها نیز دیگر تاثیری بر این مشکل ندارند. به همین دلیل افراد باید در این مورد حتما با متخصص مشورت کرده و به درمان اساسی مشکلات خواب خود بپردازند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینهقرص ملاتونین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

قرص ملاتونین چطور عمل می‌کند؟

غده صنوبری در مغز مسئول ترشح هورمونی است که منجر به تنظیم ریتم خواب و بیداری بوده و زمان خواب افراد را تنظیم می‌کند. این هورمون ملاتونین است. پس بدن به طور طبیعی آن را ساخته و ترشح می‌کند. اما زمانی که میزان این هورمون در بدن کاهش یافته و افراد به هر دلیل دیگری مبتلا به بی‌خوابی می‌شوند؛ باید از داروهایی در این زمینه استفاده نمایند. در این حالت قرص ملاتونین بهترین گزینه بوده و بهتر است در حالت خفیف، افراد از این دارو استفاده نمایند. البته حتما در این مورد با یک متخصص نیز مشورت کنند.

مقدار و روش مصرف قرص ملاتونین

روش مصرف قرص ملاتونین

در ابتدا باید بدانید که قرص ملاتونین تنها به این صورت وجود داشته و این دارو اشکال دیگری ندارد. از طرفی برای اطلاع از مقدار مصرف آن نیز حتما باید با متخصص مشورت کنید. در ابتدا بروشور داخل جعبه را مطالعه کرده و اطلاعات کافی را در مورد این دارو کسب نمایید. دوز مصرفی و مقدار مورد نیاز برای هر فردی متفاوت است. از این رو نباید در این مورد خودسرانه عمل کنید.

از طرفی اگر در یک نوبت مصرف این دارو را فراموش کردید؛ نباید در نوبت بعدی دوز مصرفی را دوبرابر کنید. تنها خوردن این دوز را به نوبت بعدی موکول کرده و مصرف خود را به صورت منظم ادامه دهید.

بهتر است قرص ملاتونین را به طور کامل بلعیده و از خوردن کردن و یا جویدن آن خودداری کنید. همچنین این دارو را با میان وعده و بعد از غذا مصرف نمایید.

تاثیر قرص ملاتونین بر بدن

قرص ملاتونین به شکل های مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. این دارو هم بر غده صنوبری اثرگذاشته و میزان هورمون ملاتونین را در بدن افزایش می‌دهد. و از طرفی به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و بدن را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. همچنین بر سیستم ایمنی نیز تاثیر داشته و به مقابله با بیماری ها و عفونت های مختلف در بدن می‌پردازد. برخی معتقدند که این دارو میزان استرس و اضطراب را نیز در افراد کاهش می‌دهد.

بهترین زمان مصرف قرص ملاتونین

همچنین بهترین زمان مصرف قرص ملاتونین نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به دلیل اینکه همه افراد این دارو را برای مقابله با بی خوابی مصرف می‌کنند؛ بهترین زمان مصرف آن، قبل از خواب است. فراموش نکنید که این دارو را باید با فاصله کمی از زمان خواب خود مصرف نمایید. پس بهترین زمان ها برای مصرف این دارو شامل موارد زیر می‌شود.

قبل از خواب

زمانی که افراد جت لگ شده و باید چرخه خواب و بیداری خود را تنطیم کنند

قبل از مسافرت به مناطقی با اختلاف ساعتی

براسا دستور پزشک خود

قرص ملاتونین3

قرص ملاتونین 3 نوعی از این دارو است؛ که بیشترین میزان ملاتونین را دارد. از این رو تاثیر بیشتری نیز بر بدن داشته و افراد برای استفاده از آن حتما باید از متخصص کمک بگیرند. این نوع قرص برای مشکلات خواب شدید، تنظیم ساعت خواب در سفرهای طولانی مدت و درمان بی‌خوابی مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص ملاتونین برای بدن

تاثیر قرص ملاتونین در مورد مشکلات مختلف، یکسان نیست. در واقع این دارو تاثیر بیشتری در فرایند درمان برخی از بیماری ها داشته و برعکس در مورد برخی از مشکلات خواب اصلا موثر نیست. اطلاع داشتن از این موضوع به ما کمک می‌کند که در شرایط درستی از این دارو مصرف نماییم.

تاثیر بالا

تاثیر بیشتر قرص ملاتونین معمولا در مشکلاتی مانند اختلال در به خواب رفتن یا سندرم فاز خواب تاخیری است. چرا که در این حالت افراد بلافاصله بعد از خوردن ملاتونین خواب آلود شده و به خواب می‌روند. در مورد بیماری خواب و بیداری غیر24 ساعته نیز، این قرص عملکرد خوبی دارد.

تاثیر کمتر

اما در مورد برخی از بیماری ها اصولا قرص ملاتونین جزو داروهای اولیه نبوده و شاید در مراحل بعدی تجویز گردد. در برخی موارد که به طور کلی از داروهای خواب آور دیگری استفاده می‌شود.

افسردگی: این دارو جزو داروهای لازم برای درمان افسردگی نبوده و شاید در مراحل بعدی بیماری متخصص این دارو را تجویز کند.

تاثیر بر پوست: از آنجایی که ممکن است قرص ملاتونین واکنش های آلرژیک ایجاد کند؛ برای درمان بیماری های پوستی از این دارو استفاده نمی‌شود.

قاعدگی: تاثیر این دارو بر قاعدگی هنوز به طور کامل مشخص نشده است. از این رو بهتر است افراد در این دوران از این قرص استفاده نکنند.

برخی دیگر از بیماری هایی که قرص ملاتونین بر آنها بی تاثیر است؛ شامل سرطان، بهم ریختگی خواب در اثر بیماری فشارخون، آب به آب شدن، سطح پایین پلاکت خون، اضطراب پیش از جراحی، آفتاب سوختگی و… است.

عوارض جانبی

مصرف قرص ملاتونین چه برای کوتاه مدت و چه برای بلند مدت باشد؛ در بیشتر موارد بی خطر است. اما گاهی برخی از افراد نشانه هایی مانند سردرد، افسردگی کوتاه مدت، گیجی، خواب آلودگی در طول روز، تحریک پذیری و گرفتگی شکم تحت تاثیر این دارو تجربه می‌کنند.

قرص ملاتونین برای کودکان

در مواردی داروی ملاتونین به صورت قطره برای کودکان تجویز می‌شود عوارض جدی برای آنها ندارد. اما در صورتی که الگوی خواب کودکان دچار تغییر شده و یا والدین تغییرات دیگری را وضعیت جسمانی کودک مشاهده کردند؛ باید از متخصص کمک بگیرند.

موارد منع مصرف

با اینکه قرص ملاتونین یک داروی ایمن است؛ اما در شرایطی بهتر است که افراد از ان استفاده نکنند. برای مثال در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو اصلا توصیه نمی‌شود. همچننی اگر افراد مبتلا به بیماری های خونریزی دهنده هستند؛ افسردگی دارند؛ به تازگی دریافت پیوند داشته اند و یا مبتلا به بیماری های تشنجی و فشارخون بالا هستند، نباید از این قرص استفاده کنند. در واقع آنان پزشک خود را از این موضوع مطلع کرده و از روش های دیگری برای درمان استفاده کنند.

ملاتونین در بارداری

هنوز به طور دقیق اطلاعاتی در مورد تاثیر قرص ملاتونین در بارداری وجود ندارد. اما به طور کلی بهتر است افراد در این دوران از این دارو استفاده نکنند. برخی معتقدند که مصرف این دارو در بارداری مقدار آنزیم آنتی استروژن را در بدن بالا می‌برد و همین موضوع بارداری را دچار اختلال می‌کند.

تداخل دارویی با قرص ملاتونین

تداخل دارویی با قرص ملاتونین

قرص ملاتونین با برخی از داروها تداخل دارد. در واقع مصرف این داروها با یکدیگر منجر به بروز مشکلات زیادی می‌گردد. برخی از این داروها شامل موارد زیر می‌شود.

?داروهای ضدصرع

?آنتی کواگولانت ها

?داروهای فشارخون

?داروهای ضدتشنج

شرایط نگهداری از قرص ملاتونین

بهتر است قرص ملاتونین را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگه داشته و دارو را جایی خشک و خنک به دور از گرما و تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید.

سخن پایانی

برای درمان مشکلات خواب داروهای زیادی وجود دارد. اما یکی از بهترین و ایمن ترین آنها قرص ملاتونین است. چرا که وابستگی ایجاد نکرده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. اما بهتر است قبل از مصرف آن نیز با متخصص مشورت کرده و از مصرف خودسرانه پرهیز نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینهقرص ملاتونین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

نحوه مصرف داروی ملاتونین به چه صورت است؟

میزان مصرف ملاتونین با توجه به نوع و شدت مشکل فرد متغیر است اما به‌طورمعمول، هر شب، اندکی قبل از خواب یک قرص مصرف می‌شود.

ملاتونین با چه داروهایی نباید استفاده شود؟

معمولاً داروهای مربوط به بیماری دیابت، جلوگیری از بارداری، رقیق‌کننده‌های خون و ضعیف کننده‌های سیستم ایمنی نباید با ملاتونین مصرف شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره