سلامت کودککودک

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد زیر یکسال | علل و راه های جلوگیری

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد مشکلی شایع در میان نوزادان بوده و از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در آنها محسوب می‌شود. این حالت در بیشتر موارد در یک تا چهارماهگی رخ داده و تقریبا هیچ دلیل مشخصی نیز ندارد. البته تا قبل از نه ماهگی احتمال بروز آن وجود دارد اما بسیار کمتر است. در چنین شرایطی نوزاد بدون ابتلا به هیچ گونه بیماری خاصی، فوت می‌کند. این موضوع والدین را بسیار شوکه کرده و از لحاظ روانی فشار زیادی را به آنها وارد می‌کند. اما با داشتن اطلاعاتی در این زمینه و همچنین کنترل عوامل محیطی می‌توان تا حد زیادی از این حالت پیشگیری نمود. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. و یا از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، یک اختلال مشخص نیست. بلکه یک تشخیص است که بعد از مرگ وقتی هیچ دلیل مشخصی برای مرگ نوزاد وجود ندارد؛ مطرح می‌شود. در واقع حتی قبل از مرگ هم کودک هیچ نشانه ای از بیماری و عارضه از خود بروز نمی‌دهد. همین موضوع والدین را بیشتر ناراحت می‌کند.

از طرفی آنان بسیار گناه کرده که نتوانستند که کودک خود به درستی مراقبت کرده و یا زندگی او را نجات دهند. اما در این زمیه نمی‌توان کسی را مقصر دانست. حتی در صورت سهل انگاری نیز، والدین احتمالا تجربه کافی نداشته و به همین دلیل قادر به رعایت برخی از نکات نیستند. برای اطلاع از انواع ترفند بچه داری کلیک نمایید.

انواع سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی  نوزاد معمولا به دو دلیل اتفاق می‌افتد. در واقع این سندروم دو نوع داشته که در بیشتر موارد بر اساس سن تعیین می‌شود. در این قسمت به توضیح این انواع می‌پردازیم.

🔸نوع اول

در سندروم مرگ ناگهانی نوع اول، کودک در بیشتر موارد زیر یک سال بوده و نوزاد در خواب بدون هیچ دلیلی فوت می‌کند. در واقع این نوع بیشتر در کودکان 2 تا 4 ماه بروز می‌کند.

🔸نوع دوم

در نوع نوع دوم نوزادان با اینکه زیر یک سال هستند؛ اما در حالت بیداری فوت می‌کنند. در واقع در این شرایط کودک به دلیل عوامل محیطی مانند. اسباب بازی، بالشت، ضربه، غلتیدن خواهر و برادر بزرگتر بر روی آنها، قنداق کردن محکم و… فوت می‌کنند.

دلایل بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

دلایل سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

اگر چه دلیل سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، هنوز به طور کامل مشخص نیست. اما بر اساس تحقیقات، به دلیل نقص در بخشی از مغز نوزاد رخ می‌دهد. این بخش تنفس و همچنین خواب و بیداری را تنظیم کرده به همین دلیل نوزاد بدون هیچ علت خاصی و در بیشتر موارد در خواب فوت می‌کند. برخی از دلایل این موضوع را در این بخش بررسی می‌کنیم.

◀عوامل جسمانی

همانطور که گفته شد مشکلاتی در مغز در حین تولد تشخیص داده نشده اند و یا حتی وزن کم نوزاد در حین تولد منجر به بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می‌گردند. عفونت های تنفسی نیز یکی دیگر از دلایل بروز این شرایط است.

◀عوامل محیطی در سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

همچنین عوامل محیطی نیز در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد موثر هستند. در برخی موارد نوزدان به دلیل خوابیدن روی شکم یا حتی روی یک سطح خیلی نرم، خوابیدن در کنار فرد دیگر وهمچنین در هوای بسیار گرم، می‌میرد.

◀سایر عوامل

برخی معتقدند که عوامل دیگری نیز مانند سن، نژاد، جنسیت، سابقه خانوادگی، دود سیگار و حتی تولد نوزاد به صورت نارس و… همگی در این مورد موثر هستند. اما به طور کلی نمی‌توان در این مورد با قطعیت نظر دارد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه هست.

عوامل موثر بر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

به طور کلی برخی از عوامل بیشتر بر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد موثر هستند. در واقع با وجود این مسائل بیشتر احتمال دارد که کودک چنین حالتی را تجربه کنند. این عوامل شامل تولد توسط مادران زیر 20 سال، رویدادهای تهدید کننده در زندگی، تولدهایی در فواصل کوتاه زمانی و… می‌شوند. به همین دلیل مادران در این مورد بسیار موثر بوده و باید این نکات را در نظر بگیرند.

پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

راه های مختلفی برای پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد. در واقع با رعایت کردن این موارد خانواده ها می‌توانند مانع از بروز این مشکل شده و از نوزاد خود مراقبت بیشتری نمایند.

📌خواباندن کودک روی کمر

با اینکه کودکان در حین خواب، بسیار حرکت می‌کنند. اما بهتر است آنان را کنترل کرده و روی کمر بخوابانید. بسیاری از کودکان به دلیل اینکه برای مت زمان طولانی روی شکم خود هستند؛ دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کنند.

📌ایمن سازی فضای خواب و اتاق

از طرفی بهتر است والدین اتاق خواب کودک خود را برای جلوگیری از بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد ایمن سازی کرده و عوامل خطرآفرین را از بین ببریند. برای مثال در سنین نوزادی اسباب بازی های بسیار کوچک را در دسترس کودکان قرار ندهند.

📌خلوت نگه داشتن محیط خواب نوزاد

یکی دیگر از راه های پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، نوجه داشتن به محیط خواب نوزاد است. بهتر است در این هنگام از پتوهای بسیار سنگین استفاده نکرده و همواره کودک را در تختی جدا از خودتان بخوابانید.

📌توجه به دما

از طرفی تاثیر دما را نیز در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در نظر داشته باشید. نوزادان نباید در محیط های بسیار گرم و یا بسیار سرد قرار گیرند. بدن آنها بسیار حساس بوده و در این سنین توانایی تنظیم دما را ندارد.

📌پرهیز از قنداق کردن کودک

قنداق کردن به طور کلی رفتار اشتباهی در مورد نوزادان نیست. اما بسیاری از افراد قنداق را به طور بسیار محکم دور فرزند خود می‌پیچند. به همین دلیل نوزاد نمی‌تواند به درستی تنفس کرده و دچار مشکلاتی می‌شود.

📌تغذیه از شیر مادر

یکی دیگر از راه های بسیار موثر در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، تغذیه کردن از شیر مادر است. در واقع نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند؛ کمتر احتمال دارد که به طور ناگهانی فوت کنند.

📌انجام واکسیناسیون به موقع

واکسیناسیون به موقع نیز نوزاد را از خطر مرگ ناگهانی حفظ کرده و در واقع بدن او را برای مبارزه با بیماری مقاوم تر می‌کند. بسیاری معتقدند که همین واکسن ها منجر به بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود؛ اما این باور غلط بوده و حتی می‌تواند احتمال آن را کاهش دهد.

📌ترک دخانیات و مشروبات الکلی

بهتر است والدین با حضور نوزاد در خانواده، دخانیات را ترک کرده و همچنین مشروبات الکی نیز مصرف نکنند. مخصوصا مادر که به نوزاد شیر می‌دهد می‌تواند مستقیما برخی از مواد را به کودک خود انتقال دهد. از همین رو باید در این مورد بسیار احتیاط کرد. برای اطلاع از راه های درمان اعتیاد نوزادان کلیک نمایید.

سخن پایانی

با اینکه بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، هیچ دلیل مشخص و دقیقی ندارد؛ اما همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از عوامل بر آن موثر هستند. از همین رو بهتر است والدین بعد از تولد نوزاد و تا یکسالی، بسیار مراقب بوده و نکاتی را رعایت نمایند. همچنین در این زمینه حتما از یک متخصص کمک گرفته و در صورت بروز هرگونه نشانه ای سریعا برای درمان آن اقدام نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره