اختلالات روانیافسردگی - دوقطبی

افسردگی پدر | 5 علت افسردگی پدر

افسردگی پدر از آن دسته اتفاقاتی است که می‌تواند حداقل برای مدتی فضای خانه شما را به هم بریزد. پدران برای همه ما نماد صبر و قدرت هستند. طبیعتا اگر شما احساس کنید که پدرتان دیگر آن آدم سابق نیست به‌احتمال زیاد خانواده درگیر مشکلات بزرگی خواهد شد. فشارهای زندگی و مسئولیت‌های مختلف، بروز اتفاقات ناگهانی، مشکلات خانواده مثل بیماری یا ازدست‌دادن عزیزان، همگی می‌توانند دلایلی برای افسردگی پدر باشند. اما جدای از دلایل افسردگی، چیزی که اهمیت دارد این است که افسردگی در مردان معمولاً ناشناخته باقی می‌ماند؛ زیرا این بیماری برای آقایان کمتر با نشانه‌هایی مثل احساس غم و گریه‌کردن خودش را نشان می‌دهد. پس باید برای شناسایی افسردگی پدر کمی دقیق‌تر رفتارهای او را بررسی کنید. اگر شما هم درگیر چالش افسردگی شده‌اید توصیه می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پدر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

افسردگی پدر چیست؟

افسردگی پدر چیست؟

این روزها شیوع افسردگی به‌قدری زیاد شده است که از آن به‌عنوان سرماخوردگی روحی یاد می‌شود. این اصطلاح به معنای آن است که دیگر شاید کمتر کسی را بتوانیم پیدا کنیم که در زندگی هیچ‌وقت درگیر افسردگی نشده باشد. بااین‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که افسردگی پدر و مادر باهم تفاوت دارد. درحالی‌که زنان بیشتر درگیر احساس غم و ناراحتی می‌شوند و جامعه هم از آنها حمایت می‌کند کمتر کسی به مردان اجازه ناراحت شدن می‌دهد. درست یا غلط در ذهن اکثر ما گریه‌کردن و ناامیدی یک مرد خیلی پسندیده نیست. این موضوع باعث می‌شود که آقایان معمولاً افسردگی را با نشانه‌های دیگری مثل عصبانیت و پرخاشگری یا مصرف مخدرها نشان بدهند.

باید این را بگوییم که تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی در مردان به‌مراتب شدیدتر از زنان اتفاق می‌افتد. به‌علاوه آمار خودکشی موفق در بین مردان افسرده خیلی بیشتر از زنان افسرده است. باتوجه‌به این تفاوت جنسیتی، احتمالا متوجه اهمیت توجه به افسردگی پدر شده‌اید. مردان در این شرایط معمولا درد و رنج بسیاری را تحمل می‌کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که شرایط آنها را درک کنیم و در روزهای سخت کنارشان باشیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والدین وابسته کلیک کنید. 

نشانه‌های افسردگی پدر

همان‌طور که گفتیم افسردگی در مردان کمتر با نشانه‌های بیرونی همراه است؛ و شما می‌بایست برای تشخیص بیماری کمی دقیق‌تر به رفتارهای پدر نگاه کنید. سؤال اصلی اینجاست که در این رفتارها باید دنبال چه چیزی بگردید؟ در این قسمت نشانه‌های افسردگی پدر را با هم بررسی می‌کنیم تا شما هم بدانید که باید به دنبال چه علامت‌هایی در رفتار پدر یا همسرتان باشید.

🔸 رفتارهای پرخاش‌گرایانه که یا قبلاً در فرد وجود نداشته یا اخیراً شدت بیشتری پیدا کرده.

🔸 تحریک‌پذیری؛ فرد خیلی زود تحملش را در برابر یک موضوع از دست می‌دهد؛ مسائل ساده می‌توانند او را عصبی کنند.

🔸افزایش یا کاهش اشتها

🔸 تغییر در الگوی خواب؛ به شکل پرخوابی یا بی‌خوابی

🔸 استفاده از سیگار، مشروبات الکلی یا سایر مواد مخدر

🔸بی‌میلی و احساس ناامیدی نسبت به تلاش و فعالیت

🔸 صحبت‌کردن از مسائل منفی

🔸 میل به گوشه‌نشینی و فاصله‌گرفتن از جمع

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در کنار نشانه‌های افسردگی پدر ممکن است هرکدام از نشانه‌های دیگر افسردگی نیز وجود داشته باشد. این به معنای آن است که نمی‌خواهیم بگوییم مرد افسرده هرگز احساس غم نکرده یا گریه نمی‌کند. اما به‌خصوص در زمان‌هایی که آنها یک افسردگی مزمن را همراه خودشان به دوش می‌کشند این نشانه‌ها، بیشتر از نشانه‌های کلاسیک افسردگی دیده می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره فردی کلیک کنید. 

اگر پدر شما افسرده شده باشد | پیامد افسردگی پدر

افسردگی پدر چه تأثیری روی زندگی ما خواهد گذاشت؟ در این بخش سعی می‌کنیم راجع به پیامدهای افسردگی پدر صحبت کنیم. قبل از هر چیز باید این را بگوییم که افسردگی قطعاً پیامدهایی برای سلامت روان پدر شما خواهد داشت. برای مثال ساده‌ترین آنها این است که با بروز اولین دوره افسردگی احتمال مزمن شدن این بیماری و یا وقوع دوره‌های دیگری از افسردگی بیشتر می‌شود. حتی ممکن است پدر شما برای فرار از احساسات منفی به سراغ سیگار یا هر راه‌حل منفی دیگری برود. بااین‌حال ما در این قسمت می‌خواهیم بیشتر راجع به پیامدهایی صحبت کنیم که با افسردگی پدر، همه اعضای خانواده را درگیر خودش می‌کند.

✨ ازبین‌رفتن سلامت روان فرزندان

یکی از پیامد های افسردگی پدر، نابودی سلامت روان فرزندان است. کودکانی که در یک خانه رشد می‌کنند به‌اندازه مساوی به پدر و مادرشان احتیاج دارند. به همان اندازه که محبت و دلسوزی مادرانه برای پرورش شخصیت کودکان لازم است، بچه‌ها به دیدن اقتدار و محبت مردانه پدر هم نیاز دارند. تحقیقات بر روی کودکانی که به هر دلیلی تنها با یکی از والدینشان زندگی می‌کنند نشان داده است که آنها در بخش‌های مهمی از شخصیت خود دچار مشکل می‌شوند. حالا اگر پدر یک خانواده افسرده باشد قطعاً انرژی لازم برای ارتباط با فرزندانش را ندارد. این موضوع باعث می‌شود که رابطه میان پدر با فرزندان ضعیف‌تر بشود و در نتیجه، بخش‌هایی از شخصیت بچه‌ها درگیر آسیب‌های جدی می‌شود.

✨ پایین آمدن کیفیت رابطه با همسر

کاهش ارتباط با همسر از دیگر پیامد های افسردگی پدر است. ارتباط عاطفی میان زوجین اگر مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری یک زندگی نباشد قطعاً یکی از مهم‌ترین‌ها خواهد بود. هرکدام از ما و به‌خصوص زنان به اینکه محبت و توجه را از همسرمان دریافت کنیم نیاز داریم. اما متأسفانه وقتی که پای افسردگی در میان باشد این موضوع وارد یک چالش بزرگ می‌شود. پدر افسرده معمولاً تمایل چندانی به برقراری ارتباط عاطفی یا جنسی ندارد. این افراد حتی تمایل خود را برای صحبت‌کردن و برقراری ارتباط هم از دست می‌دهند. چنین شرایطی می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی یک زوج به وجود بیاورد.

✨ به‌هم‌ریختن امور خانه | افسردگی پدر

افسردگی پدر پیامدی بزرگ به نام درهم بودن امور زندگی دارد. در بیشتر خانواده‌ها وظیفه تأمین هزینه‌های زندگی با مردان است. اما بعضی از مردان به دلیل شدت افسردگی که درگیرشان می‌کند نمی‌توانند فعالیت‌های خود را به‌خوبی قبل انجام بدهند. کندشدن سرعت کارها، ناتوانی در تمرکزکردن، انرژی نداشتن برای کار خارج از خانه، همگی باعث می‌شوند تا کار و به دنبال آن درآمد خانواده درگیر مشکلات بسیاری بشود.

✨ آسیب روانی سایر اعضا

احتمالا به تجربه متوجه این موضوع شده باشید که وقتی یک نفر افسرده و ناراحت است فضای خانه سنگین می‌شود. شاید بتوانیم بگوییم که در این شرایط انرژی منفی در محیط زیاد است. این فضای سنگین خودش می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را برای اعضای خانواده به دنبال داشته باشد. برای مثال احتمالا وظایف پدر به دوش سایر اعضای خانواده و به‌خصوص مادر می‌افتد. هزینه‌های درمانی و چالش‌های درمان به شرایط خانواده اضافه خواهد شد. ارتباطات اجتماعی احتمالا با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود و جدای از همه اینها شما در کنار فردی با احساسات منفی زندگی می‌کنید. همه این دلایل کافی هستند که انتظار داشته باشیم دیگر اعضای خانواده هم دیر یا زود درگیر افسردگی یا هر نوع بیماری روحی دیگری بشوند. بنابراین از پیامد های افسردگی پدر می‌توان به آسیب روانی دیگر اعضا اشاره کرد. 

دلایل افسردگی در مردان

افسردگی پدر دلایل مختلفی دارد. این دلایل برای هر فردی به شیوه ای متفاوت است. در این بخش مقاله به این عوامل اشاره کرده ایم. 

➰ فشارهای محیط اجتماعی

اولین و رایج‌ترین دلیلی که می‌توانیم برای افسردگی پدر در نظر بگیریم شرایط اجتماع است. همان‌طور که گفتیم مردان در بیشتر خانواده‌ها اصلی‌ترین وظیفه را برای تأمین مخارج زندگی دارند. در نظر بگیرید که با سخت‌شدن شرایط اجتماع اینکه یک مرد بتواند همچنان نیازهای خانواده‌اش را برطرف کند چقدر سخت خواهد شد؟ بسیاری از مواقع آنها می‌بایست بیشتر از توانشان کار کنند و زمان استراحت کمتری داشته باشند. یا ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانند نیازهای خانواده را تأمین کنند که این باعث آسیب‌دیدن عزت‌نفس و احساس ناامیدی و ناکامی در فرد می‌شود. این شرایط و سایر مشکلاتی که ممکن است برای یک مرد در جامعه پیش بیاید اولین دلیلی است که می‌تواند باعث افسردگی باشد.

➰ محیط نامناسب خانه | افسردگی پدر

همیشه هم این‌طور نیست که افسردگی پدر باعث سخت‌شدن جو خانواده بشود. بسیاری از مواقع مردان به دلیل شرایط بد داخل خانواده درگیر افسردگی می‌شوند. وقتی پدری احساس کند محبت و توجه کافی را از همسر و فرزندان دریافت نمی‌کند؛ یا اینکه رفتار اعضای خانواده به شکلی باشد که فقط برای رفع نیازهایشان با پدر ارتباط برقرار کنند طبیعتاً فرد احساس تعلق خاطر و محبتی که نیاز دارد را دریافت نمی‌کند. این موضوع می‌تواند یکی از عواملی باشد که افسردگی‌های جدی را برای آقایان به همراه می‌آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید. 

➰ وراثت و عوامل فیزیولوژیکی

تحقیقات نشان داده است که افسردگی پدر بسیاری از مواقع با عوامل جسمانی ارتباط مستقیمی دارد. یکی از این عوامل ژنتیک است. اگر در خانواده پدر شما فردی هست که در حال حاضر یا در گذشته با افسردگی درگیر بوده می‌توانیم این احتمال را در نظر بگیریم که او یک آمادگی ژنتیکی برای درگیری با این بیماری داشته است. یکی دیگر از عوامل زیستی، تغییر در میزان ترشح مواد شیمیایی است که از مغز ترشح می‌شوند. برای مثال سروتونین یکی از هورمون‌هایی است که مغز ترشح می‌کند. وقتی مقدار سروتونین در خون فرد کم می‌شود احتمال بروز افسردگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

➰ اتفاقات ناگهانی | افسردگی پدر

گاهی اوقات یک حادثه می‌تواند برای پدر شما یا هرکس دیگری مانند تیرخلاص عمل کند. ازدست‌دادن یکی از عزیزان، بیماری اعضای خانواده، طلاق یا ورشکستگی‌های مالی اتفاقاتی هستند که معمولا کنارآمدن با آنها بسیار سخت است. این شرایط برای کسی که از قبل نیز مشکلات و فشارهایی را در ذهنش روی‌ هم انباشته کرده می‌تواند باعث بروز افسردگی پدر بشود.

➰ تولد فرزندان

شاید بتوانیم بگوییم جالب‌ترین دلیل افسردگی پدر، تولد فرزندان است. در واقع تحقیقات در سال‌های اخیر نشان داده است که مردان نیز گاهی درگیر افسردگی پس از زایمان می‌شوند. فشار مسئولیت‌هایی که حالا با تولد فرزند چندبرابر می‌شود، احساس اینکه همسرشان تنها به فرزندش توجه دارد و آنها را نمی‌بیند و همین‌طور چاقی و بی‌توجهی خانم‌ها به اندام خودشان در این دوران می‌تواند از جمله دلایلی باشد که باعث احساسات منفی در مردان می‌شود.

راهکارهایی برای مبارزه با افسردگی پدر

راهکارهایی برای مبارزه با افسردگی پدر

در بخش های قبلی راجع به افسردگی پدر صحبت کرده ایم. اما این بخش را به راهکارهای مبارزه با این نوع افسردگی توضیح داده ایم. اگر قصد دارید تا پدر خود را از افسردگی رها کنید، به تکنیک هایی که در ادامه ذکر کرده ایم، عمل کنید. 

🔘 همدلی داشته باشید

اولین و مهم‌ترین قدم برای درمان بیمار افسردگی پدر این است که با او همدلی کنید. همدلی به معنای این است که شما نباید او را به خاطر احساساتش سرزنش کنید و یا از وی بخواهید که منطقی رفتار کند. شما باید بپذیرید که پدر حداقل برای مدتی آسیب دیده و توانایی او به‌اندازه گذشته نیست. پس می‌بایست درست مانند کسی که یک بیماری جسمی را پشت سر می‌گذارد در کنار او باشید و کمک کنید تا آرام‌آرام به شرایط عادی برگردد.

🔘 فضای شاد ایجاد کنید

اگر می‌خواهید به درمان افسردگی پدر بپردازید؛ باید او را از فضای غم و اندوهی که گرفتارش شده بیرون بیاورید باید برای او برنامه‌های شادتری در نظر بگیرید. البته این را در نظر داشته باشید که ترتیب‌دادن یک مهمانی شلوغ و پر از سروصدا برای کسی که درگیر افسردگی شده است جالب نخواهد بود. بهتر است ابتدا زمان‌هایی را برای باهم بودنتان در نظر بگیرید. با هم برای پیاده‌روی بروید، آشپزی کنید، فیلم تماشا کنید و هر کاری که می‌توانید انجام بدهید تا ذهن پدرتان را مشغول فعالیت‌های مثبت نگه دارید.

🔘 صبور باشید | افسردگی پدر

مهم‌ترین ویژگی که خانواده بیمار افسرده باید داشته باشند این است که با صبر و حوصله به درمان بیمار کمک کنند. افسردگی پدر بیماری است که هرگز یک شبه از بین نخواهد رفت. پس بهتر است شما هم خودتان را برای مبارزه با آن آماده نگه دارید. بسیاری از مواقع پیش خواهد آمد که احساس می‌کنید تلاش‌هایتان فایده‌ای نداشته است و کاملاً از ایجاد تغییر در پدرتان ناامید می‌شوید. اما در همه این لحظه‌ها صبر و امیدواری را به خودتان یادآوری کنید و برای سلامت روان پدرتان بجنگید.

افسردگی پدر| جلسات مشاوره را جدی بگیرید

اگر پدرتان درگیر یک مشکل قلبی شده بود چه می‌کردید؟ آیا سعی می‌کردید بیماری قلبی را در خانه و زیر نظر خودتان درمان کنید؟ قطعا همه ما در این شرایط از یک متخصص کمک می‌گیریم. پس از آن نیز کاملا مراقب هستیم که بیمار دستورات پزشک را رعایت کند. افسردگی نیز یک بیماری جدی است که ذهن و اعصاب پدر شما را درگیر کرده است. پس بهترین روش برای درمان این بیماری و کمک به پدرتان این است که او را نزد یک متخصص ببرید. متخصصین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی کمک می‌کنند تا دلایل افسردگی پدر را پیدا کرده و راه‌های مبارزه با آن را نیز به شما نشان خواهند داد.

 💠 افسردگی پدر | خانواده‌ درمانی

یکی دیگر از خدماتی که می‌توانید از یک مشاور متخصص انتظار داشته باشید خانواده‌درمانی است. خانواده‌درمانی یعنی سایر اعضای خانواده به‌غیراز پدرتان نیز می‌بایست مورد درمان قرار بگیرند. متخصص خانواده‌درمانی در این شرایط ابتدا سلامت روان سایر اعضا را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که افسردگی پدر به دیگران آسیبی نزده است. اگر او احساس کند یکی از اعضای خانواده درگیر مشکلات روحی شده قطعا برنامه درمانی را شروع خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به افسردگی پدر صحبت کرده ایم. دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد. پس از کشف دلیل حتما به دنبال درمان باشید؛ زیرا پدران ستون خانه هستند که بیماری او، بنیان خانواده را برهم می‌زند. در این زمینه حتما از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید راهکارهای اساسی را آموزش ببینید. علاوه بر این متخصص به شما کمک می‌کند که راه‌های پیشگیری از بروز افسردگی در خودتان و سایر اعضای خانواده را یاد بگیرید. همچنین او آموزش‌هایی را راجع به اینکه چطور با پدرتان تعامل داشته باشید به شما یاد خواهد داد.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پدر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

پدرم به دلیل افسردگی بیش از حد می‌خوابد؛ چطور باید این مشکل را برطرف کنم؟

پرخوابی یکی از نشانه‌های افسردگی است. وقتی شما درمان افسردگی را شروع می‌کنید این نشانه نیز در کنار سایر نشانه‌ها برطرف خواهد شد. اما اگر فرایند درمان را شروع کرده‌اید و هنوز پدرتان زیاد می‌خوابد بهتر است به‌تدریج زمان خواب او را کمتر کنید و در ساعت‌های بیداری فعالیت‌هایی را برایش در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره