اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد به متادون در خانه

ترک اعتیاد به متادون در خانه یا ترک متادون با روش های مختلفی امکان پذیر است. متادون یک مخدر صنعتی است که برای ترک بسیاری از مواد مخدر تجویز می‌شود. حتی گاهی برای ترک متادون، قرص متادونی که دوز کمتری دارد جایگزین می‌شود. اما این روش درستی نیست. چراکه خود متادون اعتیادآور است و افراد باید برای ترک آن اقدام کنند. متادون یکی از انواع مسکن هاست که نسبت سایر اپیوئید ها کند تر است و نیمه عمر بیشتری دارد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا نیمی از اثر متادون از بدن خارج شود؛ تقریبا بین 8 تا 60 ساعت طول می‌کشد که این زمان در مقایسه با دیگر مواد افیونی بسیار بیشتر است. برای آشنایی با تست اعتیاد به متادون کلیک کنید.

ترک متادون

ترک متادون

متادون به دلیل اینکه ابتدا به صورت مسکن برای افراد تجویز می‌شود و دسترسی به آن راحت است؛ اعتیاد آن شیوع بیشتری میان جوانان دارد. همانطور که گفته شد مدت زمان اثر آن در بدن طولانی است و از طرفی دیگر عوارض زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. استفاده طولانی مدت از مواد افیونی، ساختار و عملکرد سلول های عصبی را تغییر خواهد داد که جبران آن به راحتی انجام نمی‌شود. برای اطلاع از روشهای ترک اعتیاد به متادون در خانه کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به متادون

مصرف متادون با دوز بیشتر از 5 میلی گرم و در مدت زمان طولانی، باعث اعتیاد خواهد شد. متادون در شکل های مختلفی مثل نوع تزریقی و قرص قابل استفاده است. افرادی که به متادون اعتیاد پیدا کرده اند؛ بعد از مدتی علائمی از خود نشان می‌دهند که با شناسایی آنها باید برای ترک متادون اقدام کنند. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به متادون کلیک کنید. برخی از بارزترین علائم اعتیاد به متادون شامل موراد زیر می‌شود:

🔸حالت تهوع و استفراغ

🔸خارش بدن

🔸اختلال تنفسی

🔸خواب آلودگی

🔸اختلال در حرکت و حرف زدن

🔸فراموشی کاهش تمرکز

🔸تورم صورت

🔸نشانه های روانی دیگری مثل ادامه مصرف متادون حتی در صورت درمان کامل، خرید غیرقانونی ومصرف خودسرانه، صرف وقت و هزینه زیاد برای مصرف متادون و انزوا و گوشه گیری از نشانه های اعتیاد به متادون هستند.

عوارض مصرف متادون

مصرف متادون با دستور پزشک و در مدت زمان معین، کاربرد دارویی داشته و عوارض زیادی را به وجود نخواهد آورد. اما وقتی دوز مصرفی فرد افزایش پیدا می‌کند یا برای مدت زمان طولانی از متادون مصرف می‌کند؛ قطعا شاهد عوارض آن بر بدن خود خواهد بود. برخی از این مشکلات، حتی بعد از ترک اعتیاد نیز باقی خواهند ماند. متادون به شدت بر کبد وتاثیرگذاشته و باعث بالارفتن آنزیم های کبدی می‌شود. برخی از عوارض اعتیاد به متادون شامل سرطان کبد، افسردگی، پوسیدگی دندانها، اختلالات قلبی و مشکلات تنفسی می‌شود.

مدت زمان ترک متادون

نمی‌توان برای ترک متادون مدت زمان مشخصی تعیین کرد. چرا که بستگی به میزان دوز، مدت زمان مصرف و آمادگی بدنی افراد دارد. برخی ترکمتادون را به صورت خودسرانه آغاز می‌کنند که همین موضوع فرایند ترک را طولانی تر خواهد کرد. تقریبا نشانه های ترک از یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظاهر می‌شود و معمولا روز ششم، سخت ترین روز دوران ترک خواهد بود.

تاثیر متادون در بدن تا چند روز در بدن می‌ماند؟

همانطور که گفته شد؛ مدت زمان اثربخشی این دارو در بدن طولانی است. اما مدت دقیق آن بستگی به دوز متادون و نوع آزمایش بستگی دارد.

مصرف متادون در آزمایش ادرار تا 7 روز بعد نیز قابل تشخیص است. تا 90 روز بعد در آزمایش مو می‌توان، مصرف متادون را تشخیص داد. همچنین در آزمایش بزاق نیز مصرف متادون از 10 دقیقه بعد تا 10 روز بعد، مشخص می‌شود. تا 2.5 روز بعد از مصرف متادون، در آزمایش خون می‌توان اثر آن مشاهده کرد. بهترین زمان برای تشخیص مصرف متادون و انجام آزمایش، سه ساعت بعد از مصرف است.

عوارض ترک متادون

با توجه به اینکه متادون بسیار اعتیاد آور است و تاثیرات آن تا مدت ها در بدن باقی می‌ماند؛ حتی ترک متادون نیز مشکلاتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. سم زدایی به طور کلی تاثیرات بدی بر روحیه و سلامت جسمانی افراد معتاد دارد که باید تحت نظر یک پزشک آنها را کنترل کرد.

📌بروز افسردگی بعد از ترک متادون

علاوه بر وابستگی جسمانی که مواد مخدر ایجاد می‌کند؛ وابستگی روانی نیز زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ترک متادون آسیب زیادی را به سیستم عصبی افراد خواهد زد و همین موضوع اضطراب و افسردگی را پدید خواهد آورد. رویارویی با زندگی جدید و تفکر در مورد گذشته، افراد معتاد به متادون را بیشتر در معرض افسردگی قرار خواهد داد.

📌افزایش وزن بعد از ترک متادون

متادون به دلیل ایجاد اختلال در اشتها سبب کاهش وزن شده و بیماری های جسمانی زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. بعد از کامل شدن فرایند ترک متادون، افراد با افزایش ناگهانی وزن خود مواجه می‌شوند که همین موضوع آنها را می‌ترساند یا آسیب های دیگری را برای آنها به همراه خواهد داشت. توصیه می‌شود در این دوران افراد آب و مایعات زیادی را مصرف کرده واز خوردن کافئین خودداری کنند.

راهکارهایی برای ترک متادون

متادون

ترک این ماده هم در خانه و هم در کلینیک های ترک اعتیاد امکانپذیر است اما بهترین روش برای ترک متادون تحت نظر یک پزشک و روانشناس خواهد بود در روش سنتی ترک متادون در طی 5 تا 7 هفته به مرور دوز مصرفی را به میزان 5 میلی گرم کاهش می‌داد تا به صفر برسد.

🔷دارو درمانی برای ترک متادون

افراد در طی این دوره برای ترک متادون باید داروهایی مثل بوپرنورفین، نالکسون و کلونیدین، مصرف کرد. این دارو ها در واقع عوارضی که در اثر ترک ایجاد می‌شوند را کنترل می‌کنند. مصرف کلونیدین باعث کاهش علائمی مثل اضطراب، دردعضلانی، تعریق و آبریزش بینی خواهد شد. نالترکسون نیز با سم زدایی علائم ترک را به سرعت کاهش خواهد داد. برای دارو درمانی باید به پزشک مراجعه کرد و تحت نظر او درمان را ادامه داد.

🔷رواندرمانی برای ترک متادون

بهتر است فرد چه در خانه و چه در کلینیک های ترک اعتیاد، حتما از خدمات توانبخشی استفاده کند تا عوارض حاصل از این دوران را کاهش دهد. افرادی که در دوران سم زدایی از روانشناس نیز کمک می‌گیرند؛ این دوران را راحت تر پشت سر گذاشته و بعد از آن کمتر احتمال دارد که به مصرف مجدد بپردازند. حتی مراجعه اعضای خانواده نیز برای اطلاع از نحوه برخورد با فرد معتاد یا حفظ روحیه آنها نیز ضروری خواهد بود.

🔷اهمیت به سبک زندگی فرد در حال ترک متادون

در این دوران فرد یا خانواده او باید به تغذیه، خواب و به طور کلی سبک زندگی او اهمیت دهند. تغذیه و خواب و کافی دوعنصر مهم برای تسریع دوران سم زدایی هستند. توصیه می‌شود فرد رژیم غذایی مشخص و منظمی داشته باشد و در کنار آن به انجام ورزش سبک نیز بپردازد.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد؛ ترک اعتیاد نیاز به انگیزه و روحیه قوی دارد. در واقع ترک متادون غیر ممکن نیست فقط فرد معتاد باید با اطرافیان همکاری کرده و اینکار را به روش اصولی انجام دهد. استفاده از روش هایی که در رسانه ها تبلیغ می‌شوند و یا ترک ناگهانی و خودسرانه، آسیب بدتری به افراد خواهد زد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد زمان کافی به ترک متادون اختصاص دهند و حتما از پزشک و روانشناس در این دوران کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به متادون در خانه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

سخت ترین روز ترک متادون کدام است؟

معمولا از روز اول تا سوم بعد از قطع مصرف متادون، علائم ظاهر خواهند شد که روز ششم احتمالا سخت ترین روز دوران سم زدایی خواهد بود.

در زمان ترک متادون چی بخوریم؟

برای مصرف دارو در این دوران حتما با پزشک خود مشورت کرده و به تغذیه خود نیز اهمیت دهید. برای جلوگیری از افزایش وزن، آب و مایعات زیاد مصرف کرده و از خوردن کافئین به هر شکلی نیز دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره