تربیت نوجواناننوجوان

انتخاب دوست در نوجوانی | ۷ روش کمک به انتخاب دوست در نوجوانی

انتخاب دوست در نوجوانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نوجوانان در این دوره سنی با همسالان خود زمان بیشتری را سپری می‌کنند که همین امر موجب شباهت فرزندان به دوستان می‌شود. اغلب نوجوانان برای پذیرش در گروه همسالان خود نیز به هر رفتار ناخوشایندی تن می‌دهند. به همین جهت اصرار بر انتخاب دوست خوب در نوجوانی در روانشناسان مشاهده می‌شود. بر اساس آمارهایی که از جامعه کسب می‌شود؛ دوستان اولویت اول در تشویق رفتارهای پر خطر مانند دزدی، اعتیاد، فرار از مدرسه و … هستند.

بهتر است که والدین انتخاب دوست در نوجوانی را جدی بگیرند. قبل از ورود به این دوران بحرانی، به فرزند خود دوست خوب و بد را توضیح دهند؛ تا نوجوان با چنین مسائلی آشنا باشد. در این دوره سنی دوستی ها خیلی سریع رخ می‌دهد و خیلی زود هم از بین می‌رود. با این حال باید حواسمان به دوستان فرزند نوجوان باشد. اگر قصد راهنمایی به فرزند دارید اما از روش های آن آگاه نیستید؛ از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

انتخاب دوست در نوجوانی

نحوه انتخاب دوست در نوجوانی

انتخاب دوست در نوجوانی بسیار پر اهمیت است. این دوره سنی به نوجوان کمک می‌کند تا مهارت های اجتماعی، روانی و هویت خود را شکل دهند. دوست خوب نوجوان را به اهداف و مهارت های خوب تشویق می‌کند. اما دوست ناباب باعث بروز رفتارهای پر خطر در نوجوان می‌شود. اغلب دلیل بروز چنین رفتارهای دوستانی هستند که به اشتباه با آنها دوست شده اید.

بنابراین والدین باید انتخاب دوست در نوجوانی را جدی بگیرند. به فرزند خود انواع دوستی ها و مدل آنها را توضیح دهند. در نهایت به فرزند خود بگویند که دوستی های بد چه عواقبی به همراه دارد. برای کمک به والدین محترم روش های موثری در تقویت دوستیابی نوجوان‌ها را در ادامه توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

 نقش پدر و مادر برای انتخاب دوست در نوجوانی

 نقش پدر و مادر برای انتخاب دوست در نوجوانی

اغلب فرزندان علاقه دارند تا انتخاب دوست در نوجوانی را به تنهایی انجام دهند. و والدین هیچ نقشی نداشته باشند. اما دوره نوجوانی که بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد؛ دوران حساسی است و والدین باید حمایت خود را بروز دهند. این حمایت به شیوه امر و نهی نباشد تا نوجوان را دیگر در خانه پیدا نکنید. نوجوانان همچنان به مراقبت و امنیت احتیاج دارند و باید به شیوه غیر مستقیم آنها را کنترل کرد. در این بخش مقاله راجع به نقش والدین جهت انتخاب دوست در نوجوانی توضیح داده ایم.

✨ دوست اول و برتر نوجوان خود باشید | انتخاب دوست در نوجوانی

یکی از کارهایی که والدین باید جهت انتخاب دوست در نوجوانی انجام دهند، این است که اولین دوست فرزند خود باشند. به شیوه ای رفتار کنید که فرزندتان شما را به عنوان دوست و همراه به خاطر داشته باشد و برای حل مشکلات به دیگران متوسل نشود. به دلیل اینکه در این دوران نوجوان روحیه خیلی حساسی دارند؛ انعطاف پذیری را باید در برابر آنها افزایش دهید. بهتر است که در این زمینه از روانشناس نوجوان راهنمایی بگیرید تا دچار خطا نشوید.

✨ برای شناسایی دوستان فرزند نوجوان خود تلاش کنید

برای اینکه انتخاب دوست در نوجوانی را تحت کنترل داشته باشید؛ بهتر است که به شناسایی دوستان فرزند خود بپردازید. در این راه دوستان فرزند خود را به بهانه های مختلفی به خانه دعوت کنید و رفتارهای آنها را تحت کنترل قرار دهید. با این کار می‌توانید با دقت رفتار و اعمال دوستان را مد نظر داشته باشید تا در نهایت نظر خود را به فرزند اعلام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

✨ نه گفتن را به فرزند آموزش دهید

قبل از انتخاب دوست در نوجوانی، باید نه گفتن را به فرزند آموزش دهید. برای اینکه فرزندتان برقراری ارتباط سالم داشته باشد؛ باید در برابر وسوسه ها و رفتارها پر خطر ایستادگی کند. برای فرزند خود الگوی خوبی باشید و در کنار او در برابر وسوسه ها نه بگویید. فرزندتان با این روش آموزش می‌بیند که در مقابل رفتارهای اشتباه مقاومت کند.

✨ برای خانه قوانین تنظیم کنید

یکی از کارهایی که باید قبل از انتخاب دوست در نوجوانی انجام دهید؛ وضع قوانین در خانه است. قوانین و چهارچوب هایی برای برقراری ارتباط با فرزند مشخص کنید و به او نحوه رعایت قوانین را آموزش دهید. برای اینکه فرزندتان از قوانین پیروی کند؛ خودتان هم باید این حد و مرز ها را رعایت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

✨ رفتار مثبت فرزند را تقویت کنید | انتخاب دوست در نوجوانی

نقش والدین جهت انتخاب دوست فرزندان، تقویت رفتارهای مثبت فرزند است. به جای اینکه رفتارهای بد فرزند را دائم بررسی کنید؛ بر رفتارهای مثبت او متمرکز شوید. به فرزندتان کمک کنید تا رفتارهای مثبت خود را شناسایی کند و به شما گزارش دهد تا با تشویق روبرو شود.

✨ عواقب ارتباط با دوستان ناباب را توضیح دهید

انتخاب دوست در نوجوانی بسیار حائز اهمیت است و نوجوان باید از عواقب ارتباط با همسالان بد آگاه باشد. بهتر است که با ذکر مثال به فرزند خود توضیح دهید که ارتباط با دوستان ناباب چنین عواقبی دارد و ممکن است تو را از زندگی سالم و اهداف خود دور کند. در واقع به عنوان پدر و مادر وظیفه دارید تا فرزند خود را آگاه کنید. همچنین به او روش های شناسایی دوست خوب و بد را توضیح دهید. تا انتخاب دوست در نوجوانی با مشکل روبرو نشود.

✨ از روانشناس راهنمایی بگیرید

بهترین کار جهت انتخاب دوست در نوجوانی، کمک از روانشناس است. اگر به عنوان پدر و مادر نگران ارتباطات و تربیت فرزند خود هستید؛ باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. کمک از افراد با علم و دانش؛ آینده روشن فرزند شما را تضمین می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوجوانان موفق کلیک کنید.

کلام آخر

دوره نوجوانی، گذر از کودکی به سوی بزرگسالی است. به دلیل اینکه نوجوانان باید موارد مهمی را در زندگی آموزش ببینند؛ والدین نیازمند کمک از روانشناس هستند. در این دوران انتخاب دوست در نوجوانی بسیار سریع رخ می‌دهد و آینده فرزندان شما را شکل می‌دهد. به همین جهت حتما در زمینه تربیت فرزند از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره