اختلالات روانیاضطراب و استرس

استرس صحبت در جمع | علت استرس زیاد در جمع

استرس صحبت در جمع یکی از حالاتی است که برای بیشتر افراد ایجاد می‌شود. در واقع انسانها مدت زیادی در طول روز را مشغول صحبت کردن و ارتباط گرفتن با دیگران هستند. اما وقتی پای حرف زدن در جمع به میان می‌آید؛ اکثر افراد مضطراب شده و علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. این موضوع با ترس از سخنرانی متفاوت است. به طور کلی سخنرانی مخصوصا در مورد موضوعی مهم و در جوامع تخصصی کاری دشوار تلقی می‌شود. اما برخی از افراد حتی در بیان کردن حرف های معمولی در جمع نیز احساس نگرانی کرده  و یا حتی از آن امتناع می‌کنند. ما در بخش های مختلفی از زندگی به صحبت کردن با دیگران نیاز داریم. به همین دلیل باید با این نوع اضطراب مواجه شد و آن را درمان کرد. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

استرس صحبت در جمع

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی می‌خواهید در جمعی صحبت کنید به طور ناگهانی دچار اضطراب زیادی می‌شوید. با اینکه کاملا این جمع را شناخته و یا حتی اطلاعات کافی نیز در این زمینه دارید. به طور کلی عوامل مختلفی افراد را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهند. در بیشتر موارد این موضوع ریشه در مسائل عمیق تری در شخصیت فرد دارد. بروز استرس و اضطراب در همه افراد به شکل های مختلفی بروز می‌کند. از طرفی خود این اختلال دارای انواع متفاوتی بوده که برای افراد مشکل ساز می‌شوند. از همین رو داشتن اطلاعاتی در این زمینه و انجام اقداماتی در مورد آن ضروری است. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

علت بروز استرس صحبت در جمع

علت بروز استرس صحبت در جمع

همانطور که گفته شد؛ افراد به دلایل متفاوتی استرس صحبت در جمع را تجربه می‌کنند. شناسایی این دلایل و برطرف کردن آنها تا حد زیادی در کاهش اضطراب به فرد کمک می‌کند. برخی از این موضوعات شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با مشکل استرس سخنرانی کلیک کنید.

◀ارتباط نداشتن با دیگران

یکی از اصلی ترین دلایل بروز استرس صحبت در جمع، ارتباط نداشتن با دیگران است. افرادی که به طور کلی منزوی و درونگرا بوده و با افراد کمی در طول روز معاشرت می‎‌کنند؛ هنگامی که قصد صحبت کردن در یک جمع را دارند، فشار روانی زیادی را متحمل می‌شوند. از این رو بهتر است دایره ارتباطات خود را گشترده تر کرده و حداقل بیشتر با دیگران صحبت کنند.

◀ استرس صحبت در جمع و تفکرات منفی

از طرفی تفکرات و باورهای افراد نیز بسیار در مورد استرس صحبت در جمع موثر است. افرادی که دچار کمالگرایی هستند؛ از اینکه چیزی را اشتباه بگویند و یا در حین حرف زدن دچار مشکل شوند؛ دچار ترس شده، به همین دلیل ترجیح آنها همواره صحبت نکردن است. چنین افرادی خودگویی های منفی زیادی با خود داشته که همین موضوع آنها را می‌ترساند.

◀عدم اعتماد به نفس

. از طرفی عدم اعتماد به نفس نیز یکی دیگر از دلایل روانی بروز این نوع استرس است که از تفکرات افراد ناشی می‌شود. افردی که اعتماد پایینی دارند؛ به دلیل باور نداشتن به توانایی های خود و همچنین دست کم گرفتن نقاط قوت شان استرس صحبت در جمع را تجربه می‌کنند.

◀عدم اطلاعات کافی

یکی دیگر از دلایلی که افراد را در معرض استرس صحبت در جمع قرار می‌دهد؛ عدم اطلاعات کافی در مورد موضوع مطرح شده است. البته در این شرایط اظهار نظر نکردن طبیعی و گاهی حتی مودبانه تر است. اما بهتر است افراد اگر مجبور به صحبت در جمعی هستند؛ حتما برای آن آمادگی لازم را کسب کرده و در غیر اینصورت، از بیان کردن این موضوع نترسند.

نشانه های استرس صحبت در جمع

افراد با وجود استرس صحبت در جمع برخی از نشانه های جسمانی و روانی را تجربه می‌کنند. غلبه بر این نشانه ها و حتی پنهان کردن آنها بسیار دشوار است. از این رو بهتر است افراد برای از بین بردن آنها در ابتدا این استرس را از بین ببرند.

افزایش ضربان قلب و فشار خون

خشکی دهان

تعریق

اختلال در تمرکز و پرش فکری

لرزش بدن

تنگی نفس

تفاوت استرس صحبت در جمع با انواع دیگر اضطراب

اختلالات اضطرابی شامل طیف وسیعی از مشکلات می‌شوند که در شرایط مختلفی برای افراد اضطراب ایجاد می‌کنند. استرس صحبت در جمع با ترس از سخرانی و یا اضطراب اجتماعی متفاوت است. در واقع این دو مورد، موضوعات کلی تری بوده که نگرانی از صحبت کردن در جمه یکی از نشانه های آنها محسوب می‌شود. اختلالات اضطرابی پیامدهای زیادی را برای افراد ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است هرچه سریعتر در این مورد اقداماتی انجام دهند.

روش های مقابله با استرس صحبت در جمع

مقابله با استرس صحبت در جمع

از طرفی برای مقابله با استرس صحبت در جمع نیز راهکارهای مختلفی وجود دارد. در واقع افراد با استفاده از این روش ها می‌توانند بر این اضطراب غلبه کرده و علائم خود را تا حد زیادی کاهش دهند. در این قسمت به بررسی این راهکارها می‌پردازیم. برای اطلاع از روش های درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

✨جمع آوری اطلاعات در مورد موضوع

در قدم اول افراد باید خود را برای موضوعی که قصد صحبت کردن در مورد آن را دارند؛ آماده کنند. تسط به موضوع تا حد زیادی بر استرس صحبت در جمع غلبه می‌کند. در چنین شرایطی با اعتماد به نفس بیشتری در مورد موضوع مطرح شده صحبت کرده و می‌توانید خودگویی های منفی را به حداقل برسانید.

✨تمرین و شبیه سازی موقعیت

برای غلبه بر استرس صحبت در جمع باید برای آن تمرین کنید. این به معنی تصور کردن جمع و آماده کردن خود برای ان است. از طرفی افراد می‌توانند اینکار را جلوی آینه با خود تمرین کنند و یا صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهند. در چنین شرایطی افراد با اینکه زمان بیشتری را صرف این موضوع می‌کنند؛ اما استرس آنها به حداقل می‌رسد.

✨بالابردن تمرکز

بالابردن تمرکز نیز یکی دیگر از راه های غلبه بر استرس صحبت در جمع است. همانطور که گفته شد این دسته از افراد تحت تاثیر استرس تمرکز خود را از دست داده و به همین دلیل نمی‌توانند به حرف های خود ادامه دهند. اما وقتی تمرکز خود را افزایش دهند؛ این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود.

✨تمرین تنفس

یکی دیگر از عواملی که استرس صحبت در جمع را باعث می‌شود و یا آن را تشدید می‌کند؛ تنفس اشتباه است. افراد در چنین شرایطی معمولا به طور ناخودآگاه تنفس خود را حبس کرده و به طور مرتب نفس نمی‌کشند. که این موضوع خود باعث بروز از دست رفتن تمرکز و مشکلاتی در حین صحبت کردن می‌شود.

✨مکث کردن

اگر جایی از صحبت خود نیاز به مکث کردن دارید؛ اینکار را بدون هیچ نگرانی انجام دهید. فراموش نکنید که سریع صحبت کردن خود یکی از عواملی است که منجر به استرس صحبت در جمع می‌گردد. به همین دلیل بهتر است بین حرف های خود کمی صبر کرده، نفس بکشید و حتی آب بنوشید.

✨پذیرش موقعیت

سعی کنید از موقعیت فرار نکنید. حتی اگر مایل به حرف زدن هم نیستید؛ بازهم در جمع حضور داشته و به حرف های دیگران گوش دهید. همین موضوع تا حد زیادی در مورد کاهش استرس صحبت در جمع موثر خواهد بود. موقعیت را پذیرفته و آن را ترک نکنید.

✨کمک گرفتن از روانشناس

یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با استرس صحبت در جمع، کمک گرفتن از روانشناس است. روانشناس در ابتدا علت این موضوع را پیدا کرده و سپس با کمک روش های مختلفی این مشکل را برطرف می‌کند.

✨تفکر مثبت

از طرفی برای درمان استرس صحبت در جمع خودآگاهی خود را بالا بردن و تفکرات نیز کار کنید. داشتن تفکراتی مثبت در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی دراین مورد موثر باشد.

سخن پایانی

استرس صحبت در جمع تا حدی طبیعی بوده و تقریبا برای همه افراد ایجاد می‌شود. به طور کلی بروز استرس منجر به تلاش بیشتر شده و باعث می‌شود افراد تلاش بیشتری کنند. اما گاهی این مورد زندگی آنها را مختل می‌کند. مخصوصا برای افرادی که به طور متناوب در معرض چنین چیزی هستند. بهتر است در این مورد با یک روانشناس صحبت کرده و برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره