اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

کنار آمدن با بیماری | 8 تکنیک کنار آمدن با سرطان

کنار آمدن با بیماری یکی از مهارت های لازم در هنگام سختی و ناراحتی جسمانی است. طبیعی است که افراد در هنگام بیماری احساسات و حالات مختلفی را تجربه کنند. اما برای برخی کنار آمدن با این شرایط دشوار تر بوده و دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. همچنین شدت بیماری نیز در این مورد موثر است. قطعا کنار آمدن و پذیرفتن سرطان بسیار پیچیده تر از یک سرماخوردگی است. روحیه و ظرفیت روانی افراد در این شرایط بسیار اهمیت دارد. گاهی تنها خط دفاعی در مقابل بیماری های مختلف، انگیزه است. افراد با داشتن اراده و همت می‌توانند هر بیماری را از بین ببرند و یا آن را تحت کنترل خود درآورند. همانطور که امروزه شاهد شکست سرطان توسط بسیاری از افراد هستیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنار آمدن با بیماری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کنار آمدن با بیماری

با شروع فرایند یک بیماری افراد دچار احساساتی مانند، خشم، ناراحتی، انکار، بی قراری و…می‌شوند. توالی این مرارحل و همچنین مدت زمان هریک برای افراد مختلف متفاوت است. اما بعد از گذراندن آنها کنار آمدن با بیماری آسان تر شده و افراد می‌توانند روحیه خود را بازیابی کنند.

طبیعی است که در مواجهه با بیماری های مختلف دچار استرس و نگرانی شویم. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که این یک وضعیت موقت بوده و باید با وجود به آن به زندگی روزانه خود ادامه دهیم. بیماری ما دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. و همین موضوع می‌تواند انگیزه ای برای تلاش در جهت بهبودی باشد.برای اطلاع از نشانه های اضطراب بیماری کلیک کنید.

روش های کنار آمدن با بیماری

روش های کنار آمدن با بیماری

اما به طور کلی کنار آمدن با بیماری نیز اصولی دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا بسیار در مورد آن حساسیت به خرج داد. خود فرد و اطرافیان او می‌توانند با انجام برخی از راهکارها این دوره ها راحت تر پشت سر بگذارند. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع بیماری روان تنی کلیک کنید.

📌پنهان نکردن بیماری

برخی افراد با مطلع شدن از نوع و یا حتی شدت بیماری شان، سعی در پنهان کردن آن از اطرافیان دارند. اما بر اساس تحقیقات، اینکار تنها اوضاع را پیچیده تر می‌کند. با اینکار احساسات افراد سرکوب شده و آنها نمی‌توانند هیجانات خود را به درستی تخلیه کنند. به همین دلیل در برخی موارد شاهد خشمگینی افراد در حین بیماری شان هستیم. حتی این موضوع باعث شدت یافتن بیماری جسمانی نیز می‌گردد. چرا که حالات روحی ما بر وضعیت فیزیکی ما موثر است.

📌بر نقاط قوت تمرکز کنید

با اینکه احتمالا به نظر فرد و یا خانواده او، دیگر هیچ نکته مثبتی در مورد کنار آمدن با بیماری، وجود ندارد و همه چیز روزبه روز بدتر می‌شود؛ اما قطعا جنبه های دیگری از زندگی فرد هست که هنوز تحت تاثیر بیماری قرار نگرفته و می‌تواند از آنها استفاده کند. احتمالا بیماری باعث ایجاد محدودیت هایی برای افراد می‌شود؛ اما نباید تنها آنها را مبنای تصمیم گیری قرار داد. اگر فرد بینش خود را نسبت به بیماری تغییر دهد؛ راحت تر آن را پذیرفته وحتی می‌تواند از آن بهره گیرد.

📌ارتباطات خود را گسترش دهید

در هنگام ناخوشی برای کنار آمدن با بیماری، بهتر است ارتباطات خود را بیشتر از قبل کنید. با دوستان و خانواده خود معاشرت کرده و در جمع ها حضور یابید. اینکار باعث بالا رفتن احساس خودکارآمدی شده و همچنین برای مدتی ذهن شما را از بیماری منحرف می‌کند. از طرفی حمایت شدن از طریق شبکه های دوستان و خانواده، باعث ایجاد احساساتی مثبت در فرد بیمار می‌شود. او احساس می‌کند هنوز برای عده ای اهمیت دارد و باید با بیماری خود مقابله کند.

📌توسل و توکل

یکی دیگر از راه حل های موثر برای کنار آمدن با بیماری، یاری خواستن از یک انرژی بزرگ تر و قدرتمند تر است.عده ای به معبود خود توکل کرده و از او توسل می‌جویند. اعتقادات و باورها باعث امیدواری می‌شوند و افراد با انگیزه بیشتری در راستای بهبودی تلاش می‌کنند. براساس تجربه افراد معتقد و مومن راحت تر با شرایط کنار آمده و در مقابل بیماری و ناراحتی ها انعطاف پذیرتر هستند.

📌ورزش کردن

ورزش یکی از راهکارهای بسیار مفید برای کنار آمدن با بیماری است. فعالیت های بدنی مختلف، علاوه بر اینکه برای سلامت جسمانی مفید هستند؛ باعث احساس شادابی و نشاط نیز در افراد می‌شوند. اینکار فشار روانی را بر افراد کاهش داده و و وضعیت سلامتی آنها را بهبود می‌بخشد. با اینکه احتمالا گاهی بیماری فعالیت های بدنی ما را محدود می‌کند؛ اما انجام حرکاتی هرچند ساده نیز موثر واقع می‌شوند.

📌بالا بردن روحیه

حتی اگر شرایط جسمانی شما بسیار بغرنج است و هیچ امیدی ندارید؛ بازهم بهتر است به خود روحیه داده و اعتماد به نفس خودرا بالا ببرید. اینکار به معنی نپذیرفتن بیماری تان نیست. با وجود عزت نفس می‌توانید نقصان حاصل از بیماری را جبران کرده و امید خود را به زندگی حفظ کنید. اینکار ساده نیست و نیاز به خودباوری و بهداشت روانی بالا دارد. اما با انجام تمرینات ساده ای و همچنین کمک گرفتن از روانشناس امکانپذیر است.

📌یادگرفتن مهارت های جدید

در حالیکه در بستر بیماری هستید؛ احتمالا زمان بیشتری داشته و اوقات فراغت دارید. در این شرایط، برای کنار آمدن با بیماری، می‌توانید مهارت های تازه ای آموخته و خود را سرگرم کنید. استراحت، فرصت مناسبی است که از استعدادهای خود در جهت مثبت استفاده کنید. می‌توانید با کارهای ساده و پیش پا افتاده شروع کرده و به مرور آن را به جنبه های دیگر گسترش دهید.

📌کمک گرفتن از روانشناس

از آنجایی که در هنگام کنار آمدن با بیماری احتمالا شرایط روحی بدی را سپری خواهید کرد؛ می‌توانید دغدغه ها و افکار خود را با فردی مطمئن مثل روانشناس درمیان بگذارید. این دوران ساده نیست و احتمالا خود را ضعیف و آسیب پذیر احساس می‌کنید. از طرفی به حمایت و مراقبت اطرافیان نیز نیاز دارید. روانشناس می‌تواند راه حل های پیش رو را به شما نشان داده و همچنین مهارت های لازم برای بالا بردن روحیه را نیز به شما بیاموزد.

پیامدهای مثبت و منفی کنار آمدن با بیماری

پیامدهای کنارآمدن با بیماری

کنار آمدن با بیماری آثار مثبت و منفی زیادی بر زندگی افراد دارد. از طرفی افراد این شرایط را پذیرفته و سعی در بهبودی وضعیت جسمانی و روانی خود دارند و از طرف دیگر شاید دیگر هیچ تلاشی برای بهتر شدن نکنند. به همین دلیل افراد باید به صورت واقع بینانه و منطقی به بیماری خود نگاه کنند و از واکنش های افراطی بپرهیزند. بروز یک بیماری به معنی به پایان رسیدن دنیا نیست. زندگی پر از فرصت هایی است که حتی با وجود بیماری نیز می‌توان به آنها رسید.

سخن پایانی

افراد برای کنار آمدن با بیماری به شکل موثر باید هم به وضعیت جسمانی و هم سلامت روان خود اهمیت دهند. حفظ روحیه و انگیزه از عوامل مهمی در هنگام بیماری هستند که گاهی موثرتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند. بهتر است بعد از مواجهه با بیماری آن را پذیرفته، اما آن را نادیده نگیریم. افراد می‌توانند علاوه بر استفاده از روش های بالا، از خدمات روانشناختی نیز استفاده کرده و به خود کمک کنند. اطرافیان نیز در این شرایط نقش پررنگی دارند و باید در کنار فرد بیمار باشند و از او حمایت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنار آمدن با بیماری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره