اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

جنون آنی (سایکوز آنی) | علائم و راه های درمان جنون آنی

جنون آنی یکی از انواع اختلالان روانی است که همانطور که از اسم آن مشخص است؛ به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود. در واقع این حالت به قدری شدید و خطرناک است که می‌تواند فرد را معرض انجام فعالیت های مخربی قرار دهد. شاید شما هم شنیده باشید که فردی تحت تاثیر جنون آنی خود دست به قتل زده است.

در واقع این موضوع از عوامل متعددی نشات می‌گیرد. همچنین بهتر است افراد از آن پیشگیری کرده و این موضوع را کنترل کنند. در این شرایط افراد ارتباط خود را به طور کلی با واقعیت از دست داده و نمی‌توانند رفتارهای خود را کنترل نیز بکنند. پیگیری این موضوع و همچنین درمان آن بسیار حائز اهمیت است چرا که می‌تواند پیامدهای بدی در پی داشته باشد. برای دریافت مشاوره آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

جنون آنی

جنون آنی معمولا بیشتر در سنین بین 20 تا 40 روی داده و اطلاعاتی در مورد نسبت آن میان زنان و مردان در دسترس نیست. برای همه ما پیش امده است که لحظه ای از کور در رفته و رفتارهای عجیبی از خود نشان دهیم. اما معمولا در این شرایط به فردی آسیب نزده و یا درگیر مسائل روانی دیگر نیستیم. اطرافیان چنین افرادی بسیار در خطر بوده و حتی احتمال آسیب به خود نیز در چنین موقعیتی ممکن است.

از طرفی این افراد بسیار تحریک پذیر بوده و کوچک ترین محرک محیطی می‌تواند آنها را تا مرز جنون بکشاند. به همین دلیل باید در مورد نحوه رفتار با آنها نیز بسیار دقت کرد.  برای اطلاع از دلایل زود عصبانی شدن کلیک کنید.

نحوه تشخیص جنون آنی

اینکه بتوانیم فردی را که به چنین اختلالی مبتلا است را از فردی که تنها لحظه ای دچار عصبانیت شده است را تشخیص دهیم؛ بسیار مهم است. چرا که می‌تواند از بسیاری از مشکلات ناشی از این موضوع جلوگیری کند. از طرفی تشخیص این دو از یکدیگر بسیار دشوار است و تقریبا از عهده افراد عادی برنمی‌آید.

به همین دلیل افراد بهتر است در این زمینه از روانشناس و روانپزشک کمک بگیرند. در چنین شرایطی متخصص در ابتدا سوالهایی از فرد پرسیده و در قدم بعدی از آزمایش های پزشکی و عکسبرداری از مغز کمک می‌گیرد.

نشانه های ابتلا به جنون آنی

نشانه های جنون آنی

معمولا افرادی که مبتلا به جنون آنی هستند؛ در حالت عادی رفتارهای معمولی دارند؛ اما باورها و افکار آنها کاملامشخص کننده این موضوع هست. آنها دچار افکار غیرمنطقی و تعصباتی بوده که می‌توانند به خاط ر آنها به دیگران آسیب بزنند. برای آشنایی با نشانه های حمله پانیک کلیک کنید.

🔽توهم و هذیان

افرادی که دچار جنون آنی می‌شوند؛ معمولا پیش تر دچار هذیان و توهم های شنیداری و دیداری می‌گردند. هذیان نیز برای آنها این باور را ایجاد می‌کند که همه افراد به دنبال آسیب زدن و یا تعقیب کردن آنها هستند. این موضوعات حواس فرد را مختل کرده و باعث تشدید این موضوع می‌شوند.

🔽بروز مشکلاتی در زندگی شخصی و اجتماعی

فردی بعد از مدتی اراده و کنترل خود را از دست داده و نمی‌تواند به صورت مستقل وظایف شخصی و حرفه ای خود را انجام دهد. در واقع به وضوح می‌توان افت تحصیلی و اختلال در کارهای روزمره در مورد او را مشاهده کرد.

🔽اختلال در قضاوت و فعالیت های شناختی

طبیعی است که فردی که مبتلا به جنون انی است در قضاوت های فعالیت های شناختی، دچار مشکل می‌شود. در واقع چنین فردی نمی‌تواند به درستی فکر کرده و یا تصمیم گیری کند.

🔽واکنش های شدید و افراطی

چنین فردی نه تنها در بروز احساسات و واکنش های خود به شکل درست ناتوان است؛ بلکه در بیشتر موارد در بروز آنها افراط می‌کند. برای مثال در مورد موضوعی کوچک و پیش پا افتاده، بسیار ناراحت و عصبانی می‌شود و حتی امکان دارد که به خود و یا دیگران آسیب بزند.

دلایل بروز جنون آنی در افراد

دلایل جنون آنی

افراد به دلایل مختلفی به جنون آنی مبتلا می‌شوند. در بیشتر موارد تصور می‌شود که فرد تا قبل از انجام رفتاری اشتباه کاملا از نظر روانی و یا حتی جسمانی سالم بوده است و جنون تنها در همان لحظه به او دست داده است. اما این مورد درست نبوده و عوامل زیادی در شکل گیری این مشکل از گذشته تا کنون، تاثیر داشته اند.

دلایل زمینه ای و خانوادگی: ژنتیک می‌تواند در ابتلا به جنون آنی موثر باشد. در واقع افرادی که خانواده درجه یک آنها مبتلا به جنون آنی بوده اند؛ بسیار احتمال دارد که آنان نیز مبتلا شوند.

ابتلا به بیماری های روانی: ابتلا به انواع اختلالات روانی و شخصیتی نیز می‌تواند افراد را در معرض واکنش ها و رفتارهای خطرناک ناگهانی قرار دهد.

آسیب مغزی: در بررسی مغزی افرادی که به جنون آنی مبتلا بوده اند؛ مشخص شد که چنین افرادی یا در گذشته دچار سکته مغزی شده اند و یا دارای تومور مغزی هستند.

اعتیاد: مصرف مواد مخدر نیز باعث بروز رفتارهای ناگهانی می‌گردد. در واقع فرد تحت تاثیر توهمات، از خود واکنش نشان می‌دهد.

فشارهای محیطی و گذشته فرد: وجود مشکلاتی در زندگی افراد و محیط پرتنش آنها و همچنین مسائل تلخی که در گذشته تجربه کرده اند نیز باعث بروز چنین حالتی می‌گردد.

درمان جنون آنی

با توجه به مواردی که در مورد جنون آنی گفته شد؛ کاملا مشخص است که چنین مشکلی بدون حضور متخصص و یا کمک های روانشناختی، برطرف نمی‌شود. از طرفی نمی‌توان آنها را به حال خود رها کرد و یا از آنها انتظار داشت که خودشان برای درمان اقدام کنند. روش هایی که برای درمان این افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از راه های کنترل خشم در زندگی کلیک کنید.

◀روان درمانی

با استفاده از روش های درمانی نه تنها گذشته فرد به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بلکه مشکلات روانی او نیز درمان شده و احتمال بروز رفتارهای غیرارادی کمتر می‌شود. طبیعی است که فرد با درمانگر خود همکاری چندانی نداشته باشد. اما بهتر است اطرافیان تو را تشویق کرده و همچنین به او کمک کنند.

◀دارودرمانی

در بیشتر موارد چنین افرادی باید تحت روش های دارویی و پزشکی قرار گیرند. در واقع مصرف داروهای آرامبخش و ضداسترس، تا حد زیادی می‌تواند در کنترل رفتارهای آنان موثر باشد. بهتر است مصرف دارو تحت نظر یک متخصص انجام شود.

پیشگیری از جنون آنی

با اطلاع از عوامل زمینه ساز جنون آنی، می‎توان تا حد زیادی از این موضوع جلوگیری کرد. افراد بهتر است به نشانه های رفتاری در خود و دیگران توجه در صورت لزوم از درمانگر کمک بگیرند. در واقع کمک گرفتن از روانشناس و برطرف کردن اختلالات جسمانی، تنها راه حل های موثر برای پیشگیری از این موضوع هستند.

سخن پایانی

پیشگیری و درمان این موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که این مورد خطری جدی برای خود فرد و دیگران محسوب می‌شود. از طرفی برخی از افراد به دلیل عدم اطلاعات در این زمینه تصور می‌کنند که چنین افرادی سالم هستند و هیچ مشکلی ندارند. اما رفتاری که چنین فردی از خود نشان می‌دهد؛ در واقع نتیجه طولانی مدت عوامل و مشکلات گذشته است. افراد می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کمک گرفته و این موضوع را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره