اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

قرص نورتریپتیلین | موارد مصرف و عوارض جانبی

قرص نورتریپتیلین (Nortriptyline ) از گروه داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و همچنین تنظیم فشار است که در بیشتر موارد برای بیماری های اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین خاصیت ضد درد و مسکن نیز دارد. این دارو در دوزهای متعدد به اشکال مختلف تجویز می‌شود. مصرف Nortriptyline به صورت خودسرانه می‌تواند عوارض جانبی جدی برای افراد ایجاد نماید. چرا که تاثیر مستقیم بر دستگاه عصبی مرکزی دارد. بهتر است افراد در این مورد حتما با یک متخصص مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نورتریپتیلین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نورتریپتیلین (Nortriptyline )

با اینکه نورتریپتیلین از داروهای ضدافسردگی موثر محسوب می‌شود؛ اما در بیشتر موارد برای جوانان مبتلا به افسردگی تجویز نمی‌شود. از طرفی یک درمان رایج برای اختلال بیش فعالی کم توجهی است و حتی برای ترک سیگار نیز تجویز می‌شود. اما کاربرد اصلی آن برای دردهای نوروپاتی یا عصبی مانند میگرن است. این دارو با تاثیر بر نشانه هایی در افسردگی مانند بی خوابی و کم اشتهایی را این اختلال را درمان می‌کند. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضدافسردگی کلیک کنید.

موارد مصرف قرص نورتیریپتیلین

موارد مصرف نورتریپتیلین

همانطور که در بخش قبلی هم به اشاره شد؛ از نورترپتیلین برای درمان بیماری های مختلفی از جمله میگرن، دردهای عصبی، افسردگی اساسی و فصلی، ترک سیگار، سندروم خستگی مزمن ، اختلال کمبود توجه بیش فعالی و حتی شب ادراری استفاده می‌شود. این دارو دوزهای مختلفی داشته که برای هر یک از این بیماری ها باید به صورت متفاوتی مصرف گردد. از طرفی مدت زمان مصرف این دارو نیز برای افراد متفاوت است. از این رو افراد باید در این زمینه حتما از روانپزشک کمک بگیرند.

نحوه مصرف نورتریپتیلین

نورتریپتیلین به شکل قرص مصرف شده و سه دوز 10 و 25 و 50 میلی گرمی دارد. طبق دستور پزشک باید یک تا چهار بار در روز مصرف شده و بهترین زمان مصرف آن شب ها قبل از خواب است. همچنین تاثیرگذاری این دارو بلافاصله نبوده و حداقل باید یک تا چهار هفته از اولین مصرف بگذرد تا نشانه های بیماری در فرد کاهش یابند. فراموش نکنید که در یک زمان مشخص نباید بیش از یک داروی ضد افسردگی را مصرف کرده و همچنین اگر بعد از چهار هفته نشان های شما تشدید شدند؛ باید حتما از متخصص کمک بگیرید.

فراموش کردن دوز مصرفی

در صورت فراموش کردن مصرف یک دوز در یک نوبت نیازی به خوردن دو عدد در نوبت بعدی نیست. از این نوبت صرف نظر کرده و به طور منظم از داروهای خود استفاده نمایید. البته داشتن نظم در مصرف این دارو می‌تواند روند بهبودی را تسهیل نماید.

مکانیسم اثر قرص نورتیپتیلین

نورتریپتیلین نوراپی نفرین و سرتونین را از ترمینال های عصبی پیش سیناپسی مهار برداشت مجدد کرده و از این طریق غلظت آنها را در خون افزایش می‌دهد. این موضوع بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و خلق افراد را بالا می‌برد.

دوز مصرفی

در خفیف ترین حالت از نورتریپتیلین 10 استفاده شده و معمولا متخصصین درمان را با این دوز آغاز می‌کنند. دوز 25 میلی گرم نیز برای درمان بیماری های مشابه استفاده شده و احتمالا مرحله بعدی مصرف 10 میلی گرم است. در موارد نادری از دوز 50 میلی گرم این دارو استفاده می‌شود. برای مثال برای درمان افسردگی در بزرگسالان افراد باید سه الی چهار بار در روز از دوز 25 میلی گرم استفاده نمایند. اما برای کودکان این مقدار بین 10 تا 20 میلی گرم است. دوز دقیق مصرفی با توجه به شرایط بیمار و دستور پزشک او تعیین می‌گردد.

موارد منع مصرف این این دارو

افراد در صورت حساسیت به داروهای سه حلقه ای دیگر و یا هر حساسیت دیگری باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کرده و از این نوع دارو استفاده نکنند. از طرفی در حین بارداری نیز مصرف این دارو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. سابقه بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، گلوکوم، تشنج، پرکاری تیروئید، انفارکتوس میوکارد و… همگی از شرایطی هستند که فرد نباید با وجود آنها از این دارو استفاده کرده و یا حتما در مورد آن با پزشک خود مشورت نماید.

اشکال دارویی قرص نورتریپتیلین

نورتریپتیلین با نام های تجاری پاملور و آونتیل هم شناخته می‌شود و همچنین شرکت های داروسازی مختلف آن را به اشکال مختلفی تولید می‌کنند. اما تفاوت آنها در ترکیبات نیست. برای مثال شرکت های امین، داروبخش، عبیدی، سبحان دارو و روز دارو همگی این قرص را تولید می‌کنند.

داروهای هم گروه و جایگزین نورتریپتیلین

در صورتی که افراد به نورتریپتیلین دسترسی نداشته باشند؛ می‌توانند از داروهای دیگری که مشابه و یا هم گروه این دارو هستند استفاده نمایند. این داروها شامل ایمی پرامین، آمی تریپتیلین و میرتازاپین هستند.

عوارض جانبی مصرف قرص نورتریپتیلین

این دارو نیز مانند هر داروی شیمیایی دیگری در کنار درمان عوارض جانبی هم برای افراد ایجاد می‌کند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند

گیجی

اختلال در دفع ادرار

افزایش وزن

یبوست

خشک شدن دهان

اختلال در دید

در موارد نادری بیماران شاهد ماسکه شدن صورت در اثر مصرف این قرص، کاهش میل جنسی، گرفتگی عضلانی و همچنین لرزش نیز بوده اند.

فواید Nortriptyline

برخی از اثرات این دارو را شاید بتوان به عنوان فایده نیز تلقی کرد. قطعا درمان بیماری های مختلف از اصلی ترین اثرات این دارو است. اما در کنار آن می‌تواند منجر به تغییرات دیگری نیز گردد.

افزایش سروتونین در بدن

از آنجایی که این دارو مانع از بازجذب سروتونین می‌شود و آن را برای مدت زمان طولانی تری نگه می‌دارد؛ منجر به سرخوشی شده و روحیه افراد را افزایش می‌دهد. اما از طرفی ممکن است همین موضوع منجر به ابتلا به سندروم سروتونین نیز گردد.

لاغری

نورتریپتیلین با درمان افسردگی و یا دیابت جلوی کاهش وزن افراد را گرفته و حتی وزن آنها را زیاد نیز می‌کند. به همین دلیل افراد باید در مورد این موضوع در ابتدا با پزشک خود مشورت نمایند.

مسمومیت با نورتیپتیلین

این موضوع را در نظر داشته باشید که نورتریپتیلین ممکن است در افراد منجر به مسمومیت و اوردوز نیز بشود. از این رو افراد باید در صورت مشاهده علائمی مانند خواب آلودگی شدید، توهم، تپش قلب سریع و نامنظم، تشنج، از هوش رفتن و تنگی و تنفس در اثر مصرف این دارو حتما به مراکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس تماس بگیرند.

موارد احتیاط

در صورت مصرف این دارو باید مواردی را رعایت نمایید. برای مثال به دلیل اینکه این دارو منجر به خواب آلودگی شده و هوشیاری افراد را کاهش می‌دهد؛ افراد نباید رانندگی کرده و یا کارهایی را انجام دهند که نیاز به دقت دارد. برای اطلاع از راه های درمان افسردگی با روش های علمی کلیک کنید.

از طرفی مصرف این دارو به طور همزمان با الکل و ماری جوانا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نور خورشید اثرات این دارو را تشدید می‌کنند؛ به همین دلیل بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است.

تداخل دارویی با نورتیریپتیلین

تداخل دارویی با نور تریپتیلین

خطرناک ترین تداخل دارویی این نورتریپتیلین با بازدارنده مونوآمین اکسیداز است که حتی ممکن است به مرگ منتهی گردد. اما نباید با داروهای زیر نیز مصرف شود.

وارفارین و قرص های رقیق کننده خون

دسولفیرام

داروهای تیروئید

داروهای درمان فشار خون مانند کلونیدین و گوانابنز

بنزتروپین

نحوه نگهداری از داروی Nortriptyline

از آنجایی که این دارو از داروهای اعصاب بوده و همچنین مصرف آن عوارض جدی ایجاد می‌کند؛ افراد باید آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنند. از طرفی این دارو باید دور از نور خورشید و در محیطی خشک و خنک باشد.

سخن پایانی

نورتریپتیلین با اینکه دارو موثری در زمینه درمان افسردگی است؛ اما عوارض جانبی زیاد و خطرناکی دارد. از این رو بهتر است افراد در مورد مصرف آن حتما با متخصص مشورت کرده و همچنین حتما از روش های روانشناختی نیز برای درمان افسردگی خود کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نورتریپتیلین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره