روابط زناشوییزوج و خانواده

چرخه قاعدگی زنان | 2 عوامل موثر بر چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی زنان از زمان بلوغ شروع می‌شود و تا پایان عمر ادامه دارد. این چرخه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد؛ نظم و بهداشت آن در سلامت باروری یا قاعدگی موثر است. زندگی جنسی زنان نیز از دیگر نتایج کارکرد چرخه قاعدگی زنان است. با وجود چرخه قاعدگی، بارداری و تخمک گذاری به نحو احسنت و در زمان مشخص صورت می‌گیرد. این چرخه 21 تا 35 روز است. و برای هر خانمی به شکل متفاوتی است. در این مقاله راجع به چرخه قاعدگی زنان به طور کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چرخه قاعدگی زنان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

چرخه قاعدگی زنان چیست؟

چرخه قاعدگی زنان چیست؟

چرخه قاعدگی زنان یکی از  عوامل مهمی است که به سلامت زنان اشاره دارد. این چرخه از روز اول قاعدگی تا روز قبل از قاعدگی بعدی محاسبه می‌شود که طول آن می‌تواند بین 21 تا 35 روز متغیر باشد اما به طور معمول 28 روز است. مدت زمان این چرخه در ابتدای بلوغ و نزدیک به یائسگی دچار بی نظمی هایی است اما در این میان به طور مرتب انجام می‌گیرد. در طول این مدت اتفاقات متفاوتی در بدن زنان می‌افتد که در این مقاله به طور مفصل به تفضیل آنها خواهیم پرداخت. تغییرات در میزان هورمون ها، تخمک گذاری، قاعدگی و حتی بارداری جزو این چرخه هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پریود نشدن زنان کلیک کنید.

مراحل چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی زنان مراحل مختلفی دارد. قاعدگی شامل 4 مرحله است که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

✨ قاعدگی | چرخه قاعدگی زنان

همانطور که گفته شد این چرخه با قاعدگی شروع می‌شود. در این دوران رحم آماده بارداری است؛ اما به دلیل برخورد اسپرم با تخمک آزاد شده عدم لقاح، دیواره رحم فرو می‌ریزد و قاعدگی اتفاق می‌افتد و فرد 3 تا 7 رو خونریزی دارد. خون قاعدگی شامل پروتئین، سلول های مرده دیواره رحم، هورمون، لیپید (چربی) و ترشحات واژن می‌شود که از واژن خارج می‌شود. سن اولین قاعدگی اغلب از 12 سالگی شروع می‌شود اما ممکن است فرد به دلایل مختلفی زودتر یا دیر تر از موعد پریود شود. چرخه قاعدگی زنان در همه روز یکسانی ندارد و از 21 روز تا 35 روز متفاوت است.

✨ مرحله تخمک گذاری

چرخه قاعدگی زنان در مرحله تخمک گذاری نیز قرار دارد. در این مرحله تخمک آزاد شده از تخمدان تحت تاثیر هورمون هایی مثل استروژن و پروژسترون به رشد خود ادامه می‌دهد و مراحل مختلفی را می‌گذراند. در این مرحله که بیشترین احتمال بارداری وجود دارد؛ اگر لقاح رخ ندهد تخمک به مرور تحلیل می‌رود، دوباره میزان ترشح هورمون ها تغییر می‌کند و در نهایت چرخه بعدی آغاز می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه برخورد با زنان در زمان پریودی کلیک کنید.

عوامل موثر بر چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی زنان با 2 دلیل برهم می‌ریزد. در این بخش مقاله به عوامل موثر بر چرخه قاعدگی اشاره کرده ایم.

📌 بارداری

یکی از عوامل موثر در چرخه قاعدگی زنان، بارداری است. تمام مراحلی که تا اینجا ذکر شد تحت تاثیر بروز بارداری اتفاق می‌افتد. اگر لقاح رخ دهد و بارداری صورت بگیرد؛ قاعدگی تا مدتی موقف می‌شود، تخمک در دیواره رحم لانه گزینی می‌کند و هورمون ها نیز نقش خود را ایفا می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندرم پیش از قاعدگی کلیک کنید.

📌 یائسگی | چرخه قاعدگی زنان

یائسگی از دیگر عوامل موثر چرخه قاعدگی زنان است. چرخه جنسی با قاعدگی آغاز می‌شود اما با بالا رفتن سن و تحت شرایط مختلف، تخمدان ها دیگر تخمک گذاری نمی‌کنند. در نهایت فرد پریود نمی‌شود. در این شرایط زنان دیگر قدرت باروری ندارند و حتی ترشح هورمون ها نیز دچار تغییرات می‌شود. توقف چرخه قاعدگی، قطعا عوارضی برای سلامت جسمانی خواهد داشت.

نکات مهم در مورد سیکل قاعدگی

توجه به نظم چرخه قاعدگی زنان از نکات حائز اهمیت در زندگی است. برای اطلاع از طول مدت سیکل خود یا حتی برنامه ریزی برای رابطه جنسی، بهتر است از یک تقویم برای علامت گذاری استفاده کنید. اپلیکیشن هایی در این زمینه وجود دارند که روز های مهم این دوره را به شما یاد آوری خواهند کرد. برای اطلاع از زمان تخمک گذاری و … می‌توانید از این برنامه ها استفاده کنید.

نشانه های اختلال در سیکل قاعدگی

در بخش های قبلی در رابطه با چرخه قاعدگی زنان صحبت کرده ایم. بیشتر زنان به طور متوسط در دوران قاعدگی درد و علائم دیگر را تجربه می‌کنند که بخش زیادی از آن طبیعی است؛ اما در صورت بروز علائم شدیدی مثل خونریزی زیاد، گرفتگی های عضلانی مدوام مخصوصا در ناحیه لگن، خروج لخته خون های بزرگ با رنگ متفاوت و بی نظمی در پریود بهتر است برای درمان اقدام کنید. تنبلی تخمدان ها، بیماری های التهابی لگن، تخمدان های کیست ساز یا فیبروم های رحمی عواملی هستند که در این چرخه اختلال ایجاد می‌کنند. اندومتریوز، مصرف زیاد قرص های اورژانسی یا هورمونی نیز چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بهداشت چرخه قاعدگی

بهداشت چرخه قاعدگی

علائمی که به طور طبیعی هرماه با چرخه قاعدگی زنان ظاهر می شوند شامل درد، متورم و درناک شدن پستان ها، جوش های پوستی، نفخ، تغییر در اشتها و خستگی و بی حالی است. اما برای اینکه چرخه منظم تر یا سالم تری داشته باشیم؛ باید چه کنیم؟

🟡 ورزش

بهداشت در چرخه قاعدگی زنان بسیار مهم است. یکی از این عوامل مهم در بهداشت، ورزش است. ورزش با هدف کاهش وزن یا فقط سلامتی و شادمانی موثر خواهد بود. لذا به تنظیم هورمون ها در بدن و تقویت عضلات مربوط به لگن و واژن کمک خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه جنسی در پریودی کلیک کنید.

🟡 عادات غذایی

از دیگر موارد بهداشت در چرخه قاعدگی زنان، عادات غذایی است. رژیم غذایی و مصرف غذاهایی با مواد نگهدارنده یا هورمونی در طولانی مدت ما را در معرض طیف وسیعی از بیماری ها قرار خواهد داد که قطعا بر روی سلامت جنسی ما نیز تاثیر خواهد داشت. مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و مکمل ها در این دوران بسیار مفید است. امروزه داروهای گیاهی زیادی برای نظم بخشیدن یا کاهش دردهای قاعدگی پیشنهاد می‌شود که بهتر است در مورد مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

🟡 مراجعه به متخصص

از دوران بلوغ و با شروع چرخه قاعدگی زنان بهتر است نسبت به نظم آن و برخی نشانه ها حساس باشیم و به متخصص زنان مراجعه کنیم. برای انجام سونوگرافی یا تست پاپ اسمیر نیز حتما اقدام کنیم.

🟡 درمان هورمونی

درمان هورمونی یا تزریق پروژسترون، تنها با کمک متخصص امکان پذیر است. اما بسیار روش موثری خواهد بود و ممکن است به تنهایی یا همراه دیگر دارو ها تجویز شود. بنابراین در چرخه قاعدگی زنان باید درمان هورمونی را جدی بگیرید.

سخن پایانی

زنان علاوه بر سلامت روانی باید به سلامت جسمانی خود اهمیت دهند که چرخه قاعدگی یکی از مهم ترین جنبه های آن است. واکنش بدن نسبت به چرخه قاعدگی متفاوت است و همه علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. معمولا بیشتر بی نظمی های این چرخه نشان دهنده یک مشکل جدی نیستند و با توجه به شرایط مختلف اتفاق می‌افتند. پس جای نگرانی نیست اما توصیه می‌شود حتما از یک متخصص کمک بگیرید و این موضوع را جدی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چرخه قاعدگی زنان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

فاصله بین دو قاعدگی چند روز است؟

فاصله بین دو قاعدگی بین 21 تا 35 روز متغیر است اما به طور معمول 28 روز تخمین زده می‌شود.

نامنظمی پریود تا چند روز طبیعی است؟

نا منظمی پریود در زمان بلوغ و نزدیک به دوران یائسگی بیشتر می‌شود. اما در این میان نیز در بعضی از ماه ها شاهد بی نظمی آن هستیم که بهتر است برای حل این مشکل به متخصص زنان مراجعه کنید.

نحوه محاسبه چرخه قاعدگی چگونه است؟

چرخه قاعدگی از روز اول پریود شروع می‌شود و تا روز قبل از پریود بعدی ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره