ازدواجزوج و خانواده

ازدواج در 15 سالگی

ازدواج در 15 سالگی در گذشته بیشتر مرسوم بود. اما امروزه سن ازدواج در جوامع بالا رفته و کمتر شاهد چنین چیزی هستیم. در 15 سالگی همچنان افراد در دوره نوجوانی بوده توانایی کافی برای تصمیم گیری در این مورد را ندارند. اگرچه ممکن است درگیر شور و هیجانات این دوره شده و برای چنین کاری پافشاری کنند. اما خانواده ها باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته و به آنها کمک کنند تا تصمیم عاقلانه تری بگیرند. البته گاهی این خود خانواده ها هستند که نوجوان را در معرض چنین کاری قرار می‌دهند. اما به طور کلی می‌توان اقداماتی را نیز در این زمینه انجام داد. بهتر است هم خانواده ها و هم خود نوجوان در این مورد با یک روانشناس صحبت کنند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ازدواج در 15 سالگی

اولین سوالی که در بیشتر موارد خانواده ها و یا خود نوجوانان در مورد ازدواج در 15 سالگی با آن مواجه می‌شوند؛ این است که ازدواج در 15 سالگی خوب است یا نه؟ به این سوال نمی‌توان جواب قاطعانه ای داد. چرا که گاهی ازدواج و خارج شدن از خانواده به نفع فرد می‌باشد. اما در صورتی که شرایط زندگی نوجوان طبیعی باشد؛ اما اجازه چنین کاری را به او داد. حتی گاهی شاهد زوج هایی هستیم که در 15 سالگی ازدواج کرده اند و زندگی مشترک خوبی هم دارند. اما این بدان معنا نیست که این کار درستی است. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت تا تصمیم گیری در این مورد برایتان راحت تر گردد. برای آشنایی با بهترین سن ازدواج کلیک کنید.

معایب و پیامدهای ازدواج در 15 سالگی

پیامدهای ازدواج در 15 سالگی

در ابتدا باید به این موضوع فکر کنید که با ازدواج در 15 سالگی چه مصائب و مشکلاتی در انتظارتان خواهد بود. در واقع با فکر کردن به این چالش ها بیشتر احتمال دارد که از انجام اینکار منصرف شوید. اگر چه نوجوانان در این دوران کمتر می‌توانند به طور منطقی فکر کرده و تصمیم گیری کنند. اما به طور کلی برخی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند.

نداشتن آمادگی ذهنی

یک نوجوان 15 ساله هیچ تصور درستی در مورد ازدواج و زندگی مشترک ندارد. در واقع در مورد ازدواج در 15 سالگی ، نداشتن آمادگی ذهنی می‌تواند خود زمینه ساز مشکلات دیگری نیز باشد. افراد باید برای جدا شدن از خانواده و زندگی به صورت مستقل آمادگی داشته باشند؛ که یک نوجوان 15 ساله توانایی کمتری در این زمینه دارد.

عدم درآمد ثابت

یکی از مسائل مهم در ازدواج، درآمد و اوضاع اقتصادی طرفین است. افراد در 15 سالگی قطعا نمی‌توانند شغل ثابتی داشته و از درآمد خوبی برخوردار باشند. در واقع ازدواج در 15 سالگی می‌تواند افراد را از نظر مالی در شرایط سختی قرار دهد.

کمبود اطلاعات در زمینه جنسی

در دوران نوجوانی و حتی اوایل دوران جوانی، افراد اطلاعات کمی در زمینه جنسی دارند. از طرفی برای ازدواج و شروع زندگی مشترک، افراد باید اطلاعاتی در این زمینه داشته و برای آن آماده باشند. به همین دلیل در ازدواج در 15 سالگی بیشتر احتمال دارد که افراد در زندگی جنسی خود به مشکل بربخورند.

عدم ثبات عاطفی

نوجوانان تحت تاثیر هورمون ها و تغییرات اساسی که در این سنین تجربه می‌کنند؛ از ثبات عاطفی و اخلاقی برخوردار نیستند. به همین دلیل در زندگی مشترک نیز نمی‌توانند به خوبی در مورد مسائل مختلف تصمیم گیری نمایند.

ترک تحصیل

با ازدواج در 15 سالگی افراد دیگر نمی‌توانند ادامه تحصیل دهند. و یا حتی در صورت ادامه دادن به دلیل مسئولیت های زندگی مشترک، فشار زیادی به آنها وارد خواهد شد. همین موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در روند زندگی گردد.

خطر سقط جنین

بعد از ازدواج در 15 سالگی و اقدام برای بارداری در این سنین، افراد بیشتر با خطر سقط روبرو هستند. چرا که در این دوران چرخه قاعدگی دختران تازه آغاز شده و بدن افراد هنوز آمادگی کافی برای نگهداری از یک جنین را ندارد.

تفاهم نداشتن

یکی دیگر از معایب ازدواج در 15 سالگی ، تفاهم نداشتن است. از آنجایی که افراد از ثبات عاطفی برخوردار نبوده، و سواد رابطه ندارند؛ نمی‌توانند به خوبی یکدیگر را درک کرده و با شرایط مختلف سازگاری داشته باشند.

مزایای ازدواج در 15 سالگی

اما ازدواج در سن کم مزایایی نیز می‌تواند داشته باشد. البته در اینجا منظور از سن کم، حداقل رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سالگی است و نه 15 سالگی. با پیدا کردن همسری مناسب در این دوران، افراد می‌توانند در کنار یکدیگر تلاش کرده و زندگی خود را بسازند. معمولا انتظارات افراد نیز از زندگی در این سنین کمتر است. به همین دلیل سازگاری بیشتری خواهند داشت. شانس افراد برای فرزندآوری نیز بیشتر خواهد بود. اگر افراد تصمیم به ازدواج در 15 سالگی دارند؛ باید به این نکات نیز توجه داشته باشند. برای آشنایی بیشتر مقاله معیار انتخاب همسر را بخوانید.

چرایی تمایل افراد به ازدواج در 15 سالگی

علت ازدواج در 15 سالگی

همچنین بررسی این موضوع نیز که چرا افراد به ازدواج در 15 سالگی تمایل دارند؛ نیز اهمیت دارد. در واقع اگر متوجه دلایل اینکار شد؛ شاید راحت تر بتوان این موضوع را درک کرده و به افراد کمک نمود. در این قسمت به برخی از دلایل اینکار اشاره کرده ایم. برای اطلاع از دلایل ازدواج در نوجوانی کلیک نمایید.

مبتلا شدن به احساسات و هیجانات دوره نوجوانی: همانطور که گفته شد افراد در دوره نوجوانی تحت تاثیر هیجانات زیادی هستند و نمی‌توانند به طور منطقی فکر کنند. از این رو زمانی که با جنس مختلف خود ارتباط دارند؛ تصور می‌کنند که عاشق شده اند و باید با او ازدواج کنند.

فقر: یکی دیگر از دلایل ازدواج در 15 سالگی ، فقر خانواده است. برخی از خانواده ها به این دلیل که از پس هزینه های فرزندشان برنمی‌آیند؛ او را مجبور به ازدواج می‌کنند.

عقاید و باورهایی در این زمینه: باورهای مذهبی که در این مورد وجود دارد نیز بی تاثیر نیست. برخی افراد معتقدند که برای جلوگیری از مبتلا شدن به گناه، نوجوانان باید هرچه سریعتر ازدواج کنند.

بارداری: گاهی افراد تحت تاثیر روابط نامشروع جنسی مجبور به ازدواج در 15 سالگی می‌شوند.

عوامل فرهنگی: فرهنگ جامعه و خانواده نیز در این زمینه موثر است. در برخی از فرهنگ ها افراد به طور کلی زود ازدواج می‌کنند.

درخواست برای ازدواج در 15 سالگی

اما اگر فرزند 15 ساله در مورد ازدواج با شما صحبت کرد و یا چنین درخواستی داشت؛ چه باید کرد؟ این موضوع نگرانی زیادی برای والدین ایجاد کرده و آنها را سردرگم می‌کند. اما باید این موضوع در نظر داشته باشید که بروز واکنش افراطی و شدید می‌تواند همه چیز را بدتر کند. بهتر است به آرامی در این مورد با فرزند خود صحبت کرده و حتی از یک روانشناس کمک بگیرید. اما تا حد امکان بهتر است جلوی چنین ازدواجی گرفته شود.

سخن پایانی

برخورد با درخواست ازدواج در 15 سالگی و تجربه چنین موضوعی کمی عجیب و حتی دشوار است. نوجوانان در این سنین به هیچ عنوان آماده شروع یک زندگی مشترک نیستند. از این رو نباید در این مورد احساسی برخورد کرد. بهتر است هم نوجوانان و هم خانواده ها در صورت مواجهه با چنین چیزی با یک متخصص مشورت کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من دختر ۱۵ ساله هستم من عاشق یک پسر ۱۹ ساله هستم ما میخایم ازدواج کنیم
    آیا میتونیم ازدواج کنیم؟ ؟
    خانواده ام چجوری راضی کنم؟؟
    آیا هم میشه که بعد ازدواج هم زندگی کنیم و هم درس یا بعدا برم سرکار؟؟

    1. سلام و درود
      بله امکان ازدواج برای شما وجود داره اما نظر خانواده ها و بلوغ فکری شما بسیار تعیین کننده است. بهتره برای این تصمیم حتما مشاوره پیش از ازدواج دریافت کنید. حتی اگر خانواده ها راضی به این وصلت بودند توصیه میکنیم برای جلوگیری از پشیمانی از ازدواج و سایر مسائل همه جوانب موضوع را بررسی نمایید. به دلیل اهمیت مساله انجام تست های ازدواج برای شما ضرورت بیشتری پیدا می کنه

  2. سلام من یک پسر ۱۶ساله هستم و عاشق دختر ۱۳ ساله شدم میتونم از این سن نامزد کنم بعد دو یا سه سال بعد ازدواج

    1. سلام ازدواج موضوعیه که خیلی به فرهنگ و سنت های یه منطقه بستگی داره. خیلی از مناطق در این سن ازدواج رو میپذیرن. در این زمینه با خانواده مشورت کنید. اما از نظر روانشناسان ازدواج در سن پایین ریسک های خودش رو داره و بهتره برای آموزش های به خصوص از مشاوران ازدواج و خانواده حتما کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره