اختلالات روانیفوبیا و ترس

تالاسوفوبیا | 6 علت بروز تالاسوفوبیا یا ترس از اقیانوس

تالاسوفوبیا به ترس های غیر منطقی و شدید از دریا و آب های عمیق گفته می‌شود. به این فوبیا ترس از اقیانوس نیز گفته می‌شود. کلمه تالاسو از کلمه یونانی گرفته شده است و فوبیا به معنای ترس است. این فوبیا به روش های مختلفی مانند ترس از امواج، ترس از غرق شدن یا ترس از موجودات درون آب ظاهر شود. معمولا این ترس به واسطه تجربیات تلخ واقعی یا رسانه ای و حضوری پدید می‌آید.

تالاسوفوبیا یا ترس از اقیانوس می‌تواند توانایی لذت را از فرد بگیرد و ناتوان کننده باشد. این افراد از شنا کردن یا از قرار گیری در نزدیکی اقیانوس هراس دارند. اما کسانی که به این فوبیا مبتلا هستند نباید نگران باشند. زیرا با روش های متنوعی قابل درمان است. البته باید توسط متخصص سلامت روان این ترس درمان شود. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تالاسوفوبیا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تالاسوفوبیا یا ترس از اقیانوس چیست؟

تالاسوفوبیا یا ترس از اقیانوس چیست؟

یکی از فوبیاهایی که وجود دارد، تالاسوفوبیا است. در این فوبیا فرد از اقیانوس ها و آب های عمیق هراس دارد. این نوع ترس به مقدار زیادی از آب دریا اشاره دارد و با مقادیر کم آب فرد پریشان نمی‌شود. به همین دلیل شاید فرد در آب استخر شنا کند در صورتی که در کنار اقیانوس نمی‌تواند بماند.

تالاسوفوبیا در صورتی ایجاد می‌شود که فرد در گذشته اتفاقات تلخی را تجربه کرده باشد، با افرادی که تجربه بد در اقیانوس دارند مواجهه شوند و یا از طریق مشاهده تصاویر به این فوبیا مبتلا شده باشند. این ترس از اقیانوس قابل درمان است و با کمک روان درمانی های متفاوت صورت می‌گیرد. در این مقاله تمامی جوانب تالاسوفوبیا را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع تالاسوفوبیا

تالاسوفوبیا یا ترس از اقیانوس به 5 نوع تقسیم می‌شود. این ترس با روش های مختلفی بروز می‌کند که در این بخش مقاله راجع به انواع آن توضیح داده ایم.

🔻 تالاسوفوبیا دریایی: ترس از هر چیزی که به مرتبط با فعالیت های دریایی باشد. مانند غواصی، قایق، سفرهای دریایی

🔻 تالاسوفوبیا همراه با هیدروفوبیا: ترس از آب به طور کلی که می‌تواند به دریاچه ها، استخرها و سایر آب ها نیز مرتبط باشد.

🔻 تالاسوفوبیا با آکوا فوبیا: ترس از وسعت اقیانوس و احساس گرفتاری در آب های آزاد و ترس از آب.

🔻مگالوهیدرو تالاسوفوبیا: ترس از موجودات بزرگ اقیانوس مانند کوسه ها، نهنگ ها یا ماهی های مرکب غول پیکر.

🔻Submechanophobia: ترس از کشتی های غرق شده، زیر دریایی ها، خطوط لوله زیر آب و دست ساز های زیر آب.

علائم تالاسوفوبیا

تالاسوفوبیا طیف وسیعی از علائم روانی و جسمی را بروز می‌دهد. که در این بخش مقاله راجع به علائم گوناگون ترس از اقیانوس توضیح داده ایم.

🔸 حالت تهوع

🔸 سرگیجه

🔸لرزش

🔸 عرق کردن

🔸 تنگی نفس

🔸ترس از غرق شدن

🔸 افکار مزاحم در زمینه اقیانوس

🔸 غوطه ور شدن در آب

🔸مشکلات تنفسی

🔸 ترس از موجودات موجود مانند کوسه

🔸 اجتناب از فعالیت هایی که شامل آب و اقیانوس می‌شود. مانند شنا و یا قایق سواری

🔸 ترس یا وحشت شدید هنگام فکر کردن یا نزدیکی به اقیانوس

🔸 اضطراب و نگرانی بیش از حد هنگام برنامه ریزی سفر یا فعالیت که شامل آب و اقیانوس می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیاها کلیک کنید.

علت بروز تالاسوفوبیا

تالاسوفوبیا هنوز به طور دقیق و کامل شناخته نشده است. اما عوامل متعددی در بروز این فوبیا نقش دارند. در این بخش مقاله راجع به علت ترس از اقیانوس توضیح داده ایم.

📌 عوامل تکاملی

یکی از علل بروز تالاسوفوبیا، عوامل تکاملی است. برخی از کارشناسان به این باور رسیده اند که ترس از اقیانوس واکنش تکاملی است. زیرا انسان برای دوری از محیط های خطرناک و ترسناک تکامل یافته است.

📌 عوامل فرهنگی

عوامل فرهنگی از دیگر دلایل بروز تالاسوفوبیا هستند. مثلا فرهنگ هایی که به شنا و فعالیت های مبتنی بر آب ارزش قائل هستند، بیشتر در معرض آب قرار دارند که این ترس را بیشتر می‌کند.

📌 رفتار آموخته شده

ترس از اقیانوس یا تالاسوفوبیا از طریق مشاهده یا قرارگیری در معرض رسانه هایی که اقیانوس را به تصویر می‌کشد صورت می‌گیرد.

📌 عوامل بیولوژیکی

از دیگر دلایل بروز تالاسوفوبیا، عوامل بیولوژیکی است. برخی از تحقیقات نشان از استعداد ژنتیکی برای این فوبیا هستند.

📌 تجربیات تروماتیک

تجربیات تروماتیک یکی از دلایل بروز تالاسوفوبیا می‌باشد. مانند نزدیک به غرق شدن، مشاهده غرق شدن دیگری و … منجر به بروز این ترس می‌شود.

📌 اختلالات اضطرابی

تالاسوفوبیا با اختلالات اضطرابی دیگری مانند اختلال هراس و اختلال اضطراب فراگیر همراه است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که این ترس همراه با اضطراب ها چنین فوبیایی را پدید آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

روش های درمانی تالاسوفوبیا

روش های درمانی تالاسوفوبیا

با کمک روش های روان درمانی می‌توانید به درمان تالاسوفوبیا بپردازید. در این مقاله راجع به روش های درمانی ترس از اقیانوس توضیح داده ایم.

🟡 مواجهه درمانی

مواجهه درمانی از دیگر روش های درمانی برای تالاسوفوبیا است. در این روش درمانی به صورت تدریجی فرد در معرض موقعیت یا شی که کنترل شده است قرار می‌گیرد. در حین مواجهه فرد روش های کنترل و مدیریت اضطراب را آموزش می‌بیند. این درمان حساسیت فرد را کاهش می‌دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مواجهه درمانی کلیک کنید.

🟠 درمان شناختی- رفتاری

یکی از روش های درمان تالاسوفوبیا، درمان شناختی رفتاری است. در این روش درمانی درمانگر به شناسایی، تغییر افکار و باورهای منفی آب می‌پردازد. و به توسعه روش های مقابله ای برای مدیریت و کنترل اضطراب مناسب با موقعیت می‌پردازد.

🟣 درمان با واقعیت مجازی

یکی از روش های درمانی برای تالاسوفوبیا، درمان با واقعیت مجازی است. در این روش درمانی با قرار دادن فرد در معرض شبیه سازی های کامپیوتری قرار می‌گیرد. این درمان به کاهش ترس و حساسیت فرد منجر می‌شود. و در نهایت اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد.

🔴 دارو درمانی

از دیگر روش های درمان تالاسوفوبیا، دارو درمانی است. در این روش درمانی داروهایی مانند ضد اضطراب برای کنترل اضطراب، کاهش ضربان قلب و تعریق استفاده می‌کنند. اما دارو به تنهایی درمان نیست و باید همراه با روان درمانی صورت بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله با تالاسوفوبیا یا ترس از اقیانوس آشنا شدید. افرادی که به این ترس مبتلا هستند به دلایل مختلفی مانند تجربه های قبلی از خود نشانه های ترس را بروز می‌دهند. و تا زمانی که تحت درمان قرار نگیرند؛ این ترس همیشه با آنها خواهد بود. برای درمان از روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه سلامت روان کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تالاسوفوبیا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره