اختلالات جنسیاختلالات روانی

عمل تغییر جنسیت | جراحی تغییر جنسیت مرد به زن و برعکس

عمل تغییر جنسیت یکی از عمل های جراحی پیچیده، محسوب می‌شود. افراد ترنس، پس از گذراندن مراحل قانونی و انجام روش های مختلف، در نهایت این عمل را انجام می‌دهند. این عمل نیاز به ارزیابی دقیق توسط متخصصین دارد. فرد قبل از انجام این عمل، باید درباره عواقب آن به قدر کافی، فکر کند. تصمیم گیری در این مورد، کار راحتی نیست. معمولا خانواده ها مخالفان اصلی این عمل جراحی هستند. به طور کلی باورهای درستی در مورد عمل تغییر جنسیت وجود ندارد. در این مقاله در مورد ابعاد مختلف آن، توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با این تصمیم ترنس ها کلیک کنید.

عمل تغییر جنسیت

عمل تغییر جنسیت

 

در عمل تغییر جنسیت، آلت تناسلی وبرخی دیگر از اعضای بدن، منطبق با هویت جنسی فرد می‌شود. این عمل برای همه افراد ترنس امکان پذیر نیست و قبل از انجام آن، فرد باید از لحاظ وضعیت بدنی، هورمونی و روانی، مورد ارزیابی قرار گیرد. طبق آمارها از هر 4 داوطلب، 1 نفر عمل تغییر جنسیت را انتخاب می‌کند. دریافت خدمات مشاوره روانشناختی برای تصمیم گیری در این باره اهمیت زیادی دارد. پس همین حالا برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

علت انجام عمل تغییر جنسیت

اصلی ترین علت انجام این عمل در افراد ترنس، انگ های اجتماعی و فشارهای خانواده است. البته خود آنان نیز از این وضعیت رنج می‌برند. هویت جنسی آن‌ها با جنسیت شان مطابق نیست و همین موضوع، مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود می‌آورد. آنان نه تنها از رابطه جنسی خود لذت نمی‌برند، بلکه در زندگی اجتماعی خود نیز، دچارمشکلاتی هستند. همه این مسائل، آنان را به سمت عمل تغییر جنسیت، سوق می‌دهد.

عمل تغییر جنسیت در مردان

برای مردی که هویت جنسی او، زن است؛ در عمل تغییر جنسیت، آلت تناسلی او تبدیل به واژن می‌شود. این افراد رحم و تخمدان ندارند و قادر به باروری نیستند. در عمل های جراحی دیگر با پروتز برای آنان پستان نیز قرار می‌دهند. جراحی های صورت و زنانه سازی مرد نیز جزو عمل تغییر جنسیت محسوب می‌شوند. این عمل جراحی به آسانی امکان پذیر نیست ودر سه مرحله انجام می‌شود.

◀جراحی حذف بیضه ها

قبل از حذف آلت تناسلی، می‌توان بیضه ها را جدا کرد. با این کار میزان ترشح تستوسترون، به شدت کاهش می‌یابد. این کار در فرایند هورمون درمانی، بسیار موثر است. در این عمل، بیضه ها به طور کامل برداشته نمی‌شوند؛ بخشی از آن‌ها برای تبدیل به واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

◀جراحی برداشتن آلت تناسلی

این آخرین مرحله در عمل تغییر جنسیت مرد به زن نیست. ولی عده ای به همین مرحله، بسنده می‎‌کنند. همانطور که از نامش پیداست؛ در این مرحله، آلت مردانه به طور کامل برداشته می‌شود. در این عمل جراحی مجرایی برای خروج ادرار نیز در نظر گرفته می‌شود. معمولا افراد تصور می‌کنند در این مرحله اندام جنسی زنانه نیز جایگزین می‌شود؛ اما این خود، به عمل جراحی جداگانه ای نیاز دارد.

◀تشکیل اندام جنسی زنانه

امکان حذف آلت تناسلی و جایگزینی واژن در یک عمل جراحی، وجود دارد. این عمل جراحی شامل لابیاپلاستی، واژینوپلاستی و کلیتوروپلاستی می‌شود. انجام این عمل های جراحی، برای آینده جنسی آنان ضروری است. در این افراد قاعدگی رخ نمی‌دهد و تجربه ارگاسم نیز حتمی نیست.

برای آشنایی بیشتر با سایر روش ها و فرایند ارگاسم زنان کلیک کنید.

عمل تغییر جنسیت تبدیل زن به مرد

عوارض تغییر جنسیت

 

انجام این عمل، نسبت به عمل جراحی مرد به زن، پرهزینه تر و دشوارتر است. این عمل جراحی نیز شامل، تخلیه پستان ها، برداشتن رحم و تخمدانها، حذف واژن و ساخت آلت تناسلی می‌شود. قبل از عمل تغییر جنسیت زن به مرد، برای افزایش سایز کلیتوریس، باید هورمون درمانی انجام شود. از دشواری های این عمل جراحی باید به بافت متفاوت آلت تناسلی مردان نسبت به واژن و طولانی تر بودن مجاری ادراری در مردان، اشاره کرد. عوارض این عمل جراحی شامل موارد زیر می‌شود:

⏹کاهش میل جنسی و اختلال در ارگاسم.

⏹عفونت

⏹جای زخم بر روی قفسه سینه

⏹بی حس شدن نوک پستانها

⏹تجمع مایع و تورم در محل جراحی

برای تشکیل آلت تناسلی مردانه معمولا از پوست ساعد کمک می‌گیرند. اگر از بافت واژن برای آلت تناسلی استفاده شود؛ سایز آن کوچک خواهد شد. این افراد پس از عمل تغییر جنسیت، نعوظ دارند اما شاید در انزال دچار مشکل شوند.

اقدامات قبل از عمل تغییر جنسیت

پس از گذراندن جلسات مشاوره و مطمئن شدن از هویت جنسی خود، فرد باید هورمون تراپی را آغاز کند. قبل از عمل تغییر جنسیت، نیاز به تاییدیه پزشکی قانونی است. تمام سوابق پزشکی و خانوادگی افراد بررسی می‌شود و در نهایت از دو هفته قبل از عمل جراحی، بیمار باید مصرف دخانیات را کنار بگذارد. استعمال دخانیات سبب پس زدن بافت های اضافه شده، توسط بدن می‌شود و فرایند بهبودی را طولانی تر‌ می‌کند. در این مرحله دریافت مشاوره جنسی به شدت توصیه می‌شود.

سلامت جسمانی بعد از عمل تغییر جنسیت

همانطور که گفته شد؛ این عمل جراحی، آسان نیست و بعد از آن فرد نیاز به زمان زیادی برای استراحت دارد. پس از هر عمل جراحی، بلافاصله امکان عمل جراحی بعدی وجود ندارد. قطعا عوارض جانبی این عمل ها تا مدت باقی خواهند ماند.

بهتر است در طول این مدت، افراد به طور کامل، تحت نظر پزشک باشند. انجام عمل تغییر جنسیت از سن 18 سالگی امکان پذیر است. هرچه افراد زودتر اقدام به این عمل جراحی کنند؛ بدن، سریعتر ترمیم خواهد شد. تغذیه مناسب و مصرف به موقع داروها، به فرد کمک می‌کند سلامت جسمانی خود را سریع تر به دست آورد.

عوارض روانی

این افراد پس از عمل تغییر جنسیت، تا مدت ها نیاز به جلسات مشاوره و روان درمانی دارند تا با ظاهر جدید خود کنار بیایند. البته بسیاری از فشارهای روانی آنان، بعد از عمل جراحی، کاهش می‌یابد. اما برای تطابق با ارزش ها و هنجارهای جدید متناسب با جنسیت جدید خود، کمک گرفتن از یک متخصص، بسیار مفید خواهد بود.

بعد از عمل تغییر جنسیت در این افراد، افزایش اعتماد به نفس، جراتمندی و رضایت از خود، دیده شده است. آن‌ها می‌توانند بعد از این با چهره و هویت واقعی خود، درجامعه حضور یابند. تحقیقات حاکی از آنند که حدود 94 تا 100 درصد افراد از عمل خود رضایت داشته اند؛ که این عدد بین کسانی که قبل از عمل روانکاوی شده اند؛ بالاتر خواهد بود.

رابطه جنسی بعد از عمل تغییر جنسیت

همانطور که گفته شد؛ قطعا افراد در رابطه جنسی خود، دچار مشکلاتی می‌شوند. تقریبا تا مدت زیادی بعد از عمل جراحی بهتر است رابطه جنسی، نداشته باشند تا ناحیه تناسلی و دیگر قسمت های بدن به طور کامل بهبود یابد. اما همین که با جنسیت واقعی خود با دیگران رابطه جنسی دارند؛ برایشان رضایت بخش است.

سخن پایانی

آشفتگی جنسی برای افراد عوارض روانی و جسمانی زیادی به بار خواهد آورد. عمل تغییر جنسیت، آخرین راهی است که افراد ترنس برای غلبه بر این احساسات منفی دارند. این عمل جراحی، محدود به یک عمل ساده نیست و نیاز زمان و تمهیدات طولانی مدتی دارد؛ همچنین این پروسه احتمالا هزینه های زیادی خواهد داشت. در تمام مراحل با پزشک و مشاور خود در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمل تغییر جنسیت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

عمل تغییر جنسیت چگونه است؟

این عمل در جنسیت های مختلف، متفاوت خواهد بود؛ و مراحلی دارد. حتی در این فرایند، عمل های حذف یا اضافه کردن پستان و جراحی های صورت نیز جزو عمل های تغییر جنسیت، محسوب می‌شوند.

قیمت عمل تغییر جنسیت چقدر است؟

این عمل جراحی، هزینه بر است. در کنار هزینه های عمل جراحی، درمان های هورمونی و حتی جلسات مشاوره نیز هزینه های جداگانه ای دارند.

عمل تغییر جنسیت زن به مرد، چگونه انجام می‌شود؟

این عمل شامل مراحل برداشتن رحم وتخمدان ها، حذف آلت تناسلی زنانه، تخلیه پستانها ودر نهایت جایگزینی آلت تناسلی مردانه می‌شود. تغییر جنسیت زن به مرد نسبت به عمل جراحی مرد به زن، دشوار تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره