روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

شناخت دوست و دشمن

شناخت دوست و دشمن تاثیر زیادی در زندگی شخصی اجتماعی افراد دارد. این موضوع را در نظر داشته باشید که همه افراد دوستان ما نیستند حتی اگر اینطور تظاهر کنند. البته این بدان معنا نیست که دشمن ما هستند. دشمن فردی است که به ما صدمه می‌زند. شاید حتی بتوان گفت که میان دوستان و دشمنان مرز باریکی وجود دارد. به طوری که در برخی موارد به راحتی دوستان ما تبدیل به  دشمن شده و یا برعکس. به هر حال باید رابطه خود را با دوستان تقویت کرده و از دشمنان دوری کرد. از طرفی صرف انرژی برای افراد اشتباه تا حد زیادی زندگس ما تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو کسب اطلاعاتی در این زمینه ضروری است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت دوست و دشمن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

شناخت دوست و دشمن

در زندگی با افراد زیادی معاشرت می‌کنیم؛ اما تنها تعدا کمی از آنها دوستان ما هستند. به همین دلیل نباید با همه افراد به یکسانی برخورد داشت. از طرفی شناخت دوست و دشمن از این رو اهمیت دارد که از بروز بسیاری از مشکلات در زندگی جلوگیری می‌کند. اینکار منجر به آرامش بیشتری در زندگی و روابط شده و همچنین افراد را محتاط تر می‌کند. دوستان و دشمنان در زندگی همه افراد هستند؛ اما نحوه برخورد و شناسایی آنان است که اهمیت دارد. با گذشت مدتی از رابطه می‌توان به نشانه های رفتاری هم دوستان و دشمنان پی برد. برای آشنایی بیشتر با نشانه های دوستان ناباب کلیک کنید.

راه های شناخت دوست و دشمن

راه های شناخت دوست و دشمن

برای شناخت دوست و دشمن راه های مختلفی وجود دارد. به طور کلی بعد از مدتی افراد شخصیت واقعی خود را نشان می‌دهند. اما روش هایی نیز در این زمینه وجود دارد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

◀از شما حمایت می‌کنند؟

یکی از راه های شناخت دوست و دشمن پرسیدن این سوال است که آیا این فرد از شما در شرایط مختلف حمایت می‌کند یا نه. فکر کردن به این موضوع در روابط دوستانه اهمیت زیادی دارد. دوستان در هر شرایطی از یکدیگر حمایت کرده و در کنار یکدیگر هستند. اما دشمنان تنها در مواقع خوشحالی در کنار دیگران هستند و هیچ اهمیتی به مشکلات دیگران نمی‌دهند.

◀به شما گوش می‌دهند؟ | شناخت دوست و دشمن

در شناخت دوست و دشمن موضوعی دیگری که حائز اهمیت است این است که دیگران به شما گوش می‌دهند یا نه! دوستان صمیمی به حرف های شما با دقت گوش داده و بعد از آن به شما کمک می‌کنند. اما دشمنان حتی زمانی را نیز به اینکار اختصاص نمی‌دهند. حتی اگر کاری از دست دوستان برنیاید؛ اما همین که به حرف های شما گوش می‌دهند، کافی است. از طرفی شاید دشمنان تظاهر به گوش کردن بکنند؛ اما در واقعیت ذهن آنها جای دیگری است.

◀با آنها احساس راحتی دارید؟

طبیعی است که افراد با دوستان خود احساس راحتی زیادی می‌کنند. اما این احساس در مورد دشمنان وجود ندارد. شناخت دوست و دشمن تا حد زیادی به احساسی برمی‌گردد که شما در کنار این افراد دارید. از این رو باید نشانه ها را جدی گرفته و آنها را انکار نکنید.

◀با یکدیگر صادق هستید؟ | شناخت دوست و دشمن

یکی دیگر از راه های شناخت دوست و دشمن ، صداقت و روراستی با یکدیگر است. دوستان همواره با یکدیگر صادق بوده و از بیان کردن مشکلات و مسائل خود در مقابل دیگری احساس ترس نمی‌کنند. دروغگویی مداوم از رفتارهای دشمنان است که باید از آنان دوری کنید.

◀برای شما وقت می‌گذارد؟

در شناخت دوست و دشمن این موضوع را در نظر داشته باشید که آیا برای شما وقت می‌گذارند یا نه! این بدان معنا نیست که دوستان ما همواره باید تمام وقت خود را به ما اختصاص دهند. اما زمانی که به آنها نیاز داریم و یا برای وقت گذرانی باید زمانی را برای ما بگذراند. این موضوع دوطرفه بوده و ما نیز باید اینکار را انجام دهیم. اما دشمنان تنها از ما این انتظار را داشته و خودشان هرگز برای دیگران زمان ندارند.

◀پشت سر شما غیبت می‌کند؟ | شناخت دوست و دشمن

فردی که به صورت مداوم در حال غیبت کردن پشت سر شماست نیز دشمن است. دوستان هرگز عیب ها و مشکلات شما را در مقابل دیگران بازگو نمی‌کنند. پس یکی از راه های شناخت دوست و دشمن توجه به این موضوع است.

◀شما را قضاوت می‌کند؟

دوستان واقعی هرگز ما را به دلیل شخصیت و یا مسائلی که ما هیچ دخالتی در آنها نداریم؛ قضاوت نمی‌کنند. اما دشمنان در موارد مختلفی اینکار را انجام می‌دهند. قضاوت دیگران براساس تصمیمات و کارهایی که انجام می‌دهند؛ نه تنها آسان نبوده بلکه اشتباه نیز هست. از این رو برای شناخت دوست و دشمن باید به این رفتار آنها نیز توجه کرد.

◀با شما رقابت می‌کند؟

از طرفی دوستان هرگز درگیر رقابت های جدی با شما نمی‌شوند. حتی در رقابت های مختلف نیز به شما کمک کرده و یا تلاش می‌کنند تا با یکدیگر پیشرفت کنید. اما دشمنان، خود را رقیب اصلی شما دانسته و برای شکست خوردن شما تلاش زیادی نیز می‌کنند.

◀هر دو تلاش می‌کنید؟

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ در یک رابطه هر دو نفر باید تلاش کنند. اما در شناخت دوست و دشمن متوجه خواهید شد که در رابطه با دشمنان شما بیشتر در حال تلاش کردن برای حفظ رابطه هستید. اما اگر دیگری نیز در این مورد تلاش می‌کند؛ او دوست شماست.

◀همیشه در حال انتقاد است؟

شما دوستی را دیده اید که مدام در حال انتقاد از شما باشد. همیشه موضوعی برای انتقاد وجود دارد؛ اما اینکه افراد این موضوع را چطور و چه زمانی بیان کنند نیز اهمیت دارد. به همین دلیل از این راه می‌توان به شناخت دوست و دشمن رسید.

◀به شما احساس با ارزشی می‌دهد؟

طبیعی است که دوست واقعی همواره به شما احساس ارزش و کافی بودن دهد. اما دشمنان اینکار را نمی‌کنند. بلکه حتی تلاش می‌کنند تا ثابت کنند تا از شما بهتر و بالاتر هستند. برای شناخت دوست و دمشن باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با نشانه های مردان پاک و قابل اعتماد کلیک کنید.

◀به دنبال منافع شخصی است؟

دشمنان همواره به دنباب رسیدن به منافع شخصی خود هستند. اما دوستان منافع شما را نیز در نظر گرفته و سودجویی نمی‌کنند. یکی دیگر از راه های شناخت دوست و دشمن همین است که در شرایط حساس به این موضوع توجه کنید آیا شما را نیز در نظر می‌گیرند و یا فقط به خودشان فکر می‌کنند.

اهمیت شناخت دوست و دشمن

اهمیت شناخت دوست و دشمن

شناخت دوست و دشمن از آنجایی اهمیت دارد که این موضوع در روابط بین فردی تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر افراد یک بار یا بیشتر دوست و دشمن را اشتباه تشخیص داده و ضربه بخورند؛ مشکلات زیادی را تجربه کرده و ترجیح می‌دهند که دیگر با کسی دوستی نکنند. به همین دلیل منزوی و گوشه گیر می‌شوند. از طرفی داشتن برخورد درست با این افراد باعث می‌شود تا افراد بیشتری با دشمنان، دوستی نکرده و دچار مشکل نشوند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که این حالت شاید برای خود شما نیز اتفاق بیوفتد. به این معنی که برای دوستان خود؛ تنها به ظاهر دوست بوده، ولی در واقع خیرخواه آنان نباشید. بهتر این سوالات را یکبار از خودتان نیز بپرسید. همچنین در مورد روابط دوستانه خود از یک روانشناس نیز کمک گرفته و با او مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت دوست و دشمن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره