خانوادهزوج و خانواده

دادن خبر فوت | چطور خبر مرگ رو بدیم؟

دادن خبر فوت فردی، یکی از سخت ترین وظایف بازماندگان است. افراد در این شرایط خود دچار احساس ناراحتی و اندوه زیادی هستند. به همین دلیل نمی‌توانند به خوبی فکر کرده و تصمیم درستی بگیرند. از طرفی اینکار اصلا ساده نبوده و نیاز به مهارت دارد. مخصوصا اگر افراد وظیفه انتقال این خبر را به اعضای درجه یک خانواده داشته باشند. برخی از روش های اشتباهی استفاده می‌کنند که اینکار خود باور این فقدان را برای اطرافیان سخت می‌کند. این موضوع تاثیر زیادی در کنارآمدن فرد با مرگ داشته؛ به همین دلیل باید بسیار محتاطانه انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دادن خبر فوت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دادن خبر فوت

طبیعی است که بسیاری از افراد از دادن خبر فوت، طفره بروند. گاهی این موضوع به قدری برایمان سنگین است که تا مدت زمان زیادی بر تصویر ذهنی ما تاثیر می‌گذارد. مخصوصا اگر فرد به صورت ناگهانی فوت کرده باشد و افراد هیچ آمادگی ذهنی برای آن نداشته باشند. در هر صورت اطرافیان دچار احساس انکار شده و مراحل سوگ را پشت سر می‌گذارند. اما به هر حال نحوه شنیدن این خبر نیز بسیار موثر است. در انتقال این خبر باید شرایط اطرافیان را در نظر گرفته و کمی مقدمه سازی کنیم. این موضوع احتمالا تنش و اضطراب زیادی را در طرف مقابل ایجاد می‌کند به همین دلیل باید عوامل زیادی را در نظر داشته باشیم. برای آشنایی با مراحل سوگ کلیک کنید.

پیامدهای دادن خبر فوت

براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، دادن خبر فوت، اثرات و پیامدهایی برای اطرافیان دارد. البته این موضوع در فرهنگ ها و جوامع مختلف متفاوت است. برخی از افراد به طور کلی مرگ را بسیار آسان تر می‌پذیرند. اما در هر صورت این موضوع سلامت روان بازماندگان را حداقل تا مدتی تحت تاثیر قرار داده و آنها را مستعد واکنش های مختلفی می‌کند. حتی گاهی برخی از افراد تا مدتی، با دیدن کسی که این خبر را به آنها داده است؛ دچار اضطراب می‌شوند. آنها همواره منتظر شنیدن خبر بد دیگری بوده و آشفتگی زیادی را تجربه می‌کنند. این موضوع بر سلامت جسمانی نیز تاثیر دارد. برای اطلاع از پیامدهای مرگ و غم از دست دادن همسر کلیک کنید.

چگونگی دادن خبر فوت

چگونگی دادن خبر فوت

دادن خبر فوت، اصولی دارد که با رعایت کردن آنها احتمالا احساسات منفی کمتری به طرف مقابل وارد می‌کنیم. با اینکه به طور کلی شنیدن این خبر در هر صورتی دشوار است. اما این موضوعی است که دیر یا زود باید بیان شود. برخی از راهکارهایی که در این زمان می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

💠در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب

در قدم اول برای این خبر شرایط طرف مقابل را در نظر بگیرید. اگر به طور حضوری به او خبر دهید؛ شرایط کمی بهتر خواهد شد. او را به مکانی خلوت و آرام برده و حتی او را دعوت به نشستن کنید. کودکان را از آن محل دور کرده و همچنین در ابتدا کمی با فرد صحبت کنید. در انتخاب جملات خود دقت کنید؛ چرا که گاهی این سخنان، عصبانیت طرف مقابل را برمی‌انگیزد.

💠حفظ خونسردی و آرامش

خبردهنده نیز باید سعی کند که بر خود مسلط شود. در واقع اگر این خبر را گریه و حال بد منتقل کنید؛ احتمال گیج شدن طرف مقابل نیز وجود دارد. از طرفی نباید خیلی خونسردانه این خبر را بازگو کنید. پرحرفی نکنید و به سوالات فرد پاسخ دهید. همچنین احساسات او را سرکوب نکرده و اجازه دهید تا به روش خود سوگواری کند. تنها در صورت آسیب زدن به خود، مداخله کنید.

💠لحن بیان کردن

فراموش نکنید که لحن بیان کردن در دادن خبر فوت، بسیار موثر است. به آرامی و شمرده صحبت کنید و از جملات درست استفاده کنید. برای مثال برخی این خبر را طوری بیان می‌کنند که انگار هیچ اهمیتی نداشته و جای ناراحتی نیز وجود ندارد. برای مثال از بیان جملاتی مانند از شر مریضی و بیماری، راحت شد و یا همه روزی می‌میرند؛ خودداری کنید.

💠نشان دادن همدردی

در حین دادن خبر فوت و یا بعد از آن، حتما همدردی خود را به طور واضح بیان کنید. در این شرایط تماس فیزیکی راه حل خوبی است. فرد را در آغوش گرفته و یا دست او را بگیرید. او را مطمئن کنید که در شرایط مختلف در کنارش هستید و به او کمک می‌کنید. او موضوع می‌تواند تا حد زیادی به طرف مقابل آرامش داده و پذیرش را برای او ساده تر کند. برای اطلاع از راه های همدردی با دیگران کلیک کنید.

اشتباهات در دادن خبر فوت

اشتباهات دادن خبر فوت

برخی از اشتباهاتی که افراد در حین دادن خبر فوت، مرتکب می‌شوند؛ موجب می‌شود که فرد نتواند به درستی موضوع را درک کند و یا پذیرش این موضوع مدت زمان طولانی تری طول بکشد. در واقع اطرافیان اینکارها را برای محافظت از طرف مقابل انجام می‌دهند؛ اما تاثیر آنها کاملا برعکس است. برای آشنایی با راه های فراموشی خاطرات بد کلیک کنید.

🔸پنهانکاری

یکی از روش هایی که بسیاری از افراد در حین بیان کردن یک خیر بد و یا دادن خبر فوت از آنها استفاده می‌کنند؛ پنهانکاری است. این موضوع مخصوصا برای کسانی که در مکانی دیگر زندگی می‌کنند و یا شرایط خوبی از نظر جسمانی و روانی ندارند؛ بیشتر اتفاق می‌افتد. در واقع اطرافیان تصور می‌کنند که مطلع کردن آنها بعد از مدتی، آسیب کمتری به آنها وارد می‌کند. اما این باور اشتباه است و اتفاقا این فرایند را سخت تر و طولانی تر خواهد کرد.

🔹دروغ گفتن

برخی از افراد به جای دادن خبر فوت به صورت واضح و همانگونه که هست؛ ترجیح می‌دهند کمی آن را تغییر دهند. برای مثال اگر فرد فوت کرده است به فرزندان خانواده او می‌گویند که حالش خوب نیست. گاهی اینکار را برای زمان خریدن و بیشتر فکر کردن در این مورد انجام می‌دهند و یا قبل از دادن خبر فوت، خانواده را بیشتر برای این خبر آماده کنند.

🔸بیان ناگهانی

یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در حین دادن خبر فوت انجام می‌دهند؛ بیان کردن آن به صورت ناگهانی است. در واقع این افراد بدون هیچ گونه مقدمه چینی و یا در نظر گرفتن شرایط فرد؛ سراغ اصل مطلب رفته و آن را بیان می‌کنند. اینکار خطرناک و غیراصولی بوده و باعث بروز پیامدهای بدی برای شنونده می‌شود.

فرد مناسب برای دادن خبر فوت

اما به راستی مناسب ترین فرد برای دادن خبر بد چه کسی است؟ نزدیکان فرد در این شرایط به قدری ناراحت و درگیر احساسات خود هستند؛ احتمالا نمی‌توانند به درستی این موضوع را مطرح کنند. همچنین آنها خود نیاز به همدلی و همدردی داشته و نمی‌توانند فرد دیگری را به آرامش دعوت کنند. به همین دلیل بهتر است در این شرایط از اقوام دورتر و یا حتی پزشک کمک گرفت. افراد باید به سراغ دوست و یا یکی از اعضای خانواده بروند که مورد اعتماد بوده و توانایی خوبی در بیان کردن موضوعات و همدردی دارد.

سخن پایانی

در بیشتر موارد تقریبا بعد از 21 روز از دادن خبر فوت، افراد در حساس ترین دوران خود از نظر روانی قرار دارند. بهتر است در این دوران در کنار آنها بوده و به آنها در زمینه های مختلف کمک کنید. همچنین در حین انجام اینکار و یا حتی بعد از آن، احساسات افراد را جدی گرفته و حتی در این مورد اطلاعات کسب کنید. برخی از واکنش ها مثل خشم و انکار طبیعی هستند و بعد از مدتی برطرف می‌شوند. اما در غیر اینصورت باید از کمک یک فرد متخصص مثل روانشناس استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دادن خبر فوت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره