روابط زناشوییزوج و خانواده

رابطه دهانی

رابطه دهانی یکی از انواع رابطه جنسی محسوب می‌شود که در آن یکی از زوجین از دهان خود برای ارضای همسر استفاده می‌کند. انجام اینکار یک تصمیم شخصی بوده وکاملا به نظر زوجین بستگی دارد. اما افراد باید در این مورد موارد بهداشتی را رعایت کرده و به نکاتی توجه داشته باشند. این نوع رابطه به طور کلی بی خطر و ایمن نیست. اما برخی به دلایل مختلفی آن را انتخاب می‌کنند.

همانطور که این نوع رابطه می‌تواند باعث لذت زیادی در زندگی جنسی شود؛ اما با خطرات زیادی نیز همراه خواهد بود. توجه داشته باشید که آلت تناسلی یکی از نواحی حساس بدن است که باید در لمس و تحریک آن بسیار دقت کرد. به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در زمینه نحوه انجام رابطه دهانی، ضروری خواهد بود. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه دهانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رابطه دهانی

رابطه دهانی شامل استفاده لب، دهان و زبان برای تحریک نواحی تناسلی شریک جنسی است. برخی تنها با این روش ارگاسم را تجربه می‌کنند. افراد باید در مورد این نوع رابطه با یکدیگر صحبت کرده و به تفاهم برسند. بسیاری از افراد به دلیل مسائل بهداشتی و یا روانی از انجام آن اجتناب می‌کنند. در این مورد باورهای اشتباه زیادی وجود دارد. به همین دلیل احتمال بروز مشکلات زیادی مثل ابتلا به بیماری های جنسی مختلف نیز هست. از طرفی شیوع آن میان افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند؛ زیاد است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این نوع از رابطه پرداخته ایم.

بیماری های منتقله از طریق رابطه دهانی

بیماری-های-منتقله-از-رابطه-دهانی

بسیاری از بیماری های مقاربتی و حتی عفونت ها از طریق رابطه دهانی منتقل می‌شوند. خطر ابتلای افراد به بیماری های آمیزشی و همچنین انتقال آن به دیگران، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این قسمت به توضیح این بیماری ها می‌پردازیم.

📌ایدز

معمولا ایدز به ندرت از طریق رابطه دهانی منتقل می‌شود. به همین دلیل در مقایسه با دخول واژینال و یا رابطه مقعدی کمی امن تر است. اما به طور کلی افراد با ایتلا به ایدز، باید در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرده و از انجام رفتارهای پرخطر پرهیز کنند. به طور کلی احتمال انتقال این بیماری از طریق این نوع رابطه در مردان همجنسگرا و بایسکشوال 04/0 درصد است. اما در صورتیکه انزال در دهان انجام شود و یا محیط دهان دارای بریدگی یا زخم بوده و یا سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد؛ این عدد افزایش می‌یابد.

📌تبخال تناسلی

ویروس   یکی از شایع ترین ویروس هایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. البته این نکته را فراموش نکنید که تنها   باعث بروز تبخال تناسلی نمی‌گردد. بلکه انواع دیگر بیماری های جنسی نیز، این مشکل را ایجاد می‌کنند. اما به طور کلی هم   و هم تبخال تناسلی از طریق رابطه دهانی منتقل شده و می‌تواند باعث بروز زائده های پوستی بر ناحیه تناسلی و حتی در دهان شود. معمولا تبخال ها و زگیل تناسلی قابل درمان و خوش خیم هستند. اما احتمال بازگشت آنها وجود دارد.

📌سوزاک

سوزاک نیز یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که از طریق رابطه دهانی نیز منتقل می‌شود. در این شرایط فرد به عفونت گلو مبتلا می‌شود؛ که درمان آن بسیار دشوار است. اما معمولا احتمال ابتلای افراد به این بیماری از طریق رابطه جنسی دهانی، بسیار بعید است. چرا که در زنان این عفونت در دهانه رحم آنها ایجاد شده که تماس آن با دهان، بسیار بعید است. شیوع این بیماری میان مردان بیشتر خواهد بود.

📌کلامیدیا

راه های انتقال کلامیدیا نیز مانند سوزاک است. در تحریک آلت تناسلی مردان با رابطه دهانی، دو طرف در خطر ابتلای به آن هستند. اما در زنان نیز مانند سوزاک، احتمال انتقال کمتر است. به طور کلی تحقیقات کمی در این مورد انجام شده است اما باید افراد احتمال ابتلا به این بیماری را در نظر گرفته و برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهند.

📌سیفلیس

برخلاف دو بیماری دیگر که قبل تر ذکر شد؛ انتقال سیفلیس از طریق رابطه دهانی، بسیار آسان است. اگر سیفلیس معمولا بعد از بروز علائم و اطلاع فرد از این موضوع انتقال می‌یابد؛ اما برخی از افراد زخم ها و نشانه های حاصل از این بیماری را نادیده گرفته و رابطه جنسی خود را ادامه می‌دهند. زخم های حاصل از سیفلیس، گاهی در مراحل و اولیه و ثانویه آن بدون درد هستند؛ به همین دلیل افراد به آنها اهمیت نداده و یا آنها را جدی نمی‌گیرند.

📌هپاتیت

هپاتیت انواع مختلفی داشته و در مورد انتقال برخی از انواع آن با رابطه دهانی، قطعیتی وججود ندارد. برای مثال هنوز به طور کامل مشخص نیست که هپاتیت نوع  B از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می‌شود یا خیر! اما در مورد هپاتیت نوع  A احتمال آن وجود دارد. برای جلوگیری از انتقال هپاتیت، واکسن هایی وجود دارند که می‌توان از ابتلا به آنها جلوگیری کرد. به هر حال بهتر است افراد از کاندوم استفاده کرده وموارد ایمنی را رعایت کنند.

شیوع رابطه جنسی دهانی

به طور کلی رابطه دهانی در بزرگسالانی که ازلحاظ جنسی فعال هستند؛ دیده می‌شود. طبق آمارهایی که در این زمینه منتشر شده اند؛ تقریبا 85 درصد از بزرگسالانی که در بازه سنی 18 تا 44 سال هستند، حداقل یک بار رابطه دهانی را در زندگی جنسی خود تجربه کرده اند. همچنین در پژوهشی دیگر مشخص شد که 41 درصد از نوجوانان 15 تا 19 ساله نیز رابطه جنسی دهانی داشته اند. به همین دلیل اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. نوجوانان در مورد مسائل جنسی اطلاعات کمی داشته و صرفا براساس هیجان تصمیم می‌گیرند.

علائم عفونت ناشی از رابطه دهانی

اگر فرد در اثر رابطه دهانی، دچار عفونت ها و بیماری های مختلفی شود؛ بعد از گذشت مدتی، علائمی در بدن او ظاهر خواهد شد. برخی از بیماری های مقاربتی، دارای یک دوره نهان هستند. در این شرایط با وجود این بیماری ها در بدن، از آنها اطلاعی نداشته و حتی آنها را به دیگران نیز منتقل می‌کند. برخی از علائم بیماری هایی که در اثر رابطه دهانی، منتقل شده اند؛ شامل موارد زیر می‌گردند.

درد یا ترشح در ناحیه رکتوم

تورم بیضه ها و دردناکی آنها

سوزش ادرار

ترشحات خونین واژن. برای اطلاع از نشانه های انواع ترشحات واژن کلیک کنید.

ابتلای مداوم به عفونت های ناحیه تناسلی

عفونت های گلو

پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از رابطه جنسی دهانی

به هر حال رابطه دهانی، یکی از انواع رفتارهای جنسی افراد محسوب می‌شود و برخی از زوجین به انجام آنها علاقه دارند. به همین دلیل نمی‌توان آن را به طور کامل منع کرد. اما برای کنترل عوارض ناشی از آن، راهکارهایی وجود دارد. یکی از انواع کاندوم، دنتال دم یا سد دهانی است که افراد می‌توانند در حین این نوع رابطه از آن استفاده کنند.

همچنین استفاده از واکسن ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز روش دیگری برای کاهش خطرات ناشی از این نوع از رابطه است. البته هیچکدام ازاین روش ها به طور کامل موثر نیستند و بازهم انتقال بیماری ها و بروز مشکلاتی، وجود دارد. برای آشنایی با انواع کاندوم کلیک کنید.

رابطه جنسی دهانی یا دخول؟

رابطه-دهانی-یا-دخول

بسیاری تصور می‌کنند که رابطه دهانی از سایر روش های رابطه جنسی امن تر و بهتر است. از برخی از جنبه ها می‌توان به این جمله استناد کرد. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است احتمال انتقال بیماری های مقاربتی مختلف از طریق رابطه جنسی دهانی، کمتر از رابطه مقعدی و یا واژینال است. یا برای مثال یکی دیگر از مزایای آن عدم بارداری از طریق رابطه دهانی است. اما این روش نیز خطرات خود را دارد. برای مثال با برخورد دندان ها به عروق ناحیه تناسلی، احتمال آسیب به آنها وجود دارد. به همین دلیل نمی‌توان به طور کامل آن را پیشنهاد کرد. زوجین می‌توانند به صورت کنترل شده و ایمن از این روش در کنار رابطه جنسی واژینال، استفاده کنند.

سخن پایانی

رفتارهای جنسی افراد و همچنین نوع رابطه جنسی آنها، متفاوت است. این گوناگونی مزایای و معایب خود را دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که همه انواع رابطه جنسی، برای همه افراد مناسب نیست. زوجین باید قبل از انجام هر رفتاری، با شریک خود در این زمینه مشورت کرده و حتی اطلاعاتی در این مورد کسب کنند. رابطه جنسی دهانی می‌تواند خطراتی برای فرد ایجاد کند که تا پایان عمر جبران نشود. به همین دلیل در این زمینه با همسر خود و همچنین یک مشاورجنسی مشورت کرده و جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روابط می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره