اختلالات روانیاضطراب و استرس

استرس بی دلیل | 2 نوع استرس بی دلیل

استرس بی دلیل یکی از شایع ترین اختلالات ذهنی در سرتاسر جهان است. و هر از گاهی تاثیرات بسیاری در زندگی ما می‌گذارد. گاهی استرس ها باعث تصمیم گیری های اشتباه می‌شود. اما تا زمانی که دلایل اضطراب های خود را متوجه نشویم، نمی‌توانید به خوبی تصمیمات خود را به جهات مثبت سوق دهید. استرس‌ها و اضطراب زمانی ناخوشایند می‌شود که دلیل آن را ندانیم. اما این استرس ها کم و بیش باعث بروز اختلالات اضطرابی یا پانیک می‌شود. و شیرینی و زیبایی زندگی از شما گرفته می‌شود. اگر دچار اختلالات اضطرابی هستید، نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید. و افراد بسیاری روزانه استرس‌های بی دلیل را تجربه می‌کنند. برای رفع استرس‌های بی دلیل خود حتما باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

استرس بی دلیل چیست؟

استرس بی دلیل چیست؟

تا به حال استرس بی دلیل را تجربه کرده اید؟ آیا تا به حال حملات استرسی خود را در طول روز شمارش کرده اید؟ یا اصلا متوجه اضطرابات خود می‌شوید. استرس‌های بی دلیل تاثیرات بسیار زیادی در زندگی افراد می‌گذارد. و شرایط کاری، تحصیلی، خانوادگی و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تمامی این شرایط باعث ایجاد استرس‌ها و تنش های بی دلیل می‌شود. شاید از نظر شما بی دلیل باشد؛ اما نشات گرفته از ناخودآگاه و نگرانی های داخل ذهن است. در این مقاله علت بروز استرس‌های بی دلیل و نحوه کنترل آن را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا ادامه همراه ما باشید.

انواع استرس بی دلیل

استرس بی‌دلیل به دو دسته تقسیم می‌شود. که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

🔴 استرس بی دلیل مزمن

استرس بی دلیل مزمن بلند مدت بوده و همراه با عوارض ذهنی و جسمانی می‌باشد. مشکلات مالی، اختلافات خانوادگی، محیط های کاری پر تنش و … استرس مزمن است. در این شرایط فرد راه حل مشخصی برای رفع استرس خود نمی‌داند. و این روند به مرورو زمان پیامدهایی به دنبال دارد که شامل موارد زیر است.

🔹 افزایش فشار خون

🔹 دیابت نوع 2

🔹تاثیر منفی بر قدرت باروری

🔹 کاهش توان سیستم ایمنی

🔹 اختلالات تنفسی

🔹اختلالات خواب

🔹 بیماری های قلبی و عروقی

🟡 استرس بی دلیل حاد

یکی از انواع استرس بی دلیل، استرس حاد است. این نوع استرس بسیار شایع بوده و در رابطه با مسائل فعلی و آینده افراد بروز می‎‌کند. مثلا با نزدیک شدن به موعد امتحانات، دانشجویان به استرس مبتلا می‌شوند. این نوع استرس معمولا در مسائل جدید بروز می‌کند و راه حل آشکاری برای پایان آنها وجود دارد. اما این استرس عوارض جسمانی و ذهنی به دنبال ندارد. اما بستگی به شرایط دارد، گاه فرد را به عوارض کوتاه مدت مانند معده درد، بهم ریختگی روده و سر درد مبتلا می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب بیماری کلیک کنید.

علت بروز استرس بی دلیل چیست؟

در بروز استرس بی دلیل عوامل متعددی دخیل هستتد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

📌 ژنتیک

یکی از اصلی ترین دلایل بروز استرس بی‌دلیل، ژنتیک می‌باشد. افرادی که در ارث خود خانواده پر استرسی داشته باشند، استرس‌های بی دلیل برا تجربه خواهند کرد. و به نسل های مختلف خود منتقل خواهند کرد.

📌 محیط پر استرس

محیط پر استرس از دیگر دلایل استرس بی دلیل می‌باشد. شاید شما تصور کنید که در چنین محیط هایی با مشکل روبرو نیستید. اما به طور ناخودآگاهی بر روان شما تاثیر خواهد گذاشت. و بدون اینکه دلیل آن را بدانید به استرس مبتلا خواهید شد.

📌 ترس های گذشته

یکی از عوامل بروز استرس بی دلیل، ترس های گذشته است. زمانی که فرد در گذشته ترس های گوناگونی مانند تصادف و … را گذرانده باشد، به استرس بی‌دلیل مبتلا خواهد شد. و هجوم بسیاری از اضطراب ها را تحمل خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نگرانی از آینده کلیک کنید.

📌 شیمی مغزی

تغییرات شیمی مغری علل بروز استرس بی دلیل نیز می‌تواند باشد. گاه مغز انسان به تغییراتی دچار می‌شود که باعث بروز استرس و اضطراب بی دلیل به صورت ناخودآگاه می‌شود.

به طور کلی بسیاری از افراد از محرک های خود با خبر نیستند و تصور می‌کنند که استرس بی دلیل امان آنها را بریده است. بدن انسان ها دارای جنگ و گریز است. زمانی که عوامل تهدید کننده ای به سراغ شما بیاید؛ با بروز استرس در امان تهدید ها خواهید ماند. به همین دلیل زمانی که از عوامل بیرونی و محرک ها اطلاعی نداشته باشید، استرس خود را بی دلیل تلقی می‌کنید.

در چه شرایطی استرس بی دلیل به عنوان اختلال به شمار می‌رود؟

در پاسخ به این سوال باید از روانشناس و متخصص راهنمایی گرفت. اما نشانه هایی وجود دارد که باعث تشخیص استرس بی دلیل به عنوان اختلال است. در این بخش مقاله به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

🔻 اختلال در خواب و کیفیت خواب نامناسب

🔻 گرفتگی عضلانی و دردهای عمومی بدن

🔻دشوار شدن تمرکز و پاکسازی ذهن از مشغله های فکری

🔻 خستگی و بی رمقی مفرط

🔻 بی قراری و زودرنجی زیاد

🔻احساس ناتوانی در کنترل ترس به شیوه ای که کاملا تسلیم ترس هستیم.

🔻 تشویش و اضطراب بیش از 6 ماه به طول کشیده باشد.

🔻 در آن واحد در رابطه با بسیاری از مسائل نگران هستید و هر از گاهی از یک مشکل به مشکل دیگر می‌پردازید.

اگر با چنین علائمی روبرو هستید، هرگز برای درمان تردید نداشته باشید. حس خجالت و ترس به خود راه ندهید. در جامعه امروزی اغلب افراد به استرس بی دلیل دچار هستند. و برای درمان آن تلاش خود را می‌کنند. جهت درمان حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس مالی کلیک کنید.

درمان استرس بی دلیل چیست؟

درمان استرس بی دلیل چیست؟

برای درمان استرس‌های بی دلیل، بهترین روش روان درمانی است. در این بخش مقاله راجع به روش های درمان استرس بی دلیل توضیح داده ایم.

🔘 مواجهه درمانی

مواجهه درمانی یکی از روش های درمانی برای استرس بی دلیل است. در این روش مراجعه کننده با ترس های خود روبرو می‌شود و با اجرای سناریوی واقعی، بیمار آموزش غلبه بر ترس را می‌بیند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس و اضطراب کلیک کنید.

🔘 روانکاوی

برای درمان استرس بی دلیل از روش روانکاوی نیز استفاده می‌کنند. این روش درمانی یکی از تکنیک های مهم علم روانشناسی است. درمانگر به ریشه یابی مسئله اضطراب و استرس‌های بی دلیل می‌پردازد. با بررسی حوادث و اتفاقات گذشته به دنبال ناهنجاری و تعارض در ضمیر ناخودآگاه است. تا سطح استرس فرد را بتواند پایین بیاورد.

🔘 درمان شناختی رفتاری

یکی از روش های درمانی بسیار کارآمد در استرس بی دلیل، درمان شناختی رفتاری است. این نوع روش درمان شایع ترین نوع برای درمان استرس و اضطراب می‌باشد. این درمان به شناسایی افکار و رفتارهای دردسر ساز رسیدگی می‌کند و روش مناسبی را برای آن جایگزین می‌کند.

کلام آخر

استرس‌های بی دلیل یکی از شایع ترین پاسخ های روحی و ذهنی است. عده زیادی از افراد به این استرس دچار هستند. نوع مزمن استرس بی دلیل به مرور با مشکلات جسمانی و روانی روبرو می‌شود که به مراتب عواقب بسیار زیادی را به دنبال دارد. حتما به دنبال راه های درمانی باشید تا کنترل استرس را آموزش ببینید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره