اختلالات روانیفوبیا و ترس

ترس از گربه | علائم ، علت و درمان گربه هراسی

ترس از گربه یا گربه هراسی یکی از اختلالات روانشناختی از نوع هراس های بیمارگون است. احتمالا در اطرافیان خود کسانی را دیده‌اید که با مشاهده گربه دچار وحشت و اضطراب می‌شوند. شاید هم خود دچار ترس از گربه هستید و در جستجوی درمان این اختلال باشید. افراد دچار ترس از گربه از حضور در مکان‌هایی که گربه دارد اجتناب می‌کنند. پارک، رستوران های حیاط دار، پیاده روی و سایر فعالیت ها برای این افراد ناممکن می‌شود. برای درمان ترس از گربه حتما به روانشناس مراجعه کنید و خود درمانی نکنید. در ادامه نشانه، علل و انواع درمان ترس از گربه را شرح داده ایم. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

ترس از گربه

گربه هراسی یکی از عمده فوبیاهای موجود است. انسان‌های زیادی با مشاهده گربه ترس از چنگ خوردن، گازگرفتن یا مردن دارند. در شرایط خیلی شدید حتی با فکر کردن به گربه فرد دچار ترس و اضطراب می‌شود.

ترس از گربه در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند. افرادی که گربه هراسی دارند، از مکان‌ها و موقعیت هایی که گربه حضور داشته باشد دوری می‌کنند. از حضور در پارک، قدم زدن در خیابان، حیاط رستوران ها اجتناب می‌کنند. اگر حیوان خانگی دوستان گربه باشد. از رفتن به منزل او خودداری می‌کنند. نشانه های ترس از گربه عبارتند از: تعریق زیاد، خفگی، لرزش بدن، حالت تهوع و غیره. در ادامه توضیحات بیشتری درباره نشانه، علل و درمان ترس از گربه آورده‌ایم.

علائم ترس از گربه

علائم ترس از گربه بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارد. در ادامه به تعدادی از نشانه ها اشاره کرده ایم.

  • تعریق شدید
  • ضربان شدید قلب
  • لرزش بدن
  • خشکی دهان
  • اضطراب شدید
  • بی حسی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • معده درد
  • ابهام در گفتگو
  • تلاش برای قرار نگرفتن در موقعیت هایی که گربه حضور دارد
  • ترس از مردن

دلایل ترس از گربه

علل فوبیای گربه به طور دقیق مشخص نیست. اما تعدادی از عواملی که موجب ترس از گربه می‌شود به شرح زیر هستند.

1.وراثت

وراثت یعنی تعریف RNA از DNA. که یکی از عوامل فوبیای گربه وراثت است. اگر پدر، مادر یا هردو فوبیای گربه داشته باشند، این فوبیا از طریق وراثت و ژنتیک به فرزند منتقل می‌شود و اینگونه فرزند از زمان کودکی تا درمان از گربه هراس دارد.

2. ترس از گربه بدلیل تقلید از والدین

برخی از والدین با مشاهده گربه دچار وحشت شوند. کودکان با تقلید رفتار ترس از والدین با هر بار مشاهده گربه وحشت زده می‌شوند. برای مثال: مادر با دیدن گربه جیغ می‌زند. بنابراین، فرزند با هر بار مشاهده گربه به تقلید از مادر جیغ می‌زند.

3. خاطرات بد کودکی

اگر فرد در کودکی مورد حمله گربه قرار گرفته باشد. یا شاید مشاهده گر حمله گربه به یک انسان بوده باشد. در طول زندگی با دیدن گربه وحشت و از آن دوری می‌کند.

4. نداشتن آگاهی

گاهی افراد با عدم آگاهی از خصوصیات گربه‌ها دچار وحشت می‌شوند. گازگرفتن، مورد حمله‌ واقع‌شدن توسط گربه‌سان ها یکی از دلایل ترس است. برخی باورهای خرافی مثل بد یمنی گربه سیاه موجب ترس از آنان می شود.

5. آموزش نادرست

گاهی کودکان با مشاهده فیلم یا کارتونی که در آن از گربه می‌ترسند آموزش می‎بیند زمانی که گربه را دید باید بترسد، فریاد بزند و فرار کند. آموزش نادرست به فرزند موجب ایجاد فوبی گربه در تمام دوران زندگی می‌شود. معمولا گربه هراسی ریشه در دوران کودکی دارد. که وراثت یا فوبیای گربه والدین باعث ایجاد این ترس در فرزندان می‌شود.

درمان ترس از گربه

آکروفوبیا به‌مرور زمان نه‌تنها درمان پیدا نمی‌کند، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد و در بسیاری از مواقع به‌جایی می‌رسد که فرد حتی از فکر کردن به موقعیتی که گربه دارد، دچار اضطراب می‌شود. به همین خاطر بهتر است برای درمان این بیماری اقدامات خاصی صورت بگیرد. برای آشنایی با درمان فوبیا کلیک کنید. متخصصین روانشناسی با توجه به شرایط جسمی، سابقه بیماری و همین‌طور شدت بیماری از درمان‌های مختلفی استفاده خواهند کرد، اما برخی از شایع‌ترین درمان‌ها برای ترس از گربه عبارت‌اند از:

حساسیت زدایی منظم

یکی از روش های درمان شناختی حساسیت زدایی منظم است. در حساسیت زدایی منظم، درمانگر روش های آرمیدگی را به درمانجو آموزش می‌دهد. در این روش از کمترین مراحل اضطراب تا شدیدترین مراحل لیست تهیه می‌کنیم و سلسله مراتب را تصور می‌کنیم. درمانجو همراه با درمانگر تمامی مراحل درمان را پیش می‌برد.

غرقه سازی (مواجهه سازی)

مواجهه درمانی موثرترین درمان‌ برای فوبی‌های خاص است. یکی از روش های مواجه درمانی، غرقه سازی است. در روش غرقه سازی مراجعه کننده توسط روانشناس از موقعیت های کم اضطراب با حضور گربه شروع می‌کند و تا موقعیت های پر اضطراب پیش می‌رویم.

در تمامی این مراحل درمانگر کنار بیمار حضوریافته و استرس او را کاهش می‌دهد.

واقعیت مجازی

در درمان بسیاری از فوبیاها از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. ترس از گربه یکی از فوبیاهایی است که با واقعیت مجازی امکان پذیر است. در درمان واقعیت مجازی از کنسول های مجازی با عینک های سه بعدی استفاده می‌کنند. صفحه نمایش‌های این کنسول‌ها فضاها (پارک با گربه، خیابان و …) را بازسازی می‌کند.

درمان‌های شناختی-رفتاری

یکی از کارآمدترین روش‌های روان‌درمانی برای بلند هراسی درمان شناختی-رفتاری است. در این روش درمانگر افکار منفی بیمار مثل سوءتعبیری که از نشانه‌های جسمانی دارد و یا ترس از اینکه در مکان‌های گربه‌دار دچار اضطراب و مشکل می‌شود را هدف قرار داده و به وی کمک می‌کند تا این تصورات را با افکار واقع‌بینانه‌تری جایگزین نماید.

تمرین‌های آرام‌سازی

در طی روان‌درمانی علاوه بر اینکه روی رفتارها و تفکر بیمار تمرکز می‌شود روش‌هایی نیز برای کنترل هیجانات به او آموزش داده خواهد شد. درمانگران با استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن یا تنفس عمیق به فرد کمک می‌کنند که در حین اضطراب احساسات خود را کنترل کند تا دچار حمله شدید وحشت‌زدگی نشود. برای انجام تمرینات ریلکسیشن کلیک کنید.

درمان‌های دارویی

داروهای ضد اضطراب توانایی نسبتاً خوبی در متوقف کردن حملات‌پانیک و درنتیجه ترس از حضور در فضاهای بلند دارند. بااین‌حال این داروها تنها تا زمانی که استفاده می‌شوند، می‌توانند مفید باشند و پس از کم کردن یا قطع مصرف دیر یا زود نشانه‌ها بازخواهند گشت. علاوه بر این برخی از داروها مثل آلپرازولام که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث وابستگی و اعتیاد می‌شوند. به همین خاطر نمی‌توان برای طولانی‌مدت از آن‌ها استفاده کرد. درنتیجه متخصصین معتقدند برای درمان کامل آکروفوبیا استفاده از داروها و روان‌درمانی می‌بایست در کنار هم مورداستفاده قرار بگیرند. برای آشنایی با نشانه های حمله پانیک کلیک کنید.

اما داروهایی برای کم کردن علائم اضطراب و استرس طبق نظر روانپزشک استفاده می‌شود که عبارتند از: بنزودیازپین ها، مسدودکننده های بتا و دی سیکلوسرین

کلام آخر

با مطالعه این مقاله از نشانه ها، علل و درمان های ترس از گربه آشنا شده اید. درمان های ترس از گربه باید همراه با متخصص و روانشناس صورت بگیرد. خود و دگردرمانی نکنید و برای کمک به روانشناس مراجعه کنید. متخصصین مرکز مشاوره آواژه به شما کمک می‎کنند روند بهبودی‌تان سرعت بخشد. می‎توانید از خدمات مرکز مشاوره ما به صورت حضوری و تلفنی بهره‌مند شوید. برای ارتباط، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از گربه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره