روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

رفتار با همسایه | 5 نحوه رفتار با همسایه

رفتار با همسایه یکی از اصول مهم اخلاقی و اجتماعی است؛ که باید به آن اهمیت داد. تاثیر همسایه در زندگی، در مواردی بیشتر از اقوام و دوستان صمیمی است. رفتار بد همسایه یا مزاحت او می‌تواند ما را از خانه خودمان منزجر کند. در این شرایط دیگر خانه برای ما محل استراحت و آرامش نیست. آسایش ما با مشکل روبرو می‌شود و همیشه با دیگران در مشاجره خواهید بود. در فرهنگ ما، نیکی به همسایه بسیار توصیه شده است. اما در دنیای امروز دیگر کمتر کسی از همسایه مطلع است که نتایج آن  را در جامعه می‌بینیم. 

گاهی رفتار با همسایه به گونه ای باید باشد که امنیت محل زندگی را تضمین کند. همسایگان باید به یکدیگر احترام بگذارند و رفتار مناسبی داشته باشند. اما زمان هایی وجود دارد که همسایه جز آزار و اذیت چیزی به همراه ندارد. در برخورد با چنین همسایگانی حتما باید از تاکتیک های به خصوصی استفاده کنید. اگر توان برخورد با همسایه مزاحم را ندارید؛ از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با‌همسایه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

رفتار با همسایه

رفتار با همسایه

همسایه ها افرادی هستند که در مجاورت ما زندگی می‌کنند. اینکه در یک محله باشیم یا یک ساختمان، تفاوتی نمی‌کند. به هر حال مکانی را با دیگران شریک می‌شویم که همگی باید در حفظ آن کوشا باشیم و همزمان باعث آزار دیگران هم نشویم. شاید شما هم این ضرب المثل را شنیده باشید که چهار دیواری، اختیاری! ولی آیا واقعا امکان پذیر است که اینگونه رفتار کنیم و به دیگران اهمیت ندهیم؟ هر برخورد و رفتاری اصول خاص خود را دارد و حتما باید در شان شما باشد. در این مقاله سعی کرده ایم نحوه برخورد با همسایه را توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

چگونگی رفتار با همسایه

فراموش نکنید که ما در این جهان تنها زندگی نمی‌کنیم و هر رفتار ما عکس العملی نیز از طرف دیگران خواهد داشت. اگر از همسایه خود انتظار رفتار محبت آمیز دارید؛ خود نیز باید به درستی رفتار کنید. در این بخش مقاله راجع به چگونگی رفتار با همسایه صحبت کرده ایم.

📌 از حال یکدیگر با خبر شوید

اولین کاری که باید در رفتار با همسایه انجام دهید، اطلاع از حال یکدیگر است. این کار به معنای دخالت یا فضولی نیست. اما سعی کنید از احوال اشخاصی که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند؛ باخبر شوید. اهمیت دادن به دیگران مخصوصا در شرایط سخت، بسیار کار پسندیده ای است. دستگیر افراد باشید و آنها را نادیده نگیرید.

📌 اجازه بگیرید | رفتار با همسایه

رفتار با همسایه باید محترمانه باشد. در مورد استفاده از مشاعات و مشترکات، از همسایگان اجازه بگیرید. رضایت دیگران در این مورد شرط است. حتی اگر از رفتار آنها مطمئن هستید؛ باز هم آن ها را مطلع کنید. رفتار خودسرانه و بی اجازه در همسایگی، کار درستی نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دعوا با همسایه کلیک کنید.

📌 به یکدیگر کمک کنید

در رفتار با همسایه باید به یکدیگر کمک کنید. گاهی شرایط دشوار برای همه ما پیش خواهد آمد؛ در این شرایط برای کمک کردن به دیگران از همسایگان خود شروع کنید. این حمایت، همیشه مالی نیست. گاهی با رساندن افراد در مسیر های نزدیک، جابجایی وسایل و از این قبیل کار ها، کمک های بزرگی برای دیگران محسوب می‌شود.

📌 فعال باشید | رفتار با همسایه

در محل زندگی خود فعال باشید. ولی این کار را به تنهایی انجام ندهید. مشارکت در کارهای محل زندگی خود، رفتاری است که با کمک دیگر همسایگان می‌توان انجام داد. انجام تمام کا رهای ساختمان یا محله به عهده یک نفر نیست و همه افراد باید فعال باشند. بنابراین در رفتار با همسایه باید مشارکت داشته باشید. 

📌 رفتار محبت آمیز داشته باشید

سعی کنید در همه شرایط رفتار با همسایه به صورت محبت آمیز باشد. رفتاری ملایم و محبت آمیز با همسایه مانع بروز مشکلات می‌شود. مشاجره و عصبانیت، فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. مهربانی با همسایه، در احادیث زیادی نیز توصیه شده است. اما در کنار رفتار های محبت آمیز، از حقوق خود نیز مطلع باشد.

حقوق همسایگان | رفتار با همسایه

همه ما حقوقی داریم که دیگران ملزم به رعایت آنها هستند. به عنوان مثال زندگی در یک محیط آرام و تمیز از حقوق شهروندی ماست. همسایگان نیز باید به این حقوق احترام بگذارند. این حقوق فقط مختص به خانه شما نیست؛ افرادی که در اطراف محل کار، دانشگاه ما و … زندگی می‌کنند نیز همسایه محسوب می‌شوند. بنابراین برای رفتار با همسایه باید به حقوق آنها نیز احترام بگذارید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با همسایه مزاحم کلیک کنید.

رفتار با همسایه ناهنجار

رفتار با همسایه ناهنجار

همانطور که همسایه خوب می‌تواند زندگی را برای ما شیرین تر کند؛ همسایه ای که مدام در حال زیر پا گذاشتن قوانین و آزار رساندن به دیگران است، می‌تواند روی زندگی ما نیز تاثیر بگذارد. همانطور که امام علی می‌فرمایند: همسایه بد، بزرگ ترین رنج و سخت ترین بلا و مصیبت است. در این قسمت به بخشی از رفتار با همسایه ناهنجار اشاره می‌کنیم.

➰ رفت و آمد زیاد و سر و صدا

➰ رعایت نکردن نظافت

➰دویدن در خانه 

➰ دخالت های بیجا

➰ چشم وهم چشمی و رقابت

➰بی احترامی و بددهنی 

در این موارد ابتدا به صورت مستقیم و با لحنی آرام به خود او تذکر دهید و در صورت دوام این رفتار ها حتما به مدیر ساختمان اطلاع دهید. در غیر این صورت مشکل را با کمک مراجع قضایی حل کنید. برای راه های کنترل خشم در زندگی کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که رفتار با همسایه در سلامت ما تاثیر خواهد داشت. در انتخاب یک خانه حتما رفتار همسایگان را نیز، ملاک قرار دهید. وظایف و مسئولیت ها در مورد همه وجود دارد؛ پس اینکه ما فقط از همسایه خود توقع اجرای آنها را داشته باشیم، واقع بینانه نخواهد بود. رفتار با همسایه یکی از مصادیق آداب معاشرت است که ملزم به رعایت آن هستیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با همسایه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

وظایف ما در مقابل همسایگان چیست؟

رفتار محبت آمیز، کمک کردن به آنها، اجازه گرفتن و فعالیت در امور همسایگی از وظایف ما در قبال همسایگان است.

چگونه در مقابل همسایه بد رفتار کنیم؟

ابتدا مستقیم به خود او تذکر خواهیم داد و در صورت ادامه این رفتار ها مشکل را با مدیر ساختمان یا مراجع قضایی حل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره