سلامت کودککودک

خاک خوردن کودک | 4 دلیل خاک خوردن کودک

خاک خوردن کودک یکی از رفتارهایی است که اغلب کودکان محض کنجکاوی آن را انجام می‌دهند. اما کودکانی که به خوردن خاک علاقه دارند، به اختلال هرزه خواری یا پیکا مبتلا هستند. برخی از کودکان طی روند رشد خود به خوردن غذاهای غیر مغذی علاقه نشان می‌دهند که می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین ها رخ دهد.

اختلال هرزه خواری انواع مختلفی دارد و گاهی خاک خوردن کودک از نشانه های آن است. این رفتار پیامدهای آسیب زایی به همراه دارد که اگر زودتر جلوی آن را نگیرید؛ روند درمان سخت‌تر می‌شود. برای کمک به کودک برای درمان خاک ‌خوردن؛ از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خاک خوردن کودک چیست؟

خاک خوردن کودک چیست؟

خاک خوردن کودک یکی از رفتارهایی است که اغلب کودکان محض کنجکاوی آن را انجام می‌دهند. اما در اغلب موارد کودکانی که به خوردن خاک علاقه دارند، به اختلال هرزه خواری یا پیکا مبتلا هستند. شما تا به حال اختلال پیکا یا هرزه خواری را شنیده اید؟ اصلا چه دلیلی برای بروز این رفتار وجود دارد؟ گاهی خوردن‌خاک را کنجکاوی برای کودک تلقی می‌کنند؛ اما در برخی از موارد نیز خوردن نشانه از اختلال هرزه خواری است. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند؛ علاوه بر خاک مواد دیگری مانند گچ، صابون، کاغذ و … را مصرف می‌کنند.

بر اساس تحقیقات، خاک خوردن کودک گاهی نشان از عدم وجود عنصر آهن و روی است. اما به طور کلی این رفتار بسیار آسیب زا است و عوارض فراوانی به همراه دارد. در این مقاله تمامی جوانب هرزه خواری و خاک‌ خوردن کودک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیامد های خاک خوردن کودک

خاک خوردن کودک عوارض زیادی به همراه دارد. به دلیل اینکه خاک سرشار از قارچ، انگل و باکتری است؛ بسیاری از بیماری ها را در کودک ایجاد می‌کند که با ورود به دستگاه گوارش، بیماری های شدید به فرد وارد می‌شود. جدا از این موارد، کرم هایی که داخل خاک وجود دارند، برای بدن بسیار مضر هستند. اغلب انگل هایی که حیوانات دفع می‌کنند؛ داخل خاک وجود دارد. علاوه بر مواردی که گفته شد، خاک با سرب و آلودگی های شهری آلوده می‌شود و تاثیرات بسیار زیادی بر رشد کودک می‌گذارد. در ادامه به عوارض خاک ‌خوردن کودک اشاره کرده ایم.

🔻 مشکلات کلیوی

🔻 کمبود روی

🔻یبوست

🔻 کمبود آهن

🔻 پارگی روده

🔻کمبود پتاسیم

🔻 انسداد مجاری ادرار

🔻 مشکلات دهان و دندان

🔻عفونت های روده ای

🔻 مشکلات رفتاری در کودک

دلیل خاک خوردن کودک چیست؟

دلیل خاک خوردن کودک به طور قطعی مشخص نیست. اما طبق نظر محققین، کمبود روی و آهن باعث خاک خوری می‌شود. علاوه بر این مساله ژنتیک نیز نقش پر رنگی در بروز این مشکل دارد. میزان این اختلال در مناطق روستایی و مناطقی که مشکل تغذیه دارند؛ بیشتر است. در ادامه به دلایل این رفتار اشاره کرده ایم.

📌 ژنتیک

ژنتیک اصلی ترین دلیل برای خاک خوردن کودک است. زمانی که کودک به خاک علاقه دارد باید سوابق خانوادگی او مورد بررسی قرار بگیرد. احتمالا یکی از اعضای افراد خانواده به این اختلال مبتلا است.

📌 سوء تغذیه

سوء تغذیه از دلایل بروز خاک خوردن کودک است. در کشور هایی که منطقه محرومی از لحاظ تغذیه دارند، میزان خاک خوری افزایش می‌یابد. سوء تغذیه در این شرایط کودک را نیز به خوردن چنین چیزهایی سوق می‌دهد.

📌 کمبود آهن

بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که دلیل خاک خوردن کودک، کمبود آهن و روی است. بر اساس سازمان بهداشت جهانی همه کودکان باید از 6 ماهگی تا 2 سالگی قطره آهن مصرف کنند تا با چنین مشکلاتی مواجهه نشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هرزه خواری کلیک کنید.

📌 بیماری های روحی

بیماری های روحی و روانی از دلایل بروز خاک خوردن کودک می‌باشد. برخی از کودکانی که به اسکیزوفرنی و اوتیسم مبتلا هستند؛ به خاک خوری روی می‌آورند. به همین جهت برای درمان ابتدا باید دلیل رفتار ریشه یابی شود!

کدام کودکان به خاک خوردن روی می‌آورند؟

خاک خوری کودک در کسانی که به اسکیزوفرنی، عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم مبتلا هستند بیشتر است. اما به طور کل در کودکان زیر 2 سال نمی‌توان تشخیص اختلال داد. زیرا این کودکان به دلیل کسب تجربه های جدید و کنجکاوی؛ هرچیزی را داخل دهان خود قرار می‌دهند. به همین جهت برای تشخیص حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

درمان خاک خوردن کودک

درمان خاک خوردن کودک

برای درمان خاک خوردن کودک ابتدا باید والدین این مورد را تشخیص دهند تا با اطلاعات دقیق تری از متخصص سلامت کمک بگیرند. در ادامه روش های درمان خاک‌ خوردن کودک را توضیح داده ایم.

🔘 روان درمانی

یکی از روش های درمان خاک خوردن کودک، روان درمانی است. در این روش درمانی به کودک کمک می‌کنند که خوب و بد را از هم تشخیص دهد و دست از خاک ‌خوردن بردارد. همچنین در این روند درمانی تقویت رفتار، نحوه برخورد با مشکلات و پیرامون به والدین و خود کودک آموزش داده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

🔘 کمک از پزشک

کمک از پزشک یکی از روش های درمانی برای خاک خوردن کودک است. با مراجعه به پزشک  روده ها و معده کودک را بررسی می‌کنند تا در رابطه با سلامت او اطمینان حاصل کنند. همچنین پزشکان آزمایش خون صادر می‌کنند تا میزان آهن، روی و هموگلوبین خون را بررسی کنند. در نهایت دلیل این رفتار و نحوه درمان آن را ارائه می‌دهند.

🔘 درمان محیطی

از روش  های درمان خاک خوردن کودک می‌توان به درمان محیطی اشاره کرد. والدین باید محیط اطراف کودک را تغییر دهند و خاک را دور از دسترس او قرار دهند. با این روش دسترسی کودک به خاک کاسته می‌شود و رفتار خود را با گذشت زمان فراموش می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله راجع به خاک خوردن کودک توضیح داده ایم. متوجه شدید که گاهی این رفتار به دلیل کنجکاوی کودک است و به مرور از بین می‌رود. اما تمایل کودک به خاک‌ خوردن اگر ادامه دار بود؛ حتما از روانشناس برای بررسی های دقیق تر راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره