روابط زناشوییزوج و خانواده

سندروم پیش از قاعدگی | علت و نشانه های ملال پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی همانطورکه از اسم آن پیداست؛ مجموعه ای از علائم است که در روزهای قبل از قاعدگی ظاهرمی‌شود. قاعدگی، یکی از جریان های طبیعی بدن زنان است که از زمان بلوغ آغاز می‌شود. این سندروم برای برخی از زنان به قدری شدید است که حتی از خود قاعدگی نیز سخت تر خواهد بود. معمولا با قاعدگی این علائم از بین می‌رند و تا دوره تخمک گذاری بعدی ظاهر نمی‌شوند. این سندروم بسیار میان زنان شایع است به شکلی که در حدود 90 در صد آنان اتفاق می‌افتد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

سندروم پیش از قاعدگی

علل سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یا   PMS حالتی است که زنان قبل از دوران پریود تجربه می‌کنند. معمولا این علائم 5 تا 11 روز قبل از قاعدگی شروع می‌شوند. برای این دوره از ماه، داروهایی نیز وجود دارد کهدر صورت لزوم زنان می‌توانند مصرف کنند. این سندروم به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و تاثیرات جسمی و روانی زیادی برای زنان دارد.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

این مجموعه علائم تقریبا هرماه به صورت یک الگوی تکرار شونده ایجاد می‌شوند؛ اما شدت و کیفیت آنها به عوامل زیادی بستگی دارد. عوامل زیادی بر بروز و حتی شدت این علائم نقش دارند. با شناسایی این عوامل و درمان آنها می‌توان سندروم پیش از قاعدگی را نیز کنترل کرد. در این قسمت نشانه های این اختلال را ذکر خواهیم کرد.

⭕نشانه های جسمانی

◀خستگی مفرط و بی دلیل

◀لک های پوستی

◀نفخ و ورم شکم

◀مشکلات گوارشی

◀سردرد

◀افزایش وزن

◀التهاب و دردناکی پستانها

◀دردهای عضلانی

⭕نشانه های رفتاری و عاطفی

◀افسردگی وگوشه گیری. برای اطلاع از علت افسردگی کلیک کنید.

◀اضطراب بدون دلیل

◀کاهش اشتها

◀تحریک پذیری

◀اختلال در میل جنسی

◀اختلال در خواب

علت بروز سندروم پیش از قاعدگی

علت دقیقی برای بروز سندورم  پیش از قاعدگی وجود ندارد. اما دلایل دیگر جسمانی یا روانی باعث بروز یا تشدید نشانه های سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند:

?نوسانات هورمونی

علائم پیش از قاعدگی ارتباط تنگاتنگی با میزان ترشح هورمون ها دارد. با کاهش یا افزایش ناگهانی میزان هورمون ها علائمی در بدن ظاهر خواهد شد که برخی از متخصصین آنرا سندروم پیش از قاعدگی تعبیر می‌کنند. این نوسانات در دوران یائسگی یا بارداری بیشتر هم می‌شوند.

?اختلالات روانی

تحقیقات حاکی از آنند که افراد مبتلا به اختلالات روانی بیشتر در معرض سندرومپیش از قاعدگی قرار دارند. در واقع همه زنان به طور طبیعی تغییراتی را قبل از قاعدگی در بدن خود تجربه خواهند کرد اما در افرادی که افسردگی یا مشکل اضطراب فراگیر دارند؛ این مشکلات تشدید خواهد شد. عده ای در دوران پیش از قاعدگی متوجه افسردگی خود خواهند شد و این احساسات حتی با تمام شدن دوره قاعدگی نیز ادامه خواهد داشت.

?شیمی مغز

عده ای معتقدند تغییرات در عملکرد مغز باعث بروز سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. سروتونین هورمونی است که نقش مهمی در حالت های خلقی افراد ایفا می‌کند. گاهی در روز های قبل از قاعدگی این ماده شیمیایی کمتر ترشح شده که منجر به افسردگی، کاهش اشتها و اختلال در خواب افراد می‌شود. کمبود سروتونین خستگی را نیز به وجود می‌آورد.

?سبک زندگی ناسالم

برخی از عادات غلط در زندگی نیز باعث پدیدایی سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. برای مثال مصرف الکل و موادمخدر، سیگار کشیدن، بی تحرکی یا کار زیاد و سنگین، خواب ناکافی و سابقه افسردگی، همگی در این اختلال موثر خواهند بود. اینها مواردی هستند که زنان قادر به کنترل و یا ترک آنها هستند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

درمان سندروم پیش از قاعدگی

در واقع سندروم پیش از قاعدگی، اختلالی نیست که کل زندگی فرد را درگیر کند یا یه فرد دیگری انتقال یابد. همچنین درمان دقیقی نیز برای آن وجود ندارد. اما با برخی از روش ها می‌توان تاثیر آن را بر زندگی شخصی و اجتماعی کاهش داد. به طور کلی اگر این سندروم در روز های پیش از قاعدگی، زندگی شما تحت تاثیر قرار می‌دهد یا آن را مختل می‌کند؛ باید به درمان بپردازید.

?اصلاح سبک زندگی

با انجام رهکارهای ساده و بدون هزینه در خانه نیز می‌توان سندروم پیش از قاعدگی را مدیریت کرد. تغییرات در بدن در حال وقوع هستند و فقط شما با انجام تمریناتی، آنها را کنترل خواهید کرد. ورزش روزانه ومنظم، کاهش مصرف الکل و کافئین در این دوران، خواب و استراحت کافی، اجتناب از مصرف نمک و مصرف خودسرانه داروهای مختلف، روش های موثر برای کاهش علائم این سندروم هستند.

?دارو درمانی

برای سندروم پیش از قاعدگی داروهای به خصوصی وجود دارند که حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. مسکن هایی مثل ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن برای کاهش دردهای عضلانی، دیورتیک برای نفخ و درد شکم و سینه ها و کپسول پی ام اس پوز. این کپسول کاملا گیاهی بوده و یکبار مصرف آن در روز کافی است. همچنین مصرف ویتامین ها ومکمل های دارویی را نیز در برنامه خود قرار دهید.

?روان درمانی

ابتلا به افسردگی یا حتی سابقه خانوادگی آن نیز در بروز سندروم پیش از قاعدگی بسیار موثر است. به همین دلیل اگر در این دوران تعادل روحی خود را از دست می‌دهید یا شدت علائم به حدی است که قادر به کنترل آن نیستید؛ حتما از یک مشاور کمک بگیرید. بسیار طبیعی است که در این دوران به خاطر بحران روانی که فرد در آن قرار دارد به خودکشی نیز فکر کند. اما حتما باید در مورد آن با شخصی مطمئن صحبت کرده و راهنمایی بگیرد. برای آشنایی بیشتر با تکنیکهای رواندرمانی کلیک کنید.

?طب سنتی و درمان سندروم پیش از قاعدگی

بسیاری از افراد به جای مصرف داروهای شیمیایی برای تسکین دردهای این دوران، درمان گیاهی را ترجیح می‌دهند. انواع زیادی از دمنوش و گیاهان مختلفی برای مصرف در این دوران وجود دارند که اکثر آنها طبع گرم دارند. چای بابونه، دارچین، دم نوش زنجبیل و رازیانه، برخی از این گیاهان هستند. پیشنهاد می‌شود از این روش ها در کنار درمان اصلی استفاده کنید تا اثربخشی آنها افزایش یابد.

نکاتی برای سندروم پیش از قاعدگی

?برخی از نشانه هایی که در سندروم پیش از قاعدگی ظاهر می‌شوند؛ با علائم بارداری یکسان هستند. به همین دلیل اگر با گذشت چند روز از این علائم قاعدگی اتفاق نیافتد بهتر است برای آزمایش های بارداری اقدام کنید.

?این سندروم تا زمان یائسگی هم در زنان مجرد و هم در زنان متاهل بروز می‌کند و معمولا در زنان جوان شایع تر است. هرچه سن بالاتر می‌رود و فرد به یائسگی نزدیک می‌شود؛ علائم کاهش می‎یابند.

?یک اختلال دیگر به نام ملال پیش از قاعدگی نیز وجود دارد که شدت آن بسیار بیشتر از سندروم پیش از قاعدگی است و نام دیگر  PMDD  است. در بروز ملال پیش از قاعدگی هورمون ها نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

سخن پایانی

در بیشتر موارد علائم پیش از قاعدگی به قدر نیست که افراد را در زندگی روزه مره دچار مشکل کند. با رعایت کردن مواردی که متن به آنها اشاره شد و کمک گرفتن از مشاور، می‌توان سندروم پیش از قاعدگی را کنترل کرد. اما اگر شدت علائم در شما زیاد است؛توصیه می‌شود حتما از پزشک کمک بگیرید. همه زنان یا بروز نشانه هایی در بدن خود متوجه نزدیک بودن زمان قاعدگی می‌شوند و براساس آن برنامه ریزی می‌کنند؛ پس این جریان کاملا طبیعی است و دلیلی برای شرم یا نگرانی وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم پیش از قاعدگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360  تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

سندروم پیش از قاعدگی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

 
معمولا غلائم خود را از 5 تا 11 روز قبل از قاعدگی نشان می‌دهند؛ اما به طور کلی شیوع سندرومپیش از قاعدگی در سنین باروری شایع تر است.

علائم سندروم پیش از قاعدگی کدام اند؟

 
دردهای عضلانی، سردرد، نفخ و ورم شکم، التهاب و دردناکی پستان ها، اختلال در خواب و اشتها و بی میلی جنسی، برخی از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی هستند.

قرص سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

بهتر است برای دارو درمانی حتما به پزشک مراجعه کنید. اما معمولا قرصهایی که برای این دوران توسط پزشک تجویز می‌شوند؛ شامل مسکن ها، مکمل های دارویی و پی ام اس پوز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره