کودککودک و سبک زندگی

ویژگی های فرزند آخر | 4 روش برخورد با فرزند آخر

ویژگی های فرزند آخر خانواده معمولا نشات گرفته از شخصیت تمامی اعضا است. اما با این اختلاف که فرزند آخر محبوب همه است و کسی اجازه ندارد به او بگوید بالای چشمش ابرو است. معمولا فرزندان آخر را همه دوست دارند و او را حمایت می‌کنند. از منظر روانشناسی ترتیب تولد نقش مهی در شکل گیری شخصیت فرزند دارد. و رفتار والدین تاثیر بیشتری بر این شکل گیری شخصیت می‌گذارد.

از ویژگی های فرزند آخر می‌توان به موفقیت های آنها اشاره کرد. اما این موفقیت در صورتی است که فرزند آخر ناز پرورده و وابسته نباشد. که این موضوع به سبک فرزند پروری و شیوه تربیتی والدین مرتبط است. برای اینکه فرزندی ناز پرورده نداشته باشید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. و به تربیت کودک اهمیت دهید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزندان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ویژگی های فرزند آخر

ویژگی های فرزند آخر چیست؟

فرزندان آخر معمولا مورد حمایت همه اعضای خانواده قرار می‌گیرند. اما به دلیل اینکه همیشه همه اعضای خانواده به او کمک کرده اند، به دیگران وابسته هستند. اما زمانی که تربیت مناسبی برای رشد فرزند آخر شکل گرفته باشد؛ او می‌تواند با مشاهده خواهر و برادر بزرگ تر خود به مبارزه بپردازد. از ویژگی های فرزند آخر می‌توان به عزیز دردانه بودن خانواده اشاره کرد که همین موضوع باعث غرور در این افراد می‌شود.

علاوه بر اینکه تربیت تولد فرزندان در شکل گیری شخصیت آنها نقش دارد؛ تربیت والدین نیز در این مورد کم اهمیت نیست. نوع رفتار پدر و مادر با فرزند آخر و هم چنین نحوه برخورد خواهر و برادر با او باید مورد بررسی و از لحاظ منطقی درست باشد. فرزندان آخر در کنار خواهر و برادر خود رشد می‌کنند و برای رقابت انگیزه بیشتری دارند. در این مقاله تمامی جوانب ویژگی های فرزند آخر را صحبت کرده ایم. برای کسب اطاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

ویژگی های فرزند آخر چیست؟

ویژگی های فرزند آخر به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع رفتار با فرزندان این ویژگی های را تشدید می‌کند. فرزندان آخر با محبت و عشق زیادی از سوی خانواده مواجهه می‌شوند. برخورد والدین باعث می‌شود که فرزندان احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس بالا داشته باشند و بسیار قوی به اهداف خود برسند. اما به دلیل حمایت های خانواده ممکن است که افراد وابسته ای شوند. و به درستی از پس کارهای خود بر نیایند. برخی از ویژگی هایی که فرزندان آخر از خود نشان می‌دهند؛ عبارت است از.

🔻 اهل رقابت

🔻 اجتماعی

🔻با اعتماد به نفس

🔻 توجه طلب

🔻 خودخواه

🔻خود محور

🔻 برون گرا

🔻منعطف

🔻قابل اعتماد

🔻مطمئن

🔻خلاق

🔻قدرت حل مساله بالا

🔻وادار کردن افراد به انجام کارها با مهارت بالا

🔻کنجکاو

🔻سیاست مدار

🔻جلب توجه کننده

🔻نظم و انضباط پایین

ویژگی های منفی فرزند آخر

از ویژگی های فرزند آخر می‌توان به ویژگی های منفی نیز اشاره کرد. فرزندان آخر نیز با توجه به جایگاهی که دارند رفتار می‌کنند. و به دلیل حمایت های افراطی که از سوی خانواده دریافت می‌کنند، تبدیل به افراد وابسته می‌شوند. و به تنهایی از پس کارهای خود بر نمی‌آیند.

از دیگر ویژگی های فرزند آخر نیز می‌توان به توجه زیاد از سوی خانواده اشاره کرد. این کودکان اگر با بی توجهی مواجهه شوند؛ سر افکندگی را احساس می‌کنند. و به شدت به دنبال توجهه طلبی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

چگونه از فرزند آخر محافظت کنیم؟ | ویژگی های فرزند آخر

چگونه از فرزند آخر محافظت کنیم؟

به دلیل اینکه فرزندان آخر همیشه مورد توجه هستند و اعضای خانواده از او حمایت می‌کنند. برای محافظت از این فرزندان لازم است که به برخی نکات توجه کنید و برای تربیت فرزند از تکنیک هایی که در ادامه گفته ایم استفاده کنید.

🟠 اجازه دهید کودک آزادانه با دیگران ارتباط برقرار کند

یکی از روش های رفتاری برای شکل گیری ویژگی های فرزند آخر، اجازه برقراری ارتباط کودکان با یکدیگر است. فرزندان خود را رتبه بندی نکنید و اجازه دهید روش برقراری ارتباط با یکدیگر را شناسایی کنند. خودشان مشکلات را با یکدیگر حل کنند. و فرزندان بزرگ تر نیز مانند فرزند آخر رفتار کنید. زمانی که دائم از کوچک بودن فرزند آخر دفاع کنید؛ در بزرگسالی با تکیه بر این جمله هر کاری انجام می‌دهد؛ چون کوچک است.

🟢 وظایف و مسئولیت های خود را تقسیم کنید

برای شکل گیری درست ویژگی های فرزند آخر، باید وظایف و مسئولیت های خود را تقسیم کنید. برای همه اعضای خانواده ویژگی تعیین کنید و متناسب با توانایی ها، مهارت ها و جنسیت فرزندان؛ آن ها را مسئول بخشی از کار ها کنید. تا در کارهای گروهی و انجام امور خانوادگی آموزش ببیند.

🟡 آنها نیز توانایی آسیب زدن دارند!

اینکه فرزند آخر و کوچک است دلیل بر ناتوانی در آسیب رسانی نیست. از ویژگی های فرزند آخر به خودخواهی و غرور نیز اشاره کردیم. این کودکان به همین دلیل شاید به دیگران نیز در موقعیت های مختلف آسیب بزند. به همین دلیل فرزند خود را برای تعارض با فرزند آخر دعوا نکنید.

🔴 از روانشناس راهنمایی بگیرید

برای شکل گیری مثبت ویژگی های فرزند آخر، از روانشناس راهنمایی بگیرید. فرزند آخر متناسب با ویژگی هایی که دارد باید تربیت اصولی برای او در نظر بگیرید. به همین دلیل لازم است که برای تربیت کودک از روانشناس راهنمایی بگیرید. تا روش های مناسب برخورد و واکنش های لازم را آموزش ببینید.

کلام آخر

از ویژگی های فرزند آخر به موارد زیادی اشاره کردیم. اما به خاطر داشته باشید که این فرزندان نیز در خانواده های مختلف به دلیل تربیت های گوناگون شبیه به هم نیستند. اگر به دنبال بررسی ویژگی های دقیق فردی هستید؛ بهتر است که از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره