کودککودک و سبک زندگی

والدین کنترل گر | 2 روش رفتاری والدین کنترل گر

والدین کنترل گر به خاطر علاقه شان به پیشرفت و موفقیت فرزند خود را ببینند؛ رفتارهای کنترل گری از خود نشان می‌دهند. اما مسئله فرزند پروری و تربیت کودک یک فرایند سخت و طاقت فرسا است که هر والد بنا بر شرایط خود باید این کار را به بهترین نحو انجام دهد. خیلی اوقات والدین از روش هایی برای تربیت فرزند استفاده می‌کنند که پدر و مادرشان با همان روش آن‌ها را تربیت کرده است. و معمولا چیزی از اشتباه فرزند پروری نمی‌دانند.

حتی برخی از مواقع از سر دلسوزی و مراقبت بیش از اندازه والدین کنترل‌گر می‌شوند. اما به مرور زمان بچه هایی وابسته و مطیع را تربیت می‌کنند. این کودکان اغلب اعتماد به نفس لازم را ندارند و آسیب های بیشتری را در آینده تجربه خواهند کرد. اگر نشانه هایی که در این مقاله مشاهده کرده اید در خود می‌بینید؛ برای رهایی از آسیب های وارده به کودک از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیتی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

والدین کنترل گر

والدین کنترل گر چه کسانی هستند؟

کنترل فرزندان و سخت گیری به آنها یکی از سبک های فرزند پروری است. والدین کنترل گر به تنهایی یا به کمک یکدیگر فعالیت ها و اقدام های سخت گیرانه برای تربیت کودک انجام می‌دهند. این والدین معمولا قوانین مشخص برای همه فرزندان تعیین می‌کنند. حتی برخی از والدین کنترل‌گر ممکن است که تنها قوانین شرح کنند و به نیازهای فرزند توجه نکنند.

به طور کلی والدین کنترل گر بسیار به فرزندان خود آسیب وارد می‌کنند. شرح قوانین جدی، تنبیه، باورهای اشتباه، افکار کلیشه ای و … رفتارهایی است که والدین کنترل‌گر از خود نشان می‌دهند. در این مقاله راجع به نشانه ها، عواقب و … صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

نشانه های والدین کنترل گر

والدین کنترل‌گر از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند. اگر نشانه های زیر را در خود مشاهده کردید، برای کمک به فرزند خود از روانشناس کمک بگیرید.

🔻 در برخی از موارد فرزند اجازه تنها در خانه ماندن ندارد.

🔻والدین باید از تمامی وسایل فرزند خود مطلع باشند.

🔻 فرزند اجازه تنهایی بیرون رفتن را ندارد.

🔻برای فرزند هیچ حریم خصوصی در نظر نمی‌گیرند.

🔻 به موزیک، سبک لباس، طریقه راه رفتن، نحوه رفتار، شرکت در مهمانی ها و … فرزندان اجازه دخالت می‌دهند.

🔻 انتخاب رشته درسی یا شغلی باید مورد رضایت والدین باشد.

🔻 بیرون رفتن با دوستان، پیاده روی، مسافرت، گشت و گذار و … باید تحت نظر والدین و به دور از ریسک باشد.

🔻 در سنین بالاتر، رفتارهای معاشرتی، رفت و آمد های اجتماعی، انتخاب دوست، انتخاب شغل و … باید تحت نظارت والدین باشد.

🔻 برای ازدواج فرزند سن مشخص می‌کنند و در انتخاب همسر نیز دخالت می‌کنند.

🔻همیشه در مورد فرزند خود نظر می‌دهند.

🔻 همیشه در حال یادآوری به فرزند در مورد مسئولیت هایش هستند.

🔻بی توجه و نامهربان هستند.

🔻 این والدین توسط والدین کنترل گر تربیت شده اند.

🔻برای ابراز محبت و مهربانی خود شرط می‌گذارند.

🔻 فورا عصبانی می‌شوند.

🔻اشتباهات فرزندان خود را بسیار بزرگ می‌کنند.

🔻 همیشه به فرزندان خود یادآوری می‌کنند که چه کارهایی بری آنها انجام داده اند.

روش های کنترل گری والدین

والدین کنترل گر بر اساس 2 روش فرزندان خود را تربیت می‌کنند. که در این بخش مقاله راجع به روش های کنترل گری والدین توضیح داده ایم.

🔘 کنترل درونی

کنترل درونی یکی از روش های والدین کنترل گر است. در این روش از تکنیک های خاص استفاده می‌شود تا شرایط روحی کودک مورد هدف قرار بگیرد. در واقع والدین برای اثبات حرف خود احساس گناه و شرم در فرزند ایجاد می‌کنند.

🔘 کنترل بیرونی

یکی از روش های والدین کنترل گر، کنترل بیرونی است. در واقع کنترل در این روش به شیوه آشکار است. برای مثال: تنبیه، داد زدن، کتک و تمجید کردن از نوع کنترل بیرونی است. و معمولا با روش تربیت خشن همراه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

عواقب تربیت والدین کنترل گر

عواقب تربیت والدین کنترل گر

بر اساس تحقیقات، کودکانی که والدین کنترل گر دارند؛ در بزرگسالی علائمی مانند افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس کم و استرس بالا از خود نشان می‌دهند. در این بخش مقاله عواقب والدین کنترل گر را توضیح داده ایم.

📌 عدم امکان درک احساسات درونی

📌بی نظمی عاطفی

📌 اعتماد به نفس پایین

📌ادراک منفی از خود

📌 احساس نا امنی عاطفی

📌علائم افسردگی

📌 علائم اضطراب

📌وابستگی ناایمن

📌 نا فرمانی بزهکاری

📌دروغگویی

📌 بی محبتی

📌بی اعتمادی

📌 ایراد های افراطی

📌انگیزه برای خودکشی

📌 اعتیاد

📌روابط نا مشروع پر خطر

📌 انتخاب های اشتباه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

نحوه برخورد با والدین کنترل گر چگونه است؟

برای اینکه با والدین کنترل گر برخورد کنید؛ باید در اقدام اول آرامش خود را حفظ کنید. سپس به گفتگو با والدین بپردازید. اما زمانی مکالمه داشته باشید که والدین نیز عصبانی نباشند. احساس خود را به منطق به والدین توضیح دهید و دخالت های آنها را مانع پیشرفت خود بدانید. و به طور قاطعانه بگویید که این رفتار شما باعث افزایش استرس و سلب آرامش من می‌شود. در نهایت برای رضایت خانواده از روانشناس راهنمایی بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا با روش های اصولی و دقیق با والدین کنترل گر برخورد کنید.

کلام آخر

به طور کل 4 نوع سبک فرزند پروری وجود دارد. که یکی از این سبک ها برای والدین کنترل گر است. این والدین در افکار خود قصد کمک به فرزند را دارند. اما از آسیب های چنین رفتارهایی مطلع نیستند. برای اینکه از نحوه فرزند پروری ها مطلع شوید حتما از روانشناس کمک بگیرید. و تربیت فرزند را اولویت زندگی خود قرار دهید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیتی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره