اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه | 23 نشانه بیش فعالی و نقص توجه

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، نوعی اختلال عصبی رشدی است. این اختلال تنها مختص کودکان نیست و در بزرگسالان وجود دارد. نشانه هایی مانند بی احتیاطی، تکانشگری و بی توجهی شدید در فرد مشهود است. اگر بیش فعالی فرد در دوران کودکی درمان و کنترل نشود؛ در بزرگسالی با نشانه های دیگری بروز می‌کند. که این نشانه های عبارتند از رانندگی تند و خطرناک، سوء مصرف مواد، قمار، بی ثباتی، عملکرد نامناسب و کار ضعیف. فرد مبتلا به این اختلال، عزت نفس پایینی دارد. والدین اگر کودک مبتلا به این اختلال را دارند باید برای درمان اقدام کنند تا نشانه های کودک کنترل شود. برای درمان از مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال بیش فعالی و کمبود توجه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه چیست؟

تا به حال با افراد بیش فعال روبرو شده اید؟ اغلب افراد زمانی که کودک شلوغی را در اطراف خود مشاهده می‌کنند، برچسب بیش فعالی به او می‌زنند. اما همه افراد شلوغ و پر تحرک بیش فعال نیستند. آنها نشانه هایی از خود بروز می‌دهند که بر اساس DSM-5 اگر فرد 6 مورد را به مدت 6 ماه به همراه داشت، به این اختلال مبتلا است. اختلال بیش ‌فعالی و کمبود توجه یک اختلال عصبی رشدی است که برای تشخیص آن باید از متخصص کمک گرفت. در این مقاله راجع به علائم، علت و راهکارهای درمانی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودکان استثنایی کلیک کنید.

علائم اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه از خود علائمی نشان می‌دهند که بتوانند قابل تشخیص باشند. در این بخش مقاله راجع به علائم این افراد اشاره کرده ایم.

🔻 اختلال در عملکرد اجرایی

🔻اختلال در تنظیم هیجانی

🔻 عملکرد ضعیف در مدرسه

🔻عدم تمرکز در انجام کارهای مختلف

🔻 اغلب نمی‌توانند به جزئیات دقت کنند. و در کار بی دقت هستند.

🔻در حفظ کردن درس، توجه و فعالیت های بازی با مشکل روبرو هستند.

🔻 زمانی که مستقیم با آنها صحبت می‌شود، گوش نمی‌دهند.

🔻دستور العمل ها را دنبال نمی‌کنند، و نمی‌توانند فعالیت های خود را به خوبی به پایان برسند.

🔻 اغلب در سازمان دادن به فعالیت ها و تکالیف ها با مشکل روبرو می‌شوند.

🔻از پرداختن به تکالیفی که به تلاش ذهنی مداوم نیاز دارند، اجتناب می‌کنند.

🔻 مایل به انجام تکالیف نیستند و از انجام دادن آن بیزارند.

🔻لوازم لازم برای انجام تکالیف را گم می‌کنند.

🔻 حواس پرتی به محرک های نامربوط دارند.

🔻در فعالیت های روزمره فراموشکار هستند.

🔻 در صندلی خود وول می‌خورند.

🔻در موقعیت هایی که به نشستن نیاز است، صندلی را رها می‌کنند.

🔻 در موقعیت های نامناسب از چیزهای مختلف بالا می‌روند یا می‌دوند.

🔻ساکت نمی‌توانند بازی کنند.

🔻 اغلب در حالت جنب و جوش هستند.

🔻بیش از اندازه صحبت می‌کنند.

🔻 قبل از اینکه سوالی کامل شود، پاسخ می‌دهند.

🔻انتظار نوبت برای آنها دشوار است.

🔻 اغلب مزاحم دیگران می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودکان دیر آموز کلیک کنید.

علت اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

علت اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تا به امروز در اکثر موارد ناشناخته است. اما مهم ترین دلیل بروز این اختلال ژنتیک است. عوامل دیگری در بروز این اختلال دخیل هستند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

📌 ژنتیک

همانطور که گفته شد؛ ژنتیک از مهم ترین عامل های بروز اختلال بیش فعالی و کمبود توجه است. و اغلب افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، در اعضای خانواده آنها فرد دیگر که به بیش فعالی مبتلا باشد؛ مشاهده شده است. تقریبا میزان وراثت پذیری بیش فعالی، 74 درصد است.

📌 سموم، عفونت های دوران بارداری و آسیب مغزی

دومین عاملی که در بروز اختلال بیش فعالی و کمبود توجه دخیل است؛ سموم، عفونت های دوران بارداری و آسیب مغزی است. زمانی که مادر در دروان بارداری به عفونت، آسیب مغزی و سموم بدنی دچار می‌شود؛ احتمال مبتلا شدن کودک به بیش فعالی را افزایش می‌دهد.

راه های غلبه بر نشانگان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

درمان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه باید با کمک روانشناس نشان های خود را کنترل کنند. تا آسیب های بیشتری در زندگی به آنها وارد نشود. در این بخش مقاله روش های درمانی این اختلال را توضیح داده ایم.

✨ روان درمانی

از روش های درمانی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، روان درمانی است. در این روش درمانی، روانشناس با شخص مبتلا به گفتگو می‌پردازد و به فرد کمک می‌کند تا به تنهایی و با تمرکز بتواند کارهای روزمره خود را انجام دهد.

✨ بازی درمانی

بازی درمانی یکی از روش های درمانی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه است. در این روش درمانی از بازی های مختلفی کمک می‌کنند تا فرد کنترل هیجان، مدیریت احساسات، تمرکز و … را آموزش ببیند.

✨ دارو درمانی

دارو درمانی در موارد بسیار شدید به فرد مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه داده می‌شود. در این روش از داروهای محرک عصبی و غیر محرک استوار مانند ریتالین کمک می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک ریتالین کلیک کنید.

✨ کار درمانی و کار درمانی

روش های درمانی غیر دارویی در درمان اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مورد توجه قرار گرفته اند. با کمک گفتار درمانی و کار درمانی فرد آموزش مهارت های لازم در زندگی را می‌بیند و به تنهایی می‌تواند با تمرکز و کنترل احساسات، از پس کارهای خود برآید.

✨ خانواده درمانی

خانواده از مهم ترین ارکان تربیت کودک است. خانواده نقش مهمی در درمان افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه دارد. به همین جهت خانواده درمانی نیز باید صورت بگیرد. والدین و اعضای خانواده باید از روانشناس آموزش های لازم در زمینه کمک به این افراد را ببینند تا بتوانند به درمان آن ها سرعت بدهند.

راهکار هایی برای والدین جهت کمک به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه

🔹 برنامه ریزی برای کودک. قبل از هرکاری برنامه ریزی کنید و برنامه را جلوی چشم کودک قرار دهید.

🔹 ساختن محیط ساکت و ساده. باید سر و صدای خانه را کم کنید تا کودک آرامش داشته باشد و بتواند تمرکز کند.

🔹 آموزش تماس چشمی به کودک. در این بازی باید والدین با فرزندان تماس چشمی برقرار کنند تا به یکدیگر خیره شوند. هر کسی که به جای دیگری خیره شد، بازنده است.

🔹 استفاده از ساعت زنگ دار. با کمک ساعت باید با کودک بازی کنید که زمان بیشتری از ساعت ساکت باشد و یک جا بشیند. در واقع باید ساعت را شکست دهد.

🔹 آموزش تسلط بر خود. والدین باید به کودک خود بیاموزند که رفتار خود را با گفتار شفاهی کنترل کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه رفتار های تکانشگری، بی توجهی و عدم تمرکز از خود بروز می‌دهند. و اگر از دوران کودکی تحت درمان قرار نگیرند، به شخصیت ضد اجتماعی مبتلا خواهند شد. بنابراین والدین باید به نشانه های توجه داشته باشند تا اگر کودک آنها مبتلا بود، برای کنترل تحت درمان قرار بگیرند. برای درمان حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال بیش فعالی و کمبود توجه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره