بارداریمراقبت های بارداری

مصرف الکل در بارداری

مصرف مشروب در بارداری با خطرات زیادی برای مادر و جنین همراه بوده و آنها را دچار مشکلات مختلفی می‌کند. برخی از مادران باردار تصور می‌کنند که تنها مصرف مواد مخدر و سیگار است که بر جنین تاثیر داشته و باید قبل از دوران بارداری آن را ترک کنند. در صورتی که مصرف حتی مقدار اندکی از الکل نیز تاثیر خود را خواهد داشت. از طرفی گاهی بعد از ترک اعتیاد نیز شاهد بروز پیامدهای ناشی از آن در دوران بارداری خواهیم بود. به همین دلیل مادران باید حتی قبل از اقدام به بارداری برای ترک اعتیاد تلاش کرده و به طور کلی وضعیت سلامتی خود را بهبود بخشند.

مادران الکلی حتی اگر بتوانند نوزادان سالمی را به دنیا بیاورند؛ در مورد مراقبت از او به مشکل خواهند خورد. به همین دلیل در این مورد باید حتما با یک روانشناس مشورت نمایند. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف مشروب در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

مصرف مشروب در بارداری در ماه های مختلف

به طور کلی مصرف مشروب در بارداری آسیب زاست. اما این ماده در سه ماه های مختلف بارداری به شکل های متفاوتی اثر خود را اعمال می‌کند. به طوری که گفته می‌شود که مصرف الکل در سه ماه اول بارداری که اعضای حیاتی در حال شکل گیری هستند؛ منجر به بروز عیوب جدی در جنین می‌گردد. همچنین احتمال سقط نیز بیشتر می‌شود.

در سه ماهه دوم بارداری یعنی تقریبا از هفته های 13 تا 26 بارداری، اعضای بدن جنین که شکل گرفته اند؛ حال در رشد می‌باشند. پس در این دوران با وجود مصرف الکل، احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی بیشتر شده و اختلالاتی نیز در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. از طرفی ابتلا به سندروم جنین الکلی نیز در این دوران بروز می‌کند.

مصرف الکل در سه ماهه سوم بارداری که شامل هفته 21 تا زمان زایمان است؛ منجر به افزایش احتمال زایمان زودرس، کمبود وزن جنین و ابتلا به اختلال مغزی، می‌شود.

پیامدهای ناشی از مصرف مشروب در بارداری

پیامدهای مصرف مشروب در بارداری

شاید فردی در دوران بارداری مقداری الکل مصرف کرده و فرزند او نیز در حین تولد هیچ مشکل جدی نداشته باشد. اما با این وجود نمی‌توان گفت که انجام اینکار هیچ ضرری نداشته و مادران می‌توانند در دوران بارداری به صورت مکرر اینکار را انجام دهند. مصرف الکل در این دوران در نهایت تاثیر خود را هم بر مادر و هم بر جنین به شکل های مختلفی گذاشته و گاها آثار جبران ناپذیری دارد. از این رو نباید در این مورد ریسک کرد. در این قسمت به توضیح برخی از این آسیب های می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و راه های پیشگیری از سندرم جنین الکلی کلیک کنید.

ابتلا به مشکلات رشدی و تغذیه ای در جنین

با وجود مصرف مشروب در بارداری فرایند رشد در جنین به طور کامل انجام نمی‌شود. از طرفی زمانی که مادر از الکل استفاده می‌کند؛ راه های تغذیه رسانی به جنین نیز دچار مشکل شده و به همین دلیل است که این نوزادان در بیشتر موارد در حین تولد کمبود وزن دارند.

سقط جنین

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ مصرف مشروب در بارداری مخصوصا در سه ماهه اول منجر به سقط جنین می‌شود. در این حالت نطفه به درستی مرحله جایگزینی را پشت سر نگذاشته و یا اندام های مختلف در جنین شکل نمی‌گیرند.

زایمان زودرس

در صورت مصرف مشروب در بارداری به دلیل آسیب هایی که به جنین می‌رسد و بدن مادر که نیروی کافی برای نگهداری از جنین را ندارد؛ بدن نشانه های زایمان را از خود بروز می‌دهد تا این فرایند آغاز شده و جنین خارج شود. در واقع این حالت هم به نفع جنین است و هم به ضرر او. چرا که در صورت ماندن در رحم مادر، در معرض آسیب های بیشتری قرار می‌گیرد و از طرفی جنین باید نه کامل را در شکم مادر طی کند تا رشد خود را کامل نماید.

کمبود اکسیژن برای جنین

یکی دیگر از پیامدهای ناشی از مصرف مشروب در بارداری ، کاهش پلاسمای خون در مادر است. که در این حالت اکسیژن کمتری نیز به جنین رسیده و سلول های او با تاخیر بیشتری دچار رشد و گسترش می‌شوند. برای اطلاع از خطرات ناشی از سیگار در بارداری کلیک نمایید.

ابتلا به نارسایی قلبی

زمانی که سلولهای بنیادی در بدن جنین به طور کامل شکل نمی‌گیرند؛ طبیعی است که ساختار و عملکرد قلب نیز دچار مشکل شده و جنین نارسایی قلبی از بدو تولد تجربه می‌کند.

بروز اختلالات رفتاری

حتی اگر در زمان تولد نیز شاهد تاثیر مصرف مشروب در بارداری نباشیم؛ مدتی بعد و با بزرگتر شدن نوزاد شاهد بروز اختلالات رفتاری در او خواهیم بود. چنین کودکانی بیشتر احتمال دارد که به مشکلات تحصیلی و اجتماعی دچار شوند.

ابتلا به مشکلات عصبی و خلقی

کودکان تحت تاثیر مصرف مشروب در بارداری توسط مادرشان ممکن است به انواع عقب ماندگی های ذهنی و جسمانی مبتلا شده و در حین بزرگ شدن نشانه هایی مانند اوتیسم را از خود نشان دهند.

بروز بیماری های کبدی

از آنجایی که مصرف الکل تاثیر مستقیم بر کبد افراد دارد؛ مصرف مشروب در بارداری نیز کبد جنین را دچار نارسایی می‌کند.

شیوع مصرف مشروب در بارداری

در دنیای امروزی، بیشتر مادران اطلاعات کافی را در این مورد داشته و سعی می‌کنند که مصرف مشروبات الکلی را حتی قبل از دوران بارداری خود کاهش دهند. از طرفی به طور کلی آمار استفاده از مشروبات الکلی در میان مردان بیشتر از زنان است. اما بر اساس آمارهای به دست آمده در این زمینه، تقریبا 10 درصد از مادران باردار در کل دنیا در این دوران از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند و دچار مشکلات ناشی از آن می‌شوند.

روش های ترک مصرف مشروب در بارداری

ترک مصرف مشروب در بارداری

با اینکه ترک مشروب در بارداری، کار دشوار و حتی خطرناکی است؛ اما امکانپذیر بوده و بهتر است افراد هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند. برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد که در این قسمت به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم.

دریافت مشاوره: در ابتدا مادران باید در این زمینه به مشاور مراجعه کرده و با توجه به شرایط فردی خود، برنامه ای برای ترک الکل دریافت نمایند.

حمایت کردن از خود: مادران از دوران بارداری، به طور کامل خود را وقف کودک خود کرده و دیگر به خودشان اهمیت نمی‌دهند. اما باید در این شرایط به فکر خود نیز باشند و از خود مراقبت کنند.

از دیگران کمک بگیرید: همچنین در این زمینه با دیگران نیز از جمله همسر صحبت کرده و از او کمک بگیرید.

مواد غذایی سالم دیگری را جایگزین کنید: به تغذیه و به طور کلی سبک زندگی خود اهمیت داده و مواد غذایی سالمی هم برای سلامت خود و هم فرزندتان مصرف کنید. برای اطلاع از رژیم غذایی مادر شیرده کلیک نمایید.

مراجعه به پزشک: اگر نیاز به مصرف داروی خاصی دارید؛ حتما در این مورد با پزشک متخصص مشورت نمایید.

دوری از محرک ها: گاهی محرک های خاصی هستند که مادر را ترغیب به مصرف الکل می‌کنند. افراد باید این محرک ها را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند.

سخن پایانی

تقریبا تاثیر مصرف مشروب در بارداری برای همگان واضح است. اما برخی از مادران به دلیل وابستگی شدید خود به مصرف الکل نمی‌توانند آن را متوقف نمایند. از این رو هم به خود و هم به فرزندشان آسیب های زیادی وارد می‌کنند. در صورتی که مادر درگیر چنین حالتی است؛ اطرافیان باید در فرایند ترک به او کمک کرده و از جنین نیز در مقابل این خطرات، محافظت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف مشروب در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره