روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

تغییر دادن خود | در 9 مرحله خود را تغییر دهید

تغییر دادن خود یکی از اقدامات دشوار در مسیر زندگی محسوب می‌شود. شاید شما هم شنیده باشید که تغییر کردن بعد از یک سن مشخصی دیگر امکانپذیر نیست و یا اصلا چرا باید خود را تغییر داد! اینها مواردی که هستند که عامل بازدارنده ما در مقابل حرکت رو به جلو هستند. البته فراموش نکنید که هر تغییری هم مثبت نیست. اما به طور کلی تلاش کردن در این مسیر جالب بوده و بسیاری از مسائل را به طور کلی عوض می‌کند. البته تغییر دادن همه چیز نیز از دست ما ساخته نیست. اما به هر حال نباید این موضوع را به عوامل محیطی سپرد و هیچ تلاشی در این مورد نکرد. بهتر است قبل از هر چیز برای خود هدفی در این زمینه تعیین کرده و سپس برای هر قدم برنامه ریزی کنید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تغییر دادن خود

همه انسانها به طور ذاتی تمایل به تغییر دادن خود دارند. البته که منظور ما از تغییر، بهتر شدن در هر زمینه ای است. حتی گاهی افراد در این زمینه دست به روش های نامناسبی نیز می‌زنند که نه تنها تغییر نمی‌کنند؛ بلکه همه چیز را بهم می‌ریزند. از این رو فکر کردن در این مورد و برنامه ریزی برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم به ذکر است که تغییر یک شبه حاصل نمی‌شود. باید مدت زمان زیادی را صرف این موضوع کرده بسیار تلاش کنید. یک عادت به مرور زمان ایجاد شده؛ پس به مرور زمان هم تغییر می‌کند. نباید در این مورد عجله کرد و یا فشار زیادی به خود آورد. برای اطلاع از راه های تغییر دادن همسر کلیک کنید.

انواع تغییر دادن خود

انواع تغییر دادن خود

تغییر دادن خود به طور کلی به دو قسمت تقسیم می‌شود. تغییرات ظاهری و یا تغییر در درون افراد. گرچه این دو تا حدی بر یکدیگر تاثیرگذار هستند اما معمولا ظاهر مبنای خوبی برای قضاوت کردن نیست. در این قسمت به توضیح این دو مورد می‌پردازیم.

📌تغییرات ظاهری

تغییر دادن خود به صورت ظاهری به معنی تحول و دگرگونی در رفتار و حرکات ما و یا حتی ویژگی های جسمانی است. برای مثال انجام عمل های زیبایی برای بهتر به نظر رسیدن و یا حتی محدود کردن زمان دسترسی به اینترنت هم تغییرات ظاهری محسوب می‌شوند. گرچه ایجاد تغییراتی در این زمینه نیز دشوار است؛ اما برای تغییرات درونی باید انرژی بیشتری صرف کرد.

📌تغییرات درونی

نتیجه تغییر دادن خود به صورت درونی یا ذهنی را نمی‌توان مشاهده کرد. چرا که در این حالت فرد سعی می‌کند تا چهارچوب های ذهنی خود را تغییر داده و دید خود را نسبت به زندگی تغییر دهد. این نوع از تغییر، تاثیرات بیشتری بر زندگی ما دارد.

اهمیت تغییر دادن خود در زندگی

فراموش نکنید که تغییر دادن خود در زندگی بسیار مهم است. برخی از افراد باورهای اشتباهی در این مورد دارند که همین موضوع آنها را از بهتر شدن منع می‌کند. برای مثال معتقدند که به اندازه کافی خوب هستند؛ پس نیازی به تغییر ندارند. از طرفی فردی که مدام عقاید خود را تغییر می‌دهد؛ قابل اعتماد نیست. اما این موارد کاملا ذهن را به اشتباه می‌اندازد. چرا که همه چیز در هر لحظه در حال تغییر است. پس چرا ما همچنان به عقاید اشتباه گذشته پایبند بمانیم. حتی افراد بدون اینکه خود از آن آگاه شوند؛ تغییر می‌کنند و این اجتناب ناپذیر است. بهتر است تغییر کردن را پذیرفت و با دنیا همراه شد.

تغییرات مثبت و منفی در زندگی

از طرفی برخی از انواع تغییر دادن خود جنبه های مثبت داشته و برخی از آنها منفی هستند. برای مثال فردی که به طور ناگهانی تصمیم می‌گیرد کار خود را بدون هیچگونه تحقیق و کسب اطلاعات عوض کند؛ در حال شروع یک تغییر منفی است. در چنین شرایطی معمولا افراد تحت تاثیر هیجانات و احساسات قرار می‌گیرند. همچنین فشارهای محیطی نیز در مورد تغییراتی که می‌کنیم؛ بسیار موثر هستند.

مراحل تغییر دادن خود

مراحل تغییر دادن خود

اما تغییر دادن خود مراحلی دارد که پشت سر گذراندن آنها به صورت کامل منجر به شکل گیری تحولات مثبتی در افراد می‌گردد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

✨کنترل غرور

در ابتدا برای تغییر دادن خود باید غرور خود را کنترل کنید. فراموش نکنید که همیشه عقاید و افکار شما درست نیست. پس بهتر است در مورد تصمیمی که دارید؛ به خوبی فکر کرده و درگیر اعتماد به نفس کاذب و یا غرور خود نشوید.

✨ از تغییر دادن خود نترسیدن

تغییر دادن خود ترسناک است. وقتی برای مدت زمان طولانی عقاید پایداری داشتید و اکنون قصد تغییر دادن آنها را دارید؛ قطعا از آینده می‌ترسید. حتی برخی از افراد از مورد قضاوت شدن نیز می‌ترسند. این احساس طبیعی بوده، اما باید بتوانید خونسردی خود را حفظ کنید.

✨توجه نکردن به امکانات

از طرفی در برخی مواقع همه امکانات لازم برای تغییر دادن خود را ندارید. اما نباید اجازه دهید که این موضوع برای شما مشکلی ایجاد کنید. بهتر است از هر آنچه که دارید استفاده کرده و یا حتی در از دیگران برای مدتی قرض بگیرید.

✨جدی نگرفتن تشویق ها

همانطور که نباید به به حرف های ناامید کننده دیگران درباره تغییر دادن خود فکر کنید؛ نباید به تشویق ها نیز دل ببندید. چرا که اگر تنها تمرکز خود را بر این موضوع قرار دهید؛ در صورتی که دیگر مورد تشویق قرار نگیرید، دلسرده شده و تلاش را متوقف می‌کنید. برای آشنایی با راه های اهمیت ندادن به حرف دیگران کلیک نمایید.

✨ برای تغییر دادن خود مسئولیت پذیری را تمرین کنید

همچنین در مسیر تغییر دادن، مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرید. اگر قرار باشد دیگران را مقصر کنید؛ تغییر هیچ گاه اتفاق نمی‌افتد. این هدف شماست و باید خودتان نیز در این مورد تلاش کنید.

✨مقاومت نکردن

برخی از افراد بسیار در مقابل تغییر دادن خود مقاوم هستند. البته این حالت تا حدی طبیعی است. اما به طور کلی انعطاف پذیری را در خود تقویت کرده و نترسید.

✨تنبلی نکردن و استمرار

داشتن استمرار و پشتکار در مسیر تغییر دادن خود بسیار مهم است. سعی کنید تنبلی را کنار گذاشته و هر روز قدمی هرچند کوچک در این راه بردارید.

✨درس گرفتن از گذشته

سعی کنید برای تغییر دادن خود از گذشته درس بگیرید؛ اما هرگز به آن برنگردید. اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است؛ می‌تواند مشوق خوبی برای تلاش بیشتر و استمرار باشد.

✨صبوری برای تغییر دادن خود

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ تغییر دادن خود یک شبه اتفاق نمی‌افتد. باید در کنار همه تلاش هایی که می‌کنید؛ صبور نیز باشید. با اینکه گاهی ناامید و دلسرد می‌شوید. اما در نهایت ثمره تلاش هایتان را مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی

معمولا اصلی ترین مانع برای تغییر دادن خود، خود فرد است. چرا که بعد از مدت زمان کوتاهی سریعا ناامید شده و همه چیز را رها می‌کند. اما با این روحیه هیچ تغییر اساسی در زندگی حاصل نمی‌شود. افراد باید تمام انرژی خود را جمع کرده و با تمرکز حواس به راه خود ادامه دهند. این مسیر سختی ها و شکست هایی نیز دارد. اما در نهایت نتیجه آن یک تغییر اساسی است. همچنین افراد می‌توانند علاوه بر انجام روش های بالا از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره