اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

قرص فلوکستین 10 20 برای چیست | عوارض و تداخلات دارویی

قرص فلوکستین از رایج‌ترین داروهای ضدافسردگی است که در دسته مهارکننده‌های بازجذب سروتونین قرار می‌گیرد. این دارو با نام‌های پروزاک، سارافم، سلفمرا، راپیفولکس، فلوکسیت و… نیز شناخته می‌شود. طیف وسیعی از افسردگی ها و همچنین بیماری های دیگر اعصاب‌وروان با این دارو درمان شده و یا نشانه‌های آنها کنترل می‌شوند. در واقع گاهی از فلوکستین به عنوان دارو قرن یاد می‌شود. به قدری این دارو در درمان افسردگی و بیماری های دیگر موثر بوده و همچنین مصرف آن شایع است. اما این بدان معنا نیست که افراد می‌توانند از آن خودسرانه استفاده کنند. بلکه حتما باید در این زمینه با یک متخصص مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فلوکستین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

قرص فلوکستین 10 و 20 برای چیست؟

فلوکستین یکی از اصلی ترین راه های درمان افسردگی محسوب شده و امروزه بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که افسردگی زندگی شخصی افراد را مختل کرده و تاثیرات زیادی بر سلامت روان آنها دارد؛ درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از افراد به دلیل افسردگی به بیماری های دیگری نیز مبتلا شده و به طور کلی مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. اما کیفیت فرایند درمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

زمانی که افراد بتوانند درمان را به شکل درستی آغاز کرده و آن را تکیمل نمایند؛ کمتر احتمال دارد که به طور مجدد در معرض این بیماری قرار بگیرند. برای درمان افسردگی علاوه بر دارودرمانی استفاده از روش های روانشناختی نیز ضرورت دارد. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضدافسردگی کلیک کنید.

نحوه و موارد مصرف قرص فلوکستین

موارد مصرف فلوکستین

فلوکستین به شکل های کپسول، قرص و شربت و آمپول وجود داشته و دو دوز 10 و 20 میلی گرم دارد. افراد از این دارو برای درمان افسردگی، اختلال وسواس فکری جبری، اختلال هراس، پرخوری عصبی و… استفاده می‌کنند.

برای اینکه این دارو به شکل موثری عمل کند؛ افراد باید قبل از هر چیز راهنمای آن را مطالعه کرده و همچنین این دارو را به شکل منظم مصرف نمایند. از طرفی میزان تاثیر گذاری این دارو به عوامل زیادی مانند وضعیت جسمانی بیمار بستگی داشته؛ پس نباید بلافاصله انتظار نتیجه داشت.

افراد باید طبق دستور پزشک پیش رفته و خودسرانه در این زمینه عمل نکنند.

نباید به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع کرد.

هرگونه تغییر ناگهانی در حال را باید به متخصص گزارش داد تا در صورت لزوم دارو قطع شده و یا دوز آن تغییر کند.

مکانیسم اثر فلوکستین

فلوکستین برداشت مجدد سروتونین را که توسط غشای سلول پیش سیپانسی انجام می‌شود را به طور اختصاصی مهار کرده و منجر به افزایش غلضت این هورمون می‌گردد. به دلیل ماندگاری طولانی تر این انتقال دهنده عصبی افراد احساس بهتری داشته و خلق آنها تثبیت می‌گردد.

فراموش کردن دوز مصرفی

در صورت فراموش کردن مصرف فلوکستین در یک نوبت، نیازی به دوبرابر کردن دارو در نوبت بعدی نیست. افراد بهتر است روند خود را در مصرف دارو ادامه داده و تغییراتی در آن ایجاد نکنند. تنها این نوبت را فراموش کرده و در نوبت های بعدی به روال قبلی از این دارو مصرف نمایند.

دوز مصرفی فلوکستین

دوز فلوکستین و حتی مدت زمان مصرف این دارو برای بیماری های مختلف متفاوت است. از طرفی وضعیت شخصی بیمار نیز در این مورد اثرگذار است. اما به طور کلی در این مورد تنها پزشک می‌تواند تصمیم گیری کرده و بهتر است بیمار خودسرانه عمل نکند. برای مثال اگر این قرص برای درمان نشانه های سندروم پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تنها باید دو هفته قبل از آغاز قاعدگی از آن استفاده نمود.

جهت درمان افسردگی در بزرگسالان این دوز بین 20 تا 80 میلی گرم در روز  است. برای کودکان تنها 10 تا 20 میلی گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین درمان وسواس نیز در بزرگیالان دوز مشابهی با افسردگی دارد. اما کودکان برای درمان این بیماری باید 20 تا 60 میلی گرم از فلوکستین را مصرف نمایند.

برای پرخوری عصبی نیز 60 میلی گرم از این دارو توصیه می‌شود.

در اختلال هراس بزرگسالان باید تنها 20 میلی گرم از این دارو را مصرف نمایند.

عوارض جانبی مصرف قرص فلوکستین

با اینکه فواید مصرف فلوکستین بیشتر از عوارض آن است. اما به هر حال باید قبل از مصرف آنها را در نظر گرفت. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • حالت تهوع
  • مضطرب شدن
  • اختلال در خواب و اشتها
  • سرگیجه
  • خستگی
  • تعریق بیش از حد
  • خمیازه کشیدن بیش از حد

بروز عوارضی مانند تغییرات روحی روانی، کبود شدن بدن و خونریزی آسان، لرزش، کاهش میل جنسی، کاهش وزن غیرطبیعی و… از دیگر پیامدهای جدی مصرف فلوکستین هستند.

تاریخچه

این دارو اولین بار در سال 1986 ساخته شد و علی رغم داروهای جدیدتری که در زمینه درمان افسردگی ساخته شده اند؛ هنوز هم محبوبیت زیادی دارد. همچنین در ابتدا برای درمان زودانزالی و کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه کاربرد آن بر بیماری های روان متمرکز است.

مسمومیت با قرص فلوکستین

فلوکستین افکار خودکشی را به شدت افزایش می‌دهد. از طرفی در صورت مصرف بیش از حد آن احتمال اوردوز و مسمومیت نیز وجود دارد. از این رو افراد در صورت تجربه علائمی مانند بیهوشی و یا تنگی تنفس حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس تماس بگیرند.

هشدارهای مربوط به مصرف فلوکستین

بهتر است در حین مصرف فلوکستین به نکاتی در این زمینه توجه داشته باشید. برخی از آنها را در این قسمت بررسی خواهیم کرد.

این دارو موجب گیجی و پایین آمدن هوشیاری می‌شود. از این رو در حین مصرف آن افراد بهتر است از رانندگی و یا انجام کارهایی که به دقت نیاز دارند؛ پرهیز کنند.

همچنین به هیچ عنوان نباید این دارو را به طور همزمان با الکل و ماری جوانا مصرف کرد.

اگر قصد انجام عمل جراحی دارید؛ بهتر است قبل از آن حتما در مورد مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

موارد منع مصرف فلوکستین

در شرایطی به هیچ عنوان نباید از داروی فلوکستین استفاده نمایید. چرا که در این حالت سلامتی شما به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای مثال در صورت حساسیت به این دارو  یا ترکیبات آن حتما باید پزشک را مطلع سازید. مصرف آن با داروی منوآمین اکسیداز به شدت خطرناک و گاها کشنده است. کودکان زیر هفت سال و زنان باردار و شیرده نیز نباید از این دارو استفاده نمایند. مصرف آن با پیموزاید نیز توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی با قرص فلوکستین

تداخلات دارویی فلوکستین

مصرف فلوکستین با برخی دیگر از داروها منجر به از بین رفتن اثر این دارو شده و یا عوارض جانبی آن را تشدید می‌کند. در بیشتر موارد تداخلات دارویی بسیار خطرناک بوده و منجر به بروز مشکلات مختلفی می‌شوند. این داروها شامل موارد زیر می‌شوند.

داروهایی که آنزیم های کبدی را از بین می‌برند مانند وینبلاستین

پروپافنون و فلکاینید

ضدافسردگی های سه حلقه ای مثل دزپیرامین و وایمی پرامین

داروهای ضدپلاکت و انعقادی مانند کلوپیدوگرل

ایبوپروفن

وارفارین

سخن پایانی

فارغ از تاثیر فلوکستین بر درمان افسردگی، باید عوارض جانبی آن را نیز در نظر گرفت. این دارو در بیشتر موارد قادر به کنترل و یا از بین بردن نشانه های افسردگی است. اما تاثیر دائمی ندارد. در واقع تا زمانی که فرد از این دارو استفاده می‌کند؛ نشانه های افسردگی را ندارد. به همین دلیل بهتر است در کنار دارودرمانی افراد جلسات مشاوره را نیز آغاز کرده و افسردگی خود را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص فلوکستین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره