ارتباط نوجوان با والدین و همسالاننوجوان

تحقیر نوجوان | 5 راهکار برای جلوگیری از تحقیر نوجوان

تحقیر نوجوان یکی از رفتارهای نامطلوب و آسیب‌زای والدین می‌باشد. والدین برای جلوگیری از این رفتار باید به کلام و اعمال خود دقت کنند. اما گاهی اوقات خواسته یا ناخواسته پدر و مادر شروع به تحقیر نوجوان می‌کنند. بدون توجه به اینکه این رفتارشان باعث خدشه دار شدن اعتماد به نفس و شخصیت نوجوان شان می‌شود.

برای جلوگیری از چنین رفتارها و برخوردهایی؛ باید روش‌های تربیتی فرزندان را بدانید. نوجوانان روز به روز در جامعه پیشرفته تر می‌شوند و شما به عنوان والد وظیفه دارید که براساس عرف جامعه خود را بروزرسانی کنید. تا با رفتارهای قدیمی و اشتباه باعث تحقیر نوجوان نشوید. برای آگاهی از شیوه‌های تربیتی مناسب حتما از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تحقیر نوجوان چطور تعریف می‌شود؟

تحقیر نوجوان چیست؟

دوره نوجوانی، عبور از کودکی به بزرگسالی است. به همین جهت این دوره بسیار حساس است. نوجوان تغییرات جسمانی و روانی زیادی را تجربه می‌کند. گرایش های متفاوتی از خانواده را نشان می‌دهد. و سبک زندگی خود را به مرور زمان پیدا می‌کند. این روند طبیعی زندگی هر انسانی است. و برای اینکه نوجوان را با استعدادها و علایق او آشنا کنیم؛ باید آنها را مورد تشویق قرار دهیم. اما عده ای از بزرگسالان، والدین و … با تحقیر نوجوان علایق آنها را سرکوب می‌کنند.

با تحقیر نوجوان علاوه بر اینکه استعدادهای او را سرکوب می‌کنید؛ هویت، اعتماد به نفس، علایق و … او را مورد سرزنش و تمسخر قرار می‌دهید. این رفتار والدین باعث احساس حقارت در نوجوان می‌شود. به مرور زمان چنین رفتارهایی موجب بروز اختلالاتی مانند عزت نفس پایین، افسردگی و فکر به خودکشی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از تحقیر نوجوان

برای جلوگیری از تحقیر نوجوان، والدین باید شیوه تربیتی خود را تغییر دهند. بسیاری از پدر و مادر ها توجهی به نوع رفتار خود ندارند که همین امر موجب سرزنش و تحقیر های فراوان می‌شود. به همین جهت راهکارهایی را برای جلوگیری از این سبک رفتاری در این بخش مقاله ارائه داده ایم.

📌 اشتباهات گذشته نوجوان را مرور نکنید

برای جلوگیری از تحقیر نوجوان نباید دائم اشتباهات او را تکرار کنید. زمانی که یک نوجوان از اشتباه خود درس می‌گیرد؛ لزومی به تکرار مداوم ندارد. با تکرار تنها به تحقیر و سرزنش نوجوان می‌پردازید. دفتر اشتباهات گذشته نوجوان را ببندید تا احساس بد مدام تکرار نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات نوجوانان کلیک کنید.

📌 مدت محرومیت نوجوان را کوتاه نگه دارید | تحقیر نوجوان

برای جلوگیری از تحقیر نوجوان، نباید مدت محرومیت نوجوان را طولانی نگه دارید. هرچقدر زمان محرومیت نوجوان بیشتر باشد؛ زمان بیشتری نیز برای بازیابی هویت لازم دارد. به همین دلیل زمان مناسبی را برای محرومیت در نظر بگیرید. تا صدمات زیادی به فرزندتان وارد نکنید.

📌 با عزت نفس نوجوان کاری نداشته باشید

از کارهای مهمی که برای جلوگیری از تحقیر نوجوان باید انجام داد؛ توجه به عزت نفس است. برای اینکه باعث تحقیر نوجوان نشوید، به فعالیت هایی که نوجوان علاقه مند است، پر و بال بدهید. زمانی که نوجوان به کارهای مورد علاقه خود بپدازد؛ احساس خوب و مفید بودن دریافت می‌کند. این کار به مرور زمان باعث موفقیت و رشد او می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

📌 آزادی را از نوجوان سلب نکنید | تحقیر نوجوان

یکی از روش های جلوگیری از تحقیر نوجوان، عدم سلب آزادی است. به نوجوان اجازه دهید تا چیزهای مختلفی را تجربه کند. زمانی که او را از هر چیزی منع می‌کنید؛ با خود می‌گوید که چیزی برای از دست دادن ندارد. و همین امر موجب می‌شود که نوجوان از کنترل خارج شود.

📌 همه روزنه های ارتباطی نوجوان را نبندید

یکی از کارهایی که باعث تحقیر نوجوان می‌شود؛ بستن همه روزنه های ارتباطی اوست. برای اینکه از این رفتار جلوگیری کنید، اگر به تنبیه نوجوان پرداخته اید؛ ارتباط با دوستان را تا زمان محدودی در نظر داشته باشید. ارتباط را به طور کامل قطع نکنید. برای مثال بیرون رفتن را منع کنید؛ اما تلفن را از او نگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

توصیه به نوجوانانی که تحت تحقیر قرار گرفته اند

توصیه به نوجوانانی که تحت تحقیر قرار گرفته اند

پیشگیری از تحقیر نوجوان اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل راهکارهایی وجود دارد که از این احساس می‌توانید رها شوید. اما نوجوانانی وجود دارند که بسیار تحقیر شده اند و به دنبال راهی برای رفع این احساس هستند. در این بخش مقاله تکنیک های کمک به نوجوان تحقیر شده را توضیح داده ایم.

✨ با دوست خود تماس بگیرید. دوستان هم سن و سال این مزیت را دارند که طرز تفکر یکسانی با شما دارند. و بهتر از دیگران شما را درک می‌کنند.

✨ با یک بزرگسال صحبت کنید. برای رهایی از این حس با فرد بزرگ تر از خود مانند روانشناس و یک انسان بالغ صحبت کنید. فردی مورد اعتماد، پشتیبان و حمایت گر انتخاب کنید.

✨ احساسات خود را یادداشت کنید. با نوشتن، درد و غم خود را تخلیه می‌کنید. و حالت خنثی به شما دست می‌دهد. در واقع تجربه شما از بین خواهد رفت.

✨ صحبت کنید. برای رفع این حس لازم به صحبت است. برای اینکه احساست خود را بروز دهید با افراد قابل اعتماد صحبت کنید.

✨ از روانشناس کمک بگیرید. یکی از کارهایی که بسیار به رفع احساس تحقیر شما کمک می‌کند، کمک از روانشناس است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

کلام آخر

بحران هویت در دوره نوجوانی است. نوجوانان اغلب به دلیل تفاوت هایی که دارند مورد سرزنش قرار می‌گیرند. تحقیر نوجوان آسیب های روانی برای فرزند شما پدید می‌آورد. که در بدترین حالت نوجوان به قدری تحت فشار قرار می‌گیرد که به خودکشی فکر می‌کند. بنابراین تربیت نوجوان را جدی بگیرید. و برای راهنمایی کمک روانشناس را فراموش نکنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره