روانشناسی و کودککودک

روانشناسی کودک | 4 بعد مختلف روانشناسی کودک

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی است که به رشد و تکامل از تولد تا بزرگسالی می‌پردازد. روانشناسی ‌کودکان اهمیت بسیار زیادی در تربیت و رشد فرزندان دارد و به مربیان، والدین و متخصصان آموزش می‌دهد که نحوه برخورد آنها با کودکان چگونه باشد. این شاخه روانشناسی، نیازها و چالش ها را مشخص می‌کند و جنبه حمایتی- پرورشی دارد. پس حتما برای تربیت فرزند خود از این حیطه راهنمایی بگیرید. تا بتوانید بهترین ها را برای پرورش فرزندتان فراهم کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک از حیطه های پر طرفدار علم روانشناسی است که با نیازهای روحی و جسمی کودک سر و کار دارد. این روانشناسان اغلب به دنبال راهکار بهتری تربیتی، سلامت روحی و استعدادیابی کودکان هستند. به دلیل اینکه نیازهای کودکان متفاوت از نیازهای بزرگسالان است؛ باید توانایی ها و نیازهای کودکان جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین نیاز داریم تا روانشناسی ‌کودک توانایی ها و نیازهای کودکان را به ما آموزش دهد. در این مقاله راجع به حیطه روانشناسی ‌کودک و مشتقات آن به طور کامل صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رشد و تکامل کودکان بر اساس علوم روانشناسی

یکی از حیطه های روانشناسی کودک، رشد و تکامل است. از تولد تا بزرگسالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شامل تغییرات در اندازه، عملکرد بدن، ظاهر، رفتار و ذهن است. در ادامه توضیحات بیشتری صورت گرفته است.

🎀 رشد شناختی: این بخش شامل تغییرات در نحوه یادگیری، حل مساله و تفکر است. رشد شناختی از تولد تا بزرگسالی دائم در حال تغییر است.

🎀 رشد جسمی: رشد جسمانی شامل قد، اندام ها، وزن و سیستم های بدن است. معمولا این رشد از سر آغاز می‌شود و به سمت پایین بدن ادامه می‌یابد.

🎀 رشد اجتماعی: رشد اجتماعی شامل برقراری ارتباط با دیگران، مهارت های اجتماعی و خود آگاهی است. این مرحله از تولد تا بزرگسالی دائم در حال تغییر است.

🎀 رشد عاطفی: تغییرات در احساسات، عواطف و هیجانات به رشد عاطفی مرتبط است. این بخش از رشد هنگام تولد تا بزرگسالی مدائم در حال تغییرات است.

🎀 رشد و تکامل کودکان: بخش رشد و تکامل کودکان به بخش های متفاوتی تقسیم می‌شود. هر مرحله نیز در رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و جسمانی همراه است.

ابعاد مختلف روانشناسی کودک

روانشناسی کودک در رابطه با زمینه های مختلف توانایی کودک صحبت می‌کند. روانشناسان کودک باید در رابطه با سنین مختلف کودک اطلاعات داشته باشند تا در تمامی جنبه های رشد آگاهی داشته باشند. در ادامه راجع به ابعاد مختلف روانشناسی‌ کودک توضیح داده ایم.

✨ رشد ذهنی

رشد ذهنی از دیگر ابعاد روانشناسی کودک است. روانشناسان کودک باید با توانایی های ذهنی کودکان آشنا شوند و زمانی که کودک دچار مشکل در زمینه های ذهنی مانند یادگیری، افت تمرکز و … بود؛ به او کمک کنند. در این زمینه ارزیابی هوش و توانایی های ذهنی کودک نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

✨ رشد اجتماعی | روانشناسی ‌کودک

آموزش مهارت های اجتماعی یکی از کارهای روانشناسی کودک است. روانشناسان در این زمینه به کودکان آموزش می‌دهند که چگونه دوست پیدا کند و در جمع به چه شیوه ای صحبت کند. به دلیل اینکه کودکان در زمینه مهارت های اجتماعی اغلب با مشکل روبرو می‌شوند؛ به همین جهت باید این موضوع جدی گرفته شود.

✨ رشد هیجانی

هیجانات در کودکان بسیار پیچیده است. روانشناسی کودک نیز به رشد هیجانی کودک رسیدگی می‌کند تا احساسات مختلف را به کودک آموزش دهد. زمانی که این احساسات و هیجانات به خوبی به کودک آموزش داده نشود؛ باعث بروز مشکلات هیجانی می‌شود. در نهایت باید انتظار بیماری افسردگی و اضطراب را داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

✨ رشد جسمی کودک

یکی از ابعاد مختلف روانشناسی کودک، رشد جسمانی است. رشد جسمانی به صورت کاملا واضح قابل مشاهده است. در این مبحث کودکان بر اساس سن خود باید توانایی هایی داشته باشند و از پس برخی فعالیت ها بر بیایند. مثلا کودکان حدود یک سالگی راه می‌روند و اگر این موضوع با تاخیر اتفاق افتاد، باید با متخصصین سلامت مشورت کنید.

روانشناسی کودک چه کارهایی انجام می‌دهد؟

روانشناسی کودک چه کارهایی انجام می‌دهد؟

روانشناسی کودک در زمینه های مختلفی به کودکان و والدین روش های درست را آموزش می‌دهد. با کمک روانشناس می‌توانید فرزند خود را از خطرات جدی دور کنید و از تکنیک های مناسب استفاده کنید. در این بخش مقاله راجع به کارهایی که متخصصان این حوزه انجام می‌دهند، صحبت کرده ایم.

🟢 آموزش نکات تربیتی | روانشناسی کودک

از مهم ترین کارهای روانشناسی کودک، آموزش نکات تربیتی است. روانشناسان این حوزه شیوه اصولی تربیت فرزند را آموزش می‌دهند. همچنین مواردی که در کنار اصول تربیتی به شما آموزش داده می‌شود که حتما باید جدی بگیرید. بسیاری از والدین توجهی به مشکلات و نحوه رشد فرزند خود ندارند؛ که در آینده باید درگیری های زیادی به دلیل ناآگاهی خود با فرزندان داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که کمک از روانشناس‌ کودک را جدی بگیرید.

🟢 آشنایی به نیازهای کودک

<p>روانشناسی کودک به شما آموزش می‌دهد که در هر زمینه از رشد نیازهای کودک شامل چه مواردی می‌شود و کودک در بازه سنی رشدی خود چه توانایی باید داشته باشد. علاوه بر این نحوه بنیان گذاری احساس امنیت در کودکان بسیار موضوع مهمی است. والدین باید از روانشناس آموزش بگیرند که به چه نحوی با کودک رفتار کنند که احساس امنیت داشته باشد و دچار اضطراب جدایی نشود.

🟢 کشف استعداد های کودک

یکی از مهم ترین اقدامات روانشناسی کودک، کشف استعداد ها است. توانایی ها و استعدادهای کودکان به سختی قابل تشخیص است و تنها روانشناس‌ کودک از پس این موضوع بر می‌آید. روانشناسان کودک با کمک آزمون ها و بررسی شخصیت کودک، توانمندی های او را مورد بررسی قرار می‌دهند. علایق کودک را شناسایی می‌کنند و آمادگی های لازم را به او آموزش می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

🟢 رشد و پرورش توانایی ذهنی کودک | روانشناسی کودک

<p>روانشناسی کودک به رشد و پرورش توانایی ذهنی کودک نیز رسیدگی می‌کند. توجه، تمرکز، مهارت حل مساله، تصمیم گیری، حافظه و خلاقیت با کمک روانشناس به کودک آموزش داده می‌شود و کمک می‌کند که کودک در این زمینه قوی شود.

🟢 درمان مشکلات کودک

از اصلی ترین جنبه های روانشناسی کودک، درمان بیماری های روانی است. روانشناسان متخصص در این زمینه رفتار کودکان دچار مشکل را نیز درمان می‌کنند. نحوه درمان مشکلات در کودکان با بزرگسالان یکسان نیست و نیاز به بررسی های دقیق تری دارد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، روانشناسی کودک یکی از اصلی ترین حیطه های روانشناس است. اگر والدین از همان ابتدای رشد فرزند خود از روانشناس راهنمایی بگیرند؛ تربیت و آموزش اصولی خواهند داشت. در نهایت فرزندان آنها در بزرگسالی با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی‌ کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره