اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

علائم خودکشی | 3 ماهیت خودکشی

علائم خودکشی معمولا پنهان هستند. هر انسانی در طول زندگی خود حداقل یکبار افکار خودکشی را تجربه می کند. سطح تاب آوری هر شخصی در مقابل مشکلات متفاوت است. که همین در مقابل این افکار آنها را آسیب پذیرتر می‌کند. معمولا به دلیل حساسیت این موضوع صحبت در مورد آن نیاز به مهارت دارد.

علائم خودکشی بسیار خطرناک می‌باشد. زمانی که یک فرد از خود نشانه های خودکشی را بروز دهد، فورا باید به روانشناس و روانپزشک ارجاع داده شود. معمولا خودکشی علائم زیادی دارد که شامل وصیت نامه، تغییر خلقیات، بی حوصلگی زیاد و … می‌شود. هر زمان که نشانه های خودکشی از در اطرافیان خود مشاهده کردید؛ فورا از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

علائم خودکشی

علائم خودکشی چیست

اگر شخصی از اطرافیان شما خودکشی کرده باشد، با علائم خودکشی آشنایی پیدا کرده اید. حتی گاه از این موضوع تعجب می‌کنید که چرا وی هیچ علامتی از خود نشان نداده است؟ او که زندگی ایده آلی داشت! اصلا چرا خودکشی کرد؟

آمارها نشان می‌دهند که هر 3 ثانیه فردی در جهان دست به خودکشی می زند. و هر 40 ثانیه یک نفر جان خود را در اثر خودکشی از دست می‌دهد. اما این آمار مربوط به قبل از پاندمی کروناست. تحقیقات نشان داده اند که با شیوع کرونا و تشدید اختلالات روانی انسان ها، آمار خودکشی نیز افزایش یافته است. پس فکر به خودکشی و عمل به آن دو پدیده جداگانه هستند. خودکشی در زنان شایع تر است و بیشتر اتفاق می‌افتد. اما مردان دست به روش های رادیکالی بیشتری می‌زنند. که این به معنی آمار بالاتر خودکشی های موفق میان مردان است. در ادامه به علائم خودکشی اشاره کرده ایم.

? افسردگی

از رایج ترین علائم خودکشی، افسردگی می‌باشد. به مثالی عامل اصلی خودکشی، افسردگی است. اما هر فردی که دست به خودکشی می‌زند لزوما افسرده نیست. عدم اشتیاق به فعالیت های روزمره یا حتی اتفاقات بزرگ در زندگی شخص او را به سمت این افکار سوق می‌دهد. احساس پوچی و ناکار آمدی یا حتی عدم رضایت افراد را در معرض این افکار قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

? اختلال در خواب | علائم خودکشی

اختلال در خواب، ناتوانی فرد در خوابیدن به موقع و مناسب او را وادار به نشخوار فکری می‌کند. و فرد در یک چرخه معیوب گرفتار می‌شود. معمولا تصور می‌شود افسردگی باعث اختلال در خواب می‌شود. اما بی خوابی خود شروع کننده ی افکار خودکشی یا افسردگی است. بنابراین اختلال خواب را در دسته علائم خودکشی قرار می‌دهیم.

? بخشش و تقسیم اموال

یکی از علائم خودکشی، بخشش و تقسیم اموال است. شخصی که به خودکشی فکر می‌کند، شروع به بخشش وسایل خود به اطرافیان می‌کند. یا درصدد رفع  مسائل مالی خود می‌شود. معمولا این افراد به عنوان وصیت به اطرافیان می‌گویند که پس از مرگشان کدام وسیله برای چه کسی می‌باشد.

? گوشه گیری و انزوا

گوشه گیری و انزوا از دیگر علائم خودکشی در افراد است. رفتار فرد به طور ناگهانی تغییر می‌کند، از جمع فاصله می‌گیرد؛ و دیگر تمایل به حضور در مکان های شلوغ ندارد. حتی شاید از شغل خود استعفا بدهد، از حضور در مدرسه یا دانشگاه نیز امتناع کند.

? خودکشی در حرف | علائم خودکشی

در صحبت های خود مدام از مرگ حرف می‌زند و حرف های او شکل وصیت به خود می‌گیرند. کم حرفی نیز از دیگر علائم خودکشی است. البته که این صحبت ها یا کم حرفی ها به دلیل تغییرات خلق و خو رخ می‌دهد.

? اعتیاد و خودکشی

مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به الکل میل به خودکشی را در افراد تقویت می‌کند. اعتیاد با به مخاطره انداختن سلامت جسمانی و روانی افراد و تاثیر بر زندگی اجتماعی آنها؛ احتمال خودکشی را بالاتر می‌برد. اعتیاد جنبه دوری از خانواده را نیز تقویت می‌کند و فرد به دلیل اینکه جایگاهی در خانواده ندارد، تسلیم خودکشی می‌شود. عده ای نیز به دلیل عدم توانایی در ترک مواد مخدر خودکشی را تنها راه چاره تلقی می‌کنند.

ماهیت خودکشی

افکار خودکشی آنقدر هم که در رسانه ها می‌بینیم نادر نیستند. اتفاقا تحقیقات اخیر خبر از روزمرگی این افکار می‌دهد که در هر سنی با هر موقعیت اجتماعی علائم خودکشی بروز می‌کند. در این بخش مقاله راجع به ماهیت خودکشی صحبت کرده ایم.

? خودکشی یک بحران است

بحران ها معمولا اتفاقاتی کوتاه مدت هستند که زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. و بعد از مدتی نیز از بین می‌روند. خودکشی نیر از این قاعده مستثنی نیست؛ به این معنی که به محض بروز افکار آن نباید دست به عملی کردن آنها زد زیرا شاید به زودی از بین بروند. بنابراین علائم خودکشی نشانه آغاز بحران است.

? خودکشی بغرنج است | علائم خودکشی

منظور از اینکه علائم خودکشی بغرنح است، یعنی عوامل زیادی در شکل گیری آنها دخالت دارند. مثل تجربه طلاق، جنگ، انقلاب، از دست دادن عزیزان و … . در ابتدا باید علت شکل گیری این فکر را پیدا کنیم و سپس به حل آنها بپردازیم. قطعا ما در تشکیل یا تاثیرات این اتفاقات مثل جنگ یا مرگ عزیزان نقشی نداشته‌ایم؛ اما قطعا خودکشی نیز راه حل نیست.

? همه گیری خودکشی

خودکشی می‌‌تواند مثل یک ویروس واگیردار عمل کند. و در یک خانواده بین تمام اعضا ظاهر شود. اگر بازمانده‌ی یک خودکشی موفق هستید حتما به سلامت روان خود اهمیت بیشتری دهید. و از یک روانشناس کمک بگیرید. زیرا بازماندگان خودکشی با درصد بالایی تن به خودکشی می‌دهند.

شخصیت ضداجتماعی و خودکشی

طبق آمارها خودکشی بیشتر از افراد افسرده در افرادی با شخصیت ضد اجتماعی  مشاهده می‌شود. اشخاصی که شغل های پر خطر دارند، یا بارها با مرگ روبرو شده اند؛ بیشتر دست به خودکشی می‌زنند.

بنابراین اگر با فردی که شخصیت ضد اجتماعی دارد، در ارتباط می‌باشید. به نشانه ها و علائم خودکشی او توجه کنید تا در صورت نیاز به او کمک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی کلیک کنید.

چرا افراد دست به خودکشی می‌زنند؟

عوامل محیطی زیادی میل به خودکشی را در افراد به وجود می‌آورد. محیط خانوادگی یا اجتماعی پر تنش، مسائل مالی، مرگ عزیزان، تغییرات بزرگ در زندگی و اختلالات روانی مختلف از این دست هستند.

معمولا علائم خودکشی نیز در افرادی مشاهده می‌شود که با مشکلات شغلی، اجتماعی و … دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع افراد برای رهایی از این درد ها و رنج های زندگی به مرگ فکر می‌کند.

اقدامات ضروری برای پیشگیری از علائم خودکشی

اقدامات ضروری برای پیشگیری از علائم خودکشی

خودکشی یک راه حل نیست. اما در مواجه با چنین افرادی مشکل آن ها را دست کم نگیرید. یا به آنها بابت تصمیم شان عذاب وجدان ندهید. افرادی که در این بخش مقاله نام برده شده اند، با درصد بالایی علائم خودکشی از خود بروز می‌دهند. این افراد باید در اقدام اول از روانشناس و متخصصین در حوزه خودکشی کمک بگیرند.

▪ اگر از بازماندگان خودکشی هستید

▪‌از اطرافیان شما کسی به خودکشی فکر می‌کند

▪ خودتان افکار خودکشی دارید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افکار خودکشی کلیک کنید.

نقش اطرافیان در پیشگیری از خودکشی

علائم خودکشی اگر با دقت بالایی بررسی شود، کاملا واضخ است. در این شرایط اطرافیان باید حواس خود را جمع کنند تا با سوال های بیهوده این افکار را تشدید نکنند. اطرافیان باید برای کمک رسانی به صحبت های این افراد گوش دهند، و محیط امنی را برای این افراد فراهم کنند. البته که جمع آوری وسایل خطرناک و زمینه ساز خودکشی از اقدامات ضروری است.

تمریناتی برای کنترل علائم خودکشی

اگر خودتان نیز نگران علائم خودکشی و افکارتان هستید. باید برنامه ای روزانه و روتین تنظیم کنید. بیش از پیش با دوستان و اطرافیان معاشرت کنید. و سعی در کسب مهارت تازه کنید. وقت خالی خود را با کلاس های متفاوت یا خانواده پر کنید. به مشکلات بدون کنترل فکر نکنید و تمرکزتان را روی اهداف خود بگذارید. از تاثیر ورزش بر کاهش افسردگی و اضطراب نیز غافل نشوید.

سخن پایانی

اهمیت خودکشی با نام گذاری روز دهم سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی مشخص است. سالیانه اقدامات مهمی در این زمینه صورت می‌گیرد. این افکار پایان ناپذیر به نظر می‌رسند اما اوضاع همیشه یکسان نمی‌ماند. با سرزنش خود، دیگری یا درمان های خودسرانه و موقت این افکار پایان نمی‌پذیرند. و حتی شاید منجر به اتفاقات ناگوار دیگری شوند. با کمک روانشناس به راحتی علائم خودکشی را کاهش دهید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم خودکشی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

تمایل به خودکشی به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

عوامل مختلف محیطی یا فردی در زندگی باعث پدیدآیی میل به خودکشی می‌شوند.

علائم رایج خودکشی کدام اند؟

انزوا و گوشه گیری، افسردگی، اختلال در خواب، بخشش وسایل به اطرافیان و صحبت مداوم در مورد مرگ از نشانه های خودکشی هستند.

چرا فرد تصمیم به عملی کردن افکار خود می‌گیرد؟

ترس از قضاوت و کمک نگرفتن از اطرافیان از علل مهم اقدام به خودکشی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره