دسته‌بندی نشده

سن بلوغ پسران و دختران

سن بلوغ پسران و دختران متفاوت است. بلوغ یکی از مهم ترین مراحل در زندگی هر فردی است که با تغییرات زیادی همراه است. اما نشانه های آن  و حتی شدت آنها در افراد مختلف متفاوت است. عوامل زیادی در زمان بروز نشانه های بلوغ موثر هستند و این موضوع در دختران و پسران دارای تفاوت های اساسی است. این تغییرات حتی به ابعاد جسمانی محدود نشده و حتی خلق و خو و رفتارهای او را نیز در بر می‌گیرد. به همین دلیل دانشمندان از این دوران به عنوان طوفانی یاد می‌کنند که بعد از آن دیگر هیچ چیز مانند سابق نیست. این دوران بسیار حساس بوده؛ به همین دلیل افراد باید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده تا به نوجوانان در این دوران کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن بلوغ پسران و دختران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سن بلوغ پسران و دختران

طبیعی است که سن بلوغ در پسران و دختران متفاوت است. در واقع ماهیت تغییرات یکسان هستند اما به طور کلی توالی زمانی و حتی شدت آنها نیز در این دو جنس متفاوت اند. از طرفی گاهی برخی افراد این دوره را زودتر یا دیرتر از حد معمول تجربه می‌کنند. در مواردی مشکلاتی تنها به دلیل سنین بلوغ برای افراد رخ می‌دهد. نمی‌توان سن دقیقی برای شروع علائم بلوغ در نظر گرفت؛ اما به طور کلی، زمان شروع این تغییرات برای دختران 8 تا 13 سالگی بوده و برای پسران 9 تا 14 سالگی است. پذیرش این تغییرات برای نوجوانان بسیار دشوار است. به همین دلیل همکاری و واکنش اطرافیان نسبت به این موضوع بسیار اهمیت دارد. برای آشنایی با دلایل زشت شدن نوجوان کلیک کنید.

عوامل موثر در سن بلوغ پسران و دختران

عوامل موثر بر سن بلوغ پسران و دختران

برخی از عوامل، تعیین کننده سن بلوغ پسران و دختران هستند. در واقع شروع نشانه ها و همچنین مدت زمان ماندگاری آنها به این عوامل بستگی دارد. این موارد معمولا در فرهنگ ها و کشورهای دیگر نیز یکسان هستند.

🔸ژنتیک

یکی از مهم ترین عوامل موثر در شروع نشانه های بلوغ، ژنتیک و وراثت است. در واقع سن به بلوغ رسیدن والدین تا حد زیادی سن بلوغ فرزندان شان را نیز تعیین می‌کند. برای مثال دختران معمولا در سنی مشابه مادر خود اولین قاعدگی را تجربه می‌کنند.

🔸جنسیت

طبیعی است که جنسیت در سن بلوغ پسران و دختران نقش دارد. معمولا دختران کمی زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند. این تا حدی به دلیل هورمونها و میزان چربی بیشتری است که در بدن دختران وجود دارد.

🔸مکان زندگی

شرایط جغرافیایی افراد نیز در سن بلوغ پسران و دختران موثر است. دمای محیطی که افراد به طور معمول در آن قرار دارند و یا حتی میزان نور خورشید، نزدیکی و دوری به خط استوا و… همگی در این مورد دخیل هستند.

🔸تغذیه

اختلالات تغذیه ای که معمولا از کودکی آغاز می‌شوند؛ تاثیرات بدی بر سلامت دوران بلوغ و همچنین رشد دارد. افراد باید حتی قبل از این دوره رژیم غذایی سالم و کاملی داشته باشند. چرا که در این دوران رشد سریع تر بوده و منابع بدن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی حتی در حین دوران بلوغ نیز افراد باید از خوراکی های سالم استفاده کنند.

🔸وزن افراد

میزان چاقی و لاغری افراد نیز در سن بلوغ پسران و دختران موثر است. معمولا افرادی که وزن بیشتری دارند؛ زودتر از همسالان خود به بلوغ می‌رسند. در دوران بلوغ وزن افراد کمی بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل افراد باید حتی قبل از این دوران وزن خود را کنترل کنند.

نشانه های بلوغ در دختران

نشانه های بلوغ در دختران بسیار بارز است. در واقع همه افراد تا حدی با علائم بلوغ در دختران و پسران آشنا هستند. اما از توالی و یا علت آنها اطلاعی ندارند. البته این موضوعات در همه افراد یکسان نیستند اما به طورکلی در بیشتر افراد به  طور یکسان اتفاق می‌افتند. در مراحل اولیه پستان ها شروع به رشد می‌کنند. سرعت رشد موهای زائد در نواحی تناسلی و زیربغل نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. در مراحل بعدی دختران اولین قاعدگی را تجربه کرده و حتی میزان تعریق بدن آنها نیز افزایش می‌یابد. جوش های پوستی و آکنه نیز از دیگر نشانه های بلوغ در هر دو جنس هستند که دختران به دلیل اینکه نسبت به ظاهر خود حساس تر هستند؛ از این بابت دچار نگرانی می‌شوند. همچنین معمولا تا قبل از این سنین قد دختران بلندتر از پسران بوده اما در دوران بلوغ، این اتفاق به صورت برعکس می‌افتد.

نشانه های بلوغ در پسران

تغییر سن بلوغ پسران و دختران

بلوغ در پسران با بزرگتر شدن بیضه ها اتفاق می‌افتد. بعد از مدتی به طور کلی سایز آلت تناسلی بیشتر شده و همچنین موهای این ناحیه ضخیم تر و پرتراکم تر می‌شوند. سینه های مردان نیز در این سنین متورم می‌شوند. آنها احتمالا در خواب دچار انزال شده و همچنین صدای آنان نیز دورگه می‌شود. در صورت آنان نیز شاهد بروز آکنه و جوش های پوستی هستیم. معمولا در پسران سرعت رشد دست و پاها بیشتر از تنه است؛ به همین دلیل گاهی در دوران بلوغ بی قواره به نظر می‌رسند. اما با پایان این دوران تناسب بدن آنها برگشته و همچنین موهای صورت آنان نیز افزایش پیدا می‌کند. برای اطلاع از دلایل رفتارهای نوجوان گوشه گیر کلیک کنید.

مشکلات ناشی از سن بلوغ در پسران و دختران

به دلیل تغییرات ناگهانی و سریع این دوران، افراد و حتی اطرافیان آنها دچار مشکلاتی می‌شوند. این پیامدها بیشتر حالت روانی داشته و آنها را آسیب پذیر می‌کند. برای مثال بلوغ زودرس و دیررس، هر دو از مشکلات این دوره محسوب می‌شوند که تاثیرات آنها احتمالا تا مدت زمان زیادی باقی می‌ماند. بروز مشکلات روانی، بزهکاری، بحران هویتی و… از مشکلات شایعی هستند که در این دوران بروز می‌کنند و در بیشتر موارد موقت بوده و با پایان این دوران، اثرات آنها نیز کم رنگ تر می‌شود. رفتار والدین و تاثیر همسالان در این دوران، بسیار مهم است. برای اطلاع از دلایل پرخاشگری نوجوان کلیک کنید.

هورمون های موثر در دوران بلوغ

به طور کلی شروع تغییرات دوران بلوغ با دستور هیپوتالاموس آغاز می‌شود. اما تحولات این دوران تحت تاثیر هورمون ها بوده و که هم از لحاظ جسمی و هم روانی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از مهم ترین هورمون ها در هر دو جنس شامل تستوسترون، دی هیدروتستوسترون، هورمون رشد و استرادیول است. این هورمون ها برای هر دوجنس مشترک هستند و معمولا شاهد افزایش چشمگیر ترشح آنها در بدن هستیم. اما میزان ترشح و حتی زمان شروع ترشح آنها در دختران و پسران یکسان نیست.

سخن پایانی

تغییرات ناشی از سن بلوغ پسران و دختران، معمولا خانواده ها و خود افراد را تا حد زیادی شگفت زده می‌کند. از طرفی این تغییرات کاملا طبیعی بوده و حتی نشان دهنده سلامت بدن هستند. در این دوران افراد باید بیشتر از قبل به سلامت روانی و جسمانی خود اهمیت داده و حتی در این مورد حساس باشند. همانطور که در متن هم به آن اشاره شد؛ عوامل زیادی در این مورد موثر هستند. به همین دلیل جای نگرانی وجود ندارد. خود فرد و خانواده او باید این نشانه ها را زیر نطر داشته و تنها آنها را کنترل کنند. اما نباید از روش های غیراصولی برای به تاخیر انداختن یا حتی سرکوب آنها استفاده کنند. افراد می‌توانند در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن بلوغ پسران و دختران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره